Svar

Opdatér opsætningen af din YouSee Mail


Badge

Hej

 

Jeg skal åbenbart opdatere opsætningen af min mail, men jeg har ikke nogle af de mail de skriver jeg kan bruge (Outlook. Apple mail, Thunderbird). Jeg har i stedet Tele.dk. Hvad skal jeg så gøre i stedet?

icon

Bedste svar af Kasper 12 July 2023, 18:53

Se original

32 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +9

Så vidt vides er det kun klienter der skal opdateres, ikke Web Mail.

Omdømme 7
Badge +9

Hej @Sabinehoppe 

Velkommen på YouSee Forum😊

Har du fået en skrivelse fra YouSee omkring, at du skal ændre din mailopsætning eller hvordan? Hvis ja, så er det fordi du har din mailkonto sat op på en konto et sted i et mailprogram.

Har også fået denne mail. Jeg læser det som en spam mail - er det en mail fra YouSee

Opdatér opsætningen af din YouSee Mail 

Du bruger i dag din YouSee Mail via et eksternt mailprogram, fx Outlook. Vil du fortsætte med det, er det nødvendigt, at du opdaterer din opsætning - fordi din nuværende opsætning er forældet.

Du opdaterer opsætningen ved at følge denne vejledning. 
Du kan også finde vejledningen på yousee.dk ved at vælge 'Hjælp' og derefter 'Mail' i menuen. Vejledningen hedder: Opdatér din mailopsætning. 
Du skal rette den udgående port fra 110 til 465 

Har du brug for yderligere hjælp til opsætningen, kan du få hjælp af udbyderen af dit eksterne mailprogram.  
Opdaterer du ikke, vil din mail blive spærret senere på året.

Venlig hilsen
YouSee  

*Hvordan ved du, at det er YouSee, der skriver?  
I disse tider kan man godt blive lidt mistroisk, når man får en mail, der fortæller, at man skal ændre noget. Det forstår vi godt - men i dette tilfælde er den god nok. Du kan altid kigge på afsenderadressen, efter @ skal der altid stå virksomhedens navn, som sender mailen. 

Hejsa!

 

Jeg har fået samme mail fra YouSee om opdatering af opsætning af min YouSee mail. 

 

Jeg bruger mail på min iPhone. Serverport til udgående post står ikke som 110, men 587. Jeg har forsøgt at ændre dette til 465, som YouSee skriver i deres mail. Min iPhone står dog blot og “kører rundt” med bekræfter. 

 

Jeg bruger derudover Windows Live Mail. Her står udgående post også til 587. 

 

Kan port 587 forsat benyttes? 

 

YouSee skriver, at mailen bliver spærret senere på året. Hvad er senere? 1.8 eller 1.12?

 

Bh Hanne

 

 

Omdømme 7
Badge +9

Vejledning til opdatering af Mail i klienter: https://yousee.dk/hjaelp/artikler/opdater-din-mailopsaetning

Jeg har læst vejledningen, men den svarer ikke på det, jeg spørger til ;-)

Omdømme 7
Badge +9

Der skal bruges de porte som er nævnt til PoP 3 hhv til IMAP i den klient der anvendes.

Der er fejl i Vejledningen fra YouSee. Port 110 blev hos mig brugt til den indgående server. Jeg har nu rettet den til  995, der er standardport for pop 3 server indgående post. Når jeg googler skal udgående post stadig hedde 587. Jeg bruger Thunderbird  pop 3og nu virker det hos mig. Det hænger ikke samen når YouSee i deres mail beder os rette port 110 til 465, så blander de portene til indgående og udgående post sammen.

Omdømme 7
Badge +9

Så er der igen en ukorrekt oplysning på en af deres sider. Det skal der ikke være, de SKAL være korrekte. Der bør kunne stoles på at hvad der oplyses er rigtigt.

@Kasper få det rettet.

Det er faktisk i den Mail YouSee har sendt at de skriver følgende: 

Du kan også finde vejledningen på yousee.dk ved at vælge 'Hjælp' og derefter 'Mail' i menuen. Vejledningen hedder: Opdatér din mailopsætning. 

Du skal rette den udgående port fra 110 til 465

Jeg synes faktisk det er ret uheldigt at de blander begreberne sammen. 

Omdømme 7
Badge +9

Det er direkte forkert at blande det sammen, det er ikke første gang at der er forkerte oplysninger på en hjælpe side.

Omdømme 7
Badge +9

Hej Alle 

Send mig gerne links til sider, hvor der er en forkert information.

Det vigtigste er at få rettet port 110 til port 465, men de værdier vi anbefaler at bruge, står i den guide, som @Radiomanden har linket til tidligere og som vi henviser til i varslingen her.

Vi har for lidt over en uge siden drøftet det i anden tråd også:
 

 

Kasper du kan ikke rette port 110 til 465. Port 110 er til INDGÅENDE POST og skal rettes til 995 når det er pop 3. PORT 465 er til UDGÅENDE POST. I skal rette teksten i den mail i har sendt til os. Læs nu hvad I har skrevet i jeres mail, den er citeret flere steder i denne tråd. Iøvrigt virker min mail ikke hvis jeg vælger at bruge 465 i udgående server, jeg er nødt til stadig at bruge 587. Min mail klient er Thunderbird.

Omdømme 7
Badge +9

Kasper du kan ikke rette port 110 til 465. Port 110 er til INDGÅENDE POST og skal rettes til 995 når det er pop 3. PORT 465 er til UDGÅENDE POST. I skal rette teksten i den mail i har sendt til os. Læs nu hvad I har skrevet i jeres mail, den er citeret flere steder i denne tråd. Iøvrigt virker min mail ikke hvis jeg vælger at bruge 465 i udgående server, jeg er nødt til stadig at bruge 587. Min mail klient er Thunderbird.

Hvis du skifter fra 587 til 465 skal du skifte kryptering fra TLS til SSL. 

Omdømme 7
Badge +9

God aften😊

Varslingen er sendt ud til brugere, hvor det er konstateret, at 110 er angivet til være udgående server portnummer. Det er længe siden, at den opsætning var efter forskrifterne. For som der skrives, så 110 nok mere bekendt som værende portnummer til indgående postserver.  Det er uopdaterede mailsystemer, som tillader - og har denne værdi stående og accepteret, som værende udgående server port. Som jeg forstår det.

Derfor oplyser vi varslingen, at 110 i udgående port skal ændres til port 465, da man ellers risikerer, at mailopsætningen stopper med at virke og man får problemer med sin mailkonto.

For komplet liste og vejledning over serveroplysninger, så kan man følge linket i mailen til vores hjælpesider på yousee.dk.

Har man port 587 stående i udgående post, så skal man lede efter den forkerte mailopsætning med port 110 som udgående portnummer på en anden enhed. Port 587 kan fortsat godt virke som udgående serverport, i øvrigt. 

Jeg beklager, hvis varslingen har givet anledning til forvirring, men den er sendt ud af den netop forklarede årsag. 

Følges vores vejledning så burde det virke. 

Der kan læses oplysninger om smtp / asmtp porte ved at følge nedenstående link. Bemærk at port 465 betegnes som forældet. Teksten er på engelsk, bruger man Google Chrome kan den let oversættes til dansk.

https://www.cloudflare.com/learning/email-security/smtp-port-25-587/

Der tages forbehold med hensyn til om oplysningerne er korrekte.

Kasper - du skriver “Følges vores vejledning så burde det virke. “

Ja, det burde det, men det gør det så ikke.

Jeg har brugt den vejledning, der fulgte med jeres mail og sat min mail op, som beskrevet.

Jeg bruger Thunderbird og har sat den op til imap og ændret portene til det, der står i vejledningen.

Nu kan jeg så hverken modtage eller sende mails - det har med de tidligere indstillinger virket upåklageligt i mange år.

Det er da heldigt, at jeg også har gmail.

Det kan være, at man bare skal undlade brugen af den gamle webspeed. dk konto - så bliver det jo også uproblematisk at skifte udbyder af internetforbindelse.

Omdømme 7
Badge +9

Hej @Erik K 

Det forstår jeg så ikke noget af😑

Kommer der nogen fejlbesked vi kan forholde os til? Ellers prøv at send nogle skærmbilleder af din opsætning, så vi kan se på det, men HUSK, at sløre personlige oplysninger såsom mailadressen. 

Hej Kasper

jeg vedhæfter lige tre billeder.

Min påstand om, at jeg ikke kunne sende mail er ikke rigtig - det kan jeg godt.

Det er modtagelsen, der ikke virker.

Kan det være, at jeg kun kan opsætte modtagelse som pop3???

 

 

 

 

 

 

Omdømme 7
Badge +9

Du blander POP3 og IMAP sammen. Enten bruger du indgående som POP3 eller IMAP. 

 

Du må beslutte om det skal være IMAP eller POP3. Punkterne på det viste skærmbillede svarer til at det er POP3, men så skal servernavnet være pop3.mail.dk. Hvis meningen er at det skal være IMAP  skal der vælges IMAP som servertype, og så vil flere af serverindstillingerne være anderledes, så opsætningen for modtagelse skal skrives om forfra.

Vær opmærksom på at hvis der forsøges tilgang til YouSee Mail med forkert adgangskode bliver adgangen blokeret i 15 minutter. 

Slangefar og MS-ERIK

Jeg opdagede, at der står Servertype pop og derfor mit spørgsmål om jeg kun kan sætte den op som pop3.

Kan man rette servertypen for at bruge imap og i givet fald, hvorledes gør jeg det?

Omdømme 7
Badge +9

Kan du ikke vælge IMAP som "Server type" må du nøjes med POP3. 

Der kan læses oplysninger om smtp / asmtp porte ved at følge nedenstående link. Bemærk at port 465 betegnes som forældet. Teksten er på engelsk, bruger man Google Chrome kan den let oversættes til dansk.

https://www.cloudflare.com/learning/email-security/smtp-port-25-587/

Der tages forbehold med hensyn til om oplysningerne er korrekte.

465 har været en officiel “mail submission”-port siden 2017 (Cloudflare påstår, at porten ikke er på listen): https://www.iana.org/assignments/service-names-port-numbers/service-names-port-numbers.xhtml?search=465

Hvis vi kigger på denne rfc https://www.rfc-editor.org/rfc/rfc8314.html, så anbefales explicit tls via 465.

Jeg har modtaget samme mail om opdatering af opsætning af YouSee mail. 

 

Jeg benytter mail på min iPhone samt på Windows computer. Begge stod med port 587 som udgående port. Det har jeg ændret til 465. 

 

Jeg har dog fået endnu en mail om, at jeg mangler at ændre opsætningen. Jeg har måske haft en gl. enhed med mailprogram, hvor det har været port 110, der har været sat op. Jeg har dog ikke “held” til at finde ud hvilken. Betyder det noget for brugen af mail på iPhone og computer, hvor det nu er sat op med 465?

 

Såfremt det gør .- hvad er da løsningen? 

 

Hvordan kan YouSee “se”, at jeg benytter 110?

 

Bh Hanne Kloster

Besvar