Svar

Hvordan opdeler jeg 2,4 GHz og 5 GHz på mit Sagemcom?



Vis første besked

114 Kommentarer

At det har virket for andre... Der er flere ubekendte i det regnskab. Lad os starte et sted: skal man så til midlertidigt at slå 5 GHz fra hver gang en 2.4-enhed har været koblet fra?

Omdømme 7
Badge +9

At det har virket for andre... Der er flere ubekendte i det regnskab. Lad os starte et sted: skal man så til midlertidigt at slå 5 GHz fra hver gang en 2.4-enhed har været koblet fra?

Hej @Logan 

Ja, det skal man sådan set jo. 

Så vidt jeg har forstået er problemet der ikke, når først 2.4 Ghz enheden er koblet på routeren. Men du har da en pointe i, hvorfor problemet er der til at starte med… Kan det skyldes 2.4 Ghz enhedes evne til at lade sig styre?

Så vidt jeg har forstået er problemet der ikke, når først 2.4 Ghz enheden er koblet på routeren.

Jeg har kigget lidt mere på den metode. Afhængigt af den pågældende implementering band steering (jeg kender ikke detaljerne bag jeres), så kan metoden med midlertidigt at deaktivere 5 GHz/band steering godt gøre en forskel.

Forskellen ligger i, om wifi-nettet på forhånd er kendt eller ukendt for klienten. Hvis det er kendt, behøver klienten ikke passivt lytte efter 2.4 GHz-nettet, som band steeringen kan påvirke. Når nettet er kendt på forhånd, kan klienten derfor efterfølgende hoppe direkte på, selvom band steering er aktiveret (hvis det er den eneste parameter, som påvirker klienten).

Omdømme 7
Badge +9

Så vidt jeg har forstået er problemet der ikke, når først 2.4 Ghz enheden er koblet på routeren.

Jeg har kigget lidt mere på den metode. Afhængigt af den pågældende implementering band steering (jeg kender ikke detaljerne bag jeres), så kan metoden med midlertidigt at deaktivere 5 GHz/band steering godt gøre en forskel.

Forskellen ligger i, om wifi-nettet på forhånd er kendt eller ukendt for klienten. Hvis det er kendt, behøver klienten ikke passivt lytte efter 2.4 GHz-nettet, som band steeringen kan påvirke. Når nettet er kendt på forhånd, kan klienten derfor efterfølgende hoppe direkte på, selvom band steering er aktiveret (hvis det er den eneste parameter, som påvirker klienten).

Hej @Logan 

Tak for dit input! 💪🏻

Det kan ikke udelukkes at bandsteering også skal slås fra men umiddebart har vi mulighed for og anbefaler deaktivering af 5 Ghz broadcast😊

Det jeg mener med skråstreg band steering er, at deaktivering af 5 GHz nok også slår band steering fra (to fluer). 🙂

Badge

Hej @Kasper 

Jeg har nu været i kontakt med jeres tekniske support i en del timer. Selv om de siger at 5Ghz er slået fra, så kommer det ikke igennem til min router.

Skal bare have 2.4 Ghz adgang i 10 min til at opsætte er overvågningskamera - derefter kan 5Ghz blive slået til igen.

Det ser ud til at jeres support ikke helt er med på hvad der skal gøres

Hilsen

Peter

Omdømme 7
Badge +9

Det kan man selv deaktivere når der logges på Routeren.

Badge

@Radiomanden 

desværre ikke. Jeg kunne på min gamle router, men har lige fået en ny. Det giver automatisk det bedste som den enhed der logges på med kan bruge. For de fleste er 5Ghz super, men for mange kan kun 2.4Ghz bruges - og hvis ens mobil skal bruges til at give adgang, så har vi problemet, da mobilen hele tiden få adgang til 5Ghz.

Omdømme 7
Badge +9

Du kan sagtens selv deaktivere 5 Ghz så udstyr der kun har 2,4 Ghz kan tilsluttes, det har andre har gjort.

Badge

@Radiomanden  

Tak men hvordan, har læst hele tråden igennem men kan ikke find løsningen.

Omdømme 7
Badge +9

Jeg har Fiber, og derved andet udstyr, det er flere år siden jeg havde Coax, og dengang var der ikke problemer med Modemmet da det have en anden FW. Angående tråde om det, så er der utroligt mange, så det er ganske rodet og ikke nemt at finde noget bestemt.

Det burde se sådan her ud, når du logger på modemmet:

 

 

Badge

@Logan 

tusind tak. Jeg har Aktiveret for både 2.4 og 5. Hvis jeg kun skal bruge 2.4 skal jeg så Deaktiverer 5G og så aktiver igen når jeg har tilsluttet min 2.4G kamera?

Hvorfor er dit 2.4G deaktiveret?

Omdømme 7
Badge +9

ja der skal midlertidigt deaktivere for 5 Ghz, efter at de gamle udstyr er på kan det aktiveres igen. Logan har sikkert som jeg også har deaktiveret 2,5 Ghz da der som i mit tilfælde ikke er brug for det.

Badge

@Logan @Radiomanden 

endnu engang tusind tak. Det virker. Utroligt at Yousee support ikke viste det.

Hej @Kasper 

Vil den for brugerne bedste løsning ikke være at gøre det muligt at vælge mellem enten den nuværende bandsteering med samme SSID og adgangskode for 2,4 og 5 GHz, eller at 2,4 og 5 GHz kan have forskellige navne og adgangskoder og bandsteering så er slået fra?

Bruger ikke længere selv bredbånd fra YouSee, men da jeg tidligere havde bredbånd fra YouSee var der ikke problemer med enheder, der kun kan anvende 2,4 GHz. Men som det fremgår af diverse indlæg på Forum har flere brugere problemer, og YouSee bør tage hensyn til alle brugernes behov i rimeligt omfang.

Omdømme 7
Badge +9

@Logan @Radiomanden 

endnu engang tusind tak. Det virker. Utroligt at Yousee support ikke viste det.

Det er ikke første gang at noget sådan er sket når man kontakter support, og det vil næppe heller være sidste gang.

Det burde se sådan her ud, når du logger på modemmet:

 

 

Men hvis man ændre det på dette, så kan man stadig ikke vælge 2,4 og 5 netværk?

Omdømme 7
Badge +9

Hvis begge er aktive kan der ikke vælges et bestemt, da SSID er fælles for dem begge.

Hvis begge er aktive kan der ikke vælges et bestemt, da SSID er fælles for dem begge.

Man kan muligvis få de tilsluttede enheder til at vælge en forudbestemt frekvens, enten 2,4 eller 5 GHz, ved at bruge routerens MAC-filter. MAC-filteret kan indstilles separat for 2,4 og 5 GHz. Har man en enhed, der kan forbinde til begge frekvenser, men man ønsker at det skal være til 2,4 GHz, kan man med MAC-filteret indstille 5 GHz til at blokere for pågældende enhed, som så forbliver forbundet med 2,4 GHz. 

Metoden virker sandsynligvis ikke i alle tilfælde. Har været afprøvet med en mobiltelefon, hvor det virkede. Kan ikke prøve det mere da jeg ikke længere har bredbånd leveret fra YouSee.   

Omdømme 6
Badge +8

Hej @Kasper 

Vil den for brugerne bedste løsning ikke være at gøre det muligt at vælge mellem enten den nuværende bandsteering med samme SSID og adgangskode for 2,4 og 5 GHz, eller at 2,4 og 5 GHz kan have forskellige navne og adgangskoder og bandsteering så er slået fra?

Bruger ikke længere selv bredbånd fra YouSee, men da jeg tidligere havde bredbånd fra YouSee var der ikke problemer med enheder, der kun kan anvende 2,4 GHz. Men som det fremgår af diverse indlæg på Forum har flere brugere problemer, og YouSee bør tage hensyn til alle brugernes behov i rimeligt omfang.


Hej Erik 

Kasper er på ferie, så jeg svarer lige i hans fravær. 

Lige nu er der, os bekendt, ikke planer om at lave en løsning hvor man vælge mellem de to muligheder - altså enten bandsteering eller muligheden for opdeling. 

Det betyder ikke, at det ikke eventuelt kan komme i fremtiden - vi er naturligvis opmærksomme på de ønsker og problemstillinger som kunderne har. På nuværende tidspunkt kan jeg dog ikke garantere at bliver muligt selv at vælge i fremtiden. 

Badge

Er der samme problematik med 2,4/5 med den nye "D6"?? Er for nyligt kommet på denne ikke så fantastiske router!.

Omdømme 7
Badge +9

Ja det er det samme, der er begge frekvenser, men der er kun et SSID. for dem begge. Der kan heller ikke vælges kanal manuelt.

Badge

Ja det er det samme, der er begge frekvenser, men der er kun et SSID. for dem begge. Der kan heller ikke vælges kanal manuelt.

 

 

Det var satans, jeg bliver mere og mere målløs over hvor en elendig router det er. 

 

Så rammer det også mig da jeg har elektronik der ikke selv kan vælge og skal køre på 2,4.

 

Men tak for information.

Omdømme 7
Badge +9

Ja, det kan være et problem, det der kan gøres er at slukke 5 Ghz til de gamle enheder er på, og tænde igen for 5 Ghz når de er på.

Besvar