Svar

Jeg ønsker tcd fibermodem i et andet rum, end forrige ejer valgte


Badge

Hvordan kan jeg forlænge "byfiberen" så den terminerer et andet sted i mit hus?

Lige nu sidder der en boks, hvor der er et grønt, rektangulært stik med kun en leder.

Inden jeg åbnede boksen forventede jeg to single mode fibre med SC connectorer.

Jeg vil gerne have dette fiber endpoint flyttet 20-30 meter (det er ok at beholde den nuværende).

Formålet er, at få tdcs fiber modem (den boks, der konverterer til et RJ45 signal) til at være i et andet lokale.

icon

Bedste svar af Kasper 9 October 2023, 10:49

Se original

13 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +9

Er det Fiberkonverteren der ønskes flyttet.

Eller er det Kapboksen, (termineringen) der ønskes flyttet. Begge dele er nok ikke så nemt, det betyder at der skal forlænges Fiberkabler til Kapboksen, eller måske trækkes et nyt. Alternativt opsættes et Mesh Net. Haves D6 Router, så er den en Mesh Node.

Badge

Jeg har faktisk et mest WiFi, men det er ikke WiFi eller det indre LAN, der bekymrer mig.

Jeg er lige flyttet ind i går, og har ikke modtaget fiber til ethernet konverterer - jeg kalder den et modem, men det kan også være en router. Kender ikke teknikken i boksen.

Jeg er ikke ude i at få nogen til at grave et nyt kabel, jeg vil bare gerne forlænge det med en fiber inde i mit eget hus. Tdcs boks kan så bruge forlænger en i stedet for det nuværende fiberkabel.

Omdømme 7
Badge +9

Det lyder underligt at der ikke er en Fiberkonverter installeret, den er jo nødvendig for at kunne bruge forbindelsen.

Kapboksen er TDC Net's Terminering, det må være den du ønsker flyttet, og som skrevet kan det være at det kræver at der trækkes et nyt kabel fra Fordeleren et, svært at sige noget konkret, da det ikke vides hvorfra den nuværende flberleder komme ind i hus/lejlighed.

Der skal under alle omstændigheder en teknikker på så der kan ses på hvad der kan/skal gøres.

Omdømme 7
Badge +9

Ved ikke om et fiber kabel kan samles, hvis det var her måtte de ud og grave og tilslutte et længere kabel, jeg har lige fået ny Fiberkonverter som Radiomanden kalder det, men har trukket et lang kabel ind til routeren i stuen…

Omdømme 7
Badge +9

Hvis han ved hvordan man splejser et fiberkabel, og kan få fat på et, så kan man da gøre det selv, men det kan ikke anbefales, man skal virkelig vide hvad man gør, Kapboksen er TDC Net’s Terminering, den må man ikke flytte, kun en teknikker kan ordne det. Han vil sikkert ikke splejse en forlænger på.

Ja Routeren kan flyttes til andet sted, men hvis det er 30M , så ved jeg ikke om det er fornuftigt med et så langt Rj45 kabel.

Badge

Hej,

Jeg vil ikke splejse, men faktisk er fiberen termineret i et hun-stik med en leder. Det må være muligt at finde et fiber forlængerkabel med det han-stik i den ene ende, og et tilsvarende hun-stik i den anden ende.

At forlænge et kabel, der kan være 10-20 km med 30 m kan vel ikke være et problem?

Så dybest set mangler jeg navnet på den standard stikkene er i (det ligner ikke SC - synes jeg), og at vide, om det er single mode eller multimode (om4?) fiber..

Kan ikke forstå, at den forrige ejers beslutning (nærmeste rum til vejen) skal gælde i al fremtid.

 

Ja, jeg kan sætte tdcs kapboks op, og trække et 30m cat7 ethernetkabel, men så hjælper det jo ikke meget, at jeg har alle andre centrale maskiner på UPS.

Jeg kunne opsætte endnu en UPS i gæsteværelset (hvor byfiberen terminerer), men de beeper højlydt, når strømmen går.

Synd at vække gæsterne midt om natten.

Jeg vil gerne samle alle disse bokse i et særligt udvalgt IT-rum, og have også tdcs boks på UPS.

Omdømme 7
Badge +9

Tag nogle billeder og lig dem op, så der kan ses precis hvad der skrives om, det vil gøre det væsentligt nemmere.

Et Rj45 kabel er jo ikke Fiber men et kobberkabel.

Badge

Ved ikke om et fiber kabel kan samles, hvis det var her måtte de ud og grave og tilslutte et længere kabel, jeg har lige fået ny Fiberkonverter som Radiomanden kalder det, men har trukket et lang kabel ind til routeren i stuen…

Ja, jeg trækker også et 20-30  m cat7 kabel til ruteren, men det er ikke med min gode vilje. Det ser bare ud til, at det er et besærligt projekt (jeg havde håbet, jeg bare kunne købe et langt fiberkabel, med "tdc-stik" i begge ender, så det blev en 1-1 forlænger, men jeg ved ikke, hvad stikkene hedder. Det er større end LC og bredere end SC.

Jeg ved heller ikke hvilken slags fiber de bruger (ville have forventet to ledere med single mode fiber, men det ligner det ikke).

Nu har jeg spurgt hiper - der jo reklamerer med, at de er gode til internet :-)

Omdømme 7
Badge +9

Hvad kom du frem til.? Du har vel fået at videt at det ikke er bare er sådan lige med det du gerne vil.

Badge

Hvad kom du frem til.? Du har vel fået at videt at det ikke er bare er sådan lige med det du gerne vil.

Ja, det har flere sagt.

Jeg har også fået et forlængerkabel, som jeg har testet. Det virker.

Min plan er, at lade det køre som leverandørerne ønsker, dvs tdc boksen i gæsteværelset, et 30m langt cat 7 kabel til hipers ruter i it-rummet, og derfra videre.

Når det har kørt stabilt en måneds tid, sætter jeg det lange fiber-kabel på, flytter tdcs boks (og afkobler hipers ruter).

Så må jeg lave det om igen, hvis jeg får brug for support - for nu er ingen juridisk ansvarlig.

Underligt, at det skal være så bøvlet at forlænge en kilometerlang fiber 30m. Burde være en enkel ydelse, man kunne købe hos tdc - bare et forlængerkabel i en kvalitet, de kan stå inde for.

Omdømme 7
Badge +9

Det er jo ikke forbrugerne der skal pille ved noget, det er TDC, der skal det.

Omdømme 7
Badge +9

Hej @FreddyFremad 

Ved ønske om ændring i TDC Net’s installationer og termineringspunkt i din bolig, så vil jeg anbefale at prøve at kontakte dem på tlf. 7010 3000 for generelle henvendelser. Dette nummer står inde på TDCnet.dk

Det er TDC Net der driver og står for selve infrastrukturen. 

Badge

Hej @FreddyFremad 

Ved ønske om ændring i TDC Net’s installationer og termineringspunkt i din bolig, så vil jeg anbefale at prøve at kontakte dem på tlf. 7010 3000 for generelle henvendelser. Dette nummer står inde på TDCnet.dk

Det er TDC Net der driver og står for selve infrastrukturen. 

Det kan vi godt blive enige om. Jeg er jo ikke kunde hos TDC (der leverer fiberen). Jeg er kunde hos hiber, så jeg har naturligvis spurgt hiber, der siger, at det ikke kan lade sig gøre.
Andre her siger, at man godt kan få flyttet indgangspunktet, men så vil de åbenbart grave grunden op, og gå ind i huset et andet sted.
Jeg har fået nogle fine indre kabelbakker, og der kan sagtens ligge en fiber (ud over “mine egne”). Det er både enklere - og givetvis også billigere.
Hvis du kan, er du meget velkommen til at få Hiper ind i kampen. Jeg kan ikke forestille mig, at jeg er den første - eller sidste - i landet, der overtager et hus, hvor tidligere ejer har haft et andet behov.


Den “juridisk” rigtige løsning er, at Hiber står for opgaven (som de så videreliciterer til TDC), så ansvaret stadig er veldefineret.

Mens de funderer over det, må vi jo klare os selv (sammen med en elektriker).

 

Det er ikke seriøst at forlange en lang cat 7 i stedet for en fiber inde i mit hus.

Der er heller ikke UPS i gæsteværelset, så TDCs boks får alm “husstrøm”. Kontakten kan slukkes af gæster (ikke med vilje) … Og grønne lamper er heller ikke lækkert der.

Jeg er med på at TDCs ansvar stopper ved “byfiberen”.

 

:-) Freddy

Besvar