Svar

Er spamfiltret blevet fjernet?


Badge

Jeg har den seneste lange tid næsten dagligt fået de samme 2-3 spammails - typisk noget fiktivt fra McAfee, Bilka el.lign., og jeg går troligt ind hver dag i web-mailen og markerer det som spam. Men de bliver ved med at komme næsten dagligt, og det lader ikke til, at der overhovedet bliver noget filtreret fra automatisk.

Jeg har tidligere slået spamfilter til i web-mailen, men nu ser det ud til, at den opsætning ikke længere findes. Så vidt jeg kan se, så skal man selv administrere, hvilke mail-adresser man ikke ønsker mail fra. Vil det sige, at der ikke længere er noget automatisk spam-tjek? Og hvorfor kan må så stadig melde ting i spam, hvis det ikke bruges til noget?

icon

Bedste svar af Kasper 9 May 2023, 10:09

Se original

10 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +9

Hej @thadk 

Hvis flere og flere brugere markerer den samme afsender som spam, så vil vores spamfilter overtid reagerer på dette og lægge dem i spam-pammen, men der skal nogle markeringer til. Så der er et spamfilter stadigvæk. 

Det du kan prøve er at klikke på “Vis original” og få vist den mail vi - lidt teknisk - kalder “Return-path” mailadressen. Det er simpelthen den helt specifikke mailadresse, som du skal ind og finde, markere, kopiere og registrere, som værende en mail der skal blokeres i webmail😊

Badge

Hej  YouSee.

Det er vist det, jeg ville kalde et ikke-brugbart svar. Det hjælper da ikke noget at blokere afsenderen, da afsenderadressen jo hele tiden ændrer sig på de her spam-mails (man behøver i øvrigt ikke gå over “Vis original”, for man kan blot vælge “Bloker”).

Det lyder for mig som om, at I ikke har noget egentligt spam-filter. Hvis jeres såkaldte spam-filter kun kigger på afsenderadresser, så fanger den jo heller aldrig de her spam-mails. Kan det virkelig passe, at I ikke længere har et egentlig spam-filter, som går ind og kigger på indhold, og f.eks. kan sortere alle de her falske “Bilka” og “McAfee” mails fra? Og hvorfor giver det så stadig mening, at man kan markere mails som spam, hvis det reelt ikke dur til noget?

Mvh. Tom

Omdømme 7
Badge +10

Brug f.eks G Mail, så har man ikke det problem, der fanges hurtigt alt der markeres som Spam, skulle der fanges noget som ikke er Spam rettes det hurtigt til ikke at være det.

Badge

@Kasper: Åh, ups - jeg troede, det var svar fra YouSee.

Jeg har tidligere kunnet slå spamfilter til/fra via indstillinger i web-mailen (og det har faktisk virket fint), men den checkbox er åbenbart forsvundet. Nu er der kun den manuelle metode til at blokere afsendere, og den fanger ikke noget særligt.

@Radiomanden: Jeg bruger ikke gmail, da jeg værner om min privacy.

Omdømme 7
Badge +10

Vil ikke binde mig til en udbyder, det er for besværligt hvis der skiftes, har brugt G Mail snart i 20 år. Den har aldrig være ude af drift.

Omdømme 7
Badge +9

Hej Tom 

Jeg er fra YouSee og jeg spurgte vores postmaster om problemstillingen😊

Vi har et spamfilter (Naturligvis) og det er vigtigt, at markere mailen som spam og at vores brugere af YouSee Mail også gør det, så spam-filteret ligeså får sig et mønster. Det er sådan det fungerer. 

Det er rigtigt at afsenderadresser fra phishingmail ændrer sig løbende, men det er desværre vilkårene, at man skal markere som spam og så blokere mailadressen. Her er det vigtigt, at det er den såkaldte return-patch adresse, der indsættes i blokeringsfilteret.

KLAGE OVER TILTAGENE SPAMMAILS MAN IKKE KAN BLOKERRE DEM DERES ADRESSER FINDES IKKE JEG HAR PRØVET AT SENDE DEM RETUR DE KOMMER RETUR.SÅ YOUSEE DER MÅ DA VÆRE NOGLE FOLK DER KAN HJÆLPE JER MED AT FÅ DET TIL AT VIRKE,ELLERS ER DET FARVELLER FOR ALTID.BENT

Omdømme 7
Badge +10

Det er svært/umuligt at stoppe, da der bruges flere adresser hele tiden, de laver hele tiden nye, og der er No Reply adresser. Så har du en løsning, så er den velkommen.

Der er ingen grund til at råbe.

Jeg har altid været glad for min Opasia/TDC/Yousee mail - spamfilteret har faktisk altid virket perfekt og der er typisk kun smuttet et par stykker igennem om måneden. Jeg modtager normalt 5-10 rigtige mails hver dag, og nu er dette tal ca. doblet op - mindst 10 spammails om dagen, som alle passerer direkte gennem filteret.

 

Det startede for mit vedkommende i midten af april måned, men har eskaleret kraftigt siden midten af maj måned.

 

Jeg kan se i spamfolderen (i webmailen), at der nærmest ingen spammails fanges af filteret overhovedet - så mon ikke det rent faktisk er stoppet med at virke ?

 

Jeg håber I kan få servicen i gang igen snarest :-)

 

mvh

 

Jakob

Hvis spammeren har en mailudbyder, der tillader brug af afsenderadresser, der ikke tilhører mailudbyderen, kan spammeren udsende spam med en hvilken som helst e-mail adresse som afsender, og så er det uden virkning af bruge den adresse i et spamfilter. For at stoppe spam skal der undersøges og blokeres for meget mere end blot e-mailadressen. Der kan læses mere om dette på Wikipedia, brug den engelske version. Det er en sag for specialister, som YouSee må tage sig af.

Der er set eksempler på spam, der havde YouSees rigtige domænenavn i afsenderadressen, og andre, der havde region hovedstadens rigtige domænenavn i adressen. Det formodes ikke at spammeren var ansat hos YouSee eller i region hovedstaden. Men der havde måske været besøg af en hacker?

Besvar