Svar

Internet. Wi-Fi. 2,4 ghz og 5 ghz


Badge

Mit Wi-Fi gik pludselig ned forleden - havde 2 særskildte hastigheder 2,4 ghz og 5 ghz.  I samråd med Yousee blev det nulstillet og kom op at køre igen - men med kun et navn - og med begge frekvenser inden under. Så skulle routeren selv finde ud af og fordele 2,4 ghz og 5 ghz bedst muligt. Problemet for mig - er at alle mine smart plugs (smart stik med Wi-Fi styrer mit lys i huset) mf. kører på 2.4 ghz. Jeg kan ikke koble på, da min Wi-Fi forbindelse registreres som 5 ghz forbindelse. Har ringet x mange (brugt meget tid)til Yousee, som indtil videre ikke har kunnet hjælpe ( har ikke hørt om problemet). Har prøvet at ændre frekvens på min router - uden held. Frekvensen registreres som 5 ghz.. Min Router er en Sagemcom Fast 3890 W. Hjælp søges?

 

icon

Bedste svar af Kasper 16 June 2023, 14:55

Se original

27 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +9

Efter NUUDAY FWen er kommet på, er det ikke længere muligt at adskille Wi-Fi frekvenserne, der udsendes kun et SSID, det er heller ikke længer muligt selv at vælge frekvens, det hele styres af Modemmet. YS er klar over at det ikke længere er så nemt at tilslutte udstyr som kun kan bruge 2,4 Ghz.

Der er en løsning på det, som er skrevet i en af de utallige tråde der er oprettet angående de Modems, det er en stor rodebutik, så det er ikke nemt at finde.

Badge

Yousee burde ordne det med det samme. Mine smartstik - og meget andet til wi-fi findes kun i 2,4 ghz - findes i rigtig mange hjem. De må stik tossede - ligesom mig. 2,4 ghz har den fordel, at signalet rækker længere og er mere stabilt, hvorfor det er meget egnet til ex. smart plugs, kamera mf.. Smart plugs findes ikke i 5 ghz! Kan ikke købes i DK. Mange husstande er fyldt med disse - de koster. Yousee vågn op! Ellers vil kunderne flygte.

Omdømme 7
Badge +9

Der er som skrevet en løsning, men hvor den lige er skrevet i alle de tråde man har oprettet vedrørende de Modems ved jeg ikke, har opgivet at holde styr på det, har ikke selv Bredbånd via Coax.

Omdømme 7
Badge +9

Fandt en brugbar løsning fra anden bruger.

Det er muligt at brug af MAC-filteret i routeren kan løse problemet. Har en mobiltelefon, der både kan forbinde til 2,4 GHz og 5 Ghz. Normalt ender det med at den først forbinder til 2,4 GHz og et øjeblik efter skifter til 5 GHz.

Men ved at bruge MAC-filteret til at blokere adgang til 5 GHz forbinder telefonen sig til 2,4 GHz og skifter ikke til 5 GHz. En app, der viser alle SSID’er i nærheden viser dog stadig den samme SSID to gange, den ene til 2,4 GHz og den anden til 5 GHz, så 5 GHz er altså ikke skjult, men der forbindes ikke.

Når man vælger MAC-filter skal man vælge SSID, og her står det samme to gange. Det er det nederste, der gælder for 5 GHz.

Badge

Hej! Tak for svar. Venter lige lidt. Det virker lidt avanceret - og lidt forkert, at vi skal løse fejlen selv. Jeg håber på en lettere løsning. Måske Yousee læser denne tråd. Det ville klæde dem at være behjælpelige. Der må være rigtig mange, som vil få dette problem i fremtiden. 

I de allerfleste tilfælde er der ikke noget problem. Udstyr, der kun kan bruge 2,4 GHz forbinder med 2,4 GHz, udstyr, der kun kan bruge 5 GHz forbinder med 5 GHz, udstyr der kan bruge både 2,4 og 5 GHz forbinder efter det, der vælges af routeren, og her kan der blive brug for at styre det manuelt hvis man ønsker noget andet end det, som routeren vælger.

Omdømme 4
Badge +4

Enig med MS-ERIK..

Har samme navn på 2,4-5Ghz og her ser du at enhederne selv vælger hvad de vil hoppe på.. 

 

 

Omdømme 7
Badge +9

I de allerfleste tilfælde er der ikke noget problem. Udstyr, der kun kan bruge 2,4 GHz forbinder med 2,4 GHz, udstyr, der kun kan bruge 5 GHz forbinder med 5 GHz, udstyr der kan bruge både 2,4 og 5 GHz forbinder efter det, der vælges af routeren, og her kan der blive brug for at styre det manuelt hvis man ønsker noget andet end det, som routeren vælger.

Enig med MS-ERIK..

Har samme navn på 2,4-5Ghz og her ser du at enhederne selv vælger hvad de vil hoppe på.. 

 

 

Hej @Peter Stadler Nørregaard 

Det er spot on det @MS-ERIK og @PW skriver - enheder burde kunne lade sig styre af routeren, så der ikke burde være behov for krumspring til at få 2.4 Ghz only enheder koblet på. Men vi er opmærksomme på udfordringen for nogle og der kigges ind i at lave en hurtig og nem tilslutningsmuligheder. Hvornår eller om det realiseres, tør jeg dog ikke love. Man burde dog kunne gå ind og deaktivere 5 Ghz i routeren, koble sin 2.4 Ghz enhed på og så tænde for 5 Ghz igen. 

Jeg håber du får det løst og koble dine enheder på.

Hej 

Jeg skal monterer et 2,4Ghz modul til WI-Fi styring af varmen i et sommerhus. Der er You See derude. Kan jeg være sikker på at 2,4 Ghz netværket går på af sig selv når jeg skal installere det. Ellers står jeg med produkter for 12.000,- der ikke kan anvendes...

Omdømme 7
Badge +9

Nu skrives der ikke om det er Fiber eller Coax og hvilke Modem/Router der haves, men er det en 3890 Modem eller en D6 Router, så kan det være vanskeligt at få enheder med 2,4 Ghz til at komme på, det kan anbefales at deaktivere 5 Ghz for at få enhederne på.

Jeg ved ikke andet at der er fibernet. men er det muligt at deaktiverer 5Ghz på alle routere.

 

Omdømme 7
Badge +9

Er det en D6 Router, eller er det den ældre KAON.?

 

Omdømme 7
Badge +9

Hej 

Jeg skal monterer et 2,4Ghz modul til WI-Fi styring af varmen i et sommerhus. Der er You See derude. Kan jeg være sikker på at 2,4 Ghz netværket går på af sig selv når jeg skal installere det. Ellers står jeg med produkter for 12.000,- der ikke kan anvendes...

Hej @Frida1997 

Jeg vil anbefale at tage fat i vores support på telefonen, så kan de slukke for det kortvarigt og sætte det til igen, når du har fået koblet udstyret på. 

Alternativt skal du selv prøve at logge ind på routeren og deaktivere 5 Ghz og gøre det. 

Omdømme 7
Badge +9

Hvis det er det nu udgåede KAON, så er der ingen grund til det, da alle enheder fint kommer på uanset om det er den ene eller den anden frekvens, da det har 2 SSIDer i modsætning til de øvrige Routere/Modems som kun udsender et SSID.

Hej 

Det er en Sagemcom CS5001.

Hvordan kan jeg logge ind på den? hvis jeg skal ind og aktiverer 5Ghz

 

De-aktiverer skulle der stå. 

Jeg kan se der står D6 på den. 

Så hvordan kommere jeg ind i den

Omdømme 7
Badge +9

Det er ikke et der kendes, er ikke på listen, så det må være gammelt.

 

Det tror jeg ikke det er….men er der en måde at komme ind i den?

Omdømme 7
Badge +9

Aha, en D6 vi kender den kun under det navn. Der er en mærkat på den, som giver dig de oplysninger der skal bruges for at kunne logge ind på den. De oplysninger står også på det bilag der lå i kassen sammen med Routeren.

 

Det mener jeg, men skal da lige tjekke det op

Det er You See

Omdømme 7
Badge +9

Har svaret dig. lidt oppe i tråden

 

Man kan så IKKE logge ind på D6 routeren.

Man kan via en app der hedder mit internet, lige nøjagtigt ikke en skid.

Hverken vælge kanal eller slå nogle bånd bredder fra eller til.

 

Jeg står med 2 varmepumper, som kunne styres via gammelt system, men efter jeg har fået fiber og ny router, så afvises jeg i opsætning da jeg ikke er på 2,4ghz net.

Omdømme 7
Badge +9

For at logge ind på Router, så skal man i Browser indtaste dens adresse, den vil fremgå af de medfølgende papirer, når der er logget ind, så kan man midlertidigt deaktivere 5 Ghz således at udstyr med 2,4 Ghz kan forbinde.

Det er ikke muligt at adskille de 2 frekvenser på anden vis da der kun udsendes et SSID for dem begge. Det er heller ikke muligt at vælge kanal manuelt, det hele styres automatisk via Bandsteering.

Besvar