Svar

UDP-trafik blokeret på min ADSL-forbindelse?



Vis første besked

158 Kommentarer

Badge +1

Som jeg blev rådet til, har jeg nu haft mit wifi AP slukket (strømmen fra) og koblet OpenSpot op direkte på YouSee homeboksen (som jeg har prøvet flere gange tidligere). Og det gjorde desværre ingen forskel, med andre ord, jeg kunne ikke få forbindelse til amatør radio serveren. Loggen i OpenSpot viser også samme fejl som tidligere.

Jeg har ikke endnu ikke haft en ekstra/alternativ router koblet til homeboksen, som det også har været forslået. Om muligt vil jeg vil meget gerne have svar på mit spørgsmål tidligere i tråden, om jeg har forstået tilslutningen af denne ekstra/alternative router rigtig.

Jeg kan godt se, at det muligvis kun er etteren, som ikke har fysisk plads til at have databasen liggende på sig. Toeren og treeren er designet lidt anderledes.

Omdømme 6
Badge +8

 

 

OG SÅ MED HENSYN TIL DEN ALTERNATIVE/EKSTRA  ROUTER.

Jeg vil naturligvis forsøge mig med en alternativ/ekstra router. Når en af jer skriver “bagpå” YouSee homeboksen, må jeg opfatter det sådan, at jeg sætter et PDS-kabel ind i en af YouSee homeboksens LAN porte (der er 4 af slagsen) og kobler den til indgangen på den alternative/ekstra router, som så konfigureres, så den ikke har samme ip-segment som YouSee homeboksen (må ikke svare til 192.168.1.xx men eksempelvis 192.168.2.xx. Den alternative/ekstra router er med andre ord en type, som IKKE tidligere har været tilsluttet telefonstikket. Openspot kobles så op med wifi på den alternative/ekstra router.

Jeg må indrømme at jeg ikke er særlig optimistisk, med at det skulle gøre en forskel, men jeg vil naturligvis forsøge, når det er foreslået (hvis jeg ellers har forstået jeres forslag rigtig).  

Det er korrekt. Jeg ville bruge de 15 min det tager, at afprøve dette setup. Husk at ændre ip adresse på alternativ router inden du sætter den til.

Badge +1

 

 

OG SÅ MED HENSYN TIL DEN ALTERNATIVE/EKSTRA  ROUTER.

Jeg vil naturligvis forsøge mig med en alternativ/ekstra router. Når en af jer skriver “bagpå” YouSee homeboksen, må jeg opfatter det sådan, at jeg sætter et PDS-kabel ind i en af YouSee homeboksens LAN porte (der er 4 af slagsen) og kobler den til indgangen på den alternative/ekstra router, som så konfigureres, så den ikke har samme ip-segment som YouSee homeboksen (må ikke svare til 192.168.1.xx men eksempelvis 192.168.2.xx. Den alternative/ekstra router er med andre ord en type, som IKKE tidligere har været tilsluttet telefonstikket. Openspot kobles så op med wifi på den alternative/ekstra router.

Jeg må indrømme at jeg ikke er særlig optimistisk, med at det skulle gøre en forskel, men jeg vil naturligvis forsøge, når det er foreslået (hvis jeg ellers har forstået jeres forslag rigtig).  

Det er korrekt. Jeg ville bruge de 15 min det tager, at afprøve dette setup. Husk at ændre ip adresse på alternativ router inden du sætter den til.

Jeg har husket forket, så jeg har ikke den rigtige type router liggende, men jeg har en i min sommerbolig (hvor openSPOT i øvrigt virker :wink: ). Så der går mindst et par måneder inden jeg får fingrene i den.

Stor tak for al den tid I har brugt i forsøget på at løse mit problem. Jeg giver besked, når jeg har fået testet med den ekstra/ alternative router.  

Badge +1

Så er jeg tilbage med mit problem med blokeret UDP-Trafik.

Jeg har nu som aftalt prøvet den vel nok sidste mulighed, at sætte en anden router direkte efter YouSee Homeboksen, men desværre lige lidt hjalp det. Jeg kan stadig ikke få forbindelse til min hotspots servere ude på internettet. Og ja, routeren er sat op til et andet ip-segment end det YouSee homeboksen arbejde med. 

Jeg har samtidig for at intet skal være uprøvet, frakoblet al sikkerhed i routeren, uden de ændrede noget som helst.

Fire forskellige andre internetforbindelser har jeg prøvet i mellemtiden, hvor der ikke var nogen som helst problemer med at koble udstyret op mod serverne på internettet.

Så mon ikke vi efterhånden må sande - uanset alle test/forsøg, at det er YouSee der har blokeret for den UDP protokol, jeg skal benytte mig af.

Som jeg skrev tidligere, så har jeg telefonisk kontaktet YouSee på et tidspunkt, men de gad overhovedet ikke interesser sig for min henvendelse, når det ikke kun drejede sig om simple opsætninger i deres router.

Som det sidste, vil jeg nu henvende mig skriftligt til YouSee og bede dem om en udtalelse. Hvis svaret bliver det samme - om noget svar overhovedet, så bliver løsningen, at skifte internetudbyder, hvilket jo så også vil gælde vores mobil - og fastnetabonnementer. 

Tak for alle svar og jeres tålmodighed.

Mvh Hans

Omdømme 6
Badge +8

Så er jeg tilbage med mit problem med blokeret UDP-Trafik.

Jeg har nu som aftalt prøvet den vel nok sidste mulighed, at sætte en anden router direkte efter YouSee Homeboksen, men desværre lige lidt hjalp det. Jeg kan stadig ikke få forbindelse til min hotspots servere ude på internettet. Og ja, routeren er sat op til et andet ip-segment end det YouSee homeboksen arbejde med. 

Jeg har samtidig for at intet skal være uprøvet, frakoblet al sikkerhed i routeren, uden de ændrede noget som helst.

Fire forskellige andre internetforbindelser har jeg prøvet i mellemtiden, hvor der ikke var nogen som helst problemer med at koble udstyret op mod serverne på internettet.

Så mon ikke vi efterhånden må sande - uanset alle test/forsøg, at det er YouSee der har blokeret for den UDP protokol, jeg skal benytte mig af.

Som jeg skrev tidligere, så har jeg telefonisk kontaktet YouSee på et tidspunkt, men de gad overhovedet ikke interesser sig for min henvendelse, når det ikke kun drejede sig om simple opsætninger i deres router.

Som det sidste, vil jeg nu henvende mig skriftligt til YouSee og bede dem om en udtalelse. Hvis svaret bliver det samme - om noget svar overhovedet, så bliver løsningen, at skifte internetudbyder, hvilket jo så også vil gælde vores mobil - og fastnetabonnementer. 

Tak for alle svar og jeres tålmodighed.

Mvh Hans

Hej, det er surt for dig, at du har så mange problemer med at få det til at virke.

Bare lige for at afklare tingene.. din egen router er den sat til DMZ i homebox?

Har du begge ting.. pc og openspot tilkoblet din egen router?

 

Badge +1

Hej Peter,

Da jeg sætter pris på dem der forsøger at hjælpe, har jeg for at intet har været uprøvet, sat DMZ i homeboksen til adressen for den ekstra router, som også er sat op til at kører på et andet IP-segment end YouSee homboksen.

Jeg har samtidig endnu en gang, forsøgt at åbne for alt ind- og udgående trafik i homeboksen, men intet hjælper – desværre.

Mit OpenSpot kan slet ikke fungere uden PC og udstyret er på samme router/wifi-forbindelse, så svaret er ja til dit sidste spørgsmål.

Jeg ved ikke hvor meget du har kigget i tråden, men alle det ting der er drøftet/forsøgt i forløbet, fremgår af den nu 5 sider lange tråd.

Omdømme 6
Badge +8

Hej Peter,

Da jeg sætter pris på dem der forsøger at hjælpe, har jeg for at intet har været uprøvet, sat DMZ i homeboksen til adressen for den ekstra router, som også er sat op til at kører på et andet IP-segment end YouSee homboksen.

Jeg har samtidig endnu en gang, forsøgt at åbne for alt ind- og udgående trafik i homeboksen, men intet hjælper – desværre.

Mit OpenSpot kan slet ikke fungere uden PC og udstyret er på samme router/wifi-forbindelse, så svaret er ja til dit sidste spørgsmål.

Jeg ved ikke hvor meget du har kigget i tråden, men alle det ting der er drøftet/forsøgt i forløbet, fremgår af den nu 5 sider lange tråd.

Har du sat en backup server op på OpenSpot3? Link

 

 

Ellers er der prøvet rigtig meget, men det virker jo på andres lånte forbindelser.

Søgte lige hurtigt og kan læse, at der åbenbart er mange som har problemer over router og ikke har det via opkobling på mobil hotspot.

 

Badge +1

Jeg er nærmest 100% overbevist om, at det ikke har nogen som helst betydning, om der er sat en backup server op i OpenSpot. Jeg har hjulpet andre med at får deres OpenSpot til fungere korrekt og der har aldrig været behov for backup. Men hvis du mener det kan bevirke en forbedring, så gør jeg det naturligvis gerne.

Jeg er netop kommet hjem efter at have været i udlandet i 3 måneder, hvor jeg har brugt mit OpenSpot på en fiberforbindelse hver dag - helt uden problemer. Og det var faktisk med to forskellige forbindelser, fordi jeg skiftede ISP undervejs ( grundet pris :sunglasses::money_mouth: )

Hvor  er det at du har læst det om problemer med router vs mobilt hotspot, her på dette YouSee forum?  

Det hele virker lidt mystisk. Hvis jeg sad med problemet, ville jeg sætte en pakkesniffer op (Wireshark), for helt præcist at kunne følge med i trafikken.

NTP virker fra Windows, men ikke fra openspot. Det ville jeg bl.a. kigge nærmere på.

Man kan med få kodelinjer lave en UDP-klient/server i PowerShell. Serveren ville jeg sætte op på en computer et sted ude i byen. Hvis Windows-klienten kan sende data på UDP port X til Windows-serveren, så ville jeg være blevet det klogere på problemet.

Badge +1

Programmering af kodelinjer i PowerShell til en såkaldt pakkesniffer, som du omtaler, ligger nok en hel del udenfor mine muligheder at forsøge, da jeg ikke har nogen som helst idé om, hvordan man laver et sådan arrangement.

Badge +1

Manual til OpenSpot3 (mit hotspot)
openSPOT3 user manual · GitBook (sharkrf.com) 

Omdømme 6
Badge +8

Du skrev tidligere i tråden..

Tror jeg vil finde en gammel router frem som en eller anden forslog og se om det gør nogen forskel. Da jeg på et tidspunkt resatte min router fuldstændig, skete der det, at jeg fik hul igennem til Openspot serveren et meget kort øjeblik, hvorefter der var spærring igen.

Det kan ikke udelukkes du måske har en defekt router.

Med hensyn til backup server vil den først prøve primær derefter backup, du har en invalid backup server i logfil.

Der var også noget med porte, men det er vist afprøvet ? porte

Det er underligt du kan få det til at virke på andres forbindelser og ikke din egen, for det er vel samme setup du bruger ude som hjemme.

Der er ved at være udtømt for muligheder, men det tyder på din yousee router der er synderen..

 

Programmering af kodelinjer i PowerShell til en såkaldt pakkesniffer, som du omtaler, ligger nok en hel del udenfor mine muligheder at forsøge, da jeg ikke har nogen som helst idé om, hvordan man laver et sådan arrangement.

Det var egentlig ment som to forskellige ting. Ideen med PowerShell er noget så simpel som at teste UDP-trafik uden om openspot. Det behøver ikke være kodestumper i PowerShell. Det kan være hvad som helst, der kan sende trafik frem og tilbage på udvalgte porte.

Badge +1

Hej Peter,

Jeg prøver at sætte en backup server op på et tispunkt og jeg skal nok give besked, hvis det hjælper. Men du skal være opmærksom på, at jeg faktisk bruger tre forskellige amatørplatforme på tre forskellige servere, plus jeg kan vælge mellem en masse udenlandske servere på alle tre platforme og de har alle præcis samme problem.

Ja det kan naturligvis ikke udelukkes, at der er noget galt med min YouSee Homeboks router. Jeg har som sagt tænkt mig at skrive til YouSee og bede dem om support, selv om jeg ikke er specielt optimistisk, når jeg tænker på det svar jeg fik telefonisk da jeg sidst forsøgte. At bede tjekke min router  udefra, er nok heller ikke noget de kan hjælpe mig med (læs gider interessere sig for), når de ikke ved, hvad de skal kigge efter.

Ja der er ikke særlig mange muligheder, så mon ikke det ender med en ny udbyder.

Jeg ved ikke om det er muligt med YouSee, men i Spanien har jeg på et tidspunkt selv udskiftet routere med en anden type, hvor det gik fint med manuelt at overføre setup fra den den originale til min egen router. Jeg vil kigge lidt nærmere på opsætningen i min Homeboks, for at se om det forsøgsvis er en mulighed. Tror jeg har en ældre ADSL router liggende med telefon indgang. Jeg kigger på mulighederne, men lige nu husker jeg ikke hvor mange relevante informationer jeg kan hente i YouSee routeren.

Indtil videre, tusind tak for din / jeres store indsats, i forsøget på at løse mit problem.

 

Omdømme 6
Badge +8

Hej Peter,

Jeg prøver at sætte en backup server op på et tispunkt og jeg skal nok give besked, hvis det hjælper. Men du skal være opmærksom på, at jeg faktisk bruger tre forskellige amatørplatforme på tre forskellige servere, plus jeg kan vælge mellem en masse udenlandske servere på alle tre platforme og de har alle præcis samme problem.

Ja det kan naturligvis ikke udelukkes, at der er noget galt med min YouSee Homeboks router. Jeg har som sagt tænkt mig at skrive til YouSee og bede dem om support, selv om jeg ikke er specielt optimistisk, når jeg tænker på det svar jeg fik telefonisk da jeg sidst forsøgte. At bede tjekke min router  udefra, er nok heller ikke noget de kan hjælpe mig med (læs gider interessere sig for), når de ikke ved, hvad de skal kigge efter.

Ja der er ikke særlig mange muligheder, så mon ikke det ender med en ny udbyder.

Jeg ved ikke om det er muligt med YouSee, men i Spanien har jeg på et tidspunkt selv udskiftet routere med en anden type, hvor det gik fint med manuelt at overføre setup fra den den originale til min egen router. Jeg vil kigge lidt nærmere på opsætningen i min Homeboks, for at se om det forsøgsvis er en mulighed. Tror jeg har en ældre ADSL router liggende med telefon indgang. Jeg kigger på mulighederne, men lige nu husker jeg ikke hvor mange relevante informationer jeg kan hente i YouSee routeren.

Indtil videre, tusind tak for din / jeres store indsats, i forsøget på at løse mit problem.

 

Jeg kører faktisk selv med min egen router på en ADSL linie og det virker 10 gange bedre end youSee routeren. Det der bliver dit problem er nok password til ip telefoni, men der kan så tegnes et abonnement hos f.eks Viptel. Min ip telefoni bliver kun brugt til alarmsystem.

Hvis du beslutter dig skal den understøtte VDSL og have tlf hvis du absolut bruger det :thinking:

Ang. det Forummanden snakker om kan du via powershell (admin rights) indtaste dette..

netstat -ano | findstr -i SYN_SENT dukker der ikke noget op, andet din egen ip, er det ikke blokkeret

Badge +1

Jeg har vist i irritation fået smidt min DSL router ud for tre måneders siden, da jeg fandt ud af, at den ikke kunne bruge som en ekstra router efter min Homeboks. Jeg har ellers haft den liggende i en hel del år….  hvad kan man så lære af det :nerd:

Jeg bruger stort set også kun min fastnettelefon fra Homeboksen til vores alarmsystem. Men jeg har også en  Ip-telefon adapter til en anden udbyder, så den vil jeg kunne anvende til vores alarmsystem.

Jeg kan se at Powershell er en windows Windows APP, så det er muligt jeg forsøger mig med det. Formanden skrev noget om en anden PC ude i byen, men det vil jeg vel kunne klare med min at koble en ekstra pc op til internettet, via en hotspot forbindelse på min mobiltelefon - som naturligvis skal være koblet på GSM nettet. Er det forholdsvis simpelt at lægge den kodelinje du har sendt ind i Powershell og få de til virke? Jeg går så ud fra, at jeg skal teste de UDP protocoller, som jeg jo ved min OpenSpot anvender. Faktisk er der flere forskellige protocoller, alt efter hvilken kommunikationsplatform jeg vil arbejde på. 

Omdømme 6
Badge +8

 

Er det forholdsvis simpelt at lægge den kodelinje du har sendt ind i Powershell og få de til virke? 

Det var ikke til en udp pakkesniffer, men for at teste lukkede porte i dit system.

Badge +1

Ok men som nævnt så er jeg langt fra ekspert ud i netværk, så det har jeg åbenbart blandet sammen..

Kunne jeg får et par hint mere så forsøger jeg.

  1. Jeg åbner Powershell med administrator rettigheder.
  2. Jeg kopierer  så: netstat -ano | findstr -i SYN_SENT 

 

  1. Og hvad så derfra?

 

Omdømme 6
Badge +8

Ok men som nævnt så er jeg langt fra ekspert ud i netværk, så det har jeg åbenbart blandet sammen..

Kunne jeg får et par hint mere så forsøger jeg.

  1. Jeg åbner Powershell med administrator rettigheder.
  2. Jeg kopierer  så: netstat -ano | findstr -i SYN_SENT 

 

  1. Og hvad så derfra?

 

Derefter trykker du på Enter, kommer der ikke noget frem er der ikke nogen blokkerede porte.

Du kan også skrive netstat -ano så får du et overblik over aktive forbindelser fra din pc.

Badge +1
  • Testede med  - netstat -ano | findstr -i SYN_SENTi PowerShell / der dukkede ikke noget op, heller ikke min egen IP?
  • Når jeg tester med - netstat -ano - ser jeg hvad der foregår på min pc, men jo ikke på min på  min OpenSpot
  • Som forslået har jeg oprettet en backup server i OpenSpot - giver ingen ændring
  •  Jeg har bestilt et andet fabrikat hotspot, så må vi se om der er nogen forskel i forhold til problemet med mit OpenSpot (det kan ud over WiFi også tilkobles med kabel til en LAN port)

 

Badge +1

Så er det alternative fabrikat hotspot ankommet og testet på min YouSee ADSL.

Desværre fuldstændig samme fejl som med mit OpenSpot 3 :rage: Og virker fint på alt andet end YouSee ADSL.

Omdømme 7
Badge +9

Meget lang tråd uden afklaring, det der så kan afprøves er en anden forbindelses type, som jo vil være væsentlig bedre, eller en anden udbyder.

Omdømme 6
Badge +8

Så er det alternative fabrikat hotspot ankommet og testet på min YouSee ADSL.

Desværre fuldstændig samme fejl som med mit OpenSpot 3 :rage: Og virker fint på alt andet end YouSee ADSL.

Hvad hedder din yousee router helt specifikt..

Er det en kaon?

Badge +1

Routeren er en TDC HomeBox (fabrikat Sagemcom), med andre ord IKKE en Kanon.
  

Besvar