Svar

Hvordan opdeler jeg 2,4 GHz og 5 GHz på mit Sagemcom?



Vis første besked

114 Kommentarer

Omdømme 1
Badge

Hejsa,

Jeg er først i dag blevet opmærksom på denne tråd og spørgsmålet om man individuelt kan navngive de to WiFi-forbindelser - 2,4 og 5 GHz via F@st3890V2 routeren.
Min situation er følgende:

Jeg har investeret i en Medieafspiller: På emballagen hedder den Chromecast with Google TV HD.
Efter utallige forsøg på at installere den på to forskellige TV oplever jeg det samme:

Første besked: “Der etableres forbindelse til “F” “(det jeg, kalder vores WiFi lokalnet her) og en efterfølgende tilbagemelding: “Enheden er forbundet til “F” ”, derefter går den automatisk igang med beskeden: “Downloader systemopdateringen - Chromecast genstater snart” … 

Og så går der laaang tid, og hver gang får jeg samme ‘svar’: “ “F” kan ikke etablere forbindelse til internettet - Tjek din forbindelse og prøv igen”.


Jeg er en gammel tusse, der ikke har forstand på den moderne elektronik, så jeg følger slavisk installationsvejledningen, og det fungerer bare ikke. 

Min WinPC, vores 2 mobiler og 2 Chromebooks kører problemløst på nettet via F@st3890V2-routeren. 

Men efter at have læst denne tråd, får jeg en mistanke om, at det kan være “her, hunden” er begravet, for - som jeg forstår det - skal min Android mobil med Google Home og Chromecast-enheden være koblet på samme net - eller at Chromecasten i hvert fald - SKAL køre på et 5 GHz-baseret net.

Men jeg kan ikke finde ud af, hvordan jeg kan “styre”, hvilken net-frekvens min mobil kører på og hvilket net-frekvens, Chromecasten kører på, på vores router.
Så mit spørgsmål til jer med forstand på de dele: Kan det være grunden til, at min Chromecast-enhed, på trods af, at den bekræfter at være forbundet til vores WiFi “F”, IKKE kan få forbindelse til nettet - altså at min mobil og Chromecasten kører på hver sin frekvens, eller at Chromecasten ikke kører på 5 GHz nettet - eller kan problemet være noget helt andet ???

Og aller helst: Er der en af jer, der i lægmandstermer kan forklare mig, hvad jeg kan/skal gøre for at få min ‘Google-dims’: Chromecast with Google TV til at fungere på vores WiFi fra YouSee med vores F@st3890V2-router? Eller give mig et link til en ‘For Dummies vejledning’ ? - PFT🙏

Omdømme 7
Badge +9

Det er ikke muligt at adskille 2.4 Ghz fra 5 Ghz, de er begge på samme SSID, det man kan gøre er at deaktivere 2,4 Ghz, så kan der kun forbindes til 5 Ghz. Så er man sikker på at enhederne er på det samme net.

Du kan også installere Play App’en på Google TV, det er den jo beregnet til, det er en medieafspiller, med Chromecast funktion.

Badge

Hejsa,

Jeg er først i dag blevet opmærksom på denne tråd og spørgsmålet om man individuelt kan navngive de to WiFi-forbindelser - 2,4 og 5 GHz via F@st3890V2 routeren.
Min situation er følgende:

Jeg har investeret i en Medieafspiller: På emballagen hedder den Chromecast with Google TV HD.
Efter utallige forsøg på at installere den på to forskellige TV oplever jeg det samme:

Første besked: “Der etableres forbindelse til “F” “(det jeg, kalder vores WiFi lokalnet her) og en efterfølgende tilbagemelding: “Enheden er forbundet til “F” ”, derefter går den automatisk igang med beskeden: “Downloader systemopdateringen - Chromecast genstater snart” … 

Og så går der laaang tid, og hver gang får jeg samme ‘svar’: “ “F” kan ikke etablere forbindelse til internettet - Tjek din forbindelse og prøv igen”.


Jeg er en gammel tusse, der ikke har forstand på den moderne elektronik, så jeg følger slavisk installationsvejledningen, og det fungerer bare ikke. 

Min WinPC, vores 2 mobiler og 2 Chromebooks kører problemløst på nettet via F@st3890V2-routeren. 

Men efter at have læst denne tråd, får jeg en mistanke om, at det kan være “her, hunden” er begravet, for - som jeg forstår det - skal min Android mobil med Google Home og Chromecast-enheden være koblet på samme net - eller at Chromecasten i hvert fald - SKAL køre på et 5 GHz-baseret net.

Men jeg kan ikke finde ud af, hvordan jeg kan “styre”, hvilken net-frekvens min mobil kører på og hvilket net-frekvens, Chromecasten kører på, på vores router.
Så mit spørgsmål til jer med forstand på de dele: Kan det være grunden til, at min Chromecast-enhed, på trods af, at den bekræfter at være forbundet til vores WiFi “F”, IKKE kan få forbindelse til nettet - altså at min mobil og Chromecasten kører på hver sin frekvens, eller at Chromecasten ikke kører på 5 GHz nettet - eller kan problemet være noget helt andet ???

Og aller helst: Er der en af jer, der i lægmandstermer kan forklare mig, hvad jeg kan/skal gøre for at få min ‘Google-dims’: Chromecast with Google TV til at fungere på vores WiFi fra YouSee med vores F@st3890V2-router? Eller give mig et link til en ‘For Dummies vejledning’ ? - PFT🙏

 

Hej Flemming,

 

Jeg tænker når nu dimsen (Google Tv med Chromecast) siger den downloader opdatering og så den går i stå så er det måske den sidder i hak. Mit gæt er at den måske har forbindelse.

 

Det du kan prøve er at nulstille den til fabrikstilstand igen så den køre som om det er første gang igen.

 

Det gøre du ved at:

 

Mens den sidder i tv og tv er tændt og Google dimsen er tændt. 

Trykker du på den lille knap der sidder på den og holder den inde.

Den vil så blinke gul, når den lyser konstant hvid slipper du knappen.

 

Så burde den være nulstillet og du kan prøve at sætte den op forfra.

 

Vh A/.

Omdømme 1
Badge

Hej A/.,

Tak for dit venlige forsøg på at hjælpe mig.🙏

Forsøget på at nulstille, både med tryk på den lille knap og tage stik ud af TV og stikkontakten - har jeg gjort flere gange - først gult og så hvidt lys … Det hjalp ikke … 😢...
Men jeg tror ikke, at ‘dimsen’ overhovedet kommer ud på internettet, for efter den har bekræftet, at den er forbundet til  husets Wi-Fi-net - “f” - går den automatisk i gang med et forsøg på at opdatere ‘dimsen’ … 

Efter mange forsøg og nogen tid får jeg desværre den nedslående besked, at ‘dimsen’ ikke kan komme på internettet …

Jeg har - efter tip i denne tråd - så forsøgt at blokere 2,4 GHz frekvensen i routeren for at eliminere den mulige fejlkilde, men det gav ikke det resultat, jeg havde håbet på ...

Nu har jeg bøvlet videre, og konstateret, at der tilsyneladende er to net på routeren (?) med samme navn, men det ene med ét stort forbogstav og efterfølgende små bogstaver og et andet med lutter store bogstaver - f.eks. Flemming og FLEMMING - bare eksempler - i det følgende kaldet “f” og “F” - og når jeg kører hastighedstest giver de meget forskellige resultater og normalt kører jeg med automatisk opkobling til vores trådløse net, og så vælger mobilen og min PC normalt “f”, som giver 4-5 gange højere hastighed end “F” - og det samme har jeg kunnet konstatere på min Win10 PC.

I programmet, hvor man kan redigere i routerens indstillinger, kan jeg kun se “F” - og altså ikke “f” - som tilsyneladende har bedre performance - altså “f” bedre end “F” … Why ???

Her til aften fik jeg denne besked på min mobil, da jeg forsøgte at tvinge den til at benytte “F”: 

“Wi-Fi netværket ser ikke ud til at have forbindelse til internettet. Tillad Wi-Fi-assistenten skifter dig over på et bedre Wi-Fi-netværk” … Den besked har jeg aldrig set før ... 
Måske det er her problemet ligger ??? Men det kan jeg desværre ikke finde ud af at løse … 😰...

Omdømme 7
Badge +9

Ja der er 2 net, det langsomme men længere rækkende 2,4 Ghz, samt det hurtige 5 Ghz.

Badge

Hej A/.,

Tak for dit venlige forsøg på at hjælpe mig.🙏

Forsøget på at nulstille, både med tryk på den lille knap og tage stik ud af TV og stikkontakten - har jeg gjort flere gange - først gult og så hvidt lys … Det hjalp ikke … 😢...
Men jeg tror ikke, at ‘dimsen’ overhovedet kommer ud på internettet, for efter den har bekræftet, at den er forbundet til  husets Wi-Fi-net - “f” - går den automatisk i gang med et forsøg på at opdatere ‘dimsen’ … 

Efter mange forsøg og nogen tid får jeg desværre den nedslående besked, at ‘dimsen’ ikke kan komme på internettet …

Jeg har - efter tip i denne tråd - så forsøgt at blokere 2,4 GHz frekvensen i routeren for at eliminere den mulige fejlkilde, men det gav ikke det resultat, jeg havde håbet på ...

Nu har jeg bøvlet videre, og konstateret, at der tilsyneladende er to net på routeren (?) med samme navn, men det ene med ét stort forbogstav og efterfølgende små bogstaver og et andet med lutter store bogstaver - f.eks. Flemming og FLEMMING - bare eksempler - i det følgende kaldet “f” og “F” - og når jeg kører hastighedstest giver de meget forskellige resultater og normalt kører jeg med automatisk opkobling til vores trådløse net, og så vælger mobilen og min PC normalt “f”, som giver 4-5 gange højere hastighed end “F” - og det samme har jeg kunnet konstatere på min Win10 PC.

I programmet, hvor man kan redigere i routerens indstillinger, kan jeg kun se “F” - og altså ikke “f” - som tilsyneladende har bedre performance - altså “f” bedre end “F” … Why ???

Her til aften fik jeg denne besked på min mobil, da jeg forsøgte at tvinge den til at benytte “F”: 

“Wi-Fi netværket ser ikke ud til at have forbindelse til internettet. Tillad Wi-Fi-assistenten skifter dig over på et bedre Wi-Fi-netværk” … Den besked har jeg aldrig set før ... 
Måske det er her problemet ligger ??? Men det kan jeg desværre ikke finde ud af at løse … 😰...

 

Jeg ved ikke helt med forskellen men, jeg ved at går man langt væk fra en router så vil man ikke kun se den signal der er 5 GHz. Det er sådan nemlig den er hurtigere men man skal være tæt på routeren.

 

Hvor imod den på 2,4 GHz er langsom men rækker længere væk.

 

Kan ikke huske om når man skal sætte Google tv op at man får mulighed for at vælge netværk eller, den tager bare det netværk mobilen køre på hvis man er igang med at sætte den op via mobilen.

 

Men mener man kan. Sætte den op uden mobil..

Omdømme 7
Badge +9

Det er i bund og grund en TV streamer, som f.eks en Shield og ATV er, og som de nævnte styres den via den tilhørende Remote, så en Telefon er ikke nødvendig, da der kan Downloades App’s.

Omdømme 1
Badge

Hej 

Tak for jeres kommentarer.

Jeg er med på forskellen mellem 2,4 og 5 GHz hvad rækkevidden angår.

Jeg er også med på, at den kan sættes op uden mobil med den tilhørende lille remote …

Det har jeg også prøvet ...

Det jeg undrer mig over er, at der i routeren findes to ens lagrede lokalnetnavne med samme antal bogstaver og navn, og hver med 2,4 OG 5 GHz frekvenser

Et tænkt eksempel: Det ene kunne hedde Flemming og det andet det samme, men skrevet med versaler: FLEMMING … Jeg kan ikke forstå, hvordan det er sket og hvordan jeg får det ændret, men de fungerer meget forskelligt, hvad hastighed angår … Mystisk … Og jeg kan ikke finde ud af, hvilket net ‘dimsen’ forsøger at koble sig op på … Men kan konstatere, at det ikke fungerer … Dimsen kommer ikke ud på internettet, selv om den bekræfter, at den er forbundet til Wi-Fi nettet ...

Jeg må nok prøve at komme igennem til YouSee’s support … 😏…

 

Badge

Hej 

Tak for jeres kommentarer.

Jeg er med på forskellen mellem 2,4 og 5 GHz hvad rækkevidden angår.

Jeg er også med på, at den kan sættes op uden mobil med den tilhørende lille remote …

Det har jeg også prøvet ...

Det jeg undrer mig over er, at der i routeren findes to ens lagrede lokalnetnavne med samme antal bogstaver og navn, og hver med 2,4 OG 5 GHz frekvenser

Et tænkt eksempel: Det ene kunne hedde Flemming og det andet det samme, men skrevet med versaler: FLEMMING … Jeg kan ikke forstå, hvordan det er sket og hvordan jeg får det ændret, men de fungerer meget forskelligt, hvad hastighed angår … Mystisk … Og jeg kan ikke finde ud af, hvilket net ‘dimsen’ forsøger at koble sig op på … Men kan konstatere, at det ikke fungerer … Dimsen kommer ikke ud på internettet, selv om den bekræfter, at den er forbundet til Wi-Fi nettet ...

Jeg må nok prøve at komme igennem til YouSee’s support … 😏…

 

Aha, Så du har for eksempel

Flemming 2,4 

Flemming 5

FLEMMING 2,4

FLEMMING 5

 

Hvis det er tilfældet så er det routeren den er gal med, prøv se om du kan nulstille routeren, dernæst ændre SSID (netværk navn) til det samme som før.

 

Får du igen det samme så vil jeg mene routeren er DEFEKT. 

 

Du skal være tålmodig med YouSee Support, de er tunge at danse med og virkelig sætter ens tålmodighed på prøve!.

Omdømme 1
Badge

Hej 

Så lykkedes det at komme igennem til YouSee teknisk support. Det hjalp mig ikke … 🙄...

Forklaringen på, at jeg har to net med samme navn, men med forskellig týpografi er, at vi har fået installeret en ‘booster’, som bruger navnet ‘Flemming’, mens navnet på nettet i YouSee routeren er FLEMMING. Navnene er eksempler.

Han kunne imidlertid ikke give mig en forståelig forklaring på, hvorfor ‘Google-dimsen’ kunne bekræfte at være på lokalnettet, men ikke gå på internettet og at jeg på min mobil kunne tjekke hvilken frekvens min mobiltelefon benyttede, da den - som jeg har forstået det - skal være det samme som den ‘Google-dimsen’ benytter - nemlig 5 GHz. Men han kunne - eller ville - ikke give mig præcis instruktion i, hvor jeg helt præcis kunne se den ønskede information.

Når jeg forsøger at finde det under WiFi-indstillinger på mobilen, kan jeg kun se navnet på det net, mobilen er koblet på, men kan ikke finde det sted, hvor der står, hvilken frekvens, den benytter.

Kan du - eller en anden - fortælle mig:

Hvor kan man helt præcis kan se, hvilken frekvens min mobiltelefon benytter på nettet?

- og hvordan kommer jeg derhen ?

Eller hvordan ‘tvinger’ jeg den til at benytte 5GHz frekvensen?

Måske konklusionen er, at der er en fejl på ‘Google dimsen’ ???

Omdømme 7
Badge +9

Der kan bruges en hastigheds test, da der jo er forskel i hastigheden på 2,4 og 5 Ghz, 2,4 er omkring det halve af 5 Ghz.

Omdømme 1
Badge

Hej Radiomand,

Jeg har lavet hastighedstest på Wi-Fi forbindelser - down og upload -, som på min mobil viser tal som: 277/319  og 253/317 Mbps og på min Win10 PC: 279/337 og 271/332 Mbps …

Men hvor kan jeg se, hvilken frekvens mobilen benytter?

Ifølge YouSee supporteren, kører ‘Google-dimsen’ 5 Ghz, når den kan kommunikere via remoten ...

Det, der tilsyneladende er mit problem, er, at de to enheder - mobilen og ‘Google-dimsen’ ikke alene skal køre på samme net, men også på samme frekvens, og det er routeren, der automatisk (?) vælger frekvensen, som jeg har forstået det.

Jeg kobler dem op i samme rum, hvor der er en ‘booster’ - en Unifi AP AC PRO -, som såvidt jeg kan se skulle køre med 5GHz ...

Men jeg kan ikke finde ud af, hvordan jeg tjekker om, eller styrer at, de kører på samme frekvens ...

Omdømme 7
Badge +9

Hvilken hastighed har du.? F.eks 300/300 eller hvad.?

Omdømme 1
Badge

Ifølge Yousee’s fakturaer betaler jeg for 1.000/500 Mbps.

Men det er, som jeg forstår det med kablede forbindelser.

Og her har jeg bare målt Wi-Fi hastigheden uden at koble andre enheder fra, så den hastighed, jeg har målt, er jeg helt tilfreds med, men den er selvfølgelig langt fra 1000/500 … 

Men det er der sikkert mange gode tekniske forklaringer på … 🙄😏...

Omdømme 7
Badge +9

Jeg har en 300/300 forbindelse og bruger udelukkende Wi-Fi og der måles.

 

Så det du måler kan være Netkortets skyld, eller at du er på 2,4 Ghz. Jeg bruger udelukkende 5 Ghz, 2,4 er ikke aktiv. PC har ikke Rj45 tilslutning, det er heller ikke praktisk muligt selv om den havde.

Omdømme 1
Badge

Det er flotte tal. Jeg ved ikke, om mit set up er optimalt. Kører va ‘booster’, hvor jeg sidder.

Men jeg synes jeg ofte ser, at man har brug for 2,4 GHz til visse enheder - ‘intelligente pærer’ eller netkameraer, o.a., så man kan vel ikke helt undvære begge muligheder? Så jeg vægrer mig lidt ved at afskære 2,4 GHz-muligheden ...  

Men som jeg forstår det skulle F@ST-3890 V2 routeren koble enheder på automatisk …
Men jeg skal måske prøve med en anden ‘Google-dims’ … Det kan jo være den, der fejler ...

Badge

Hej Radiomand,

Jeg har lavet hastighedstest på Wi-Fi forbindelser - down og upload -, som på min mobil viser tal som: 277/319  og 253/317 Mbps og på min Win10 PC: 279/337 og 271/332 Mbps …

Men hvor kan jeg se, hvilken frekvens mobilen benytter?

Ifølge YouSee supporteren, kører ‘Google-dimsen’ 5 Ghz, når den kan kommunikere via remoten ...

Det, der tilsyneladende er mit problem, er, at de to enheder - mobilen og ‘Google-dimsen’ ikke alene skal køre på samme net, men også på samme frekvens, og det er routeren, der automatisk (?) vælger frekvensen, som jeg har forstået det.

Jeg kobler dem op i samme rum, hvor der er en ‘booster’ - en Unifi AP AC PRO -, som såvidt jeg kan se skulle køre med 5GHz ...

Men jeg kan ikke finde ud af, hvordan jeg tjekker om, eller styrer at, de kører på samme frekvens ...

 

Altså jeg har en Android telefon, og når jeg klikker på den wifi min mobil er fundet til står der hvilken frekvens den er koblet på.

 

Men kan du ikke bare pille booster wifi dimsen ud så du kun har routeren at koncentrere dig om?

 

Er din YouSee router iøvrigt den der hedder D6? - hvis ja så har YouSee været så smarte at gøre sådan at man ikke kan adskille 2,5 og 5. Det er hamrende irriterende og man skal ad omveje og alt muligt. De modarbejder bare deres kunder desværre.

 

Mht WiFi Booster så er et mesh netværk bedre men YouSee giver problemer til en med det fordi de vil modarbejde en. Men det en anden snak nu. 

Omdømme 7
Badge +9

Der bliver ikke købt noget udstyr hvis det kun kan bruge 2.4 Ghz, den frekvens er fra  sidste årtusind. Derudover er den totalt overfyldt, alle ligger og roder oven i hinanden, på 5 Ghz er der masser af plads.

Omdømme 7
Badge +9

Hej Radiomand,

Jeg har lavet hastighedstest på Wi-Fi forbindelser - down og upload -, som på min mobil viser tal som: 277/319  og 253/317 Mbps og på min Win10 PC: 279/337 og 271/332 Mbps …

Men hvor kan jeg se, hvilken frekvens mobilen benytter?

Ifølge YouSee supporteren, kører ‘Google-dimsen’ 5 Ghz, når den kan kommunikere via remoten ...

Det, der tilsyneladende er mit problem, er, at de to enheder - mobilen og ‘Google-dimsen’ ikke alene skal køre på samme net, men også på samme frekvens, og det er routeren, der automatisk (?) vælger frekvensen, som jeg har forstået det.

Jeg kobler dem op i samme rum, hvor der er en ‘booster’ - en Unifi AP AC PRO -, som såvidt jeg kan se skulle køre med 5GHz ...

Men jeg kan ikke finde ud af, hvordan jeg tjekker om, eller styrer at, de kører på samme frekvens ...

 

 

Er din YouSee router iøvrigt den der hedder D6? - hvis ja så har YouSee været så smarte at gøre sådan at man ikke kan adskille 2,5 og 5. Det er hamrende irriterende og man skal ad omveje og alt muligt. De modarbejder bare deres kunder desværre.

 

 

Alle You See Modems og D6 Router, undtaget KAON har det samme problem, Hvorfor ikke KAON, den er udgået og der pilles ikke ved den, er så heldig at have en sådan. Flemming har Coax.

Omdømme 1
Badge

Hej - a040885

 

Tak for kommentar.

Jeg har en One Plus 7 mobil, og når jeg trykker på Wi-Fi står der bare netværkets navn og 2,4/5G - Tilsluttet. Min router er en F@ST3890V2.

Trykker jeg videre kan jeg se Status, Signalstyrke, Forbindelseshastighed, Sikkerhed, Målt, Personlige oplysninger, MAC-adresse, IPv4- og IPv6-adresse, Proxy og IP-indstillinger …
Men ikke et sted, hvor jeg kan se frekvensen, som benyttes af mobilen på et givet tidspunkt ... 

Men måske jeg kigger det forkerte sted? 🙄

Vores hus er bygget som et ‘U’, og routeren står i øverste venstre del af ‘U’et’ og jeg sidder i den anden ende af huset - i den øvre højre del af ‘U’et’, så for at få tilstrækkelig styrke og hastighed skal jeg have ‘boosteren’.

Jeg har også prøvet at sidde i det rum, hvor routeren og det andet TV står, men dér får ‘Google-dimsen’ heller ikke forbindelse til internettet, selvom den ‘siger’ den er koblet på lokalnettet …

Jeg begynder at få mistanke til ‘Google-dimsen’ … 🤔...

Omdømme 7
Badge +9

Hvad siger forbindelsehastighed? 

Omdømme 7
Badge +9

At telefonen giver den meddelse som den gør, er at få de 2 SSIDer ikke er adskilt, så den fortæller bare at den er på det fælles SSID. Her fortælles der tydeligt at det er 5Ghz, da det kun er det den bruger,  Da 2,4 er slukket.

Omdømme 7
Badge +9

Hvad siger forbindelsehastighed? 

Det er nævnt i tråden, da jeg spurgte om det.

Omdømme 1
Badge

Til Slangefar - hvis det er mig du spørger,

så står der på på min mobil: Forbindelseshastighed - 400 Mbps.

Omdømme 7
Badge +9

Så er det med rimelig sikkerhed 5 GHz. 2,4 kan normalt levere op til 300. 

Besvar