Svar

Timeouts ved hentning og afsendelses af email (IPv6 problemer)


Badge

Hejsa,

 

Siden jeg fik YouSee har jeg har et hav af problemer med at hente og sende email via office365 + flere apps der timer ud eller er utrolig længe om at forbinde til deres servere.

Efter lidt fejlsøgning viser det sig til min store overraskelse at det er IPv6 som laver problemerne. På moderne operativsystemer og telefoner vælger de altid at slå IPv6 op først og derfter IPv4. 

Men YouSee har slet ikke IPv6 så det jeg oplever når jeg sender en email er fordi min telefon slår outlook.office365.com op og finder 4 IPv6 adresser. Den prøver så alle sammen med en timeout på 4 minutter .. nogen gange får jeg sendt min email efter 4-5 min men andre gange opgiver den.

Det virker hamrende irreterende at man (30 år efter IPv6) stadig ikke kan få IPv6 når resten af verden bruger det.

 

Andre der også oplever det ? Og kan nogen anbefale en udbyder af pair bonding som har IPv6 da jeg gerne vil have noget der virker igen ?

icon

Bedste svar af kimgnielsen 16 August 2023, 11:50

Se original

7 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +9

Hej @kimgnielsen 

Velkommen på YouSee Forum😊

Det lyder umiddelbart spøjst, at Microsofts tjenester ikke fungerer ordentligt uden IPv6. 

Har du prøvet at kontakte Microsoft og få bekræftet din antagelse omkring problemer med at tilgå/bruge deres tjeneste på IPv4? Det ville jeg nok foreslå, da det er deres tjeneste du har problemer med og at rigtig mange jo kører på IPv4 netværk.

Jeg håber du finder en løsning på det snarest.

Badge

ja mit problem er som sådan at mit OS på både Linux, Android og Windows vælger at forsøge med AAAA og derefter får svar fra DNS og derfor prøver. I Linux og Windows kan jeg slå det fra som protokol men det kan man ikke på google pixel

Det lyder finuerligt. Selvom et dnsopslag også returnerer AAAA, så ved klienten jo normalt om forbindelsen til serveren er v4 eller v6. Kan dine timeouts ikke ligge et andet sted? 

Kører du evt. med egen router, som annoncerer noget forkert til dine klienter, så de fejlagtigt tror, at de kan gå på internettet via v6?

Badge

ja kører med egen router men den deler ikke IPv6 ud. Mine enheder har kun link lokal som er IPv6.

Omdømme 6
Badge +8

ja kører med egen router men den deler ikke IPv6 ud. Mine enheder har kun link lokal som er IPv6.

Du skriver siden du fik youSee har du haft problemer.. hvem havde du før??

Det lyder som du skal kigge på din ipv6 opsætning i din router..

Badge

Logan: du havde ret. Selvom interfaces ikke havde IPv6 og UI viste alt var slået fra så var der en radv kørende med gammel config. På USG løste dette issuet

 

delete interfaces ethernet eth0 dhcpv6-pd

delete interfaces ethernet eth1 ipv6 router-advert

 

Ville dog stadig gerne have IPv6 men nu har jeg ikke længere timeouts

Besvar