Svar

Hvordan portforwarder jeg på Wi-fi Router D6?


Badge

Hej

 

Jeg har netop lavet et skift til YouSee, og har i et par timer nu forsøgt at overkomme den ellers simple opgave at portforware i min Wi-fi Router D6. Det har desværre vist sig at være en håbløs opgave.

Når jeg prøver at gemme den portforward jeg vil have, så “sletter” den det jeg har skrevet og laver i stedet en disabled regel på 255.255.255.255. Jeg tænker det er en eller anden fallback den rammer ind i. Se billederne herunder.

 

Her prøver jeg at tilføje en portforward regel til 192.168.87.5 (jeg har også prøvet at indtaste en specifik port i stedet for wildcard)

 

Når jeg trykker “Add”, så tilføjer den denne regel i stedet, hvilket jo ikke virker.

 

Efter at have læst andre tråde, har jeg sikret mig at IP’en er inde for DHCP scopet, og jeg har også prøvet at sætte IP’en direkte i Sagemcom boksen. Det har ikke gjort nogen forskel.

 

Min Sagemcom boks er på software version 2.26.2. På et par google søgninger kunne jeg ikke lige finde frem til om der var noget nyere, hvor dette problem var afhjulpet.

 

Er der nogen herinde som sidder med nogle guldkorn?

icon

Bedste svar af erikjunker 9 August 2023, 17:08

Se original

11 Kommentarer

Omdømme 6
Badge +8

Du skal give din enhed der har ip-adressen 192.168.87.5 fast ip-adresse under netværk.

Du skal skrive local port og ekstern port i felterne.

Ang. Dhcp scoop gælder kun for kabelmodems (coax)

Badge

Du skal give din enhed der har ip-adressen 192.168.87.5 fast ip-adresse under netværk.

Du skal skrive local port og ekstern port i felterne.

Ang. Dhcp scoop gælder kun for kabelmodems (coax)

 

Det har jeg desværre prøvet og det gør ingen forskel. Den tilføjer stadig bare reglen som 255.255.255.255

Omdømme 7
Badge +9

Har du TV på forbindelsen.? Hvis ikke, så kan du bruge egen Router i stedet for D6.

Badge

Har du TV på forbindelsen.? Hvis ikke, så kan du bruge egen Router i stedet for D6.

 

Jeg har kun fiber.

Jeg synes det er lidt fjollet at skulle investere i en separat router når nu den funktionalitet jeg skal bruge er indbygget i den her boks. Jeg mistænker der er en bug i deres software eller at der er nogle bestemte krumspring man skal gå igennem for at få det til at virke...

Omdømme 7
Badge +9

Der er nogen af de samme minusser med D6 som der er med 3890 Modems.

For lige at starte med den der ip… Har din D6 en 192.168.87.x ip på lansiden?

Yousee hjælpeartikler nævner nemlig 192.168.1.1 som standardip. Jeg har ikke selv en D6, så jeg ved ikke, hvordan den opfører sig, hvis man indtaster en ugyldig ip. 🙂

Badge

For lige at starte med den der ip… Har din D6 en 192.168.87.x ip på lansiden?

Yousee hjælpeartikler nævner nemlig 192.168.1.1 som standardip. Jeg har ikke selv en D6, så jeg ved ikke, hvordan den opfører sig, hvis man indtaster en ugyldig ip. 🙂

Ja, jeg har selv sat den til 192.168.87.1

Jeg har en masse udstyr som er statisk sat i det scope, så det var lidt nemmere at ændre det i routeren fremfor på mit eget udstyr.

Men det er rigtigt nok at den havde en standard ip på 192.168.1.1.

Gad vide, om du har ødelagt den ved at ændre lanip… 🙂

Det virker jo umiddelbart som en bug, når den opretter sådan en forwardingregel. Om den bug så er udløst af ændret ip...

Omdømme 6
Badge +8

 

Efter at have læst andre tråde, har jeg sikret mig at IP’en er inde for DHCP scopet, og jeg har også prøvet at sætte IP’en direkte i Sagemcom boksen. Det har ikke gjort nogen forskel.

 

Hvad betyder det.

Hvis ip-adressen skal være indefor dhcp scopet, skal det tildeles af dhcp serveren i D6 routeren.

Du kan ikke sætte det manuelt på enheden også,  på enheden skal du bruge tildeles af dhcp, samt genstart af router og enhed. Når enheden får tildelt en ip-adresse låser du den til enheden via reservation, derefter kan du lave en portforward. Har du prøvet det.

Badge

Nå, det ser ud til at jeg fik det til at virke nu.

Jeg genstartede routeren efter arbejde i dag, og så ville den lige pludselig godt. Jeg har ikke lavet nogle andre ændringer siden i går, hvor det ikke virkede, så det er lidt spøjst.

Tak for hjælpen alle sammen.

Det her sker nu også for mig siden i torsdags. Jeg har haft en port forward sat op og pludselig er den forsvundet og kan ikke oprettes igen. 
 

Er softwaren på D6 virkelig så ringe. 
 

Bortset fra det er det jo nonsens at kræve at en port forward skal gå til en dhcp tildelt adresse. Port forward bruges jo netop mod faste adresser som jo netop skal være udenfor dhcp range. 

Besvar