Svar

UDP-trafik blokeret på min ADSL-forbindelse?



Vis første besked

158 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +9

Det kunne jo være i den Router problemet ligger.

Omdømme 6
Badge +8

Routeren er en TDC HomeBox (fabrikat Sagemcom), med andre ord IKKE en Kanon.
  

Så er det vel Sagemcom D6 routeren, den er der mange der har problemer med og jeg tror ikke Kaon routeren udleveres mere, måske @Radiomanden kan supplere lidt..

Jeg tror stadig det er din router der driller, hvis det skal være en anden, er der mulighed for en hybrid router.

Prøv at hør youSee om de ikke kan være flinke og bytte til en hybrid router hvis du skal forblive youSee kunde og være tilfreds :slight_smile:

 

Badge +1

Meget lang tråd uden afklaring, det der så kan afprøves er en anden forbindelses type, som jo vil være væsentlig bedre, eller en anden udbyder.

Er det en fiber eller GSM forbindelse, du tænker på? I så fald bliver det ikke en ny forbindelse fra YouSee, når “Kundeservice” - ved telefonisk henvendelse, ikke har “tid” til at interessere sig for udfordringerne med mit udstyr.

Jeg har skrevet kladden til en besked, med en detaljeret beskrivelse af mit problem, men jeg ved ikke om gider at sende den til YouSee Kundeservise (læs om det er ulejligheden værd) :confused:

Omdømme 7
Badge +9

Dette er en Homebox.

 

Badge +1

Routeren er en TDC HomeBox (fabrikat Sagemcom), med andre ord IKKE en Kanon.
  

Så er det vel Sagemcom D6 routeren, den er der mange der har problemer med og jeg tror ikke Kaon routeren udleveres mere, måske @Radiomanden kan supplere lidt..

Jeg tror stadig det er din router der driller, hvis det skal være en anden, er der mulighed for en hybrid router.

Prøv at hør youSee om de ikke kan være flinke og bytte til en hybrid router hvis du skal forblive youSee kunde og være tilfreds :slight_smile:

 

Jeg har en TDC HomeBox V 50K45 - 01 - SG72113250310

Badge +1

Dette er en Homebox.

 

Ja det er netop den jeg har.

Omdømme 7
Badge +9

Hybrid Routeren ser således ud.

 

Omdømme 6
Badge +8

Hybrid Routeren ser således ud.

 

Men den duer vel ikke med telefon, som han bruger.. det havde jeg lige glemt.

Det ligner den har nogle grønne phone udgange

 

Omdømme 7
Badge +9

Den er til DSL og har SIM kort så den også  bruger 4G. Deraf navnet Hybrid.

Omdømme 7
Badge +9

Hybrid Routeren ser således ud.

 

Men den duer vel ikke med telefon, som han bruger.. det havde jeg lige glemt.

Det ligner den har nogle grønne phone udgange

 

De grønne porte er Rj 11 de Gule er Rj 45

Badge +1

Hybrid Routeren ser således ud.

 

Men den duer vel ikke med telefon, som han bruger.. det havde jeg lige glemt.

Ok tak, hvad ligger der i, at det er en “Hybrid router”?

Jeg kan jo godt ringe til Kundeservice for at høre om de er med på ideen. Men i så fald bliver det først i starten af april, fordi jeg skal til udlandet igen i slutningen af denne måned. Med hensyn til fastnettelefonen fra YouSee, så har jeg også en IP-telefon med adapter, som vil kunne anvende i stedet for telefonen fra YouSee.

Omdømme 6
Badge +8

Jeg ville helt klart prøve med den Hybrid router, som sidste mulighed.. mon ikke det løser det.

Hybrid bruger både ADSL og sim 4G kombineret ved hård belastning, og selve routeren fungerer højest sandsynlig bedre end den Homebox du har.

Omdømme 7
Badge +9

Den er til DSL og har SIM kort så den også  bruger 4G. Deraf navnet Hybrid.

Som jeg tidligere skrev.

Som også skrevet har den Rj 11 tilslutning (telefon modular stik)

Badge +1

De forskellige beskeder “snublede” over hinanden, men jeg håber konsensus fandt vej gennem beskederne.

Tak i alle tilfælde for den interesse i viser sagen :sunglasses:

  

Omdømme 6
Badge +8

De forskellige beskeder “snublede” over hinanden, men jeg håber konsensus fandt vej gennem beskederne.

Tak i alle tilfælde for den interesse i viser sagen :sunglasses:

  

Vi er da spændt på at høre om du får det til at virke, så meld endelig tilbage.. :relaxed:

Badge +1

Ja naturligvis melder jeg tilbage når/hvis der er nyt i sagen.

Omdømme 5
Badge +4

Hej

Har lige hurtigt kigget denne tråd igennem, men dog ikke detaillæst den. 

Har du scannet de specifikke udp-porte med f.eks. nmap fra adressen, hvor det ikke virker?

Jeg scannede lige 85.90.246.225 port 62030 fra en Yousee forbindelse (coax) med følgende resultat:

Nmap scan report for li1429-225.members.linode.com (85.90.246.225)
Host is up (0.026s latency).

PORT      STATE         SERVICE
62030/udp open|filtered unknown

så umiddelbart tror jeg ikke, at det er et generelt Yousee problem.

Der ser ud til at være opsat VoIP op på routeren. Kan det være skyld i problemet?  

Badge +1

Hej Sigvard, tak for din interesse i sagen.

Med hensyn til VoIP, så har jeg en “fastnettelefon” gennem  Hombox routeren og jeg har en anden IP telefon, der fungerer med en Cisco telefon adapter, som er tilsluttet til en LAN port i routeren. 

Med hensyn til nmap, er det en funktin jeg kan anvende i PowerShell, så vil jeg prøve om jeg kan få det til at fungere. 

Min YouSee WAN IP adresse er 87.61.252.142  i øjeblikket (dynamisk) 

Hvis det giver nogen mening, så er mit OpenSpot hotspot lige nu tilsluttet en GSM router på følgende WAN IP adressen:
2a02:aa7:4023:9101:d583:1393:e784:94b2 (IPv6)
 77.241.128.164 (IPv4)

Lokal IP er for OpenSpot er lige nu 192.168.100 

Omdømme 5
Badge +4

Jeg har hentet nmap fra https://nmap.org, installeret det på en Windows pc, kørt det som administrator og derefter skannet med kommandoen nmap -sU -p 62030 -v 85.90.246.225

Har lige hurtigt kigget denne tråd igennem, men dog ikke detaillæst den.

 

Et par opsummerende punkter: NTP fejler fra Openspot, men virker fra en Windows-computer. Openspot fungerer straks den kobles op på et andet netværk (f.eks et hotspot fra en mobiltelefon).

Dvs. det lader umiddelbart til, at problemet ligger i Yousee-hjemmet. Jeg hæfter mig ved NTP-punktet. Det virker underligt. :-)

Badge +1

Har lige hurtigt kigget denne tråd igennem, men dog ikke detaillæst den.

 

Et par opsummerende punkter: NTP fejler fra Openspot, men virker fra en Windows-computer. Openspot fungerer straks den kobles op på et andet netværk (f.eks et hotspot fra en mobiltelefon).

Dvs. det lader umiddelbart til, at problemet ligger i Yousee-hjemmet. Jeg hæfter mig ved NTP-punktet. Det virker underligt. :-)

Ja jeg syntes også det er underligt, ikke mindst fordi de andre radioamatører, jeg har talt med om emnet, ikke oplever samme problemer med at få hotspots til at fungere. Jeg mindes dog ikke, at jeg har talt med nogen, der også bruger YouSee ADSL. Og som jeg skrev for nylig, så har jeg nu to hotspot af forskellige fabrikat, som har samme problem, med at koble til de samme eksterne servere - som min OpenSpot.

Hvad menes med at problemet ligger i YouSee-hjemmet, er det lig med hjemme hos mig?

 

Ja, med Yousee-hjemmet mente jeg hjemme hos dig. 🙂

Det ligner unægteligt, at UDP-trafikken fra openspot ikke får lov at passere Yousee-routeren. Du nulstillede den på et tidspunkt, hvor trafikken flød kortvarigt. Det store spørgsmål er, hvad der udløser denne blokering (det kan godt være en bug i routeren).

Det er dog noget andet end din oprindelige teori med at Yousee går ind og blokerer for UDP. Noget går i stykker et sted. Hvad gør openspot, som din router ikke bryder sig om i forhold til UDP…?

Omdømme 6
Badge +8

Jeg mistænker den yousee homebox for at have skyld i det her.

Har du prøve at slå upnp fra eller til, openspot bruger vist ikke dette, men alligevel.. et forsøg værd.

Badge +1

Ja, med Yousee-hjemmet mente jeg hjemme hos dig. 🙂

Det ligner unægteligt, at UDP-trafikken fra openspot ikke får lov at passere Yousee-routeren. Du nulstillede den på et tidspunkt, hvor trafikken flød kortvarigt. Det store spørgsmål er, hvad der udløser denne blokering (det kan godt være en bug i routeren).

Det er dog noget andet end din oprindelige teori med at Yousee går ind og blokerer for UDP. Noget går i stykker et sted. Hvad gør openspot, som din router ikke bryder sig om i forhold til UDP…?

Tak for dit svar!

Det var oprindelig fabrikanten af OpenSpot, der efter en lang dialog med deres kundeservice, kom frem til, at det måtte være min ISP der blokerer for UDP.

Med hensyn til, hvad der er med OpenSpot, som min router eventuelt ikke bryder sig om, så er der i hvert fald to forskellige fabrikater hotspots, som der ikke slipper igennem til internettet.

Nu kommer sagen til at ligge stille en måneds tid, hvorefter jeg nok igen vil “prøver lykken” hos YouSee support eventuelt, ved at bede dem om en alternativ router, så må vi se om de er mere kundevenlige denne gang.

Inden da, vil jeg se om jeg får noget ud af at skanne  med nmap som Sigvard anbefalede på et tidspunkt.

Badge +1

Jeg har hentet nmap fra https://nmap.org, installeret det på en Windows pc, kørt det som administrator og derefter skannet med kommandoen nmap -sU -p 62030 -v 85.90.246.225

Sigvard, skal lige være sikker på, at det er fra min egen PC, der er koblet op på min YouSee router, at  jeg skanner ved hjælp af nmap og den kommando du beskrev. Eller skal jeg eventuelt skanne “udefra” mod min router, hvor min PC er koblet op på en anden internetforbindelse -  eksempelvis mit mobile hotspot?

Hvis jeg skal skanne “udefra” med nmap, så anvender jeg med andre ord min YouSee WAN IP adresse kombineret med de aktuelle porte som mine hotspots anvender?

 

Besvar