Spørgsmål

Periodisk ingen internetforbindelse og langsom hastighed efter ny Router firmware.


Badge

For 2 dage siden konstaterede vi, at vores internetforbindelse pludselig var blevet meget langsom og med lange svar tider.

Router Model: FAST3890V3-RDK blev derfor forsøgt genstartet.

Derefter ingen internetforbindelse overhovedet.

Router blev herefter nulstillet og så, at software versionen var blevet opdateret til:

FAST3890V3_NUUDAY-SIP-RDK_77.15.14.

Så sikkert derfor det ikke fungerede.

 

Med denne nye Firmware får vi nu hele tiden periodiske fejlmeddelelser, om at der ikke er forbindelse til internettet samt diverse relaterede fejl fra anvendte Softwares og Apps.

 

Har nu også konstateret at hastigheden efter opdateringen pludselig falder og forbliver på ca.

93 Mbps Download og 94 Mbps Upload indtil Routeren genstartes.

så kører den igen med den sædvanlige hastighed på  ca.

947 Mbps Download og  540 Mbps Upload i et stykke tid.

(Se vedhæftet screenshot med hastigheds historik fra før og efter firmware opdatering). 

 

 

Hele konfigurationen var selvfølgelig væk ligesom ved sidste firmware opdatering i slut november 2022. 

Så DHCP-reserveringer, (rigtig mange MAC adresser), en del Port forwardings, Gateway, Password, alle WiFi indstillinger m.m. skulle indtastes på ny !!!

 

Hvad er løsningen på dette problem, som firmwaren nu tilsyneladende er skyld i?

Har i (YouSee) en anden nyere firmware version med en rettelse for dette, der kan pushes til vores Router?

 

Mvh. Frank


27 Kommentarer

Omdømme 6
Badge +8

Hej Frank 

Tak for din henvendelse. 

Vi skal naturligvis have kigget på de problemer som er opstået efter firmwareopgraderingen. 

Vi skal formentlig have det fejlmeldt til vores remote-afdeling, men inden da skal jeg lige høre om du udelukkende oplever der her fald i hastighed trådløst, eller om du også bruger netværkskabel på nogle af dine enheder? 

Badge

Hej Louise. 

 

Udfaldet af internet forbindelsen og langsomme svartider er på både stationær PC koblet direkte til Router via Ethernet og på mobiler/iPhones og andet udstyr koblet på WiFi. 

Faldet i hastighedheden er målt på den stationære PC. 

 

Jeg ringede til support endnu en gang i går og der har været tekniker besøg i dag. 

Der blev ikke konstateret nogen fejl under besøget, men teknikeren kunne se de tidligere længerevarende udfald i graferne på hans laptop. 

 

Derfor blev der skiftet div. stik og fordeler filter, samt vores forbindelse ude i boksen på vejen blev kontrolleret. 

 

Nu må vi så se de næste dage om det er løst. 

Bare mærkeligt, at det kom præcist samtidigt med en firmware opdatering. 

Og at genstart af Routeren hver gang har været en løsning til at få hastigheden op igen for et stykke tid. 

 

Jeg vender tilbage her med en opdatering, når der er blevet testet lidt mere. 

Når en hastighedstest viser ~94 Mbit/s, så er det næsten altid tegn på, at noget er galt lokalt i netværket (medmindre der er tilfældigheder i spil), da det tilfældigvis er hastigheden man opnår med en 100 Mbit/s ethernetport.

Vi ved, at den nye nuudayfirmare er i stykker, så du finder nok ikke nogen dårlige kabler i dit netværk. 🙂

 

Omdømme 7
Badge +9

Hej @FB11_01 

Hvad er status på det? Oplever du stadig problemer?😊

Badge

Hej Kasper.

 

Har ikke været hjemme i DK pga, arbejde, så har ikke fået testet i denne uge.

Lige nu ser hastigheden OK ud, men med meget lange svartider.

Varer ca. 10-15 sekunder før noget dukker op på alle sider/links.

 

Omdømme 7
Badge +9

Hej Kasper.

 

Har ikke været hjemme i DK pga, arbejde, så har ikke fået testet i denne uge.

Lige nu ser hastigheden OK ud, men med meget lange svartider.

Varer ca. 10-15 sekunder før noget dukker op på alle sider/links.

 

Hej @FB11_01 

Hvis problemet fortsætter, så vil jeg gerne følge yderligere op og kigge på din forbindelse. 

Jeg håber den arter sig og har gjort det siden sidst😊

Omdømme 2
Badge +1

Hej @Kasper,
jeg har indenfor de sidste par dage fået problemer der svarer til ovenstående - samt andres observationer, der ser ud til at relatere sig til FAST3890V3_NUUDAY-SIP-RDK_77.15.14 

Jeg har haft en stabil forbindelse siden jeg sidste år fik ny kabling fra fordelerskabet til router, og ved et kig på “Afsluttede driftsforstyrrelser” på jeres side ser jeg følgende:
“Din bredbånds- og telefoniforbindelse kan desværre være nede torsdag den 11.05.23. Arbejdet kan betyde afbrydelser hos dig mellem kl. 10.00 og kl. 11.00 i op til 8 minutter. Det sker, fordi vi opgraderer softwaren på dit udstyr - for at sikre dig den bedste forbindelse.”

Der er konstante udfald, hvor netforbindelsen helt forsvinder i et par sekunder - disse kan relateres til følgende fra hændelsesloggen på routeren - de gentages kontinuerligt med 4-5 minutters interval:

US profile config update. US Chan ID: 17.;CM-MAC=xxx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; 2023/5/16 08:00:54 7
US profile config update. US Chan ID: 18.;CM-MAC=xxx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; 2023/5/16 08:01:20 7
Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;xxx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; 2023/5/16 08:01:26 3


Andre har observeret at de kan starte med 1000/500 hvorefter det hurtigt falder til ~ 100/100 - det samme ser jeg. 
Her til morgen gav de første par hastighedstests fornuftige tal, hvorefter det droppede til lige under 100/100, hvor hastigheden så “lægger sig”.

Jeg kører kun kablede forbindelser til routeren, og har Wi-Fi slået fra. (Jeg kører et kablet Unifi access point til min Wi-Fi)

Håber at du kan hjælpe - jeg er afhængig af min forbindelse da jeg arbejder hjemmefra som selvstændig, og de konstante udfald i Teams videomøder er ikke godt for forretningen :-(

Andre har skrevet at en opdatering med en firmware der ender på .17 har hjulpet dem - kan du facilitere at jeg får den skubbet til min router?

På forhånd tak!

Omdømme 7
Badge +9

Hej @WombatBBB 

Jeg beklager de gener du oplever😐

Jeg har sendt dig en privatbesked, så vi kan se nærmere på sagen og hjælpe med at løse problemet.​​​​​

Badge

Hej Kasper/YouSee. 
 

Har nu haft mulighed for at være hjemme og afprøve forbindelsen, vi har stadig periodiske udfald og periodiske lange svartider. 
De periodiske lange svartider skyldes sikkert korte udfald tænker jeg. 
Det kan kortvarigt løses ved at genstarte Routeren, men kommer så snart igen.  
Som tidligere nævnt, begyndte det efter en firmware opgradering til: 

FAST3890V3_NUUDAY-SIP-RDK_77.15.14, før dette havde vi ikke disse problemer. 
PC’erne (2 stk.) har Ethernet kabler direkte til Routeren. 
Men når forbindelsen falder ud sker det naturligvis også på de tilkoblede WiFi enheder. 

Omdømme 2
Badge +1

@FB11_01 har du kigget i hændelsesloggen på routeren - og i givet fald: ser du de samme konsistente logbeskeder som jeg har beskrevet længere oppe i tråden? 

Jeg er overbevist om at de peger på problemet - de opstår iøvrigt kun når jeg har enheder der bruger forbindelsen, dvs. der er ingen logbeskeder om natten, men de er der ca. hvert 5 minut når der trækkes på internettet.

Omdømme 6
Badge +8

Hej @FB11_01 

Jeg har sendt dig en privatbesked, så vi kan få kigget på en løsning. 

Badge

@WombatBBB 

Det ligner lidt det samme som i din hændelseslog.  

Hovedparten af de nævnte MAC adresser er Routerens egen. 

 

 

 

Badge

Jeg oplever helt det samme. generelt kun 95mit download selv om jeg har 1000/500. Efter en reboot af modem kan jeg visse gange få fuld hastighed i kort tid, men derefter falder den permanent igen. Har bestilt tekniker besøg mandag.

Omdømme 2
Badge +1

@Larsgunder bed om opdatering til xxxx17 versionen af firmware - det løste mit problem, og jeg tør godt vædde på at det vil løse dit.

Omdømme 4
Badge +4

Efter opdateringen til xxxx17 har jeg fået hurtigere wifi.. Før kunne jeg MAX hente med 520-530 og nu ligger den på 580-590.. Pænt tilfreds :) 

 

Dette er selvfølgelig på 5Ghz Wifi ;) Har ikke prøvet kablet med kan se den er forbundet med 1000Mbit på kablet. 

Jeg har også fået problemer med min upload hastighed (har 1000/500 coax) og efter firmware opdatering er min upload faldet til 267 .. er normalt 550. Min download er faldet til lige under 900.

Kører kablet med PC’er og NAS. Chrome cast kører 5 GHz trådløs.

Har et FAST3890V2 modem med firmware FAST3890V3_NUUDAY-SIP-RDK_77.15.14 .

 

Hvordan får man xxxx.17 versionen ? Er det igennem support eller skal man have fat i en tekniker ?

Mvh

PS forstår ikke helt hvorfor de pusher noget ud der tydeligvis ikke virker optimalt.

Badge

@Larsgunder bed om opdatering til xxxx17 versionen af firmware - det løste mit problem, og jeg tør godt vædde på at det vil løse dit.

Har lige fået opdateringen og alt spiller igen 100%.

Jeg har også siden firmware update, haft meget ustabilt netværk, både på kablet og trådløs forbindelse.

Specielt oplever min søn konstant “Packet Burst” når han spiller online og selvom han har forsøgt at sætte alt grafik m.m.  til laveste indstilling, så opleves det hele tiden.

Når jeg browser sider, både de jeg har været på senest, men også nye - så tager det en krig at loade siderne. Den står simpelthen og tænker, inden den skyder siden afsted, det er altså ikke relateret til langsom visning, men til at fra jeg taster en www adresse ind, trykker på enter - til den rent faktisk begynder at loade siden.

 

Kigger jeg på de svar der er på emnet herover, så kan jeg også se rigtig man linjer med:

 

Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=xxx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; 
    2023/7/23 19:28:02

US profile config update. US Chan ID: 17.;CM-MAC=xxx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; 
    2023/7/23 19:32:11    7 

US profile config update. US Chan ID: 18.;CM-MAC=xxx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; 
    2023/7/23 19:32:25    7 

 

Betyder det, at jeg, som andre herinde, skal bede om at få en anden firmware version rullet på routeren?

har pt: FAST3890V3_NUUDAY-SIP-RDK_77.15.19.1

Omdømme 7
Badge +9

Du har seneste version.

Du har seneste version.

Tak, men ikke desto mindre har jeg stadig samme issue som mange andre, hvad jeg kan læse mig frem til, så tænker at der stadig er noget galt med den opsætning/firmware der er sendt til routeren.

Jeg har i en anden (nyere tråd), skrevet til Kasper om samme :)

Jeg har fået samme problem. Har en Sagemcom fast 3890v3 modem Yousee. I dag har jeg genstartet router hele 4 gange. I går omkring 3 gange. Alle lys på router er Ok. Det som sker er, at mit internet bliver langsom  og langsommer over tid. Og til sidst forsvinder signalet helt. Der er ikke noget og se på router, alle lys er OK. Det er IKKE kun Wifi forbindelse. Har en computer hvor der lan stik direkte til router. Den bliver ligeledes også langsom, og til sidst forsvinder internet signalet, selvom router ikke indikerer problemer. Min iphone går også helt ned på wifi. Hvis jeg slår wifi fra mobilen og bruger mobildata er den lyn hurtig og fungere igen. 

NOTE: Når min router lige er genstartet, fungere det tip top, ingen problemer overhovedet. Det er helt forskellig hvornår problemet kommer igen. Der kan gå 20-30 min. Nogle gange 6-8 timer, inden router skal genstartes igen.

Jeg har bøvlet med det et stykke tid, det er ligesom det bliver værre og værre for hver dag der går.

Kontakter yousee i morgen mandag. Men har ikke de store forhåbninger, efter jeg har læst denne tråd igennem. Det kan jo ende med, at man må skifte til en ny udbyder.

Omdømme 6
Badge +8

Hej @Gadbjerg 7321 

Jeg er ked af at høre, at du oplever de samme problemer med dit internet. 

Fik du ringet ind til vores Support i går? Og fik de i så fald sat noget i gang? 

Hej @Gadbjerg 7321 

Jeg er ked af at høre, at du oplever de samme problemer med dit internet. 

Fik du ringet ind til vores Support i går? Og fik de i så fald sat noget i gang? 

 

Ja. Der kommer en tekniker i dag på min adresse. Jeg tvivler om han kan løse problemet. Der er jo flere tråde omkring problemet med udfald af internet / Router.

Sjovt nok har jeg ikke oplevet de store problemer i dag, dvs. har ikke skulle genstarter Router i dag indtil videre. Men de sidste 3 forgående dage skulle Router genstartes mange gange.

 

Omdømme 6
Badge +8

Okay, jeg håber at teknikeren kan finde årsagen så det kan blive løst. 

I en del af de her tilfælde, har det faktisk vist sig at være signalrelaterede problemer - så det relaterer sig ikke altid til hverken udstyr eller firmware, selvom det kan virke sådan når man sammenligner. Når det er sagt, så er både udstyr og firmware naturligvis synderen i nogle tilfælde. 

Jeg håber at det bliver løst, men hvis ikke er du naturligvis velkommen til at vende tilbage her. 

 

Så har jeg haft besøg af en tekniker. Ja han fandt faktisk fejl. Han undersøgte først signalet fra boksen udenfor og ind til huset “coax kabel” Ingen fejl, signal OK.

Note: Coax kabel udefra huset er koblet direkte på Comega afgrener inden i huset.

Efterfølgende målte han mit kabel fra DKT Comega DVU 1-4 TV/Radio/Data afgrener til router. Her var signalet alt for svagt. Han skiftede Comega afgrener til en ny forbedret type, inkl. helt nyt internetkabel fra afgrener til Router. Det gamle internet kabel var ca. 12-14 år gammel (ligeledes Comega afgrener), og der var for mange knæk på ifølge tekniker, som kan påvirke signalet negativ.

Efter dette må jeg erkende mit internet er blevet hurtigere. Jeg håber virkelig det har løst mit problem.

Besvar