Spørgsmål

Overgang fra koax til fiber - distribution af tv


Badge

Jeg bor i et større rækkehusområde, hvor Yousee/TDC nu har etableret fibernet. Jeg har sagt ja til at få etableret en fiberbox i huset, så jeg nu har mulighed for at skifte fra koax til fiber. 

Jeg har også en Yousee tv-pakke, og med et treetagers hus med tv på alle tre etager, kan jeg se en fordel i at gå over til internet/tv-distribution via fibernettet, og distribution af tv-signalerne i huset via wifi, så jeg kan fjerne antennekablerne og forskellige splittere gennem huset.

Til de tre tv har jeg pt. en box til det ene (det primær i stuen) og kort til de to øvrige.
Hvad skal jeg bruge for at få tv UDEN signalforsinkelser til de tre tv, hvis jeg vælger at skifte til fiber? Kræver det en separat tv-box til samtlige tv i huset?


10 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +9

Der vil skulle bruges en Humax 5000 boks, eller der kan bruges en Streaming boks som f.eks den You See tilbyder.

Der skal bruges enten en Humax boks eller en Streamer til hvert TV.

Humax 5000

 

Badge

Tak for hurtigt svar. Jeg tænkte nok, at der skulle bruges en box pr. tv. Men er det ikke korrekt, at hvis man i stedet for Humax 5000 vælger en streaming boks, så vil der typiske være en forsinkelse på signalet i forhold til “realtime” på 1 - 2 minutter.

Omdømme 7
Badge +9

Der vil være en mindre forsinkelse når der Streames, det kan ikke undgås da der naturligt nok sker en konvertering af signalet. Det har normalt ikke den store betydning.

Badge

Jeg har de 1-2 minutters forsinkelse fra  “Sammenligning af app, streamer og tv-boks”  nederst på hjemmesiden  https://yousee.dk/tv-boksen. Men det gælder måske ikke i praksis, når signalet distribueres via en fiberboks? Er der i øvrigt generelt nogen forskel på kvaliteten af signalerne distribueret gennem henholdsvis koax og fiber? Igen - tusind tak for hjælpen.

Omdømme 7
Badge +9

Når det er på Coax er det et RF/(IP Streaming), med Fiber er det via IP, bruges der TV boks er der ingen forskel, når der streames er det altid via IP, ikke alle kanaler streames med samme Bitrate. det varierer mellem 4,5 - 10 Mbit/sec.

Humax-boksen bruger en anden teknik til at modtage ip-signalet, derfor har den ikke samme forsinkelse. En anden ting: Modsat på coax, så kræver humax på fiber, at man har yousee som internetudbyder.

Badge

Tak til Radiomanden og Logan for svar. Umiddelbart ser det ud til, at den bedste løsning for mig (med “garanti” mod forsinkelse) vil være at vælge en Humax box til samtlige tv. Som jeg kan se det, så er prisen (30 kr pr. ekstra box) også den samme som streamerløsningen.

Omdømme 7
Badge +9

Hvorfor skifte til Fiber i stedet for at beholde Coax.? har kun Fiber fra YS da det ikke længere blev muligt at få det leveret via Coax.

Badge

Jeg synes det vil være meget attraktivt, hvis jeg ved at skifte fra kabel tv via coax til fiber baseret wifi distribueret tv kan "nedlægge" antennekabler fra stueplan (hvor tv/internet tilslutning og den nye fiberbox er placeret) til henholdsvis kælder og førstesal. Det er langt fra en optimal løsning med lange kabeltræk og en antennesplitter i signalkæden, jeg har nu.

For det andet, så har jeg behov for at kunne lave en fast opkobling med netværkskabel fra router til en Roon musikserver og en streamer og gerne også et tv, jeg har i min kælder.

Jeg tænkte, at det kunne være smart at flytte routeren til kælderen og forbinde den til den nye fiberbox tilslutning via et netværkskabel (som der er boret en kanal til i gulvet) og derefter fordele signalet via routeren og netværkskabel til de respektive enheder i kælderen.

Dermed kan jeg nøjes med at trække bare et netværkskabel fra fiberbox enheden ned til kælderen - i stedet for en løsning med antennekabel og 2-3 netværkskabler, som der dårlig er plads til. 

Det vil blive en meget mere enkel og pæn installation i stueplan. Jeg er klar over, at der med router i kælderen nok bliver behov for wifi extender. Men som jeg forstår det, så leverer yousee op til tre af disse med routeren.

Håber det giver mening😀

Omdømme 7
Badge +9

Der medleveres ikke Meshnoder, sådanne skal lejes særskilt, og det anbefales ikke at montere Router i kælderen, meget dårlig placering for udnyttelse af Wi-Fi, anbefalet placering er så højt, frit og så centralt som muligt i boligen, så er Fiberkonverteren i kælderen, så træk et kabel op til Router.

Noderne skal ikke kables, de tilsluttes Routeren via Wi-Fi. Signastyrke fra Router til Node må ikke være for svag, da det så vil/kan være ustabilt. Humax boksene skal have et godt signal.

Besvar