Spørgsmål

Sagem router


Badge +1
  • Udforsker
  • 20 kommentarer

Da jeg skiftede til Yousee bredbånd fik jeg en Sagem router og mulighed for konfugureing a denne.

Opsatte 25 enheder på wifi med navn og fast IP.

Yousee har så ændret i hele setup og fjernet alle mine enhedsnavne og muligheden for at tildele fast Ip til enheder. Det værste er at i omlægningen skete der konflikter i mit netværk.

Har spurgt Yusee Chat supprot og de vil så sælge mig en fast IP til kr. 48 om måneden som løsning !!!

Men hvad gør jeg fremadrettet ? de enheder jeg tilkobler anbefaler fast IP - hvordan ?


7 Kommentarer

Omdømme 6
Badge +8

Da jeg skiftede til Yousee bredbånd fik jeg en Sagem router og mulighed for konfugureing a denne.

Opsatte 25 enheder på wifi med navn og fast IP.

Yousee har så ændret i hele setup og fjernet alle mine enhedsnavne og muligheden for at tildele fast Ip til enheder. Det værste er at i omlægningen skete der konflikter i mit netværk.

Har spurgt Yusee Chat supprot og de vil så sælge mig en fast IP til kr. 48 om måneden som løsning !!!

Men hvad gør jeg fremadrettet ? de enheder jeg tilkobler anbefaler fast IP - hvordan ?

Faste IP adresser på ens eget netværk er ikke det samme som fast IP adresse på WAN siden, som er det youSee vil sælge dig og det lyder ikke som det er noget du har brug for umiddelbart.

Du har formentlig fået en firmware opdatering i din router som har slettet noget af diin opsætning, så det du skal gøre er at lave en reset af din router og så sætte det hele op igen desværre.

 

Badge +1

Ja - jeg har erkendt at jeg jo nok må igennem et nyt setup.

jo - det med fast IP på wan er jo en helt anden historie :)

  1. hvordan tildeler jeg en fat IP adresse til mine wifi enheder ?
  2. Hvis jeg i MitInternet appen navngiver en enhed - hvordan ser jeg det samme navn når jeg kigger på oversigten på routeren 192.168.1.1 ? 

 

Omdømme 6
Badge +8

Ja - jeg har erkendt at jeg jo nok må igennem et nyt setup.

jo - det med fast IP på wan er jo en helt anden historie :)

  1. hvordan tildeler jeg en fat IP adresse til mine wifi enheder ?
  2. Hvis jeg i MitInternet appen navngiver en enhed - hvordan ser jeg det samme navn når jeg kigger på oversigten på routeren 192.168.1.1 ? 

 

Du gør det bedst inden i din router under dhcp reservation.

Det med Mitinternet appen er vist lidt fejlbehæftet ifølge denne tråd

Badge +1

Er det mon virkelig rigtigt at hvis man benytter App funktionen til at navngive en enhed på netværket - så slår det ikke igennem nogen steder ? Jeg kan ikke se det når jeg logger på routeren og konfigurerer ting der ?

Hvis det er designet - hvad skal jeg så bruge funktionen “navngining” til ??? 

Omdømme 7
Badge +9

Hej @Cee5 

Der er desværre nogle udfordringer med funktionerne i Mit Internet appen.

Prøv at se om du kan lave opsætningen direkte på routerens interface ellers skal du desværre koble egen router på vores router og sætte denne i bridge mode.

Badge +1

Tak Kasper,

Det med egen router i sommerhuset vil jeg gerne undgå. Har har tidligere haft router fra Waoo - det kørte fint  og der var Mesh setup inkluderet. Jeg skiftede så til Yousee fordi prisen var bedre (hastigheden lavere også) - og jeg foretog konfigurering af Yousee routeren til alle mine enheder.

Nu har Yousee så foretaget en firmwareupdate og skabt ufattelige problemer fordi alt jeg havde konfigureret med fast IP nu pludselig får en dynamisk IP af routeren - samtidig med de er programmeret til noget andet. Mine IOT enheder med wifi opkobling tildeler jeg fast IP - så reducerer jeg strømforbrug til udveksling af adresser - sparer batteri og strøm.

Jeg synes sørme ikke I er særligt venlige overfor jeres kunder - den her overgang til “Mit Internet” blev bare sluppet løs uden advarsel - og I fjernede muligheden for remote konfigurering af router og samtidig frigiver en app med fejl og mangler. Det er et problem når jeg plejer at styre tingene i sommerhuset hjemmefra .

Nej jeg skal ikke have en ekstra router til at løse problemerne - og nej jeg skal ikke tilkøbe en Fast IP Wan adresse som jeres support tilbyder. Så skifter jeg hellere tilbage til min tidligere internet leverandør.

Cee5

Badge +1

har nu sat DHCP til at bruge adresser efter 192.168.1.50 og tildeler 192.168.1.11 og opad som faste ip.

Når jeg tildeler en Fast Ip og siger “Accept” kommer der en grøn der siger det er gjort - men oversigten over hvilke IP4 adresser jeg har konfigureret bliver bare 0.0.0.0 ved næste opdatering.

der må være en fejl - jeg kan dog se i client list at enheden står med 0 som DHCP lease time.

Overskueligt er det altså ikke - og hostname er som oftest mac adressen - undtaget på mine apple enheder. Hvorfor mon det ? kan jeg ændre det på routeren så Client list bliver mere overskuelig ?

jeg har nogle batteridrevne enheder der kun sjældent vågner og dem kan jeg altså ikke få ind med en fast ip.

 

Besvar