Svar

UDP-trafik blokeret på min ADSL-forbindelse?



Vis første besked

158 Kommentarer

Den info har jeg i baghovedet, men jeg tænkte, at det måske var mens du var på mobilens hotspot :)

Badge +1

 

Hermed udstyrets netværksopsætning for henholdsvis YouSee og mobil hotspot opsætning, klippet fra udstyrets Windows applikation

Del 1 uploads til tråden da jeg rammer en maksbegrænsning

 

 

Badge +1

Del 2 uploads til tråden da jeg rammer en maksbegrænsning

 

Badge +1

Del 3 uploads til tråden da jeg rammer en maksbegrænsning

 

Det ser rigtigt nok ud.

Omdømme 6
Badge +8

 

Tror jeg vil finde en gammel router frem som en eller anden forslog og se om det gør nogen forskel. Da jeg på et tidspunkt resatte min router fuldstændig, skete der det, at jeg fik hul igennem til Openspot serveren et meget kort øjeblik, hvorefter der var spærring igen. 

Det var mig der foreslog dette og jeg mener stadig det kan være løsningen. Du kan prøve at sætte din egen router til YouSee homebox i DMZ. Det er en underlig opsætning TDC har på deres netværk..

Omdømme 6
Badge +8

 

 

Badge +1

Jeg forstår ikke helt hvad der menes med egen/alternativ router?

  • Menes der, at jeg skal tilslutte en alternativ router (har en gammel stående) direkte til telefonforbindelsen ude fra (telefonledningen) og så udelade min YouSee homeboxen?
  • Eller menes der, at jeg skal tilslutte den alternative router efter min YouSee homebox som access point. I så fald skal den så have sin egen DHCP server der tildeler ip-adresser? 

Faktisk har jeg et access point der er forbundet til YouSee homeboxen med PDS kabel (uden egen DHCP server/tildeling af ip-adresser). Det skyldes, at jeg har vanskeligt ved at have fornuftigt wifi signal overalt i huset. Bemærk, at jeg har haft Openspot sluttet til begge routeres wifi - også i en en DMZ opsætning.

Omdømme 6
Badge +8

Jeg forstår ikke helt hvad der menes med egen/alternativ router?

  • Menes der, at jeg skal tilslutte en alternativ router (har en gammel stående) direkte til telefonforbindelsen ude fra (telefonledningen) og så udelade min YouSee homeboxen?
  • Eller menes der, at jeg skal tilslutte den alternative router efter min YouSee homebox som access point. I så fald skal den så have sin egen DHCP server der tildeler ip-adresser? 

Faktisk har jeg et access point der er forbundet til YouSee homeboxen med PDS kabel (uden egen DHCP server/tildeling af ip-adresser). Det skyldes, at jeg har vanskeligt ved at have fornuftigt wifi signal overalt i huset. Bemærk, at jeg har haft Openspot sluttet til begge routeres wifi - også i en en DMZ opsætning.

Du skal tilslutte din egen router bagpå YouSee homebox i DMZ og derefter bruger du den som “main router”. Din telefon linie vil også virke på denne måde, som du skrev du bruger. Det er routeren der uddeler IP adresser og ikke access points normalt.

Det var faktisk det, mit allerførste indlæg i tråden gik på… Hvordan tingene er forbundet. :)

Et spørgsmål til denne opsætning: Hvilken ip har den router, du bruger som AP? Hvis den har 192.168.1.1, så ligger problemet nok der. :)

Badge +1

Jeg forstår ikke helt hvad der menes med egen/alternativ router?

  • Menes der, at jeg skal tilslutte en alternativ router (har en gammel stående) direkte til telefonforbindelsen ude fra (telefonledningen) og så udelade min YouSee homeboxen?
  • Eller menes der, at jeg skal tilslutte den alternative router efter min YouSee homebox som access point. I så fald skal den så have sin egen DHCP server der tildeler ip-adresser? 

Faktisk har jeg et access point der er forbundet til YouSee homeboxen med PDS kabel (uden egen DHCP server/tildeling af ip-adresser). Det skyldes, at jeg har vanskeligt ved at have fornuftigt wifi signal overalt i huset. Bemærk, at jeg har haft Openspot sluttet til begge routeres wifi - også i en en DMZ opsætning.

Du skal tilslutte din egen router bagpå YouSee homebox i DMZ og derefter bruger du den som “main router”. Din telefon linie vil også virke på denne måde, som du skrev du bruger. Det er routeren der uddeler IP adresser og ikke access points normalt.

Undskyld,  men jeg er måske lidt sløv i opfattelsen…..

Men jeg skal altså tilslutte den alternative router med PDS-kabel på en af LAN-portene i min YouSee homebox router og så lade den fungerer med wifi opkobling til min openspot - med tildeling af egne af ip-adresser? Går så ud fra, at den alternative router skal have sit eget ip-segment?  (Husk please, at jeg langt fra er ekspert på dette område)

Du kan godt køre med din nuværende opsætning, hvis blot router 2 bliver konfigureret korrekt. Hvis router 2 tilfældigvis har samme ip som 1, laver du et hul i dit eget netværk, hvor enheder tæt på 2eren ikke vil kunne komme på internettet.

Omdømme 6
Badge +8

Jeg forstår ikke helt hvad der menes med egen/alternativ router?

  • Menes der, at jeg skal tilslutte en alternativ router (har en gammel stående) direkte til telefonforbindelsen ude fra (telefonledningen) og så udelade min YouSee homeboxen?
  • Eller menes der, at jeg skal tilslutte den alternative router efter min YouSee homebox som access point. I så fald skal den så have sin egen DHCP server der tildeler ip-adresser? 

Faktisk har jeg et access point der er forbundet til YouSee homeboxen med PDS kabel (uden egen DHCP server/tildeling af ip-adresser). Det skyldes, at jeg har vanskeligt ved at have fornuftigt wifi signal overalt i huset. Bemærk, at jeg har haft Openspot sluttet til begge routeres wifi - også i en en DMZ opsætning.

Du skal tilslutte din egen router bagpå YouSee homebox i DMZ og derefter bruger du den som “main router”. Din telefon linie vil også virke på denne måde, som du skrev du bruger. Det er routeren der uddeler IP adresser og ikke access points normalt.

Undskyld,  men jeg er måske lidt sløv i opfattelsen…..

Men jeg skal altså tilslutte den alternative router med PDS-kabel på en af LAN-portene i min YouSee homebox router og så lade den fungerer med wifi opkobling til min openspot - med tildeling af egne af ip-adresser? Går så ud fra, at den alternative router skal have sit eget ip-segment?  (Husk please, at jeg langt fra er ekspert på dette område)

Har du læst det link jeg har tilføjet lige oppe over?

Omdømme 6
Badge +8

Du kan godt køre med din nuværende opsætning, hvis blot router 2 bliver konfigureret korrekt. Hvis router 2 tilfældigvis har samme ip som 1, laver du et hul i dit eget netværk, hvor enheder tæt på 2eren ikke vil kunne komme på internettet.

Hvis du har kigget ordentlig efter kan du se yousee router har 192.168.1.1, så kan hans AP ikke have den samme IP adresse

Hvis du har kigget ordentlig efter kan du se yousee router har 192.168.1.1, så kan hans AP ikke have den samme IP adresse

Præcis. Hans AP (router) kan ikke have samme ip, såfremt netværket skal fungere ordentligt - men nu fungerer det jo ikke ordentligt. Alle hans problemer kan forklares med at de har samme ip.

I sådan et tilfælde får man fat i den enhed, som svarer først på en ARP-anmodning.

Badge +1

Det var faktisk det, mit allerførste indlæg i tråden gik på… Hvordan tingene er forbundet. :)

Et spørgsmål til denne opsætning: Hvilken ip har den router, du bruger som AP? Hvis den har 192.168.1.1, så ligger problemet nok der. :)

Kære alle…. 

Det bliver efterhånden lidt vanskeligt for mig at “holde tungen lige i munden” :-)

Jeg mener, at jeg tydeligt skrev på et tidspunkt, at mit access point alene virker som wifi access point, der IKKE tildeler selvstændige ip-adresser (ingen DHCP i mit  wifi access point). Tildeling af ip-adresser sker helt og holdent i YouSee homeboksen. Det betyder i praksis, at jeg kan se listen af ip-adressen for alle tilsluttede enheder, når jeg logger mig ind i min YouSee homeboks. 

Og jeg skrev også, at jeg har haft openspot koblet op på både det selvstændige wifi access point (i modsat ende af huset) og forsøgt tisluttet openspot direkte til wifi i YouSee homeboksen og med alle mulige opsætninger inkl. frakobling af alt sikkerhed + forsøg med DMZ - det gjorde ingen som helst forskel!

Så jeg vil gerne høre jer, om jeg med ovenstående som udgangspunkt, har et problemmed med min router konfiguration?

OG SÅ MED HENSYN TIL DEN ALTERNATIVE/EKSTRA  ROUTER.

Jeg vil naturligvis forsøge mig med en alternativ/ekstra router. Når en af jer skriver “bagpå” YouSee homeboksen, må jeg opfatter det sådan, at jeg sætter et PDS-kabel ind i en af YouSee homeboksens LAN porte (der er 4 af slagsen) og kobler den til indgangen på den alternative/ekstra router, som så konfigureres, så den ikke har samme ip-segment som YouSee homeboksen (må ikke svare til 192.168.1.xx men eksempelvis 192.168.2.xx. Den alternative/ekstra router er med andre ord en type, som IKKE tidligere har været tilsluttet telefonstikket. Openspot kobles så op med wifi på den alternative/ekstra router.

Jeg må indrømme at jeg ikke er særlig optimistisk, med at det skulle gøre en forskel, men jeg vil naturligvis forsøge, når det er foreslået (hvis jeg ellers har forstået jeres forslag rigtig).  

Jeg mener, at jeg tydeligt skrev på et tidspunkt, at mit access point alene virker som wifi access point, der IKKE tildeler selvstændige ip-adresser (ingen DHCP i mit  wifi access point). Tildeling af ip-adresser sker helt og holdent i YouSee homeboksen. Det betyder i praksis, at jeg kan se listen af ip-adressen for alle tilsluttede enheder, når jeg logger mig ind i min YouSee homeboks. 

Det behøver heller ikke dele adresser ud for at skabe en ip-konflikt. Din beskrivelse af dit AP fik mig til at tro, at det er en router, hvor du har deaktiveret DHCP-serveren. Ud fra dine problemer, ville det være nærliggende at tro, at du i så fald ikke havde ændret ip-adressen.

 

Og jeg skrev også, at jeg har haft openspot koblet op på både det selvstændige wifi access point (i modsat ende af huset) og forsøgt tisluttet openspot direkte til wifi i YouSee homeboksen og med alle mulige opsætninger inkl. frakobling af alt sikkerhed + forsøg med DMZ - det gjorde ingen som helst forskel!

Jeg er noget i tvivl om, hvad du reelt har prøvet og hvordan du har prøvet det (noget så simpelt som en cache kan sommetider drille, hvis man lige skal prøve en anden opstilling).

 

Badge +1

Jeg mener, at jeg tydeligt skrev på et tidspunkt, at mit access point alene virker som wifi access point, der IKKE tildeler selvstændige ip-adresser (ingen DHCP i mit  wifi access point). Tildeling af ip-adresser sker helt og holdent i YouSee homeboksen. Det betyder i praksis, at jeg kan se listen af ip-adressen for alle tilsluttede enheder, når jeg logger mig ind i min YouSee homeboks. 

Det behøver heller ikke dele adresser ud for at skabe en ip-konflikt. Din beskrivelse af dit AP fik mig til at tro, at det er en router, hvor du har deaktiveret DHCP-serveren. Ud fra dine problemer, ville det være nærliggende at tro, at du i så fald ikke havde ændret ip-adressen.

 

Og jeg skrev også, at jeg har haft openspot koblet op på både det selvstændige wifi access point (i modsat ende af huset) og forsøgt tisluttet openspot direkte til wifi i YouSee homeboksen og med alle mulige opsætninger inkl. frakobling af alt sikkerhed + forsøg med DMZ - det gjorde ingen som helst forskel!

Jeg er noget i tvivl om, hvad du reelt har prøvet og hvordan du har prøvet det (noget så simpelt som en cache kan sommetider drille, hvis man lige skal prøve en anden opstilling).

 

Selv om det jo ikke umiddelbart giver svaret på, hvad jeg har prøvet, så er jeg ikke i tvivl om, at jeg har forsøgt alle de muligheder man kan forestille sig.

Jeg har IKKE blot deaktiveret DHCP servere. Mit wifi access point er en router, som det er muligt at konfigurere som et “rent” access point 

Var min opfattelse af, hvordan den ekstra/alternative router skulle forbindes til homboksen korrekt?

Hvad menes der når du skriver: “ville det være nærliggende at tro, at du i så fald ikke havde ændret ip-adressen”? Hvilke Ip adresser tænkes der på?

 

Hvad menes der når du skriver: “ville det være nærliggende at tro, at du i så fald ikke havde ændret ip-adressen”? Hvilke Ip adresser tænkes der på?

 

Den adresse, som din sekundære router/AP har på dit netværk. Hvis den har samme adresse som din primære router, er der en adressekonflikt.

Eksempel: Når din openspot skal sende trafik ud på internettet, skal den først have MAC-adressen på din primære router (standard gateway). Det sker via ARP (resultatet bliver gemt i en cache). Hvis router 2 har samme ip og svarer først, vil openspot få oplyst en forkert MAC-adresse og al trafik til internettet strander ved router 2.

Hvorfor fik jeg tanken? Fordi mange sætter en sekundær router op som AP ved blot at deaktikvere DHCP-serveren. Jeg kan kun gætte på dine problemer ud fra det, du fortæller (ingen tekniske detaljer).

Badge +1

Hvad menes der når du skriver: “ville det være nærliggende at tro, at du i så fald ikke havde ændret ip-adressen”? Hvilke Ip adresser tænkes der på?

 

Den adresse, som din sekundære router/AP har på dit netværk. Hvis den har samme adresse som din primære router, er der en adressekonflikt.

Eksempel: Når din openspot skal sende trafik ud på internettet, skal den først have MAC-adressen på din primære router (standard gateway). Det sker via ARP (resultatet bliver gemt i en cache). Hvis router 2 har samme ip og svarer først, vil openspot få oplyst en forkert MAC-adresse og al trafik til internettet strander ved router 2.

Hvorfor fik jeg tanken? Fordi mange sætter en sekundær router op som AP ved blot at deaktikvere DHCP-serveren.

Tak for svaret, men det er jo så ikke tilfælde i mit tilfælde. Og min openspot kan godt kommunikere på internettet (opdatere firmware/ brugerdatabase), dog lige bortset fra, at den ikke vil forbinde mig til amatørradio serverene, hvor der anvendes UDP-trafik.

Den brokker sig nu over andre ting i loggen også, bl.a. NTP - og du har selv konstateret at din Windows-computer uden problemer kan kommunikere med en NTP-server ude på internettet (UDP)... Et eller andet går i stykker i dit netværk, men vi kommer nok ikke til bunds i det. :relaxed:

Du kan da også prøve med den opstilling, som jeg fra starten af troede du kørte med… Sluk for din router 2/AP, så du kan udelukke den fra din fejlsøgning. Sluk/tænd for openspot og forbind den til router 1.

Fejlsøgningens ABC: Hvis man ikke finder fejlen til at starte med, så går man i gang med at udelukke ting.

Brugerdatabasen hentes af browseren på din computer (skriver SharkRF). Dvs openspot behøver ikke adgang til internettet. Der er nogle ting, som måske snyder dig til at lede det forkerte sted.

Badge +1

Brugerdatabasen hentes af browseren på din computer (skriver SharkRF). Dvs openspot behøver ikke adgang til internettet. Der er nogle ting, som måske snyder dig til at lede det forkerte sted.

Nej, brugerdatabasen en integreret del af OpneSpot softwaren, som hentes eksternt uden brug af PC. Man kan søge på brugere ved hjælp af den tilsluttede amatørradio - uden min PC er tændt. Den bliver opdateret automatisk med bestemte  intervaller.

Man kan sideløbende søge i databasen på en PC, men så er det direkte i databasen, som IKKE er en SharkRF database, men OpenSpot bruger den til at identificere de radioamatører man taler med over radioen. 

Klippet fra manualen side 79:

 

Webinterfacet har en hjælperfunktion til at slå ID op. Det kan ske på to måder: lokalt i browseren (hvis databasen er downloadet hertil), eller over internettet (via openspot), hvor openspot sender en forespørgsel til en server hos SharkRF.

 

Badge +1

Webinterfacet har en hjælperfunktion til at slå ID op. Det kan ske på to måder: lokalt i browseren (hvis databasen er downloadet hertil), eller over internettet (via openspot), hvor openspot sender en forespørgsel til en server hos SharkRF.

 

Ok så siger vi det :slight_smile: Men når OpenSpot begynder at downloade databasen rutinemæssigt, så tager det 15-20 minutter før den er færdig (der er en visuel indikator - når applikationen åben -, som viser hvor langt den er nået). 

Så vidt jeg husker fylder databasen ca. 18,5 MB

Der startede tilfældigvis en download af databasen nu og så ser det sådan ud i applikationen
 

 

 

Besvar