Svar

portforwarding på Sagemcom Fast 3890V3


Badge

Hej, da mit modem fik ny software, blev alle portforwards slettet. Jeg har forsøgt at oprette dem igen, men får altid fejl i opætningen. Det virker som om der er fejl i den nye software, og den ikke kan portforwarde? er der en guide til det på den ny software?

 

Vh Kasper

icon

Bedste svar af Kasper 11 April 2023, 11:45

Se original

41 Kommentarer

Der er flere fejl i den nuværende implementering af portforwarding. En af dem er, at du ikke kan forwarde til en ip uden for DHCP-området.

Omdømme 7
Badge +9

Deer er flere tråde om det, her er nogen af dem.

 

Badge

jamen det er super, jeg kan se i tråden at det ikke virker med mindre servicen er tildelt ip adr fra dhcp scopet? Det er klart en fejl. Det skal ikke være sådan, og det var heller ikke sådan i tidligere versioner.

så når nu at @Kasper skriver her at det er meldt videre for 8 måneder siden, hvad er status så?

og hvis det der ikke arbejdes på det, er det så muligt at få rullet OS tilbage?

 

Mvh Kasper

 

Omdømme 7
Badge +9

Det er IKKE en Sagem FW seer ligger på Modems mere, det er en NUUDAY som er deres egen. Der er vist ingen mulighed for at gå tilbage.

Det er fortsat Sagemcom, som udvikler firmwaren, men den bygger på en anden kodebase.

Der er så et utal af både fejl og mangler i den nye, sammenlignet med den gamle.

Omdømme 7
Badge +9

Hej @KasperPBE 

I forbindelse med Nuuday firmwaren kunne man desværre godt miste sin portforwarding, men der blev testet ret meget på portforwarding efterfølgende og det er ikke noget der er vurderet som værende generel fejl på. 

Da vi ikke har support på portforwarding, så håber jeg, at en anden bruger evt. kan hjælpe med at finde ud af hvorfor din konfigurering driller.

Badge

@Kasper jeg kan se i tidligere tråd at “løsningen” er at lave devices registreres sig via DHCP, men det er ikke en holdbar løsning. Desuden virkede det også uden denne workaround, før denne sw release blev udrullet. Jeg har arbejdet professionelt med netværk i +20 år, og det skal ikke være sådan. NAT/PAT skal være selvstændigt, og ikke afhængig af DHCP servicen. At hævde at det er der ingen generalle fejl er fundet, strider direkte mod den RFC4925 for NAT/PAT. 

 

Ligeledes finder jeg ansvars fraskrivelsen for supporten på jeres produkt, direkte hovedrystende.

 

I må rette henvendelse til producenten, og da det er 8 Måneder siden du gjorde dette, vil jeg gerne have en status- link

 

Så er der bare tilbage at spørge om andre udbydere også kører på samme Sagemcom Fast 3890V3 og OS release for coax kablet internet?

 

vh Kasper E.

Den fejlagtige logik stammer fra den officielle RDK-B. I den har man dog forlængst (flere år siden) rettet den ene fejl: Man får en meningsfuld fejlbesked, og man kan ikke submitte formularen, hvis der er "fejl" i den. Den fejlagtige logik har de dog ikke rettet.

I denne firmware oprettes der en ugyldig forwardingregel, hvis man forsøger med en ip uden for DHCP-scopet: Alle felter, pånær navnet, får værdien 0. Det er i sig selv en bug. Jeg ved ikke, om Yousee har anerkendt denne bug, samt at man ikke får en meningsfuld fejlbesked. Har de anerkendt den fejlagtige logik? @Kasper?

Badge

Den fejlagtige logik stammer fra den officielle RDK-B. I den har man dog forlængst (flere år siden) rettet den ene fejl: Man får en meningsfuld fejlbesked, og man kan ikke submitte formularen, hvis der er "fejl" i den. Den fejlagtige logik har de dog ikke rettet.

I denne firmware oprettes der en ugyldig forwardingregel, hvis man forsøger med en ip uden for DHCP-scopet: Alle felter, pånær navnet, får værdien 0. Det er i sig selv en bug. Jeg ved ikke, om Yousee har anerkendt denne bug, samt at man ikke får en meningsfuld fejlbesked. Har de anerkendt den fejlagtige logik? @Kasper?

hey, ja det er præcis sådan den opfører sig. Det er en fejl. som jeg skriver så skal en NAT/PAT ikke være afhænging af en DHCP service. Desuden virkede det før. 

Fejlen skulle eftersigene have vidergivet det for 8 mdr siden. se tråden her og det er så her jeg efterspørger status

Omdømme 7
Badge +9

Hej @KasperPBE og @Logan 

Tak at gøre mig opmærksom her - jeg sender det videre til rette afdeling og så prøver jeg lige at skaffe en reaktion på jeres observationer😊

God dag.

Badge

Hej @KasperPBE og @Logan 

Tak at gøre mig opmærksom her - jeg sender det videre til rette afdeling og så prøver jeg lige at skaffe en reaktion på jeres observationer😊

God dag.

Hej Kasper, det er super. Må jeg bede om et sagnummer som jeg kan referer til efterfølgende?

Mvh Kasper

Omdømme 7
Badge +9

Det er ikke sikkert at du kan få et, sagsnumre er til individuelt oprettede sager.

Omdømme 7
Badge +9

Hej igen 

Så har en opdatering.

Vi har testet lidt og der skulle ikke være problemer med at lave portforwards inden for de IP-scopes, som routeren ligesom opererer med (hvis det giver mening). Jeg er ikke eksperten, så jeg beklager, hvis mine termer er ved siden af😅

Vi vil dog gerne have nogle eksempler på portforwardingregler, som driller og her må der gerne oplyses, hvilke porte der bruges samt hvilke interne IP-adresser der bruges. Send gerne dettte i en privatbesked til mig.

Til sidst har vi fundet ud, at hvis der laves mellemrum i “Service navn” på opsætningen, så fejler den og man kan således ikke oprette sin konfiguration/regel. Dette er meldt videre til Sagemcom, som laver firmwaren for os.

Jeg håber det kan bruges😊

I adresserer faktisk slet ikke det, vi taler om her. 🙂

1) Den fejlagtige logik.

2) Den bug man oplever, hvis man forsøger med en ip uden for DHCP-scopet.

Der blev submittet en patch til bug 2 i oktober 2019: https://code.rdkcentral.com/r/c/rdkb/components/opensource/ccsp/webui/+/32208 (man får ikke lov til at oprette en ugyldig forwarding, hvis ip ligger udenfor)

Der findes flere, der retter andre uheldige ting omkring portforwarding, som heller ikke findes i vores udgave af firmwaren.

Den første bug, som går på den fejlagtige logik, har jeg dog ikke set nogen officiel patch til. Den må Sagemcom lige tage op.

Omdømme 7
Badge +9

Hej @Logan 

Tak for skære det ud i pap for mig😊

Da jeg ikke er 100-meter mester i netværkskonfigurering, så er jeg glad for, at du byder ind med dine gode input.

Der er noget jeg ikke forstår, og som jeg spørger i al ydmyghed eller uvidenhed omkring (disse opsætninger er jo uden for YouSee supportomfang), men:

1. Er det normalt at lave en portforward uden for DHCP-scopet? 

2. Kan man ikke blot lave sin forward inden for scope? 

Når det er sagt, så er jeg lige ved at undersøge sagen nærmere i forhold til punkt 2 i dit skriv, så jeg kommer naturligvis tilbage...

Det er helt normalt. Hvis man kører med statisk ip på den maskine, som man skal lave portforwarding til, så bør det ikke være sådan, at man skal til at lave en ip-reservering i routerens DHCP-server. Laver man ikke reserveringen, så risikerer man en ip-konflikt med en anden computer på netværket.

En rigtig server kører næsten altid med statisk ip (som ligger uden for DHCP-scopet).

Man kan godt have en server med “fast ip”, som den får via en reservering i DHCP-serveren. Det er to forskellige opsætningsmuligheder. Udviklerne af firmwaren har overset den med statisk ip.

Omdømme 7
Badge +9

Hej @Logan 

Tusind tak for at forklare det på den måde😊 Så forstår jeg det. 

Jeg kommer tilbage med en reaktion snarest. 

God dag.

Hej

Kommer der snart en ny firmware eller en reaktion?

Hilsen Mikkel

Omdømme 7
Badge +9

Hej @Mikkel_S 

Jeg har desværre ikke fået noget konkret tilbage fra mit bagland, men de er gjort opmærksomme på problematikken, fremført af dig og Logan. 

Vi har derfor ikke en løsning eller firmware -opdatering på vej, der retter portforwarding uden for DHCP scope, som det ser ud lige nu. 

Hej Kasper

 

Tak for hjælpen. Jeg venter i spænding. 

 

Hilsen Mikkel 

Er der stadig intet nyt?

Jeg kan ikke lave port-forwarding, får bare en generic fejl besked hver gang jeg prøver.
 

Omdømme 6
Badge +8

Hej @Harianne 

Der er desværre ikke noget nyt på den front. Jeg beklager.

Har nogen et link til hvordan man kan lave portforwarding, indenfor DHCP scope? 

For brugere som ikke normalt har med sådan noget opsætning at gøre…. det plejede jo at virke ret simpelt på ens router, bare at lave et port forward der…

Er lidt ærgeligt hvis man skal skifte selskab pga dårlig router firmware.

+1 til dette problem.

 

Jeg har længe haft dette problem, og fandt tilfældigt denne tråd fordi jeg ville have fat i support. Selvom det ikke er YouSee’s skyld at der ligger i fejl i systemet, så synes jeg det er underligt man ikke presser leverandøren for at løse det.

Besvar