Har du modtaget ny firmware til din router? Stil spørgsmål og meld fejl i denne tråd.



Vis første besked
Denne tråd kan ikke kommenteres

350 Kommentarer

Omdømme 1
Badge +4

Jeg har ikke fulgt så meget med, siden jeg fik opdateringen der hjalp på to af mine problemer. Jeg hører her, at der nu ligger software på YouSee’s modem/router, som aktivt overvåger (filtrerer) trafikken, og at dette ikke kan slås fra gennem modemmets brugergrænseflade, men at man skal benytte en app? Hvis jeg har forstået dette rigtigt, så er min glæde godt nok faldet drastisk igen…

Jeg betaler ikke for at andre skal filtrere min trafik, det skal jeg nok selv sørge for. Jeg betaler for at få en stabil og åben forbindelse med den anførte hastighed.

Det minder lidt om DNS filtreringen man (politiet og red barnet i samarbejde med udbyderne) indførte i sin tid. Formålet var fint, men som altid, rammer det desværre også skævt. Nu er denne kontrol åbenbart rykket ind i selve modemmet.

Kan man i det mindste slå big brother fra med appen?

Off-Topic: I gamle dage med ADSL over kobber og modem plus “hvid box”, var jeg ikke låst til TDC’s udstyr, men kunne købe en alm router med indbygget ADSL. Jeg skulle bare have en enkelt parameter fra TDC og så var der hul igennem.  Er noget lignende muligt med COAX? Og hvad med fiber, som er ved at blive installeret?

@John Doe


Ja, Yousee har sendt en mail ud omkring det: "Nyhed! YouSee beskytter nu automatisk dit hjem mod online-trusler".
 

Beskyttelsen er ikke aktiv i bridge mode. Du kan afprøve det med f-secures test-domæne: Hvis du laver en nslookup på “unsafe.fstestdomain.com” og får 172.16.16.16 retur, så har modemmet hijacket din forespørgsel.

Du kan også besøge siden: http://unsafe.fstestdomain.com

Hvis hjemmesiden viser "Towards a Safer Internet", så er du ikke blevet hijacket (jeg ved ikke, hvad der sker, hvis man har f-secure installeret på sin computer). Det kan kun slås fra via app'en. Man skal også igennem app'en for at få adgang til forældrekontrol.

Omdømme 1
Badge +4

@Logan 

Tak for info. Jeg vil forsøge mig frem, når jeg kommer hjem fra påskeferien. Synes også det er noget juks med modemindstillinger, der kun kan foretages via app.

Det er virkelig opad bakke med de svartider og udfald..

Sig mig lige, hvorfor er det at man fylder en masse ekstra crap i modemmet, når det i forvejen aldrig har været særlig stabilt...?

Mistede også min opsætning, ikke noget vildt kompliceret som i andre, men stadig irriterende at sætte op igen...

Jeg afventer spændt den dag port forwarding igen kommer til at virke korrekt. Nu er der gået 100 år og en krig. Når firmwaren er så dårlig, hvorfor ruller man så ikke tilbage til noget det rent faktisk virkede?

I dag skal jeg så igen vente op til fem sekunder på et enkelt dnsopslag. Fantastisk. 💗

I går så dnsopslag sådan ud:

Den har “stabiliseret” sig i dag (dvs. lige nu, tidligere i dag lå den meget højere), men med en ny grundlinje:

 

Et ikke-cached opslag burde ligge på ~40 ms.

Den gamle grundlinje (før i går) lå på ~140 ms.

Nu ligger grundlinjen på ~240 ms.

 

Badge

Er der nogen måde man kan deaktivere eller fjerne yousee’s nye ”forbedret” beskyttelse i modemmet?

Lige siden det er opdateret er alle sider langsomme til at loade helt ind til en grad der er til at gine/grade over.

Nogle dage kan man genstarte modemmet og så virker der normalt lidt tid inden det igen halter. virker helt ærligt som om man havde en god ide men glemte det ikke virker i den virkelige verden :( 

Kan problemer med lange svartider skyldes måden, DNS-serveradresser specificeres på?

Hvis det er routerens IP-adresse der bruges som DNS-serveradresse i computeren, så må det vel betyde at DNS-forespørgsler videresendes til den egentlige DNS-server ud over at de nu også bliver checket af den nye browserbeskyttelse. Bliver svartiden kortere hvis DNS-adressen indtastes manuelt i egenskaberne for computerens netkort?

Længden af svartiderne varierer, nogen gange er der ingen ventetid, andre gange udebliver svaret helt, eller elementer på websiden mangler.

Kan problemer med lange svartider skyldes måden, DNS-serveradresser specificeres på?

Nej, det har ingen betydning. Port 53-hijackeren er altid aktiv (også selvom beskyttelsen er slået fra), uanset hvilken dnsserver computeren benytter.

Hvis opslagene ligger i hijackerens cache, så bliver de ikke ramt af samme høje svartider.

Jeg benytter et wildcarddomæne (*.googleusercontent.com), når jeg tester, så alle opslag går uden om hijackerens cache.

Badge

Kære youSee.

Normalt er jeg en meget tålmodig og forstående person, men for pokker hvor er jeg træt af jeres firmware udrulning for tiden.

Den 28/3 meget tidlig morgen fik jeg den nye firmware på min router, og jeg var en af dem som fik slettet alle mine port forwarding regler ved opdateringen, men ellers så var andre indstillinger intakte. Det tog dog noget tid at få dem genskabt grundet den mærkelige regel (eller bug?) med, at IP der laves forward til skal være en del af DHCP scopet. 

I dag den 13/4 omkring middag valgte I så at fuldstændig nulstille min router til fabriksindstillinger så ALLE indstillinger blev nulstillet, og dermed var der igen intet som fungerede før alt blev konfigureret på ny igen - inkl. skift af LAN indstillinger så lokale enheder igen kunne tilgås da routerens IP subnet var blevet ændret. 

Jeg håber virkelig ikke, at dette skal til at blive en tendens, at man skal bøvle med dette fremadrettet, så forhåbentlig I har fået styr på sagerne nu!

Mvh.
Michael

Det lader til, at man ret nemt kan crashe hijackeren (og modemmet). Efter et par crash ser det nu sådan ud:

Hvis det holder, så må det jo være vejen frem. 🙂

Badge

Det lader til, at man ret nemt kan crashe hijackeren (og modemmet). Efter et par crash ser det nu sådan ud:

Hvis det holder, så må det jo være vejen frem. 🙂

Hej Logan

Hvis det holder må du meget gerne dele med mig hvordan man gør det. Ser ud til at være lige det der er brug for

Er der eventuelt nogen her, som ved om det her firmware bøvl kun findes hos YouSee, hvad hvis man skifter til Fastspeed eller noget andet, får man så også denne firmware?

 

Har lige snakket med support, og de vil gerne deaktivere det, men de kan ikke gøre det før d. 20. Så jeg overvejer godt nok alternativer nu..

Omdømme 7
Badge +9

Den FW der er på 3890 er You See’s egen, lavet til dem af Sagem.

Hej Logan

Hvis det holder må du meget gerne dele med mig hvordan man gør det. Ser ud til at være lige det der er brug for

Det lader til at holde (indtil genstart af modem). Det kan gøres med F5. Hvis du har f-secure installeret på computeren, skal den muligvis deaktiveres midlertidigt.

Gå ind på f-secures testdomæne: http://unsafe.fstestdomain.com Hvis du ser denne side, så er hijackeren aktiv:


Hold nu F5 nede, indtil modemmet crasher. Du kan evt. have en "ping -t 192.168.100.1" kørende i en kommandoprompt, så du kan se, når modemmet dør.

Hvis hijackeren fortsat er aktiv, når modemmet igen er kommet online, så crash det igen. Det kræver sommetider et par forsøg.

Når Sense-tjenesten er blevet deaktiveret, kan den ikke aktiveres igen med app'en (selvom den viser grøn). Det kræver en genstart af modemmet (muligvis et par gange).

 

Slutbemærkning: Det skal siges, at du naturligvis kan være udfordret på andre områder end lige denne browserbeskyttelse. Hvis det er tilfældet, så løser det her ikke dit problem. 🙂

 

En anden ting: DNS over HTTPS (DoH), som kan aktiveres i browseren, bliver ikke påvirket af hijackeren. DoH har en anelse højere svartid, men det er ingenting i forhold til hijackeren, når den går amok.

Jeg har siden den 31. marts haft problemer med pakketab og latency, det lader til at være routeren som er blevet syg. Almindelig ping mod router ip, fra en kablet server er steget dramatisk, og jeg mistænker der er rullet en skidt software ud på modemmet.

Jeg ved ikke hvad jeg havde før, men pt har jeg FAST3890V3_NUUDAY-SIP-RDK_77.15.17.

 

Den 31. marts var jeg nød til at reboote min rooter, derfor nede på grafen for ping ud af huset, og tydeligt at se problemerne startede da modem kom op igen:

I går oplevede jeg tilmed at modemmet mistede alle indstillinger, fx DMZ, intern ip allokering, og jeg måtte restore fra backup for at få alt til at virke igen.

Jeg kan se der er folk herinde som snakker om at YouSee nu filtrerer trafik for at hjælpe os til sikrere internet. Og på modemmet er der noget, måske det er det: "WAN-to-LAN : IDS Enabled"??

Men det kun kan slås fra fra “mit internet” app?

Det vil jeg gerne forsøge for at se om det er det som er problemet, er der nogen som ved hvordan man gør dette? Jeg kan ikke se det i den app “mit internet”

/Jesper


Hold nu F5 nede, indtil modemmet crasher.

 

 

Nå, den metode er ikke så pålidelig alligevel. Jeg har aflivet modemmet flere gange nu, men Sense (det kalder f-secure deres hijacker) fortsætter med at blive indlæst ved opstart. Der må være en sammenhæng, jeg ikke har opdaget endnu. 🙂

En anden ting med denne dns-hijacker: Det ser ikke ud til, at den vedligeholder en lokal spærringsliste. Dvs. alle dnsopslag sendes til f-secures server. F-secure kan dermed følge ens færden rundt på internettet. Det har jeg ikke givet accept til nogen steder.

Badge

Jeg håber virkelig ikke, at dette skal til at blive en tendens, at man skal bøvle med dette fremadrettet, så forhåbentlig I har fået styr på sagerne nu!

Suk, i dag har I så fuldstændig nulstillet routeren endnu en gang omkring middagstid, så igen skal jeg sætte alt op helt forfra. Det er 3. gang på et par af 20 dage jeg skal gøre det.

Det værste af det hele er næsten, at den nuværende firmware er præcis den samme som den blev nulstillet til sidste gang - FAST3890V3_NUUDAY-SIP-RDK_77.15.17 - så det er svært at se hvad I (eller jeg) skulle have fået ud af det andet end bøvl for mig.

Mvh.
Michael

Suk, i dag har I så fuldstændig nulstillet routeren endnu en gang omkring middagstid, så igen skal jeg sætte alt op helt forfra. Det er 3. gang på et par af 20 dage jeg skal gøre det.

Det værste af det hele er næsten, at den nuværende firmware er præcis den samme som den blev nulstillet til sidste gang - FAST3890V3_NUUDAY-SIP-RDK_77.15.17 - så det er svært at se hvad I (eller jeg) skulle have fået ud af det andet end bøvl for mig.

Mvh.
Michael

Vi er flere her i tråden, som har været igennem turen med spontan fabriksnulstilling. Din firmware er nyere end min, så jeg kan konkludere, at dette problem ikke umiddelbart er blevet fixet. 🙂

Omdømme 7
Badge +9

Hej Alle

Angående langsomme DNS-opslag / hjemmesider der loader. 

Dette er netop meldt rettet, så der skulle ikke længere opleves langsomme svartider ved surfing på internettet. 

Vi har testet og kan ikke genskabe, at der længere skulle være problemer med dette.

Hej.

Min modem skifter til 100Mb flere gange i løbet af dagen og det resulterer også i kort udfald hver eneste gang. Det er ubrugbart. Og så kom der besked at Internet stiger i prisen…

Jeg er meget frustreret her. Den tidligere firmware virkede ellers fint i over 1 år uden en eneste problem. Nu er det igen kun problemer.

Jeg sidder på FAST3890V3_NUUDAY-SIP-RDK_77.15.14

Har i en tidshorisont til et fix eller er det muligt at rulle tilbage til en tidlgere version som ikke giver så mange problemer?

YouSee har tidligere oplyst at man forventer en opdatering i løbet af april, der skulle løse problemet. Noget tyder på at problemet med porthastighed kan skyldes at routeren bliver for varm, så står den et sted med dårlig ventilation kan det måske hjælpe at flytte den.

@Kasper

Jeg vil gerne helt officielt anomode om, at I gør det muligt helt at deaktivere Sense (deaktivering af browserbeskyttelse deaktiverer ikke Sense).

1) Hvis jeg ikke har lyst til at underlægges F-Secures overvågning, så skal jeg have mulighed for at sige nej.
2) Hvis jeg ikke ønsker, at mine DNS-opslag skal forsinkes minimum 100 ms, så skal jeg have mulighed for at sige nej.