Svar

Problemer med hastighed på port 80


Omdømme 2
Badge

Jeg oplever langsomme hastigheder, men umiddelbart kun på port 80, det gælder for alt udstyr der er tilsluttet min router, har forsøgt med pc via kabel og på mobil via wifi, andre der har samme problem og måske en løsning?

Hvis jeg tester med https://www.speedtest.net/ får jeg 942 Mbps så vidt jeg kan se bruger denne port 8080

Hvis jeg tester med https://fast.com/da/ får jeg 220 Mbps samme med https://testmy.net/ og https://speedtest.dk/ så vidt jeg kan se bruger disse port 80

https://yousee.dk/hjaelp/hastighedstest får jeg 953 Mbps er i tvivl om hvilken port denne bruger

Når jeg downloader på Steam henter jeg maks med 23 MB/s, denne bruger også port 80

 

Mvh

Thomsen

icon

Bedste svar af Kasper 13 March 2024, 08:57

Se original

163 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +9

Hej @TThomsen 

Velkommen på YouSee Forum😊

Hvis du kan få 942 Mbit og 953 Mbit på de speedtests, så tror jeg ikke der er noget galt med selve forbindelsen. 

Vi har set at nogle brugere rammer nogle servere fra steam, som gør at de ikke får særlig høj båndbredde og det kan vi desværre ikke gøre noget ved☹️

Hvilket udstyr har du ellers sat til routeren? 

Måske har en anden bruger et bedre input, som de skal være velkomne til at dele her i tråden.

Omdømme 2
Badge

Hej

Jeg er klar over at man ikke altid kan regne med steams download hastighed, men når 3 uafhængige speedtests også viser dårlige hastighed (som sjovt nok passer præcist med steam download hastighed) syntes jeg det virker lidt underligt. 

Jeg har en stationær pc koblet på via kabel og mobil samt ipad på via WiFi.

Omdømme 2

Jeg har samme problem som TThomsen, og kan genskabe samme dårlige hastigheder og på de samme test med hastigheder gennem port 80. 

YouSee’s hastighedstest kører wss://linespeed1.nms.tele.dk:8080/ws, altså port 8080. 

 

Så ja, den er god nok - der er problemer med hastighed på port 80. Og givet jeg har helt samme hastigheder som TThomsen på port 80, lyder det lidt som der er noget om snakken. 

Har Sagem 3890V3, synes virkelig det er op og ned med det modem - med firmware der ligner det er klasket sammen på en eftermiddag… Ved dog ikke om det har noget at gøre med det - men kunne være værd at nævne da jeg ofte ser folk der har problemer her inde med det. Billedet her under er fra Steam:

 

Omdømme 2
Badge

Rart trods alt at høre jeg ikke er ene om at have problemet, jeg har et Sagemcom 3890v2 modem. Har kørt de forskellige speedtest der tester på port 80 samt downloaded på steam et par gange de sidste par dage og hastigheden ligger stabilt hver gang omkring 220 Mbps så et eller andet må sløve hastigheden på port 80 ned.

Omdømme 2
Badge

En anden ting jeg glemte at nævne er at når jeg downloader på steam med max som åbenbart er omkring 23 MB/s er alt webbrowsing sindsygt langsomt, det burde ikke være tilfældet hvis det var steams servere der var problemet, igen tyder det på at trafik på port 80 er begrænset af en eller anden årsag.

Det er faktisk ikke port 80 (HTTP), men port 443 (HTTPS). Man kan teste med port 80 her: http://bks-speedtest-1.tele2.net/

speed.cloudflare.com og fast.com henter begge via port 443 og rammer et loft på lidt over 200 Mbit/s.

 

Man kan se, at der sker noget med modemmets CPU-forbrug, når man henter via port 443:

Port 80 (og 8080) har ikke samme høje forbrug - og man er ikke begrænset til ~200 Mbit/s. Min antagelse er, at der er en direkte sammenhæng.

Yousee er for længe siden blevet gjort opmærksom på det her.

(Dette modem+firmware fortjener muligvis en plads i en eller anden rekordbog.)

For god ordens skyld: Modemmet blev belastet med en enkelt TCP-stream i begge tests (ikke på samme tid). HTTPS var begrænset til ~200 Mbit/s, mens HTTP hentede med fuld skrald.

Det kan genskabes igen og igen (hastighed vs CPU-forbrug).

Omdømme 2

Er der nogen som har fået opdateringer på problemet? Virker det er mention folk her inde @Kasper?  

Omdømme 2
Badge

Det lyder jo i følge Logan til at det er et problem der har været længe og Yousee også er gjort opmærksom på det før, så tvivler desværre på de har tænkt sig at gøre noget ved det.

Så jeg overvejer selv at skifte til en anden udbyder som kan levere den hastighed de lover på hele internettet, der er ikke meget ved at en speedtest viser en høj hastighed hvis ikke man får hastigheden der hvor den betyder noget, f.eks. port 80 og 443.

Omdømme 2

Helt enig, pinligt at de ikke kan finde ud af at fikse det firmware. Logan skriver en anden anden tråd “Bemærk: Modemmet opfører sig anderledes, hvis det er sat i bridge mode.”, mon det betyder der er fuld knald på nettet hvis man købe en router og sætter modem i bridge mode? 

Jeg tester fuld hastighed i bridge mode. Jeg har godt nok kun en 300 Mbit/s, så jeg kan ikke sige med sikkerhed om den flader ud et stykke over, men jeg tænker, at synderen kun findes i router mode. Det er længe siden, jeg testede i bridge mode, så jeg kan ikke lige huske modemmets CPU-forbrug.

Omdømme 7
Badge +9

Hej Alle 

Jeg sender denne tråd videre som feedback til vores tekniske afdelinger og så må vi lige se hvad de siger. 

Jeg vender tilbage så hurtigt jeg kan. 

Omdømme 2

Hej Alle 

Jeg sender denne tråd videre som feedback til vores tekniske afdelinger og så må vi lige se hvad de siger. 

Jeg vender tilbage så hurtigt jeg kan. 

Kommet noget tilbage?

Omdømme 7
Badge +9

Hej @Mulsen 

Jeg har desværre ikke en reaktion på dette endnu, men jeg skal nok komme tilbage så hurtigt jeg kan. 

For lige at tydeliggøre problemet: næsten alle downloads sker over HTTPS/port 443. Dvs. jeres kunder, som betaler for 300 Mbit/s og opefter, får ikke, hvad de betaler for. 

Omdømme 1

Hej Yousee, 

Den her fejl har hvertfald stået på i 6måneder.
 

Port 80 ser dog ikke ud til at være påvirket i mit tilfælde, kun port 443.
Når hastigheden nærmer sig de 400mbit og maxer ud i mit tilfælde , så er der høj latency (500ms+) samt pakketab så internettet er ubrugeligt.
 

Mine tests:
 

Iperf test, ubuntu > ubuntu
Indstillet til 8tråde:
Testet mod azure i tyskland.


Port 80:
[SUM]  0.0-20.2 sec  1.25 GBytes   531 Mbits/sec
Ingen forskel i modems CPU, latency eller pakketab fremkommer

Port 443:
[SUM]  0.0-20.2 sec   945 MBytes   393 Mbits/sec
Her ses modem CPU forbrug stige fra 5 til 30%, meget høj svartid til tdc.dk samt en del pakketab som også ses når download mod steam sker.

Port 3389:
[SUM]  0.0-20.1 sec  1.27 GBytes   542 Mbits/sec
Ingen forskel i modems CPU, latency eller pakketab fremkommer


Forskellen havde nok været kommet mere til udtryk hvis serverens CPU kunne følge med, men der er  trods alt stadig 150mbit til forskel netop ved port 443, samt pakketab og høj latency når 443 udnyttes.

 

Diverse online speedtests
speedtest.net: ~920mbit - ingen forhøjet svartid eller pakketab. Port 8080
fast.com: ~400mbit - forhøjet latency og pakketab under test. Port 443
openspeedtest: ~~ 400mbit - forhøjet latency og pakketab under test. port 443


Steam maxer ud ved ca. 48MB/s, men internettet er ubrugeligt imens download foregår.
Hastigheden stemmer fuldstændig overens med port 443 testen ovenover foretaget mod Azure.

Åbner jeg en VPN, så opleves der ingen forhøjet modem CPU, forhøjet latency eller pakketab (og fuld hastighed..) når jeg bruger ovenstående testsider eller henter via steam.

Når hastigheden nærmer sig de 400mbit og maxer ud i mit tilfælde

 

Alle dem, jeg kender til, flader ud omkring 220-240 Mbit/s. Kører du i bridge mode? Hvilket modem? 3890v2 eller 3890v3? Er det evt. D6 (til fiber, som også har fået ny firmware)?

Omdømme 1

Når hastigheden nærmer sig de 400mbit og maxer ud i mit tilfælde

 

Alle dem, jeg kender til, flader ud omkring 220-240 Mbit/s. Kører du i bridge mode? Hvilket modem? 3890v2 eller 3890v3? Er det evt. D6 (til fiber, som også har fået ny firmware)?



Det er 3890v3 jeg har, sat op i bridge mode. 🙂

Okay, så blev vi det klogere. Brige mode kan ikke afhjælpe det, kun sætte grænsen lidt højere. 🙂

 

Den tekniske forklaring må være noget omkring hardwareacceleration. Når trafikken går via port 443, skal CPU’en klare det hele selv, hvilket den ikke er kraftig nok til.

Der er noget management via port 443, som nok er skyld i problemet (fejlagtig konfiguration af nogle regler).

(Det blev første gang fejlmeldt i Yousees firmwaretråd for over et år siden.)

 

 

Omdømme 1

Okay, så blev vi det klogere. Brige mode kan ikke afhjælpe det, kun sætte grænsen lidt højere. 🙂

 

Den tekniske forklaring må være noget omkring hardwareacceleration. Når trafikken går via port 443, skal CPU’en klare det hele selv, hvilket den ikke er kraftig nok til.

Der er noget management via port 443, som nok er skyld i problemet (fejlagtig konfiguration af nogle regler).

(Det blev første gang fejlmeldt i Yousees firmwaretråd for over et år siden.)

 

 

 

Jeg prøvede egentlig at deaktivere bridgemode for at se om der var forskel. Det lykkedes mig dog på ingen  måde at ramme captive portalen for at aktivere forbindelsen (aktiver.mitwifi.dk), så jeg satte den tilbage i bridge igen.

Omdømme 1

Fejlen optræder desuden også når det er upload på port 443, dog er der umiddelbart en smule højere hastighed end ved download (~50mbit).

 

Port 443:
[SUM] 0.0000-20.2775 sec  1.08 GBytes   458 Mbits/sec
 

Port 8080:
[SUM] 0.0000-20.2402 sec  1.94 GBytes   825 Mbits/sec

 

Port 445:
[SUM] 0.0000-20.1892 sec  2.00 GBytes   851 Mbits/sec

Omdømme 2

Hej @Mulsen 

Jeg har desværre ikke en reaktion på dette endnu, men jeg skal nok komme tilbage så hurtigt jeg kan. 

Opdatering?

Omdømme 6
Badge +8

Hej @Mulsen 

Jeg har desværre ikke en reaktion på dette endnu, men jeg skal nok komme tilbage så hurtigt jeg kan. 

Opdatering?

Hej @Mulsen 

Der er desværre ikke noget nyt - vi afventer stadig noget konkret. 

Jeg beklager.  ​​​​​​​

Omdømme 2

Hej @Mulsen 

Jeg har desværre ikke en reaktion på dette endnu, men jeg skal nok komme tilbage så hurtigt jeg kan. 

Opdatering?

Hej @Mulsen 

Der er desværre ikke noget nyt - vi afventer stadig noget konkret. 

Jeg beklager.  

Hvor længe vil dette tage taget i betragtning af dette problem har stået på i en måned? Eller meget længere? Og at i har været bevidste om det lige så længe, og endda prøver at kører det over som et bruger problem? Lidt ringe man betaler for en hastighed man realt ikke får. Dette problem har gået mig på længe nu, og har endelig fundet ud hvad der sker gennem denne tråd.

Omdømme 2

Nogen der ved om dette problem kan være skyld i at min Youtube streams tit buffer, og ender i 144p for at kunne afspille? Dette er på Smart TV over WIFI

Besvar