Har du modtaget ny firmware til din router? Stil spørgsmål og meld fejl i denne tråd.



Vis første besked
Denne tråd kan ikke kommenteres

350 Kommentarer

Badge

Periodisk ingen internetforbindelse og langsom hastighed efter ny Router firmware.

For 2 dage siden konstaterede vi, at vores internetforbindelse pludselig var blevet meget langsom og med lange svar tider.

Router Model: FAST3890V3-RDK blev derfor forsøgt genstartet.

Derefter ingen internetforbindelse overhovedet.

Router blev herefter nulstillet og så, at software versionen var blevet opdateret til:

FAST3890V3_NUUDAY-SIP-RDK_77.15.14.

Så sikkert derfor det ikke fungerede.

 

Med denne nye Firmware får vi nu hele tiden periodiske fejlmeddelelser, om at der ikke er forbindelse til internettet samt diverse relaterede fejl fra anvendte Softwares og Apps.

 

Har nu også konstateret at hastigheden efter opdateringen pludselig falder og forbliver på ca.

93 Mbps Download og 94 Mbps Upload indtil Routeren genstartes.

så kører den igen med den sædvanlige hastighed på  ca.

947 Mbps Download og  540 Mbps Upload i et stykke tid.

(Se vedhæftet screenshot med hastigheds historik fra før og efter firmware opdatering). 

 

 

Hele konfigurationen var selvfølgelig væk ligesom ved sidste firmware opdatering i slut november 2022. 

Så DHCP-reserveringer, (rigtig mange MAC adresser), en del Port forwardings, Gateway, Password, alle WiFi indstillinger m.m. skulle indtastes på ny !!!

 

Hvad er løsningen på dette problem, som firmwaren nu tilsyneladende er skyld i?

Har i (YouSee) en anden nyere firmware version med en rettelse for dette, der kan pushes til vores Router?

 

Mvh. Frank

Jeg har siden den 31. marts haft problemer med pakketab og latency, det lader til at være routeren som er blevet syg. Almindelig ping mod router ip, fra en kablet server er steget dramatisk, og jeg mistænker der er rullet en skidt software ud på modemmet.

Jeg ved ikke hvad jeg havde før, men pt har jeg FAST3890V3_NUUDAY-SIP-RDK_77.15.17.

 

Den 31. marts var jeg nød til at reboote min rooter, derfor nede på grafen for ping ud af huset, og tydeligt at se problemerne startede da modem kom op igen:

I går oplevede jeg tilmed at modemmet mistede alle indstillinger, fx DMZ, intern ip allokering, og jeg måtte restore fra backup for at få alt til at virke igen.

Jeg kan se der er folk herinde som snakker om at YouSee nu filtrerer trafik for at hjælpe os til sikrere internet. Og på modemmet er der noget, måske det er det: "WAN-to-LAN : IDS Enabled"??

Men det kun kan slås fra fra “mit internet” app?

Det vil jeg gerne forsøge for at se om det er det som er problemet, er der nogen som ved hvordan man gør dette? Jeg kan ikke se det i den app “mit internet”

/Jesper

 

Til info nulstillede mit modem igen, og så besluttede jeg at forsøge med bridgemode sidste fredag den 21. april. for at se om det virkelig var en firmware ændring den 31. marts som havde trigget problemerne. Nu har det så kørt uden problemer i en uge, så jeg har tænkt mig at bestille ændring til permanent bridge, så det ikke går tabt ved fremtidige ændringer.

 

Omdømme 1

Her opleves nu også lave hastigheder omkring 80/80 i stedet for 1000/500. Genstart af router hjælper kun kortvarigt.
Havde ellers løst tidligere problemer ved at køre bridge-mode, men det har I nu også ødelagt og så har I endda valgt at hæve prisen for vores internet :-(

 

Jeg fik nulstillet min router 13/4. Alle indstillinger forsvandt. Port forewarding, scope, admin password nulstillet, WiFi tilbage til standard. Sikkerhedsmæssigt ikke i orden. Min lokale antenneforening kunne oplyse at YouSee havde lovet at give besked når det skete og om hvad det ville betyde. Jeg har intet hørt. 19/4 skete det igen. Jeg har siden 13/4 talt med adskillige supportere ved YouSee som alle har lovet at nogen vil vende tilbage med svar, intet er sket.

Bunden blev nået ved seneste snak med YouSee 16/5 hvor supporteren kunne meddele at den interne opsætning/indstilling supporterede YouSee ikke, adspurgt kunne han meddele at der heller ikke findes nogen form for manual til den nye YouSee-tilpassede-firmware. Ingen af dem jeg har talt med, har for øvrigt nævnt at dette forum eksisterede.

I starten af maj konstaterede jeg fra mit arbejde at nogle af de kollegaer jeg supporterer ikke kunne bruge vores VPN løsning mere. Vi har for 6 måneder siden brugt en PPTP-løsning men bruger nu L2TP protokollen. Jeg afprøvede så begge på min egen router. Da den gamle server ikke er slukket, kunne jeg konstatere at PPTP-løsningen virker men L2TP ikke virker. Der er i standardopsætningen to muligheder for flueben i henholdsvis L2TP-Passthrough og PPTP-Passthrough. Uanset hvad jeg satte, virkede L2TP ikke for hverken mig eller de kollegaer der havde fået opgraderet deres private YouSee router. Det var så her YouSee kunne meddele at de ikke supporterede dette (SUK).

Heldigvis var en af routerne en firma-betalt-opkobling, så jeg kunne ringe til TDC-Erhverv. Her får man service, ét døgn efter fik jeg løsningen: IPSec Passtrough skulle også vinkles af.

Min router har for øvrigt en helt anden tildragelse. Hver eneste gang jeg har ændret noget som helt kan jeg ikke tilgå den igen. Jeg lukker alle browsere, endda genstarter min PC, og prøver så igen at tilgå routerens IP-nummer, det giver: The browser you are using may have difficulty receiving images and video. If you experience any issues viewing this page, we suggest using Internet Explorer, Mozilla Firefox, or Apple Safari. Stor rød skrift, Times Roman. Jeg er speciel vild med ”Internet Explorer” 😊.

Eneste løsning sluk routere og tænd den igen. Så er der adgang.

Jeg kan se at andre her skriver om App’en, og nogle udfordringer med den. Manden fra TDC-Erhverv sagde (uden for citat) at ” ...den var ikke færdig endnu, men firmwaren skulle jo udrulles.” Jeg kan også se at mange skriver om F-Secure og noget af den sikkerhed YouSee åbenbart ønsker at give os. Jeg er tilmeldt både SMS og e-mail notifikationer, jeg har intet hørt om hvad der sker.

Jeg tillader mig forsigtig at gætte: YouSee ønsker kun at supportere Hr. og Fru Jensen. Standard opsætning, ingen specialiteter. Alle vi/os andre må købe vores egen router.

Den totale mangel på information og support er rystende.

For øvrigt mener jeg at efter corona er der så mange der arbejder hjemmefra at VPN-opsætning klart må hører under “standard”, ikke “noget specielt”.

 

@BUR Jep, det er velkendte problemer (spontan fabriksnulstilling og mistet adgang til at tilgå modemmet via den normale ip). Jeg har dog endnu ikke set Yousee anerkende disse to problemer.

Hvis der står 12 V og 2,5 A på strømforsyningen har YouSee muligvis udleveret en forkert strømforsyning til router 3890V3. Har opdaget, at denne router kræver 12 V og 3 A. Måske mere efter installation af Nuuday-firmwaren og F-Secure sikkerhedssystemet. Kan måske forklare nogle af de fejl, brugerne oplever. 

Omdømme 7
Badge +9

Har en Sagem forsyning liggende til en 3890 fra da jeg havde Coax for over 3 år siden, den er 12V/2,5A.

Min strømforsyning leverer 12V, 3A.

Har et stort problem med at mit wifi fra routeren til alle enheder nogle gange går offline/slukker af sig selv.

Jeg Genstarter Router og alt køre normalt. 

Hvad kan det skyldes?

Har et stort problem med at mit wifi fra routeren til alle enheder nogle gange går offline/slukker af sig selv.

Jeg Genstarter Router og alt køre normalt. 

Hvad kan det skyldes?

Kan du fortsat se wifi-nettet, men bare ikke logge på? Der findes en fejl i firmwaren, som gør dette. Kun en genstart hjælper.

Har et stort problem med at mit wifi fra routeren til alle enheder nogle gange går offline/slukker af sig selv.

Jeg Genstarter Router og alt køre normalt. 

Hvad kan det skyldes?

Kan du fortsat se wifi-nettet, men bare ikke logge på? Der findes en fejl i firmwaren, som gør dette. Kun en genstart hjælper.

Kan ikke se wifi når det sker!

Omdømme 4
Badge +4

Så fik jeg det nye firmware.. 😬

Kæft en gang rod, men lader til jeg har fået det til at spille nu..

 

Har 2 booster forbundet med min router hvor en er kablet.. Har virket perfekt en del år nu.

Efter opdateringen gik det helt galt, først virkede mit 5G ikke, så kunne jeg ikke logge ind på mit modem. Fandt så ud af mit modem havde aktiveret dens wifi igen, slukkede for det så virkede den ene booster ikke, så virkede 2,4g ikke og ja så fandtes mit wifi navn ikke mere så måtte ind på min booster og navngive mit wifi igen og lang om længe så spiller det vist igen..

 

Har man ikke lidt it kendskab så man altså helt lost.. 

 

 

Omdømme 1
Badge

Hej @Kasper 

Som jeg har fremhævet i andre relaterede tråde, så har jeg i flere måneder kæmpet m. 100Mbit/s hastighed på LAN porte i bridge mode. Jeg har sågar været så naiv, at bruge 2500,- kroner på et nyt router system i den tro at fejlen var på eget udstyr.. ville ønske jeg havde fundet disse tråd noget før.

Min router er rumskibet Sagemcom 3890V2  og min firmware er FAST3890V3_NUUDAY-SIP-RDK_77.15.14

Softwaren på de routeren jeg har haft tilsluttet, fortæller også noget er galt.

Hvornår kan jeg forvente en løsning? Jeg føler mig godt til grin for egne penge, særlig efter jeg var så genial at koste flere tusinde kroner efter en ny router, når det gamle sikkert fungerer fint.

Genstarter jeg mit modem har jeg i få minutter den 1Gbit/s forbindelse der betales for, herefter ryger den ned på 100Mbit igen.

Vedhæftet billeder fra router software hvor WAN link identifceres som udfordret.

 

Omdømme 4
Badge +4

Ahhh for pipland, nu kan jeg slet ikke få lov at logge ind på min router.. 

Der gik åbenbart noget galt i går da jeg fik adgang, har prøvet alle password også det på routeren..

 

Umiddelbart så det vel ikke andet for end et reset og så burde det password på kassen/routeren virke ik ? den vil også beholde sidste installeret firmware ik ?

Magter det ikke rigtig for lader til at virke fint bare uden adgang til ruteren og med alle de udfordringer andre har haft tør jeg ikke rigtig 😅

Hej @Kasper 

Som jeg har fremhævet i andre relaterede tråde, så har jeg i flere måneder kæmpet m. 100Mbit/s hastighed på LAN porte i bridge mode. Jeg har sågar været så naiv, at bruge 2500,- kroner på et nyt router system i den tro at fejlen var på eget udstyr.. ville ønske jeg havde fundet disse tråd noget før.

Min router er rumskibet Sagemcom 3890V2  og min firmware er FAST3890V3_NUUDAY-SIP-RDK_77.15.14

Softwaren på de routeren jeg har haft tilsluttet, fortæller også noget er galt.

Hvornår kan jeg forvente en løsning? Jeg føler mig godt til grin for egne penge, særlig efter jeg var så genial at koste flere tusinde kroner efter en ny router, når det gamle sikkert fungerer fint.

Genstarter jeg mit modem har jeg i få minutter den 1Gbit/s forbindelse der betales for, herefter ryger den ned på 100Mbit igen.

Vedhæftet billeder fra router software hvor WAN link identifceres som udfordret.

 

Jeg har præcis samme problem, Jeg bruger bridge mode og min egen router som jeg opdagede beklagede sig over hastigheden på LAN port tilslutningerne og jeg mister internetforbindelse regelmæssigt. Hastighed burde være 1000Mb men er kun 100Mb. Udskiftede kabler uden at det hjalp og så fandt jeg dette forum. Jeg har haft kontakt til yousee’s support og de påstår at de vender tilbage “i dag eller i morgen”, men intet sker, og eftersom dette åbenbart har været kendt i over et halvt år, synes jeg ikke det virker sandsynligt at Yousee løser det.

@Kasper hvad anbefaler du at vi gør?

Omdømme 1
Badge

Hej @michael114 

@Kasper kontaktede mig via en privat besked her på forum, dagen efter mit opslag. Jeg fremsendte de oplysninger der blev forespurgt, og accepterede tidspunkt for udrulning af en ny firmware. Alt i alt gik der under 24 timer fra mit opslag her på forum, til at problemet var løst. YouSee satte endda mit modem i bridge-mode igen, trods de havde varslet at firmware udrulningen ville resette til standardindstilling.

Isoleret set var det en positiv supportoplevelse via forum, men jeg er skuffet over at YouSee med al tydelighed har en kendt fejl i deres firmware, men samtidigt er ude af stand til proaktivt at informere og fejlhåndtere berørte kunder.

Det er potentielt set mange kunder, der ikke får den kapacitet de betaler for. Den gennemsnitlige forbruger bemærke næppe forskellen på 100 & 1000 Mbps, men helt principielt får man ikke hvad der betales for.

Jeg håber at dit problem bliver løst.

Venlig hilsen
Rasmus

Omdømme 7
Badge +9

Den gennemsnitlige bruger har næppe brug for Gigabit, har selv “kun” 300/300 hvilket er mere end nok til det som det bruges til.

Omdømme 4
Badge +4

Den gennemsnitlige bruger har næppe brug for Gigabit, har selv “kun” 300/300 hvilket er mere end nok til det som det bruges til.

 

Det da fuldstændig underordnet om man har brug for Gigabit, hvis man betaler for noget så skal man ha det… Nu har du 300 og det helt enigt rigeligt for de fleste men hvis nu du ikke kan få mere end 100 og du betaler for de 300 så burde du da betale mindre eller kræve de fik det fikset. 

 

 

Omdømme 1

Blev træt af at vente på Yousee, meldte noget ud, så jeg ringede og fejlmeldte min router

Fik et opkald fra en tekniker (efter aftale) 3 dage senere og min router (3890V2) blev opdateret til FAST3890V3_NUUDAY-SIP-RDK_77.15.19

Min hastighed har siden været på fuld styrke på både Lan og wifi. Overvejer at køre bridge mode igen, da man ikke længere kan splitte 2,4 og 5 GHz wifi med den nye opdatering, men lige nu køre det som det skal

Hej @michael114 

@Kasper kontaktede mig via en privat besked her på forum, dagen efter mit opslag. Jeg fremsendte de oplysninger der blev forespurgt, og accepterede tidspunkt for udrulning af en ny firmware. Alt i alt gik der under 24 timer fra mit opslag her på forum, til at problemet var løst. YouSee satte endda mit modem i bridge-mode igen, trods de havde varslet at firmware udrulningen ville resette til standardindstilling.

Isoleret set var det en positiv supportoplevelse via forum, men jeg er skuffet over at YouSee med al tydelighed har en kendt fejl i deres firmware, men samtidigt er ude af stand til proaktivt at informere og fejlhåndtere berørte kunder.

Det er potentielt set mange kunder, der ikke får den kapacitet de betaler for. Den gennemsnitlige forbruger bemærke næppe forskellen på 100 & 1000 Mbps, men helt principielt får man ikke hvad der betales for.

Jeg håber at dit problem bliver løst.

Venlig hilsen
Rasmus

@rsmsdk  Jeg fik også hurtig og god betjening af @Kasper :-)
Jeg har nu haft en tekniker på besøg som tjekkede hastighed direkte på stikket i væggen (godt resultat), tjekkede hastighed for enden af kablet fra stikket i væggen (godt resultat) og så på LAN portene på modemmet (dårligt resultat). Det resulterede i at han udskiftede modemmet, men efter han var gået og jeg fik det aktiveret og testet oplevede jeg desværre præcis det samme igen. Lige efter modemmet er blevet tændt fungerer alt som det skal, men efter nogle minutter melder min router at forbindelsen til porten på modemmet ikke er optimal og hastighedstests foretaget direkte på LAN porten på modemmet falder til ca. 96Mbps (mod 5-600Mbps i minutterne efter genstart).

Hastigheden er så én ting - og jeg har måske aldrig haft den hastighed jeg har betalt for i lang tid - men det værste er at jeg mister forbindelsen hele tiden, hvilket er meget generende (= jeg kan slet ikke bruge min yousee forbindelse i øjeblikket).

Jeg får nu et nyt teknikerbesøg, men synes (ligesom supporten), at det hele er meget underligt.

What firmware version Michael? Would be curious to see if they can remote push 77.15.19 and it resolves your issue.

 

Its overheating (or percieved) that drops it to 100, so hopefully that threshold has been corrected.

What firmware version Michael? Would be curious to see if they can remote push 77.15.19 and it resolves your issue.

 

Its overheating (or percieved) that drops it to 100, so hopefully that threshold has been corrected.

@Maria Amager I have 77.15.14. It would be great if a firmware update could solve the problem.

@Maria Amager I’m scheduled for a technician visiting tomorrow, so if the firmware could be updated before that, maybe we can cancel the visit.

Omdømme 1

What firmware version Michael? Would be curious to see if they can remote push 77.15.19 and it resolves your issue.

 

Its overheating (or percieved) that drops it to 100, so hopefully that threshold has been corrected.

@Maria Amager I have 77.15.14. It would be great if a firmware update could solve the problem.

Jeg havde de samme problemer med version 77.15.14 og det blev løst med version 77.15.19. Min tekniker tog den over telefonen og opdaterede routeren en times tid før han ringede

What firmware version Michael? Would be curious to see if they can remote push 77.15.19 and it resolves your issue.

 

Its overheating (or percieved) that drops it to 100, so hopefully that threshold has been corrected.

@Maria Amager 

After I read you said it was overheating, I took the modem out of the cupboard I normally have it in and raised it instead of it laying down giving more air to the vent holes.

It has now worked for 1½ hour without any problems.

I don’t know exactly when the problems started but it could be at the same time the weather became warmer.

I would still like a firmware update if that makes it less sensitive because it hasn’t been very warm at any time. It is also colder in the air now (at 21:36) than in the daytime, so maybe I run into problems again tomorrow.