Spørgsmål

Problemer Chrome browser


Badge

Hej

Jeg oplever pludselig besynderlige problemer med at tilgå websider med Chrome og Edge. Især får jeg timeout på yousee’s sider, mens andre sider hentes langsomt eller kun delvist. Siderne kan sagtens hentes med Firefox. Min computer er kablet til Yousee-modemmet/routeren. Hvis jeg hiver kablet ud og går trådløst fungerer alt som det skal, men min computer står langt fra routeren så jeg foretrækker den kablede forbindelse, som også har fungeret fint indtil nu. Ifølge windows fungerer netværket som det skal.

Er der nogen der har et bud på, hvad ‘proppen’ i den kablede forbindelse mon skyldes? Kan det være routeren, der er ‘stået af’ eller …? Jeg har intet ændret i opsætningen af hverken det ene eller det andet?


22 Kommentarer

Omdømme 6
Badge +8

Når du bruger kabel så deaktiver wifi på pc’en.

Gør du det ❓

Badge

Ja, men det gør ingen forskel. Chrome & Edge kan ikke tilgå yousee.dk og for den sags skyld heller ikke google.dk, men sagtens google.com, når jeg tilslutter kablet, mens der ingen problemer er, når jeg kører trådløst. Med Firefox er der slet ingen problemer, uanset om jeg tilkobler trådløst eller med ethernet-kabel.

Det er svært at forestille sig, at det skulle være noget i computerens opsætning der driller, når den ene webbrowser fungerer normalt, mens Chrome (og Edge, der er Chrome-baseret) ikke fungerer, og når alt virker normalt, når jeg kører trådløst. Kan det være routeren?

Badge

I øvrigt har jeg ført Windows tilbage til et tidligere gendannelsespunkt, idet jeg tænkte, at det var en opdatering eller lignende, der havde medført problemet. Jeg har også afinstalleret og geninstalleret Chrome. Ingen af dele har gjort nogen som helst forskel.

Omdømme 6
Badge +8

Hvis du ikke har ændret på hverken Proxy server eller DNS i de to browsere, vil jeg umiddelbart synes du skal starte med  at lave en reset af din router.. hold reset knappen inde i 30 sek og slip, derefter kommer den på igen i løbet af 5 min. Genstart alt der er tilkoblet router.

Badge

Yousee mente, at en nylig opdatering af routerens porte måske var mislykkedes. Derfor lavede de en ny opdatering, hvorefter jeg skulle slukke og tænde routeren. Det virkede ikke, alt var som før.

Så slukkede jeg routeren og byttede om på et par af netstikkene, således at det kabel, der betjener pc mv. kom i port 1, mens kablet til NAS’en kom i port 3 (hvilket er omvendt af, hvordan det var før). Derefter tændte jeg routeren igen, og nu ser det ud til, at det hele virker igen!

Hvorfor ved jeg ikke. Det burde være totalt ligegyldigt, hvilke porte de forskellige ethernet-kabler sidder i, mener jeg??

Eller er der nogen, der kan komme med en logisk forklaring?

Badge

Øv, glæden var kortvaring: nu er det igen kun Firefox, der har hul igennem!

Jeg tror, at det enten er et problem med routeren, eller en firewall længere tilbage i systemet der blokerer Chrome og dens tvilling Edge. Jeg prøver at kontakte Yousee igen i morgen, selv om det er besværligt at kæmpe sig forbi ‘Josefine’.

Omdømme 6
Badge +8

Yousee mente, at en nylig opdatering af routerens porte måske var mislykkedes. Derfor lavede de en ny opdatering, hvorefter jeg skulle slukke og tænde routeren. Det virkede ikke, alt var som før.

 

De har jo “bare” lagt ny firmware på din router, du skal prøve at lave en RESET af routeren.

Hold reset knappen inde i 30 sek og slip..

Badge

Tak, PeterA4, det virkede i et par sekunder, så computeren nåede at indlæse yousee-mails forside, hvorefter net-adgangen blev blokeret igen.

De øvrige browsere, Firefox og Opera, virker uden problemer.

Omdømme 6
Badge +8

Det virker underligt, men efter din beskrivelse med ombytning af kabler osv. vil jeg tro problemet ligger i routeren. Det kan også være Sense i routeren fra Fsecure som driller, netop ved dns opslag.

Badge

Det hjalp ikke. Til gengæld skal jeg nu skifte wifi-navn og adgangskode på alle mine trådløse enheder, idet nulstillingen overskrev det navn og den adgangskode, Yousee havde tildelt routeren. 

Yousee mener ikke, at det er deres problem længere. Måske er det fejl i netværkskortet i computeren, da det kun er den kablede forbindelse der bøvler. Men det er underligt, at andre browsere godt kan fungere.

De mener også, at jeg kunne prøve at nulstille computeren. Det ville fjerne alle apps, og det orker jeg ikke.

Så jeg kan ikke rigtigt se, at jeg kan komme længere med problemet om kablet tilkobling.

Badge

Er der andre, der har kvalificerede forslag til afhjælpning af problemet?

For at opsummere problematikken:

Alle mine trådløse enheder har adgang til internettet gennem wifi på Yousee’s router, uanset hvilken browser der benyttes.

Med min stationære pc forholder det sig anderledes: Tilkobles den trådløst er der adgang, uanset browser. Tilkobles den kablet, bliver alle websites blokeret for adgang gennem Edge og Chrome, men Firefox har normal adgang til internettet. Det samme gælder de programmer, der benytter sig af automatisk opdatering via nettet.

Jeg prøvet stort set alle forslag, som jeg har kunnet støve op på nettet. Jeg har gendannet computeren til et tidspunkt, der lå længe før fejlen indtraf. Jeg har fjernet alle udvidelser i Edge og Chrome og nulstillet programmerne og slettet og geninstalleret dem. Jeg har nulstillet winsock osv. Intet hjælper.

Men alt andet virker fint. Mine netværksprintere fungerer som de skal, jeg har adgang til min NAS, min Nvidia Shield kører upåklageligt kablet gennem routeren.

Så hvad er der galt med Edge og Chrome???

Omdømme 6
Badge +8

Hvad sker der hvis du ændrer dns server i selve de to browsere.

Du kan f.eks bruge 1.1.1.1 eller 8.8.8.8

Badge

Hej PeterA4

Dit svar gav mig en idé. Jeg bruger Macafee, som tilbyder en vpn funktion. Jeg slog den til, og nu fungerer Chrome pludselig igen!

Hvad er forklaringen mon på det???

Omdømme 7
Badge +9

Husk med VPN kan du ikke bruge Web TV.

Badge

Ups, ja, det har du da ret i. Men hvad er forklaringen på, at Chrome og Edge kun har hul igennem, når jeg slår vpn til?

Omdømme 7
Badge +9

Det ved jeg ikke, bruger kun Chrome, den har aldrig svigtet.

Badge

Nu har jeg slået vpn til med angivelse af, at jeg befinder mig i Danmark, så nu virker alt igen - også web-tv.

I øvrigt er det ikke Chrome, der svigter, men en sten på vejen fra min pc til Yousee, vil jeg tro.

Omdømme 6
Badge +8

Hej PeterA4

Dit svar gav mig en idé. Jeg bruger Macafee, som tilbyder en vpn funktion. Jeg slog den til, og nu fungerer Chrome pludselig igen!

Hvad er forklaringen mon på det???

Prøv at ændrer dns server som jeg foreslog så har du svaret.

vpn har sin egen tunnel / dns server

Hvilken dns-server benytter du? Edge og Chrome er vist sat op til at køre med sikker dns som standard (bruges, hvis den pågældende server understøtter det). Spørgsmålet er, hvad der blokerer.

 

Sikker dns betyder også, at Yousees storslåede browsersikkerhed, som er indbygget i routeren, ikke fungerer.

Badge

Hej PeterA4, du skriver “prøv at ændre dns server som jeg foreslog så har du svaret.”

Jeg mangler helt sikkert en masse indsigt, for jeg aner ikke, hvad du mener med, at jeg har ‘svaret’??

Omdømme 6
Badge +8

Hej PeterA4, du skriver “prøv at ændre dns server som jeg foreslog så har du svaret.”

Jeg mangler helt sikkert en masse indsigt, for jeg aner ikke, hvad du mener med, at jeg har ‘svaret’??

Prøv i Edge at gå til indstillinger → persondata, søgning og tjenester gå til sikkerhed, der er to muligheder.. bruge den nuværende tjenesteudbyder eller vælg en tjenesteudbyder (her vælger du 1.1.1.1) Brug sikker dns er normalt til.

Hvis det virker på den måde, er det Sense (sikkerhed) som ikke virker som det burde 😃

Der er i hvert fald lidt mystik omkring dette problem, og når noget hos Yousee ikke lige giver mening, så tænker man naturligvis “nuudayfirmwaren”. F.eks. gør denne firmware, at folk bøvler med at høre netradio fra DR. Hvem ved, hvad der driller her… 🙂

Besvar