Har du modtaget ny firmware til din router? Stil spørgsmål og meld fejl i denne tråd.


Omdømme 7
Badge +9

⛔Denne tråd er lukket⛔

Du skal derfor oprette dit eget indlæg her, hvis du oplever problemer med routeren.



Kære alle 

I YouSee ruller vi løbende nye firrmwareopdateringer ud til vores routere, og vi er nu igen for nyligt, startet med at rulle en ny firmware ud til vores Sagemcom3890V3 og Sagemcom3890V2 routere. I den forbindelse kan vi se, at der på det seneste er kommet nogle tråde ind på YouSee Forum omkring den nye firmware, og det vil vi gerne imødekomme bedst muligt. 

Formålet med denne tråd er at indsamle feedback, reaktioner, spørgsmål og svar, som måtte opstå i forbindelse med skiftet til den nye firmware. På den måde håber vi, at det bedste overblik kan opnås. 

Din feedback vil blive bragt videre af os i forum-teamet, som også - så vidt - og hurtigst muligt - vil prøve at indhente svar på dit spørgsmål. 

Vi ser frem til at høre fra dig og på forhånd tak for dine spørgsmål, hjælp og feedback!😊

Rigtig god dag⛅️

Venlig hilsen
YouSee Forum-teamet

 

Bemærk:
I denne tråd kan du ikke få support og hjælp fra YouSee til opsætning af f.eks. portforwardregler og andre mere tekniske opsætninger, men vi hører gerne fra dig, hvis du mener der er en fejl i den nye firmware. Trådens formål er udelukkende til spørgsmål og reaktioner til de tekniske udfordringer, som du måtte opleve efter at have modtaget den nye firmware.

Sidder du med løsningen?
Sidder du som YouSee kunde og er bruger af vores Sagemcom routere, og er du samtidig stærk i opsætning, så er du meget velkommen til at byde ind med svar, hvis du ved, at der måske kan findes en løsning ved at ændre på den konfigurering, som en anden bruger måtte have problemer med.


Kendte udfordringer:
 

  • Ikke muligt at tilgå web-interface via Wi-Fi: Rettelse på vej. Virker med netværkskabel. (Fejlen er rettet)
     
  • UPnP virker ikke (forrige firmware): 
    Dette er en fejl i den gamle firmware - løses med den nye firmware, som er under udrulning, og som denne tråd omhandler.  (De færeste burde være på den gamle firmware nu = derfor antages som løst/rettet)
     
  • Custom DNS virker ikke: Der er en rettelse på vej i snarlig opdatering. (Fejlen er rettet)
     
  • Vi har set at nogle har mistet deres forwardregler, men det er dog ikke alle det sker for. Vi kan desværre ikke genskabe opsætniger og vi beklager, hvis man har været uden for dette. 

Denne tråd kan ikke kommenteres

350 Kommentarer

I dont think it has to do with the weather, although that for sure will not have helped.

I had mine in a cupboard also and it wasnt until we got these NUUDAY firmwares that it started happening.

Had mine out of the cupboard, but have had it outside of it for a few months now looking like a mess instead of neatly in the cupboard. Hopefully after this update is received I can put it back.

Omdømme 7
Badge +9

To have it in a closed space isen’t a good ideal, the recomended place to have it is up as high as possible, and in a open area to have the maximum performance for the signal to cover the House/apartment.

I’m using bridge mode and not the Wi-Fi, so I don’t think how high it is placed matters 😊

But you are right it should be placed where there are adequate ventilation. 

Omdømme 7
Badge +9

OK, if the Router are placed high and open, then there are no problems.

Absolutely its best, but it had been fine for several years until the rogue firmware updates started coming in.

Many customers wont even realise they might be getting 10% of what they paid for.

Badge

Hej youSee, kan I ikke opdatere jeres vejledning “Hvordan laver jeg en port forward?” For “Sagemcom Fast 3890 V2 + V3” https://yousee.dk/hjaelp/artikler/lav-en-port-forward/sagemcom-fast-3890-v2-v3

da den Ike passer med den nye brugergrænseflade.

I må også meget gerne beskrive brugen af felterne “Start Port” og “Slut Port”

 

 

I må også meget gerne skrive at “Service navn” ikke må indeholde flere ord.

Det ville være super brugervenligt, hvis man ved fejlindtastning, får at vide hvilket felt der indeholder en fejl og ikke bare “Fejl! Tjek venligst dine input.”

 

 

Venlig hilsen
Michael

Omdømme 2

I må også meget gerne skrive at “Service navn” ikke må indeholde flere ord.

Det ville være super brugervenligt, hvis man ved fejlindtastning, får at vide hvilket felt der indeholder en fejl og ikke bare “Fejl! Tjek venligst dine input.”

Der er en løsning på [service_navn] indtastningen, man bruger f.eks. en  _  (underscore) til at binde ord sammen med, så systemet ser det som 1 ord.

Eller man [BrugerBareIkkeMellemrum]

Bliver mere og mere irriteret over brugerfladen til modemet, hvorfor kan jeg ikke ændre kanalvalg i denne Menu???

 

Omdømme 7
Badge +9

Det er fordi at den nye FW er lavet så der automatisk findes den bedste kanal.

Det er fordi at den nye FW er lavet så der automatisk findes den bedste kanal.

Det kan du da sagtens sige, men har du noget at have det i???

Omdømme 7
Badge +9

Der er mange tråde omkring de Modems, hvor der ret sikkert findes et tilsvarende svar, man kan heller ikke længere som du sikkert har bemærket, adskille 2,4 Ghz og 5 Ghz så der er nu kun et SSID for begge frekvenser.

Der er mange tråde omkring de Modems, hvor der ret sikkert findes et tilsvarende svar, man kan heller ikke længere som du sikkert har bemærket, adskille 2,4 Ghz og 5 Ghz så der er nu kun et SSID for begge frekvenser.

Der er mange ting omkring det modem/sw der virker “mærkelig”., men hvis jeg nu gerne vil vælge en anden kanal undrer det mig meget at jeg ikke kan det fra denne Menu (dårlig software).

Der er lagt software fra Airties ind i modemmet (https://airties.com/smart-wi-fi-portfolio/airties-edge-software). De har valgt, at det hele skal styres af det.

Der er lagt software fra Airties ind i modemmet (https://airties.com/smart-wi-fi-portfolio/airties-edge-software). De har valgt, at det hele skal styres af det.

Vil det sige at de “kloge” mennesker ved Yousee overhovedet ikke har noget med softwaren at gøre?

Ja, selve softwaren har Yousee ikke noget med at gøre. Årsagen til den nye firmware, RDK-B er, at den gør det muligt at implementere moduler fra forskellige producenter (vi har bl.a. fået blokering af hjemmesider via DNS fra F-Secure).

Ja, selve softwaren har Yousee ikke noget med at gøre. Årsagen til den nye firmware, RDK-B er, at den gør det muligt at implementere moduler fra forskellige producenter (vi har bl.a. fået blokering af hjemmesider via DNS fra F-Secure).

Tak for dit svar. Vi kan vist konkludere at de “kloge” mennesker  ved Yousee ikke kommer (igennem) med mange positive input til softwaren!?

Det er fordi at den nye FW er lavet så der automatisk findes den bedste kanal.

Det er sikkert en fin FW løsning , men når jeg så ser på hvilken kanal mit modem vælger,  kan jeg ikke se fidusen med autokanal. Mit modem vælger kanal 60, hvorfor ikke vælge kanal 40,44,46 eller 52??  (ps mit modem er YL…. og under den er der 2 brugere mere)

 

Omdømme 7
Badge +9

Kan godt se at det er dårligt at det er en kanal der ligger så højt, da der kan være forstyrrelser fra andet der ikke har med Wi-Fi at gøre.

To sekunder per dnsopslag. Forleden var det fem sekunder. Min tålmodighed er tyndslidt.

Jeg venter fortsat på et fix.

DNS fungerer fint, hvis man bruger en alternativ port (OpenDNSA).

Jeg har igår mistet adgang til server på indersiden af min router og konstaterer efter at være logget på routeren at alle port forwards er væk. Jeg har så reetableret dem men https virker ikke. Når jeg kalder en url bag https får jeg “Server was too long to respond”.

Serveren er kablet via ethernet til en switch bag routeren, så det har ikke med wifi at gøre.

Jeg har opsat regler på ssh og kan sagtens tunnelle eks. remote desktop til den samme server på samme ip, men https lader ikke til at nå igennem.

 

Wut to do?

Badge

Portforward regler er pludseligt væk - og kan ikke genskabes. Når de forsøges (gen)oprettet, tilføjes de i listen helt anderledes (og med forkerte detaljer) end det som blev tastet ind. Min VPN kan ikke længere fungere og det er kritisk for mit arbejde. Kan I kigge på det?

  

 

Jeg har igår mistet adgang til server på indersiden af min router og konstaterer efter at være logget på routeren at alle port forwards er væk. Jeg har så reetableret dem men https virker ikke. Når jeg kalder en url bag https får jeg “Server was too long to respond”.

Serveren er kablet via ethernet til en switch bag routeren, så det har ikke med wifi at gøre.

Jeg har opsat regler på ssh og kan sagtens tunnelle eks. remote desktop til den samme server på samme ip, men https lader ikke til at nå igennem.

 

Wut to do?

 

Det hjælper dig sikkert ikke, men 100% samme oplevelse her, skete natten imellem onsdag og torsdag. Snakkede med sød pige på support, men de yder ikke support til 443,  80 eller 22.

Browserbeskyttelse / DNS-latency i version 77.15.19.1:

(OpenDNSA kører ikke via standardporten, 53)

 

Efter yderligere en genstart kan jeg få den høje latency + browserbeskyttelse tilbage. To problemer: Høj latency + falsk sikkerhed - hvornår er man reelt beskyttet og hvornår er man ikke. App’en viser, at alting er godt - og selvom man i denne situation slår beskyttelsen til og fra, så ændrer det ikke på noget - intet bliver blokeret.

Kære alle 
 

  • Vi har set at nogle har mistet deres forwardregler, men det er dog ikke alle det sker for. Vi kan desværre ikke genskabe opsætniger og vi beklager, hvis man har været uden for dette. 

 

Jeg er blandt der har mistet mine port forwards. Da jeg prøvede at gendanne dem kunne den ikke gøre det. Efter at have kigget opsætningen igennem fandt jeg ud af at mit netværk var blevet segmenteret til 192.168.1.0/16 og den server som jeg forwarded til ikke lå i det segment. Efter at have lavet det om til 192.168.1.0/24 kunne jeg igen bruge forwards til min server.

Det kan også være grunden til at forwards virker hos nogle og ikke andre.

Updaten havde også slået DHCP og WiFi til og det var slået fra i min tideligere opsætning.