Fiber - Guide til egen router udenom YouSee routeren. Wifi 6E


Omdømme 1
Badge

Først en intro til hvad denne guide kan løse, samt min egen oplevelse da jeg forsøgte mig med egen router:

Som så mange andre, ønskede jeg mig også en mere tidsvarende wifi i hjemmet.

Jeg investerede i Asus Zenwifi Pro ET12. Det er en Wifi 6E tri-band router, altså 2,4Ghz / 5Ghz / 6Ghz. Samtidig har jeg valgt dual pakken der indeholder to ens routere så jeg kan opsætte et mesh og derved dække hele huset. Det er muligt at tilføje flere naturligvis.

Jeg kiggede lidt rundt i dette forum og der var da en del indlæg, men ikke helt en der kunne bekræfte at det kunne lade sig gøre og heller ikke en der beskrev præcis hvad man gjorde. Jeg havde ikke lyst til at linke endnu en router sammen med den eksisterende.

Så overvejer du selv at skifte router, helt uden om YouSee´s eget udstyr og ikke med “bridge-mode” løsningen, kan du læse med her. Denne guide / min oplevelse tager udgangspunkt i Asus routere, men kan sådan set benyttes til de fleste såfremt de har samme features.

Det skal lige nævnes at man mister mulighed for IP telefoni og TV hvis man ikke benytter Yousee´s router.

Beklager hvis jeg nedenstående, skærer det meget ud i pap.

 

Step 01:
Jeg pillede YouSee´s router fra og satte min egen til. Altså kablet fra Fiberboksen direkte ind i WAN porten på Asus Routeren. Jeg koblede RJ45 (netværksstikket) fraden nye routers LAN1-port direkte i en pc. Den registerede selv at der var behov for opsætning og kørte mig igennem en guide.
Efter guiden var slut, sagde Asus routeren som forventet at den ikke kunne modtage en IPadresse fra YouSee´s DHCP.

 

Step 02:
Jeg gik i kommandoprompten i Windows (CMD) og tasttede “ipconfg /all”. Dér kunne jeg se den interne IP adresse på min router. I mit tilfælde 192.168.50.1. Den IP tastede jeg i en browser og loggede direkte ind på Asus routeren.

 

 

Step 03:
På routeren navigerede jeg til “LAN”. Så fanebladet “IPTV”. Under “Select ISP profile, valgte jeg “Manual Setting”.
Og under “Internet - VID” skrev jeg “101”. Man behøver ikke udfylde andre felter.

 

Dette er sådan set nok og når routeren bliver genstartet, bør den modtage IPadressen fra YouSee. MEN - nu har jeg fast IP og jeg ved ikke om andre uden fast IP, har samme problem - men det virkede ihvertfald ikke for mig endnu. Og det er der en god grund til. En uddelt IPadresse fra YouSee, har en “Lease time”. Det betyder at hvis du får strømafbrydelse eller slukker din router for en kort stund, vil YouSee holde IPadressen reserveret til dig, når du tænder for routeren igen. Denne IPadresse var jo nu reserveret til den gamle YouSee router og derfor kunne den ikke tildeles min nye. Jeg ringede til YouSee og bad dem frigøre den IP så den kunne tildeles min nye router. Også lidt som forventet, forstod medarbejderen ikke rigtig hvad jeg sagde og kunne ikke hjælpe. Han vidste heller ikke om den “lease time” hed 2 timer eller 2 måneder. Det er absolut ikke hans skyld og han var rigtig flink, men det kom jeg jo ikke meget videre af.

Så hvad gør man så hvis man ikke har lyst til at vente til IPadressen måske, måske ikke bliver frigivet. Se næste step.

 

Step 04:
På Asus routeren under “WAN” menuen, er der et felt der hedder “Special Requirements from ISP” og her er det muligt at skrive en anden MAC adresse ind, end den man egentlig har. Så jeg kiggede i bunden af YouSee´s router og fandt dens MAC adresse (noget lignende 34:f5:g4:2s:4f:g5). Den indtastede jeg i feltet på min Asus router. Med andre ord snyder jeg her YouSee til at tro at min nye router faktisk er den gamle og så uddeles IPadressen. Straks efter en genstart af routeren, modtog jeg min ipadresse.


 

 

Det er relativt simpelt at komme uden om YouSee´s lidt forældet udstyr. Når det så er sagt, synes jeg faktisk at Kaon 3420 routeren er én af de bedste jeg har fået uddelt af en udbyder - med fin rækkevidde og basic features. Men den åbner naturligvis ikke 6Ghz eller et ordenligt mesh netværk.

 

Jeg kan kun anbefale at Yousee stopper med at tage afstand til brugeres eget udstyr og klæder deres support team på til i det mindste at kunne frigive en IPadresse, eller orientere kunder om de simple greb der er beskrevet i denne guide.

Det skal siges at jeg er ganske tilfreds med YouSee - behandlingen fra deres support var høftlig og venlig (omend ubrugbart i min situation) og forbindelsen er yderst stabil. YouSee får også nogle point for dette forum :-)

YouSee´s support kunne måske skimme denne guide og slippe ud af en kedelig sur snak med en kunde, blot ved at sige “vi supporterer det ikke hvis det ikke virker, men du kan prøve dette”.
For ærlig talt er det ikke raketfysik - selvfølgelig kan man bruge egen router.

 

Jeg håber at dette kan hjælpe nogen der går med samme tanker om nyt hurtigere Wifi.

 

/Anders 


26 Kommentarer

Omdømme 6
Badge +8

Der er en del indlæg omkring dette. Jeg har skiftet router flere gange og den nye router får den samme IP adresse uden problemer, jeg har fast IP-adresse. 
 

Omdømme 1
Badge

Der er en del indlæg omkring dette. Jeg har skiftet router flere gange og den nye router får den samme IP adresse uden problemer, jeg har fast IP-adresse. 
 

Umiddelbart kan jeg ikke finde et indlæg der beskriver fiber (ikke coax) og hvor man har tilsluttet egen router direkte til fiberboksen og hvor det bare har virket med det samme. Jeg har til gengæld fundet flere der beskriver VID 101 løsningen, men med minimal guidance og samtidig en række folk der kommenterer at det ikke virker for dem og også nogen der derfor er skiftet til Hiper.

Hvis du kan, må du meget gerne poste link til de omtalte posts her :-)

 

Omdømme 6
Badge +8

Det er en fin guide du har lavet og kan hjælpe andre i samme situation som dig.

 

Men.. har du prøvet, at bruge Normal mode istedet for Aggressive mode i dhcp fra ISP, uden at clone Mac adressen?

At bruge youSee’s dns, istedet for 8.8.8.8 (google) ved opsætning... hvis du vil af med trackers og reklamer, så kig på https://adguard-dns.io/en/welcome.html eller https://nextdns.io/ som jeg selv bruger.

Hvor lang tid har du ventet.. der kan nogle gange gå op til en time.

Har selv haft Asus router og var ikke imponeret over deres skiftene firmware fejl, som kom og gik 🙂.

 

Jeg fandt et link og orker ikke bruge hele aftenen på at søge, men f.eks dette

 

Omdømme 1
Badge

Det er en fin guide du har lavet og kan hjælpe andre i samme situation som dig.

 

Men.. har du prøvet, at bruge Normal mode istedet for Aggressive mode i dhcp fra ISP, uden at clone Mac adressen?

At bruge youSee’s dns, istedet for 8.8.8.8 (google) ved opsætning... hvis du vil af med trackers og reklamer, så kig på https://adguard-dns.io/en/welcome.html eller https://nextdns.io/ som jeg selv bruger.

Hvor lang tid har du ventet.. der kan nogle gange gå op til en time.

Har selv haft Asus router og var ikke imponeret over deres skiftene firmware fejl, som kom og gik 🙂.

 

Jeg fandt et link og orker ikke bruge hele aftenen på at søge, men f.eks dette

 

 

Tak Peter.

Nej jeg har ikke pillet med Normal mode eller Agressive mode. Og jeg har først efterfølgende ændret DNS´en til Googles.

Jeg tror jeg ventede en times tid og det var nok mest uvisheden om det var et par timer eller om den nogensinde ville komme, der gjorde at jeg brugte denne løsning der ville få mig igang med det samme - jeg husker at have samme problem lige da jeg fik YouSee for nogle år tilbage, hvor de sjovt nok gerne ville fjerne bindingen så jeg kunne benytte egen router. Dengang krævede det et opkald for der gik mange dage før jeg valgte at ringe. Jeg skiftede dog tilbage til YouSees router da den anden havde andre problemer og egentlig ikke var bedre.

Jeg har aldrig selv haft fejl med Asus, men hvis du kan oplyse om de typiske fejl  du har oplevet så vil jeg holde øje med dem.

 

Tak for DNS tip også.

Omdømme 1
Badge +3

Hvis du får opsat NextDNS eller AdguadDNS på din Asus-router. Så vil det være lækkert, hvis du også vil lave en guide til dette 😊

Omdømme 6
Badge +8

Hvis du får opsat NextDNS eller AdguadDNS på din Asus-router. Så vil det være lækkert, hvis du også vil lave en guide til dette 😊

Såvidt jeg husker kan du kun indtaste IP adresser ved dns feltet på Asus routeren og køre med Linked IP, det vil jeg ikke anbefale da trafikken så ikke er krypteret, men det er den jo heller ikke på 8.8.8.8 😀

Det er noget siden jeg har haft en Asus router, så det kan have ændret sig.

Bedst er at køre DNS-over-TLS/QUIC eller DNS-over-HTTPS.

Jeg elsker bare at være reklamefri /tracking fri i hele huset på alle enheder.. og selvfølgelig har jeg det også på mobilen når jeg ikke er hjemme, i modsætning til Pihole (Linux) som jeg havde før og kun fungerede i hjemmet.

 

 

Omdømme 6
Badge +8

Kom til at tænke på at det nemmeste for dig kunne være at bruge adguard dns server.

Prøv disse to servere..

94.140.14.14
94.140.15.15
 

Rigtig fin og detaljeret beskrivelse, men desværre virker den ikke på min opsætning, (som ellers er ganske tæt på din) af en eller anden mærkelig grund.
Jeg er lidt i tvivl om jeg burde starte en ny tråd eller fortsætte i denne.
Måske du eller nogen andre har et tip til, hvad jeg gør forkert eller mangler

  1. Jeg har en Kaon DG 3420TD fra YouSee og så har jeg lige købt en Asus RT-AX86U Pro
  2. Jeg fjerner Kaon DG 3420TD fra kablerne og tilslutter så Asus RT-AX86U Pro til disse.
  3. Slukker det hele - starter modem - starter RT-AX86U Pro - starter PC
  4. Åbner Webbrowser og går ind på “router.asus.com”
  5. Herefter udfylder jeg: Create New Network – Static IP – udfyldt IP Adress, Subnet Mask, Default Gateway, DNS Server1 & 2
  6. Udfyldt Wireless settings
  7. Og under WAN har jeg sat MAC Address fra YouSee Router - som du nævner som en mulighed.
  8. Det jeg opnår er, mit WiFi virker, men der er ikke forbindelse til nettet.
  9. Har ladet opsætning stå kørende i 24 timer - har resat og prøvet forfra flere gange uden forskel.

Jeg vil rigtig gerne slippe for YouSee’s router Kaon DG 3420TD da jeg tit har problemer med den. Den går ofte i baglås og skal så bootes - den bliver utrolig sløv i menuerne efter måske en dags tid, og skal så rebootes. Har også prøvet at nulstille denne uden bedre resultat.

PFT :-)


 

Omdømme 1
Badge

Rigtig fin og detaljeret beskrivelse, men desværre virker den ikke på min opsætning, (som ellers er ganske tæt på din) af en eller anden mærkelig grund.
Jeg er lidt i tvivl om jeg burde starte en ny tråd eller fortsætte i denne.
Måske du eller nogen andre har et tip til, hvad jeg gør forkert eller mangler

  1. Jeg har en Kaon DG 3420TD fra YouSee og så har jeg lige købt en Asus RT-AX86U Pro
  2. Jeg fjerner Kaon DG 3420TD fra kablerne og tilslutter så Asus RT-AX86U Pro til disse.
  3. Slukker det hele - starter modem - starter RT-AX86U Pro - starter PC
  4. Åbner Webbrowser og går ind på “router.asus.com”
  5. Herefter udfylder jeg: Create New Network – Static IP – udfyldt IP Adress, Subnet Mask, Default Gateway, DNS Server1 & 2
  6. Udfyldt Wireless settings
  7. Og under WAN har jeg sat MAC Address fra YouSee Router - som du nævner som en mulighed.
  8. Det jeg opnår er, mit WiFi virker, men der er ikke forbindelse til nettet.
  9. Har ladet opsætning stå kørende i 24 timer - har resat og prøvet forfra flere gange uden forskel.

Jeg vil rigtig gerne slippe for YouSee’s router Kaon DG 3420TD da jeg tit har problemer med den. Den går ofte i baglås og skal så bootes - den bliver utrolig sløv i menuerne efter måske en dags tid, og skal så rebootes. Har også prøvet at nulstille denne uden bedre resultat.

PFT :-)


 

Hej PJG

 

Umiddelbart skal du ikke pille ved “create new network”, subnet osv. Den skal du bare lade stå da den jo opfanger din IP fra din ISP. Du behøver kun gøre hvad der står i guiden.

Omdømme 1
Badge

“WAN connection type” skal stå til automatic. Prøv lige med det. Umiddelbart skal det virke

Omdømme 6
Badge +8

 

  1. Herefter udfylder jeg: Create New Network – Static IP – udfyldt IP Adress


 

Du bør vælge dhcp, for at få tildelt din ip adresse.

Omdømme 1
Badge

 

  1. Herefter udfylder jeg: Create New Network – Static IP – udfyldt IP Adress


 

Du bør vælge dhcp, for at få tildelt din ip adresse.

nemlig

YES det virker nu…. pyha…. herligt - 1000 tak for hjælpen til jer begge :-)

Omdømme 1
Badge

Perfekt! Godt at høre!

Det med statisk ip… Det er på grund af sikkerhed, at det ikke fungerer, selvom du bruger de samme oplysninger. 🙂

Omdømme 6
Badge +8

Det med statisk ip… Det er på grund af sikkerhed, at det ikke fungerer, selvom du bruger de samme oplysninger. 🙂

Hos youSee er det sådan at din router / modem får automatisk tildelt en dynamisk eller (købt) fast ip-adresse.. Det er TDC’s netværk der gør dette.

Er det erhverv så kan en statisk ip-adresse indtastes i router. 

Det med statisk ip… Det er på grund af sikkerhed, at det ikke fungerer, selvom du bruger de samme oplysninger. 🙂

Hos youSee er det sådan at din router / modem får automatisk tildelt en dynamisk eller (købt) fast ip-adresse.. Det er TDC’s netværk der gør dette.

Er det erhverv så kan en statisk ip-adresse indtastes i router. w

Ja, de benytter dhcp-tildelte adresser. Det skyldes en sikkerhedsting i deres netværk, at man ikke bare kan sætte sit udstyr op med statisk ip.

Man kan godt midlertidigt sætte sit udstyr op med statisk ip, hvis ip’en ikke er udløbet og hvis mac-adressen er den samme. I dette tilfælde var mac-adressen ikke den samme, derfor virkede det ikke, selvom ip-adressen ikke var udløbet (jeg antager, at den ikke var udløbet). 🙂

Hej infectedmushroom80

 

hvad mener du med dette i forhold til TV?

Det skal lige nævnes at man mister mulighed for IP telefoni og TV hvis man ikke benytter Yousee´s router.

 

jeg har fiber via YouSee  og modtager TV derfra til min YouSee tv-boksen hvor jeg har den lille pakke. Betyder det at jeg ikke længere vil kunne se TV fra YouSee. Har selv ASUS ZenWifi AX. Der styrrer Tado og Philips hue samt Adax El radiator. Har på det sidste haft bøvl med at sammensætte Yousee’s  Sagcom router med mine egn ASUS Router. Derfor faldt jeg over din meget velskrevne vejledning hvor jeg kan gøre brug af mit eget Udstyr Asus router.

Omdømme 1
Badge

Hej infectedmushroom80

 

hvad mener du med dette i forhold til TV?

Det skal lige nævnes at man mister mulighed for IP telefoni og TV hvis man ikke benytter Yousee´s router.

 

jeg har fiber via YouSee  og modtager TV derfra til min YouSee tv-boksen hvor jeg har den lille pakke. Betyder det at jeg ikke længere vil kunne se TV fra YouSee. Har selv ASUS ZenWifi AX. Der styrrer Tado og Philips hue samt Adax El radiator. Har på det sidste haft bøvl med at sammensætte Yousee’s  Sagcom router med mine egn ASUS Router. Derfor faldt jeg over din meget velskrevne vejledning hvor jeg kan gøre brug af mit eget Udstyr Asus router.

Hej Bean

 

Det lyder som samme router som min. ET12.

Det jeg mener er at hvis din YouSee Router benyttes til dit TV, så går det jo ikke at pille den helt fra som var formålet med guiden og dermed undgå at have den fra YouSee stående tændt og køre forbindelsen igennem den. Det skal dog siges at jeg ikke er helt skarp i hvordan YouSee håndterer deres IPTV løsning, men de andre jeg har set, håndteres igennem routeren sammen med Internet. 

 

 

Hej infectedmushroom80

 

problemet er at man kan ikke sætte yousee’s router i bridge mode men man kan lave port forwarding. Er det noget du har erfaring med

Omdømme 1
Badge

Det lyder underligt. Jeg havde routeren “Kaon 3420” og den havde en bridge mode funktion. Men jeg havde heller ikke TV med. Hvilken router har du?

Omdømme 7
Badge +9

Der er kun en Router til Fiber nu, det er D6. 

Omdømme 1
Badge

Ok. Ja det er vist noget med at bridge mode blev fjernet i en software opdatering på D6.

Som sagt, så kender jeg ikke IPTV setuppet godt nok, men jeg synes det bliver noget rod at forwarde porte, for så muligvis igen at forwarde dem fra din Asus til en evt. Nas eller andet. Det lyder som om du lige nu bruger D6 til det ene og din Asus til noget andet og dermed har du forskellige subnets som kan drille på nogle enheder - eksempelvis Sonos.

Hvorfor ikke blot smide D6 routeren helt af og udelukkede bruge din Asus?

Er det blot pga TV? Og kan du egentlig se tv uden D6 routeren?

Omdømme 7
Badge +9

Med egen Router kan TV Streames, det er der ikke problem med. Humax boksen kan ikke bruges.

Omdømme 7
Badge +9

Hej infectedmushroom80

 

problemet er at man kan ikke sætte yousee’s router i bridge mode men man kan lave port forwarding. Er det noget du har erfaring med

Port forward på D6 her er en tråd om det.

 

Besvar