Jeg har fået en fiberforbindelse, og er derfor begyndt at bruge mig Coax forbindelse som backup. Desværre fungerer Coax forbindelsen ikke godt i min backup configuration.
Jeg har længe kørt min Sagem Fast 3890 v3 i bridge mode, med en pfSense som router/firewall, og det har fungeret rigtig fint. Jeg har også kørt gateway monitoring med dpinger, som også har fungeret fint.
Da jeg fik min nye fiberforbindelse, konfigurerede jeg den som primær WAN på pfSense boksen, og Coax forbindelsen som WAN2. Jeg konfigurerede så også pfSense med failover og tilhørende gateway monitoring på begge forbindelser.
Og så det mystiske… efter at jeg har flyttet Coax forbindelsen over som WAN2, har jeg problemer med at der opstår periodisk og pludseligt pakketab. Ca. hver time opstår der pakketab som medfører at forbindelse lukker ned. Efter endnu en time kommer forbindelsen automatisk tilbage, og sådan fortsætter det.
Hvis jeg konfigurerer Sagem Fast 3890 v3 til router mode, så er der igen problemer. Her holder den fint forbindelsen som WAN2. Det er dog ikke en holdbar løsning, da det medfører double-NAT og at jeg ikke kan tilgå WAN2 eksternt.
Er der nogen som har nogen idé om hvad der mon foregår?
Når WAN2 forbindelse er nede, må jeg enten vente på at den kommer retur. Alternativt kan jeg få den tilbage on-line ved at genstarte Sagem Fast 3890 v3, ved at afbryde Ethernet forbindelsen mellem Sagem og pfSense, eller ved at deaktivere/aktiverer WAN2 på pfSense.

Bedste svar af ESE
Se original