Svar

Hvordan opdeler jeg 2,4 GHz og 5 GHz på mit Sagemcom?



Vis første besked

114 Kommentarer

Det er i sig selv ikke et problem, at begge wifi-net hedder der samme. En enhed, som kun forstår 2.4 GHz, vil blot koble sig på dét wifi. Hvis det overhovedet ikke virker…

Routeren indeholder en anden styringsfunktion, der hedder band steering, som forsøger at presse wifi-enhederne væk fra 2.4 GHz. Det kan måske, måske ikke forstyrre dine enheder.

Det lader ikke til, at de har samme styring på routerens gæste-wifi.

Logan, det er et problem f.eks. hvis man har behov for at connecte kun til 2.4Ghz fra sin computer. Det kan være i forbindelse med fejlfinding eller andre ting. Det sker og det havde jeg stærkt behov for sidste år tilfældigvis.

Badge

Jeg har f.eks en Robotstøvsuger som kun lader sig konfigurere på 2.4 gHz og deraf følger, at min telefon skal være på samme netværk imens. Mit SONOS system brokker sig også.
Efter Routerskift i formiddags er begge dele utilgængelige, og kræver reset osv. Det er mega trælst.
Hvis ikke der findes en løsning, så må jeg se om YouSee vil lade mig slippe ud af min aftale her og nu. Og nej, jeg skal ikke have 2 Routere kørende.

 

Jeg har f.eks en Robotstøvsuger som kun lader sig konfigurere på 2.4 gHz og deraf følger, at min telefon skal være på samme netværk imens.

Det er en almindelig misforståelse. Enhederne taler ikke sammen direkte, men via accesspointet/routeren. Dvs. om enhederne er koblet på via kabel, 2.4 GHz eller 5 GHz er lige meget. De vil kunne tale sammen (dog ikke via gæstenetværket, da det er isoleret).

Det er noget andet, der driller dig.

Badge

Nogle netkort der sidder i Sonos og Robot støvsuger kan ikke håndtere 5Ghz eks, og kan man ikke splitte sit netværk op i xxxx(navn) og xxxx(navn)5Ghz kan det give store problemer for folk, med sonos plæneklipper og støvsuger.  Min bedste anbefaling er Bridge modem fra YouSee og smid egen router på, ringer man til Sonos support beder de også en om at få udbyder til at splitte nettet op i 2,4 samt 5,0 Ghz. 

Teknisk set er det ikke på grund af ens navne, men på grund af en specifik implementering af band steering, som forstyrrer enhederne lidt for meget. 

Badge

Men løsningen for mange er stadig splitte dem op så du ikke har et/ens navn(e) hvor din router selv styre det, for mange router magter bare ikke opgaven.

Det kan forklares med, at forskellige navne automatisk deaktiverer band steering, hvis det er aktiveret. Dvs. man kan nemt tro, at de ens navne var problemet.

Omdømme 7
Badge +9

Hej @mwulffeld og andre der kigger ind i tråden her

Det vil være på sin plads med opfølgende melding på denne tråd - beklager, at det ikke er sket. Der blev udelukkende kigget på trådstarters forbindelse. 

Hverken firmwaren, Mit YouSee eller Mit Internet app tillader, at man på coax-routerne selv kan splitte SSID op eller skifte netværksfrekvenserne selv. Det er fordi det er meningen, at routeren nu selv skal stå og analysere og lære signal/støjforhold mv. og indstille sig selv bedst muligt i forhold til netværkskanal og Wi-Fi performance. 

Det kan for nogle med behov for særlige løsninger eller opsætninger være et problem og det beklager jeg, men så er det her, at man kan overveje at sætte routeren i bridge mode og tilkoble egen router. Jeg ved godt, at det ikke er ønskeligt i forhold til, at tidligere firmware har kunne, men det er den vej vi har valgt at gå med firmwarens funktionalitet indtil videre i hvert fald. 

Afslutningsvis en tak til @MS-ERIK for at tilbyde en alternativ løsning, trods den ikke er ønskelig for dig @mwulffeld.

Jeg har desværre været nødt til at få ombyttet min Router i dag, og det er da totalt nedtur, at jeg ikke kan separere SSID’erne.
Det er fint at Routeren skal være selvlært og indstille sig optimalt; men det ved mine enheder ikke en døjt om. De skal manuelt have besked om hvilket netværk de skal bruge, og hvordan skal jeg kunne fortælle dem det når jeg kun kan se én SSID uden angivelse af frekvens???
Og hvor er logikken - når det præ-opdsatte forslag til gæstenetværk i Routeren hedder GUEST_WIFI henholdsvis GUEST_WIFI_5G
 

Hej @Teknonom 

Du kan logge ind på routerens menusystem / interface og deaktivere 5 Ghz kortvarigt og så logge dine 2.4 Ghz enheder på. 

Vi har også i vores system en knap til at gøre det, hvis du kontakter os nærmere. 

Badge

Hej Kasper.
Jeg vil gerne vide mere om den omtalte “knap”. Hvem skal jeg kontakte?

Badge

Jeg har fundet en workaround som virker.

Guest Wi-Fi kan stadig navngives individuelt.

  • Gå ind under Gateway > Forbindelse > Guest Wi-Fi >
  • Enable Trådløst Netværk.
  • Klik på Rediger og og ret SSID til det foretrukne.
  • VIGTIGT - ret Sikkerhedsmode til det ønskede niveau.
  • Tilret Netværksnøgle til det ønskede.
  • Klik på Gem indstillinger 

Det virker for mig. Desværre ser det ud til, at konfigurationen ikke længere kan gemmes.

Omdømme 7
Badge +9

Hej Kasper.
Jeg vil gerne vide mere om den omtalte “knap”. Hvem skal jeg kontakte?

Hej @Teknonom 

Det kan vi alle sammen gøre herinde fra😊 Jeg vil anbefale, at det gøres ved en direkte kontakt til enten telefonisk eller via chat. 

Omdømme 7
Badge +9

Teknisk support. 70 70 34 48

Badge

Hej. En moderator har slettet mit indlæg, hvor jeg beskriver en nem workaround, så man kan bevare separate SSID’er.
Det er sikkert et uheld, så venligst genskab det!
Mvh Erik

Omdømme 7
Badge +9

Når et opslag af den ene eller anden grund er slettet, så er det helt væk og kan ikke gendannes. Der må være en årsag til at det er slettet. Har ikke set det, så kan ikke pege på en e.v.t årsag.

Badge

Når et opslag af den ene eller anden grund er slettet, så er det helt væk og kan ikke gendannes. Der må være en årsag til at det er slettet. Har ikke set det, så kan ikke pege på en e.v.t årsag.

Jeg lavede en redigering i et eksisterende opslag. Da jeg trykkede på SEND kom der en Popup med besked om at en moderator skulle godkende det. Så …..?

 

Badge

Gentager lige hvad Kasper skrev tidligere i tråden: 
Hverken firmwaren, Mit YouSee eller Mit Internet app tillader, at man på coax-routerne selv kan splitte SSID op eller skifte netværksfrekvenserne selv. Det er fordi det er meningen, at routeren nu selv skal stå og analysere  og lære signal/støjforhold mv. og indstille sig selv bedst muligt i forhold til netværkskanal og Wi-Fi performance.

Workaround som virker.
Rediger dit Wi-Fi Gæstenetværk. Her han du stadig oprette separate SSID’er for både 2.4 og 5 gHz.
Men husk at ændre Sikkerhedsmode, fra Åbent til Sikret med den version du ønsker.

Omdømme 7
Badge +9

Du må prøve at skrive det igen og se om det samme sker.

Badge

 

Omdømme 7
Badge +9

Hej @Teknonom 

Forum-platformen detekteret dine skriv som spam, men de er tilbage nu efter gennemgang herfra. 

Din workaround vil jeg ikke anbefale, da det virker omstændigt i forhold til blot at få slået 5 Ghz fra kortvarigt indtil 2.4 Ghz enhederne er logget på. 

Omdømme 7
Badge +9

Nå det lykkedes at få det på.

Badge

Prøv at skrive det i en PM til mig, så vil jeg prøve at ligge det op. Så må vi se hvad der sker.

Mange tak, men nu har Kasper gendannet det.

Badge

Hej @Teknonom 

Forum-platformen detekteret dine skriv som spam, men de er tilbage nu efter gennemgang herfra. 

Din workaround vil jeg ikke anbefale, da det virker omstændigt i forhold til blot at få slået 5 Ghz fra kortvarigt indtil 2.4 Ghz enhederne er logget på. 

Det er din mening.
Og til jer, hvor YouSee’s løsning ikke fungerer - så brug min. Og nej - den er ikke omstændig. Kan man finde ud af at logge sig ind på Routeren via IP-adressen, så er resten simpelt at lave.

Omdømme 7
Badge +9

Husk at hvis der bruges gæstenetværk, at det er isoleret fra det andet, der er ingen forbindelse mellem dem.

Jeg kan ikke lige se fidusen i at slå 5 GHz fra midlertidigt. Hvis der er en band steering-konflikt, så går den jo ikke væk…

 

Omdømme 7
Badge +9

Det har virket for andre, så det vil det vel stadig gøre.

Besvar