Spørgsmål

Wifi-printer mister forbindelse ved router genstart


Badge
  • Deltager
  • 4 kommentarer

Jeg kæmper med en wifi printer, der skal geninstalleres hver gang routeren (Sagemcom Fast 3890v3) genstartes - og vi er nødt til at genstarte den hyppigt pga. en ekstremt ustabil IP-telefoni :(

Mistanken er helt klart knas med tildeling af IP/port til printeren - kan en noob som jeg ikke selv opsætte routeren, så den bare tildeler en fast IP til printeren? Har søgt efter en guide, uden at finde...


12 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +9

Hej, da du ikke har fået et svar opper jeg dit Opslag, men jeg har aldrig haft problemer med min printer, den forbliver tilsluttet da jeg brugte min V2 modem til den. Men det hele er nok pga. en Opdatering til din router...

Omdømme 7
Badge +9

Jeg glemte lige, står din printer langt fra din router?

Min står under 1 meter fra mine modems.

Badge

Tak for input 😀

Printeren er placeret 5-6 meter fra routeren med et par tynde skillevægge i mellem, så jeg tror ikke umiddelbart det er forbindelsesproblemer. Jeg kan også konstatere, at hvis jeg bare geninstallerer printeren, så virker den prompte fra både PC og Apple-enheder.

Håber at tildeling af fast IP kan løse det, men kan ikke finde en vejledning/hjælp til det, og tør ikke pille for meget i router-settings, da jeg har begrænset indsigt i det.

Omdømme 7
Badge +9

Nej afstanden er nok ikke problemet, da min router før i tiden er sat op 10 meter væk men en mur imellem…

Du må nok vente til en fra Support måske kommer ind her idag, da jeg slet ikke ved noget om fast IP tildeling.

Badge

Er der ikke nogen, der har mulighed for at komme med nogle gode input og lidt hjælp? 😊

Omdømme 7
Badge +9

Du må nok vente til en fra Yousee Support måske kan give et svar…

Omdømme 6
Badge +8

Hej @Wiz 

Det er desværre ikke noget vi kan hjælpe med - det eneste vi kan gøre er, at bestille fast IP men jeg er usikker på om det reelt vil gøre en forskel her. 

Badge

Jeg er sikker på du har ret i, at fast IP på internetforbindelsen ikke løser noget 😊

Til gengæld tror jeg, at korrekt opsætning af indstilling i routeren for tildeling af port (tror det hedder port i stedet for IP?) til wi-fi printeren vil løse en del. På den tidligere YouSee-router gav det ikke problemer, men nu går wi-fi printeren offline, hver gang routeren genstartes. Derfor er jeg helt sikker på, at problemet ligger i routeropsætningen…

Andre ideer til løsninger er også meget velkomne, for jeg kan nemt tage fejl i min tro på, at problemet er port-tildelingen?

Omdømme 6
Badge +8

Jeg vil slet ikke udelukke, at det du beskrive kan løse problemet - det er dog desværre uden for vores supportomfang, så det er ikke noget vi kan hjælpe med. 

Vi har dog en del skarpe hoveder her på forummet, så jeg håber at en af dem kommer forbi din tråd 😊

Hej @Wiz 

Det er desværre ikke noget vi kan hjælpe med - det eneste vi kan gøre er, at bestille fast IP men jeg er usikker på om det reelt vil gøre en forskel her. 

Den faste IP-adresse der her kan være aktuel er en lokal fast IP, så printeren altid kan logge på med den samme IP-adresse. Det hedder muligvis reserveret IP-adresse, jeg har ikke længere routeren Sagem 3890 fordi jeg har bredbånd fra en anden end YouSee. Der kan ikke være brug for en ekstern fast IP-adresse. Der skal i routeren specificeres en IP-adresse som knyttes sammen med printerens MAC-adresse. Åbn routerens administrationsside, her burde det være muligt at finde stedet hvor IP-adressen kan specificeres som fast eller reserveret. Gør det når printeren er logget på, så skal man måske ganske enkelt blot markere at den aktuelt benyttede IP-adresse skal være fast / reserveret.

Men er indstillinger i YouSees router ikke noget, som YouSee kan hjælpe med?

Det er ikke oplyst hvilken printer det drejer sig om. Er der ikke informationer i vejledningen til printeren (måske ligger vejledningen online, det burde fremgå af dokumenter, der fulgte med printeren).

Badge

Tak MS-Erik - det er præcis hvad jeg taler om 😊

Jeg har manual for printeren, men har læst mig til, at det ikke er via printeren jeg kan styre, hvilken adresse eller intervaller der anvendes i routerens tildeling. Det skal styres i routeren, og ja - det er YouSee standardmodellen, som fra dag 1 har givet alle kvalerne.

Med den afklaring af begreberne, formoder jeg også, at YouSee kan hjælpe med at guide mig bare lidt i den rigtige retning, da det jo er deres hard-/firmware, og jeg synes ikke det er et vildt ønske, at bede jer guide mig til, hvor jeg kan justere reservation af interne IP-adresser på det trådløse netværk?

Umiddelbart tror jeg ikke, at det handler om ip-adressen. Hvis printeren kun understøtter 2.4 GHz, så prøv om det gør en forskel at deaktivere 5 GHz i 3890.

Besvar