Svar

Sagemcom D6 router (fiber) - mangler bridge-mode


Badge

Hej,

fik installeret fiber i januar og skiftede til Sagemcom D6 routeren. Efter at have været på ferie kan jeg konstatere at yousee lige har opdateret firmwaren her op til påsken - og tilsyneladende droppet bridge-mode…

Nogen der ved hvor jeg finder det punkt i konfigurationen? (software-version 2.34.4) 

Hvis ikke det er muligt at finde, hvilket modem vil i så anbefale til fiberforbindelserne? -jeg er egentlig ganske tilfreds med Sagemcom, men kan ikke rigtigt leve med en leverandør, som bare opgraderer uden omtanke for min konfiguration.

Pt. har jeg et Ubiquiti/Unifi-setup bag Sagemcom - og kan se at jeg fx ved Hiper blot skal forbinde UDMP’en direkte til fiberboksen og VLAN-tagge 101 i UDMP - er det samme “model” for Yousee -nogen erfaringer?

icon

Bedste svar af Radiomanden 1 April 2024, 23:26

Se original

8 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +9

Der kan bruges egen Router, har du også TV, så er der nogen der siger at egen Router også kan levere TV Streamen til Humax boksen, ses der TV via en Streaming boks, så er det underordnet, Streaming kan bruges uden videre.

Badge

@Radiomanden Det lyder godt - pt. har jeg et Ubiquiti/Unifi-setup bag Sagemcom - og kan se at jeg fx ved Hiper blot skal forbinde UDMP’en direkte til fiberboksen og VLAN-tagge 101 i UDMP - er det samme “model” for Yousee -nogen erfaringer?

Omdømme 7
Badge +9

Ja, der er V LAN 101 når det er You See. Bruger ikke egen Router, har en KAON, den er bedre end D6.

Badge

OK - har lige sat UDMP’en på, DHCP, VLAN 101 - alt kører tilsyneladende… tak til @Radiomanden  for hurtig reaktion! D6’eren bliver sendt på pension i løbet af ugen, hvis setuppet er stabilt...

Hej @342wedfsder

Jeg tager lige changen og skriver videre på denne tråd, da jeg så du skriv du havde et Ubiquiti/Unifi-setup bag din Sagemcom D6. Det har jeg også med en USG P3 gateway, UCK G2 Plus could key mm.
Jeg har nu modtaget min D6 router, og troede egentlig bare jeg kunne logge ind på den og aktiverer bridge mode, men nej det kunne man ikke….
Du skriver at du har “sat UDMP’en på, DHCP, VLAN 101”. Kan du uddybe det? Har du bare sat din UDM direkte i fiber boksen?

Venligst Lars

Omdømme 7
Badge +9

Egen Router kan tilsluttes direkte på fiber konverteren. VLAN 101.

Badge

Hej @LSoerensen - som @Radiomanden skriver, så kan du kable direkte fra fiber til USG’ens WAN port. I Unifi (logget direkte på USG’en, forstås!)skal du blot under WAN/Internet sætte VLAN til 101, samt bruge DHCP, så burde du få tildelt en ip-adresse. 

Tak for hjælpen begge! Jeg fandt indstillingerne på direkte USG’en og i Unifi på could key’en.
Når jeg sætter USG’en direkte i fiber boksen, så opnår den ikke forbindelse til internettet (se nedenfor), men så snart jeg sætter den tilbage i min gamle router, der er bridge-mode, så virker det med det samme. 
Jeg prøver at kæmpe videre. Hvis I har nogle gode råd, så er de selvfølgelig velkommen. :-)
Internettet virker fint på min D6, men hvis jeg sætter USG’en i D6’eren, så har USG’en ikke internetadgang. Min fallback plan var ellers bare at slukke WiFi på D6 og så koble mit Unifi udstyr bag den.

 

Besvar