Svar

Er spamfiltret blevet fjernet?



Vis første besked

66 Kommentarer

Nu har jeg blokeret i 1 måned +. Lader ikke til nogen bedring. Jeg har videresend på min YS mail til Gmail. I Gmail havner de i spam, hvis de overhovedet kommer igennem.

Har YS overvejet hvilke ændringer de har foretaget, siden vi pludselig svømmer i spam?

Omdømme 7
Badge +9

Man kan selv oprette et filter.

 

Omdømme 2
Badge

Hej,

 

Har I en opdatering på, hvor langt I er?

 

Jeg bliver nu spammet med 8 mails (2 mail-adresser) hver ANDEN time. 
 

De eneste mails, som ligger i min spam-bakke, er dem, som jeg selv har lagt deri. 
 

Jeg sender gerne eksemplerne videre til jer, hvis det kan hjælpe jer i udviklingen. 
 

Pia
 

Omdømme 7
Badge +9

OBS: Vi har ikke brug for flere eksempler


Hej @elske2P7 og @Jakob Langgaard 

Vi kan forsikre om, at spamfilteret ikke er slået fra, men der er desværre meget spam i omløb lige nu -og i nogle perioder mere and andre. Vi kan også se, at spamfilteret opfanger rigtig mange mails hver dag.

Desværre er scammere/svindlere blevet rigtig dygtige til at lave mails, som ser ægte ud og dermed har en større tendens til at smutte igennem spamfiltre. 

At der så er noget der ikke opfanges af spamfilteret alligevel, det vil vi gerne have eksempler på, hvis det er noget specifikt, der går igen og igen. Send gerne eksempler til postmaster@mail.dk af den originale mail, hvor vi kan se “mailheaderen” og altså den helt specifikke mailadresse (return-path), som disse mails stammer fra. Så vil vi gerne analysere nærmere på det.

Screenshot eller en umiddelbar videresendelse af mailen er desværre ikke specifikt nok. 
 

Fortsat vigtigt: Husker du at markere mails som spam?

Spamfilteret vil lære, at disse mails er spam, hvis de af spamfilteret ikke detekteres som spam automatisk, men markeres som spam af brugerne.

Spamfiltre kigger efter suspekte elementer i en mail, men i og med, at scammere er blevet dygtige til at lave fup-mails, der ser ægte ud, så kan nogle slippe igennem.
Ved at brugere markere mails som spam, så vil spamfilteret løbende og over tid tilpasse sig dette. 



Sådan finder du return-path adressen og får vist original mail:

  • Åbn den originale mail, som vist på billedet her:
  • Du får herefter et nyt vindue med en masse tekst, som du kan kopiere og sende til vores postmaster. 
     
  • Skriv gerne lidt om hvad du oplever og kopier så den originale mail ind i mailen til postmaster😊

    Så har du sendt dit eksempel. 

     

    OBS: Vi har ikke brug for flere eksempler

Hej,

 

Har I en opdatering på, hvor langt I er?

 

Jeg bliver nu spammet med 8 mails (2 mail-adresser) hver ANDEN time. 
 

De eneste mails, som ligger i min spam-bakke, er dem, som jeg selv har lagt deri. 
 

Jeg sender gerne eksemplerne videre til jer, hvis det kan hjælpe jer i udviklingen. 
 

Pia
 

Hej @Pia_Clausen 

Det lyder irriterende😐

Der er vejledning til at sende eksempler til vores postmaster i mit citeret indlæg fra tidligere i denne tråd. 

Vi anbefaler at markere som spam og ellers blokere e-mail/sætte filter op i vores webmail. 

Det kan være svært at dæmme op for spammen, hvis mailen ser så ægte ud, at den ligner en troværdig mail og scammere er gode til at bygge dem op til at kunne smutte igennem spamfilteret. Derfor er det også vigtigt, at de markeres som spam af brugerene af vores mailsystem. Det vil over tid medføre, at de sorteres til spammappen. 

Hej YouSee

I må havde ændret noget i jeres system!? Det har aldrig været så slemt som nu. Det har stået på et par måneder. Så må I gå tilbage og se, hvilken ændringer I har foretaget.

Jeg har videresend på fra min YouSee mail til Gmail. Hvis disse spammail overhovedet kommer frem, så lander de i spam-mappen i Gmail. Så må I at blive lige så dygtige som dem - for at bruge jeres egen vending :-)

Der ud over har det ingen effekt at blokere. De kommer jo alligevel igennem for at havne i spam.
Når vi har markeret @xxxxxxxx.com - så burde I stoppe trafikken.

Omdømme 7
Badge +9

Man kan som det ses længere oppe i tråden opsætte dit eget filter, ligger lige billedet op igen.

 

får også tons vis af spam mails både med om at mit mcafee abonnement er udløbet problemet i det er at jeg over hovedet aldrig har haft et mcafee abonnement så ret dead give away at det er scammer mails men intet point i at lave nye filtere når de over hovedet ikke virker og kan ikke blokere flere sider den er fyldt allerede men ikke engang det virker har blokeret mails fra blandt andet hotmail com og med @ forand også da ret mange spams kommer der fra også de såkaldte fake dating sider om at vedkommende har læst/ set ens profil som ikke engang findes har da tjekket links i nogle af dem for at se hvor de leder hen taster self intet ind på disse sidder men når der limit på blokeringer af sider så er det svært at komme af med de spammers og så få dog lavet så der ikke er limit på sider man kan blokere fra samt at når man henter mails ned på pc at den ikke henter det der er i spam mappen hvis der endelig ryger noget i den i burde tjekke op på gmails spamfilter for den virker hvis der bare den mindste mistanke om phising so ryger de i spam hos gmail og der henter den kun spam mappen hvis man klikker på mappen i ens mail client i mit tilfælde thunderbird men mails med bilvuderinger er ikke ligefrem noget en ikke bil ejer kan og har brug for at vide om hvad min bil er værd for den lig værd 0kr da jeg ikke har en bil der dog også en del doc google com mails med hvad der nok skulle være enten film eller billeder af nøgne kvinder adressen er godt nok fra doc google com siden da det deles via google drev links google arbejder dog vist på at få blokeret for den slags deling ud hvad jeg kunne finde om det i hvert fald for de delinger er scams 

Hej

Jeg modtager rigtig mange mails fra Bilka.dk … spam-mails

Jeg har lavet et filter som burde sende mails
med “Bilka.dk” i Fra-feltet til Spam-mappen …. og det sker bare ikke.

Ved læsning af ovenstående vejledninger til filteropsætning tror jeg, at mit filter er korrekt.

Hvad har jeg overset i opsætningen af det nye filter ?

Mvh
John.

Omdømme 2
Badge

Jeg fik udraderet McAfee spam, vha et filter jeg lavede, men nu er det falske Bilka og vægttabs, samt Klaudena hovedpude spam mails. Og de ryger alle direkte igennem, og til min indbakke, på min Yousee mail. Jeg har lavet endnu et filter selv, og den fanger, tilsyneladende, de falske Bilka mails.

 

Af nysgerrighed, så tjekkede jeg min Gmail spam folder. I den ligger der spam fra præcis de samme spammere, så Gmail fanger alt det spam, som Yousee ikke fanger. Jeg har ikke lavet nogle spam filtre selv, på min Gmail - Gmail fanger bare det hele selv.

 

Så, hvorfor fanger Gmail alt, men Yousee, næsten ingenting?

 

 

Omdømme 7
Badge +9

G mail er bare god har brugt G Mail i henved 20 år, det er den primære Mailbox, har også You See Mail, men den er sekundær, og vil aldrig være andet.

Badge

Hej

Vil gerne tilslutte mig. Lige pludselig kommer der ekstremt mange spam emails.

Har blokeret dem på YouSee webmail men synes, ikke det virker ret godt

Så pt er ønsket 

Få jeres spamfilter til at virke 

Alternativt få min blokeringer til at virke 

Mv

Steen 

Omdømme 7
Badge +9

Opret en der virker, så er man heller ikke bundet til en udbyder.

Omdømme 1

Jeg modtager ca. 25 spammails om dagen. Ca. 5 af dem fanger spamfilteret, mens ca. 20 af dem ryger igennem til indbakken.

 

Problemet er, at selvom jeg markerer disse afsendere som spam, og selvom jeg manuelt lægger mailadresserne i spamfilteret, så bliver de ved med at komme igennem til indbakken.

 

Jeg har en spamfilter-mappe så lang efterhånden, at det er helt vanvittigt. Jeg blokerer både mailadresserne og domænenavnene både i spam-mappen og i “blokerede afsendere”. Men alligevel kommer de samme afsendere og domæner igennem hver eneste dag, så det virker overhovedet ikke.

 

Jeg har haft min primære mail hos Yousee i 25 år, og det har aldrig været et stort problem med så mange spammails. Før i tiden kom der måske en enkelt igennem om ugen, men inden for de sidste 3-4 måneder er det 20 om dagen. Jeg bruger 20 minutter hver dag på at markere og lægge spammails i spam-mapper og blokere diverse afsendere, og lige lidt hjælper det!

 

Jeg ved ikke, hvad I har lavet af ændringer, men et eller andet er der sket. Det er en ommer Yousee. Få det nu fixet.

Spammerne skal bruge en mailadresse for at kunne sende spam. En måde at stoppe spam på er at skifte sin mailadresse til flere nye mailadresser. En adresse som kun bruges til banker og offentlige myndigheder m.v., d.v.s. dem der også har registreret brugerens CPR-nummer, en anden adresse til bl.a. login på streamingtjenester, en tredie der bruges til sociale medier og en fjerde der bruges til private kontakter inkl. venner og familie, samt til diverse andre usikre modtagere og websteder. Adresserne må absolut ikke oplyses til andre end dem, de er beregnet til. Hvis der kommer spam behøver man så ikke at ændre alle adresserne.

Selve adresserne må ikke indeholde normale ord, helst ikke under 12 tegn hvis mailsystemet tillader dette (før @-tegnet), og skal indeholde både bogstaver og tal, men slet ikke brugerens rigtige navn, så bliver det for let for en spammer at gætte adressen. På sociale medier må man ikke gøre nogen mailadresse tilgængelig for andre end sig selv.

Hvorfor er der kun plads til 12 domain adresser (*domain.xx) i “blokkerings-filteret”?

Hvis man tilføjer et nyt smider den vilkårligt et andet ud.

Mmv. Henning

Omdømme 2
Badge

Hej Yousee,

Jeg er lidt i tvivl om I fortsat mangler eksempler på mails? Det er stadig helt tovligt!

 

Hilsen

Pia

Omdømme 6
Badge +8

Hej Yousee,

Jeg er lidt i tvivl om I fortsat mangler eksempler på mails? Det er stadig helt tovligt!

 

Hilsen

Pia



Hej Pia

Vi har ikke brug for flere eksempler, nej 😊

Lige nu er eneste løsning at følge vejledningen som Kasper har henvist til, da vi ikke har andre muligheder for at påvirke spamfilteret, desværre.

Omdømme 1

Kære Louise og Kasper hos YouSee, 

Det er ikke godt nok, det YouSee leverer her. Det er voldsomt irriterende med de utroligt mange daglige spammails, hvilket skaber stor risiko for at man ikke får læst de mails, som man rent faktisk skal modtage. I er nødt til at eskalere denne sag internt i jeres organisation, for selvfølgelig kan det løses. Andre udbydere kan - I kan helt sikkert også finde en løsning - eller finde tilbage til dengang, hvor det virkede. De spam mails jeg modtager er typiske spam mails, som tidligere ville være genkendt af jeres spamfilter.

I må have ændret noget i jeres spamfilter opsætning i foråret 2023, hvor problemet eskalerede. Før da var det meget sjældent at spam røg videre til Indbakken. Og hvis en spammail røg videre kunne man markere den som spam i webmail og regne med ikke at modtage en lign. mail igen. Det virker IKKE som det er nu. 

Er løsningen af denne sag prioriteret hos en Product Owner hos jer, så vi kan forvente, at der snart kommer en ændring? Jeg melder mig gerne som test person, hvis I har brug for en sådan såfremt I ikke selv kan genskabe problemet i produktion.

Mvh. Lissie

Omdømme 6
Badge +8

Hej Lissie

Først og fremmest, så beklager jeg naturligvis at det er generende med de mange spammails. Det forstår jeg godt. 

Vi har allerede flere gange eskaleret dette internt - helt specifikt til Postmaster, som man kan sige er product owner - og de svar vi får er, at der ikke er noget vi kan gøre herfra. 

Vi får at vide, at vores mailleverandør ikke har lavet ændringet i deres spamfilter, og vi har heller intet gjort herfra. Så der er ingen åbenlys årsag til, at det bliver er gået amok i foråret med spammails. 

Jeg eskalerer gerne til Postmaster igen, men jeg tror ikke det gør en forskel, desværre. 

Hvis der kommer massevis af spam til YouSee mailkonti men meget lidt til andre mailkonti, f.eks. Gmail, må der være en eller anden YouSee-relateret årsag. Har selv haft mailkonti hos YouSee, men har næsten ikke brugt den fordi der i stedet for bruges en Microsoft Outlook-konto, og har slet ikke modtaget noget spam i YouSee-mailkontoen. På Outlook-kontoen kommer der kun meget lidt spam, og kan forstå på det, andre skriver, at der heller ikke kommer meget spam på Gmail-konti.

Årsagen kan være et dårligt fungerende spamfilter hos YouSee, eller at massevis af YouSee-mailadresser er lækket, måske fordi de af nogle brugere er skrevet ind i adresselister under YouSee mail, som så er lækket til uvedkommende, eller at brugere har oplyst deres mailadresse helt ukritisk til diverse usikre steder.

Mailadressen bør have et navn, der ikke er let at gætte, aldrig brugerens rigtige navn eller rigtige ord, og helst på 12 tegn eller mere (før @-tegnet) hvis mailsystemet tillader det.

På YouTube kan man finde diverse anbefalinger til forbedring af mailsikkerheden. Man bør have flere mailadresser. Den mailadresse man bruger til banker, offentlige myndigheder, sundhedstjenester m.m. bør man passe på som var det et CPR-nummer.

Omdømme 2
Badge

Hej Lissie

Først og fremmest, så beklager jeg naturligvis at det er generende med de mange spammails. Det forstår jeg godt. 

Vi har allerede flere gange eskaleret dette internt - helt specifikt til Postmaster, som man kan sige er product owner - og de svar vi får er, at der ikke er noget vi kan gøre herfra. 

Vi får at vide, at vores mailleverandør ikke har lavet ændringet i deres spamfilter, og vi har heller intet gjort herfra. Så der er ingen åbenlys årsag til, at det bliver er gået amok i foråret med spammails. 

Jeg eskalerer gerne til Postmaster igen, men jeg tror ikke det gør en forskel, desværre. 

 

Hej Louise,

 

Hvorfor ryger stort set alle spammails direkte i min indbakke, på min Yousee mail? Men de præcist samme spammails, med præcis samme ordlyd i overskrift, brødtekst og indhold i mail, fra nogle af de samme afsendere, ryger direkte i spammappen, på min Gmail konto, præcis der hvor de hører hjemme - i spammappen.

 

Jeg overdriver ikke; Det er PRÆCIST de samme spammails. Eneste forskel er, at Gmail opsnapper dem ALLE, og smider dem i spammappen, men på min Yousee mail konto, der ryger de stort set alle, direkte i indbakken, med få undtagelser.

 

Jeg har ikke oprettet særlige filtre eller regler på min Gmail konto; Jeg lader bare Gmail passe sig selv, og dens spamfilter tager ALT.

 

Indtil videre har jeg oprettet to ekstra filtre på min Yousee mail, og alligevel vælter det ind med åbenlys spam i min indbakke.

 

Omdømme 1

Hej Lissie

Først og fremmest, så beklager jeg naturligvis at det er generende med de mange spammails. Det forstår jeg godt. 

Vi har allerede flere gange eskaleret dette internt - helt specifikt til Postmaster, som man kan sige er product owner - og de svar vi får er, at der ikke er noget vi kan gøre herfra. 

Vi får at vide, at vores mailleverandør ikke har lavet ændringet i deres spamfilter, og vi har heller intet gjort herfra. Så der er ingen åbenlys årsag til, at det bliver er gået amok i foråret med spammails. 

Jeg eskalerer gerne til Postmaster igen, men jeg tror ikke det gør en forskel, desværre. 

Hej Louise,

Du skal eskalere igen. Jeg vil også gerne bede om en mailadresse til en ansvarlig person hos Yousee, som vi kan stile en klage til.

Her et eksempel fra min Indbakke i går fra kl. 12:15 til 14:30 - og jeg har brugt lang tid på at flytte lign. beskeder til Spamfolderen i forgårs. Det spamfilter genkender meget meget lidt, hvis overhovedet noget. 

Som nævnt tidligere stiller jeg mig gerne til rådighed for test, når I er klar til at prøve ændringer af.

 

Mvh. Lissie

Omdømme 7
Badge +9

Ønskes der at klage så er det her. https://yousee.dk/hjaelp/har-du-brug-for-at-klage

Som tidligere skrevet er det ikke godt nok hvis et spamfilter alene baserer sig på afsenderens email adresse, og slet ikke hvis der udelukkende er brugt den email adresse, der står i mailens synlige fra-felt. Som også tidligere skrevet (af Kasper fra YouSee) er det return-path adressen, der skal bruges i et spamfilter. For at se den skal man undersøge mailens kildedata, hvilket måske ikke altid er muligt på mobiltelefoner. Den umiddelbart synlige mailadresse kan afsenderen sætte til hvad som helst hvis afsenderens mailudbyder tillader det, og den bliver nok hele tiden ændret af afsenderen. Men der er mere end mailadresser, der kan indgå i et spamfilter. Det kan bl.a. være afsenderens IP-adresse eller afsenderens mailudbyders IP-adresse, eller åbentlyse misforhold mellem afsenderadresse og afsenderbeskrivelse i mailteksten. Blokeres mail fra bestemte IP-adresser må filteret medtage både IPv4 adresser og IPv6 adresser.

Kan Yousee ikke komme med andet end det samme standardsvar omkring at spam ændrer sig, det er da mærkeligt at Google og Microsoft, samt klient produkter som SPAMfighter kan identificere de spam mails der gives utallige eksempler på i denne tråd (bilka, McFee etc...)

 

Problemet har nu eksisteret i nogen måneder, og vi får simpelt hen ingen udmelding fra Yousee’sbagland. Jeg tænker I ikke selv sidder på yousee mail domæne, men på en Office365 løsning, og der er jo ingen spam….

 

Skal vi bare flytte os til en anden udbyder ? 

 

 

Besvar