Svar

UDP-trafik blokeret på min ADSL-forbindelse?



Vis første besked

158 Kommentarer

Omdømme 6
Badge +8

Hvordan er enhederne forbundet… DSL modem/router > switch > radio-udstyr?

Ganske enkelt med WiFi forbindelse uden problemer og når jeg eksempelvis bruger min mobil som hotspot så virker det fint.

 

 

Understøtter dit udstyr både 2,4 ghz og 5 ghz ?

Omdømme 6
Badge +8

Har du helt opgivet, at få det til at virke?

Du skrev det virkede fint på andres lånte linie, hvordan tilslutter du udstyret der, er det med netværkskabel eller wifi. Har du prøvet at proppe et netværkskabel i udstyret?

Håber du får det løst og lige melder tilbage..

 

Badge +1

Har du helt opgivet, at få det til at virke?

Du skrev det virkede fint på andres lånte linie, hvordan tilslutter du udstyret der, er det med netværkskabel eller wifi. Har du prøvet at proppe et netværkskabel i udstyret?

Håber du får det løst og lige melder tilbage..

 

Hej Peter, nej jeg har ikke opgivet (helt endnu), men jeg har ikke været på min hjemmeadressen et stykke tid, så jeg har først nu mulighed for at teste igen.

Nej det er ikke mulighed for at tilslutte et et netværkskabel til udstyret, så med andre ord foregår tilslutningen altid med wifi.

 

PS. Jeg mener ikke, at der er nogen af jer kloge hoveder :wink: , der har svaret mig på, om port forwarding har en nogen værdi, når jeg har som skrevet nogle gange, forsøgsvis har åbnet for alt ind- og  udgående trafik i routeren (ingen firewall) som vist her.

 

Portforwarding bruges kun, når man sætter noget op, som skal agere server for andre ude på internettet. Det lyder ikke til at være tilfældet her. Du laver heller ikke forwarding, når du laver et hotspot med din mobil - og det virker.

Standard fejlfinding:

  • har udstyret ellers adgang til internettet (f.eks. tjek opdateringer)?
  • hvordan ser en traceroute ud til de servere som fejler?
  • findes der en log i udstyret, som kan fortælle lidt mere?
  • hvad siger dokumentationen?

 

Badge +1

Portforwarding bruges kun, når man sætter noget op, som skal agere server for andre ude på internettet. Det lyder ikke til at være tilfældet her. Du laver heller ikke forwarding, når du laver et hotspot med din mobil - og det virker.

Standard fejlfinding:

  • har udstyret ellers adgang til internettet (f.eks. tjek opdateringer)?
  • hvordan ser en traceroute ud til de servere som fejler?
  • findes der en log i udstyret, som kan fortælle lidt mere?
  • hvad siger dokumentationen?

 

Tak Forummanden for dine kommentarer.

Her er svar på spørgsmålene:

  1. Der er ingen problemer med at opdatere udstyrets firmware online, der opdateres løbende en stor radioamatør ID-database og udstyret henter i visse tilfælde talekommandoer på fabrikantens server.
     
  2. Jeg har endnu ikke taget mig sammen til at finde ud af, hvordan man laver en traceroute opsætning, men hvis du mener det giver mening, så tager jeg fat på det snarest.
     
  3. Se nedenfor et log printout, som er den jeg på et tidspunkt sendte til fabrikanten. Han har uanset hvad jeg har skrevet - svaret, at det er UDP der er blokeret og at jeg skal forsøge at slå firewallen fra (hvilket jeg jo også har gjort.

    Hvis du har tid og lyst, så er her et link til min korrespondance på det tilhørende Community forum (jeg har også en lang e-mail korrespondance, som ender op i præcis samme konklusion - blokeret UDP)
    NTP server issue using DSL connection - SharkRF community forums
     
  4. Jeg har ikke umiddelbart kunne finde noget om mit problem i dokumentationen,
    Manualen kan ses her:
    openSPOT3 user manual · GitBook (sharkrf.com)

 

 

 

Hvis man kigger i manualen under fejlfinding, så er dette den LED indikation jeg får, når udstyret ikke kan konnekte serveren (blinker gul/blå):
 

 

homebrew-serveren har en http-side, kan du få den frem i din browser...http://ip-adressen

Badge +1

homebrew-serveren har en http-side, kan du få den frem i din browser...http://ip-adressen

Det forsøges jeg her……  

Forsøg med kontakt til server fra PC……

I browser: http://85.90.246.225:62030 (denne server kræver password)

Resultat: Der kan ikke oprette forbindelse

 

I Browser: http://85.90.246.225 (uden port)

Resultat: Index of /

 

 

Name

Last modified

Size

Description

 

 

 

api/

2021-03-21 23:00

-

 

 

 

status/

2021-11-13 11:47

-

 

 

Apache/2.4.51 (Debian) Server at 85.90.246.225 Port 80

 

================================================================

Her forsøges med opkobling til en anden server…….

I browser: http://77.243.52.150:55555 (denne server kræver IKKE password)

Resultat: Der kan ikke oprette forbindelse

 

I browser: http://77.243.52.150 (uden port)

Resultat: Der kan ikke oprette forbindelse

 

Eksport fra udstyrets log (opkobling til anden server):

11 homebrew: init reconnect

19:56:11 ntp: syncing pool.ntp.org (from dhcp server: 0)

19:56:11 homebrew: initializing connection

19:56:11 homebrew: backup server toggle timeout, trying the backup server next time

19:56:11 homebrew: invalid backup server

19:56:11 homebrew: using main server 77.243.52.150:55555 pass: (mit password) id: 00000000

19:56:11 homebrew: connecting

19:56:11 homebrew: sending login

19:56:11 nvmm-http-time: downloading

19:56:12 httpcln: error 400

19:56:12 nvmm: http time get failed, retrying

19:56:12 spk: starting voice announcement

19:56:12 spk: requesting remote play: OSCOSV

19:56:14 ntp: timeout

19:56:14 ntp: time acquire failed after 6 tries

19:56:15 batt: stat: done/100mA, 100% (new) (4102mV 33C)

19:56:16 spk-remote: timeout

19:56:17 homebrew: init reconnect

19:56:17 ntp: syncing pool.ntp.org (from dhcp server: 0)

19:56:17 homebrew: initializing connection

Når du kan få fat i webinterfacet, kan du i hvert fald få fat i ip-adressen, så traceroute til den server er ikke nødvendigt.

https://wiki.brandmeister.network/index.php/Denmark

Ifølge den side, lytter serveren på port 62031, ikke 62030. Har du prøvet den port?

Badge +1

Når du kan få fat i webinterfacet, kan du i hvert fald få fat i ip-adressen, så traceroute til den server er ikke nødvendigt.

https://wiki.brandmeister.network/index.php/Denmark

Ifølge den side, lytter serveren på port 62031, ikke 62030. Har du prøvet den port?

Nu har jeg har prøvet den server og der er ingen ændring - virker fortsat ikke. Der er mange andre servere/ porte, men ingen af dem kan jeg komme i forbindelse med fra udstyret.

Jeg er netop kommet hjem fra et ophold i Spanien, hvor der i lejligheden var fiber internet. Der virkede mit udstyr under hele opholder - helt uden problemer!

Er vi ved at være der, hvor det må erkendes, at YouSee laver nogle spærringer for at undgå spam etc. eller skal jeg prøve andre ting (det gør jeg gerne og i øvrigt stort tak for stor hjælp /indsats 🙂 )

 

Logudskrift med port 62031

:01 nvmm-http-time: downloading
19:55:01 httpcln: error 400
19:55:01 nvmm: http time get failed, retrying
19:55:02 ntp: timeout
19:55:02 ntp: time acquire failed after 6 tries
19:55:04 spk: starting voice announcement
19:55:04 spk: requesting remote play: OSCOSV
19:55:05 homebrew: init reconnect
19:55:05 ntp: syncing pool.ntp.org (from dhcp server: 0)
19:55:05 homebrew: initializing connection
19:55:05 homebrew: invalid backup server
19:55:05 homebrew: using main server 77.243.52.150:55555 pass: (mit PW)  id: 00000000
19:55:05 homebrew: connecting
19:55:05 homebrew: sending login
19:55:05 batt: stat: done/100mA, 100% (new) (4104mV 33C)
19:55:08 ntp: timeout
19:55:08 spk-remote: timeout
19:55:11 homebrew: init reconnect
19:55:11 ntp: syncing pool.ntp.org (from dhcp server: 0)
19:55:11 homebrew: initializing connection
19:55:11 homebrew: invalid backup server
19:55:11 homebrew: using main server 77.243.52.150:55555 pass: (mit PW) id: 00000000
19:55:11 homebrew: connecting
19:55:11 homebrew: sending login
19:55:11 nvmm-http-time: downloading
19:55:11 httpcln: error 400
19:55:11 nvmm: http time get failed, retrying
19:55:14 ntp: timeout
19:55:15 batt: stat: done/100mA, 100% (new) (4104mV 33C)
 

Der er mange ting, som gør brug af UDP, så det har jeg svært ved at tro på. Jeg har dog heller ikke lige et specifikt bud på, hvad der går galt, men jeg tænker, at det ikke handler om UDP.

Badge +1

Der er mange ting, som gør brug af UDP, så det har jeg svært ved at tro på. Jeg har dog heller ikke lige et specifikt bud på, hvad der går galt, men jeg tænker, at det ikke handler om UDP.

Ok tak, men så er jeg  hermed gået over i “opgivelses mode”, for det er jo det fabrikanten påpeger bør være problemet. Men desværre, kan jeg jo ikke forvente nogen som helst support/ hjælp fra YouSee på trods af, at deres eksperter jo burde  kunne give mig svaret.

Mener i øvrigt, at jeg havde kontakt til medamatør der var YouSee kunde med fibernet og hans tilsvarende udstyr virkede åbenbart ok. Læste en anden tråd her på YouSee forumment, at brugeren (med spille konsoller),  havde problemer med med at connecte med UDP, efter  YouSee havde lavet nogle opdateringer i hans nærområde. Men jeg husker ikke, om den pågældende fik løst problemet.

Uanset så tak for hjælpen, jeg må se hvad jeg kan gøre for at kunne bruge mit udstyr. Men det ender jo nok med, at jeg skipper YouSee som ISP.

 

Omdømme 6
Badge +8

Har du prøvet en anden timeserver f.eks time.cloudflare.com det er sikkert ikke det, men bare for at teste.

Har du fast ip adresse (public ip) eller privat ip adresse (privat ip).

Omdømme 6
Badge +8

Dit radioudstyr understøtter kun 2,4 ghz ifølge manual. Dit mobil hotspot er sikkert også 2,4 ghz.

Har du samme navn på 2,4 og 5 ghz i din router, hvis ja, så prøv et andet navn til 5 ghz i router.

 

Det er nogle gange det simple man overser, selvom du har prøvet meget :-)

Badge +1

Dit radioudstyr understøtter kun 2,4 ghz ifølge manual. Dit mobil hotspot er sikkert også 2,4 ghz.

Har du samme navn på 2,4 og 5 ghz i din router, hvis ja, så prøv et andet navn til 5 ghz i router.

 

Det er nogle gange det simple man overser, selvom du har prøvet meget :-)

Dit radioudstyr understøtter kun 2,4 ghz ifølge manual. Dit mobil hotspot er sikkert også 2,4 ghz.

Har du samme navn på 2,4 og 5 ghz i din router, hvis ja, så prøv et andet navn til 5 ghz i router.

 

Det er nogle gange det simple man overser, selvom du har prøvet meget :-)

Tak for din kommentar.  Routeren hvor udstyret er tilsluttet, er en “ren” 2,4 GHz router og udstyret er forbundet til min PC via wi-fi. Udstyret kontrolleres med en applikation på min PC og det er også der, jeg har kopieret logudskriften fra. 

Badge +1

Slettet

Hej Peter, jeg mener ikke jeg har fast ip-adresse.

Jeg har har testet med den alternative timeser og lavet screenprint af resultatet, men denne tråd har tilsyneladende overskredet en tilladt begrænsning, så jeg forsøger her med en meget reduceret dok af mit forsøg.

 

Med YouSee forbindelse (alternativ timerserver) (kan IKKE forbinde til server)

 

Med mobile hotspot forbindelse (alternativ timerserver) (kan forbinde til server)

 

 

 

Bruger du Windows på din computer? Hvis du går i ur-indstillinger og trykker “synkroniser nu”, hvad sker der så?

 

Hvilken ip har din openspot3 (når den er koblet på dsl-forbindelsen)?

Badge +1

Bruger du Windows på din computer? Hvis du går i ur-indstillinger og trykker “synkroniser nu”, hvad sker der så?

 

Hvilken ip har din openspot3?

Bruger du Windows på din computer? Hvis du går i ur-indstillinger og trykker “synkroniser nu”, hvad sker der så?

 

Hvilken ip har din openspot3?

Ved ikke om der er lukket for yderligere tekst i tråden, men jeg prøver. 

Hvis du mener på mit LAN så er ip-adressen 192.168.1.111 

Ja applikationen kører under Windows 10,  og der sker ingen ændringer når jeg synkroniserer, skulle der det?.

 

Jeg tænker på uret i Windows, som også understøtter NTP/UDP. Hvis knappen i Windows fungerer - og ikke melder fejl - så vil du være blevet så meget klogere.

Badge +1

Jeg tænker på uret i Windows, som også understøtter NTP/UDP. Hvis knappen i Windows fungerer - og ikke melder fejl - så vil du være blevet så meget klogere.

 

Så blev vi det klogere 🙂 NTP/UDP passerer fint igennem routeren, når du forsøger fra computeren, men noget går galt, når din openspot forsøger.

Badge +1

Så blev vi det klogere 🙂 NTP/UDP passerer fint igennem routeren, når du forsøger fra computeren, men noget går galt, når din openspot forsøger.

Ja fint vi fik det på plads tak! Men der er jo stadig kun når jeg  kobler min Openspot op på min ADSL fra YouSee. På de andre forbindelser jeg har forsøgt, virker det jo fint, så mon ikke vi er ved at komme derhen, at der ligger en spærring hos YouSee, som er uden for min kontrol. Jeg kan i hvert fald ikke komme frem til andet, men spørg mig ikke hvad, for jeg aner det ikke. 

Tror jeg vil finde en gammel router frem som en eller anden forslog og se om det gør nogen forskel. Da jeg på et tidspunkt resatte min router fuldstændig, skete der det, at jeg fik hul igennem til Openspot serveren et meget kort øjeblik, hvorefter der var spærring igen. 

Hvad skulle den spærring bestå i? Du har nu konstateret, at NTP og UDP fungerer fint fra din computer (denne benytter også UDP til flere andre ting).

Hvordan ser hele netværksopsætningen ud på openspot - jeg tænker på ip/gateway/dns, når du er koblet på dsl? Du skriver, at den har 192.168.1.111 som ip, så umiddelbart ser det nok fint ud det hele.

Badge +1

Hvad skulle den spærring bestå i? Du har nu konstateret, at NTP og UDP fungerer fint fra din computer (denne benytter også UDP til flere andre ting).

Hvordan ser hele netværksopsætningen ud på openspot - jeg tænker på ip/gateway/dns, når du er koblet på dsl? Du skriver, at den har 192.168.1.111 som ip, så umiddelbart ser det nok fint ud det hele.

Som jeg skrev, så aner jeg det ikke, syntes der er prøvet alle mulige finurligheder for at finde frem til en løsning. Hvor er det du tænker på, at jeg skal tjekke ip/gateway/dns - i routeren eller i udstyret? 

I udstyret. Bare for at udelukke, at din openspot har et blankt felt ved gateway (du vil kunne kommunikere med den lokalt, men den vil ikke have internetadgang).

Badge +1

I udstyret. Bare for at udelukke, at din openspot har et blankt felt ved gateway (du vil kunne kommunikere med den lokalt, men den vil ikke have internetadgang).

Jeg kigger på det, men som jeg skrev tidligere, så kan jeg bl.a. godt opdatere udstyrets firmware og der opdateres løbende (automatisk) en bruger ID-database online, som ligger i udstyret.

Besvar