Spørgsmål

Fast 3890V3 router- Mit Internet app


Badge

Jeg har desværre ladet mig lokke til at få udskiftet min router med en FAST 3890V3 router.

Ved en lejlighed blev min sikkerhedspakke nedlagt og erstattet af en “Mit internet” app, som efter sigende skulle beskytte alle enheder i hjemmet.

Det er jeg ikke helt tryg ved - jeg har ingen idé om, hvordan det fungerer.

Hvordan er jeg beskyttet uden for hjemmet? Hvordan skanner jeg min pc eller fx et USB-stik eller USB-disk, som jeg tilslutter til min PC?

Kan jeg installere et gammeldags antivirus-program?


12 Kommentarer

Det fungerer ved, at modemmet hijacker DNS-forespørgsler fra dine enheder - hvis disse benytter almindelig dns. Hvis de benytter anden form for dns, DNS over HTTPS (DoH), så er de ikke beskyttet.

Det fungerer ikke, hvis man kører i bridge mode (med egen router).

Hvis du benytter VPN, så er du ikke beskyttet.

Hvis du downloader et skadeligt program fra en side, som ikke er blokeret, så er du ikke beskyttet.

Du er ikke beskyttet uden for hjemmet.

Der er p.t. en fejl i firmwaren, som gør, at beskyttelsen sommetider forsvinder ud i den blå luft (kommer ikke tilbage før genstart af modem). Yousee har ikke ønsket at kommentere på det.

Omdømme 7
Badge +9

Sikkerheden ligger nu i Modems og Routere, som beskytter enhederne mod Virus, Malware med mere, ganske som sikkerhedspakken gjorde. Det er selvfølgelig kun når man er hjemme på eget net eller andre som har YS Bredbånd.

Når man er andre steder hvor der tilbydes fri internet, som det ikke kan anbefales at bruge, da sikkerheden er tvivlsom eller ikke existerende, så er det nødvendigt at have en beskyttelse på sine enheder.

Jeg bruger sikkerhedspakken, da min Router ikke har beskyttelse, så mon ikke at den kan bruges sammen med beskyttelsen i 3890.

Det anbefales ellers ikke at bruge mere end en beskyttelse, så lige hvordan det er i dette tilfælde.?

Badge

Tak for svarene.

Da jeg fik skiftet routerne, var der nogen af min Home Assistant ting, der ikke virkede. Jeg var vist ude i alle hjørner af routeren, indtil det gik op for mig, at der var noget, der hed Smart Home beskyttelse i appen

. Den fik jeg slået fra, og så virkede mine HA ting. Desværre fik jeg også i kampens hede slået Browser beskyttelse fra og glemte at slå den til igen.

Nu får jeg så at vide, at pc’en har fået virus, med tilbud om at skanne pc’en Det tør jeg ikke.

Jeg har vel ikke en kinamands chance for at fjerne en evt. virus, med mindre jeg installerer et antivirus-program?

Omdømme 7
Badge +9

Det er vigtigt at beskyttelsen i Routeren er aktiv, for at undgå netop at få virus, når nu der kommet en besked om at scanne, så det der skal gøres for at fjerne virussen.

"softonic" er selve virussen (adware), så dem skal du nok ikke hente noget fra.

Badge

Det er vigtigt at beskyttelsen i Routeren er aktiv, for at undgå netop at få virus, når nu der kommet en besked om at scanne, så det der skal gøres for at fjerne virussen.

Nu er det jo en eller anden skummel hjemmeside, der tilbyder skanning, så deeet...

Jeg låner nok en licens fra min søns sikkerhedspakke.

Badge

Tror ikke jeg tør.

 

Omdømme 7
Badge +9

Man skal kun scanne med antivirus der er tillid til, som f.eks sikkerhedspakken (F Secure). Hvis den stadig kan Downloades, jeg kan f.eks ikke længere Downloade til det OS jeg bruger. (Chrome).

Omdømme 4
Badge +4

Det der ligner bare helt alm. spam med formålet at få dig til at klikke på det link og så fanden løs :) 

Prøv i første omgang så slette alt din historik samt cokies og så genstart Chrome…

Forhåbenligt så kommer de popups ikke igen der efter. 

 

 

En kilde til spam er browserens “notifikationer”: https://support.google.com/chrome/answer/3220216?hl=da&co=GENIE.Platform%3DDesktop

Hvis man ved et uheld kommer til at trykke “ja”, når man besøger en hjemmeside, der tilbyder disse notifikationer, så…

Hvis du kun er ramt af notifikationer (og ikke er blevet lokket til at downloade noget), så er oprydnignen nem.

Der er så lige detaljen med manglende netadgang, indtil du slog smart home-beskyttelsen fra. Den feature har jeg ikke rigtig undersøgt - og den er ikke beskrevet nogen steder (hvordan den virker) - så hvad den evt. har set af mistænkelig adfærd…

Badge

Der er så lige detaljen med manglende netadgang, indtil du slog smart home-beskyttelsen fra. Den feature har jeg ikke rigtig undersøgt - og den er ikke beskrevet nogen steder (hvordan den virker) - så hvad den evt. har set af mistænkelig adfærd…

Tak for svarene.

Mit oprindelige problem handlede om adgang til et Smart-Me modul i min elmåler, som jeg, via noget Modbus, bruger i min Home Assistant - det virkede ikke, når jeg havde slået Smart Home Beskyttelse til. Jeg nåede også at købe et POW-K+ modul, det virkede heller ikke,

Men nu virker min Home Assistant som den skal 😀

Jeg har installeret Sikkerhedspakken. Den blokerede webstedet https://want-some-psh.net. Jeg har så slettet cookies mv. samt en VMN Toolbar, som også var blevet installeret. Jeg tror jeg er sluppet af med malwaren - håber jeg 🤔

Besvar