Svar

Er det muligt at omforme COAX til ethernet?


Badge

Hej

Jeg overvejer at skifte mit YouSee Sagemcom modem ud med en moderne ruter, dvs. at omgå YouSee modemmet. Jeg får internet gennem coax. De rutere jeg har kigget på har ikke coax port. Det betyder at jeg skal omforme coax til ethernet (vil helst ikke bridge yousee modem hvis det kan undgås).

 

Jeg synes ikke jeg rigtig kan finde nogen coax-til-ethernet omformere. Er der nogen på dette forum som har en sådan omformer og evt. nogle erfaringer med den de kan dele?

icon

Bedste svar af Logan 15 June 2023, 16:44

Se original

7 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +9

Ja det kan man. Der er da noget at se og læse om det her: https://www.google.com/search?q=COAX+til+ethernet&rlz=1CAZKSY_enDK937DK937&sourceid=chrome&ie=UTF-8

En "coax til ethernet"-omformer kan ikke bruges. Den skal tale et helt bestemt sprog (DOCSIS) for at kunne bruges. Derudover skal den være godkendt af TDC/Yousee. 

Badge

LOGAN's svar er IKKE præcist.


Vilkår 5c siger:
Hvis aftalen omfatter tjenester leveret via YouSee’s kabel-tv-net (coax), og kunden selv har købt eller anskaffet
sig tilslutningsudstyr i form af kabelmodem eller digitalmodtager mv. har kunden dog ejendomsretten til dette.
For aftaler om levering af internetadgang via kabel-tv hos YouSee, som er indgået den 14. april 2008 eller se-
nere, kan leveringen af tjenesten dog ikke ske via kundeejet tilslutningsudstyr (kabelmodem). Et kabelmodem
som kunden selv har købt eller anskaffet skal i øvrigt opfylde de tekniske krav, som YouSee opstiller. YouSee er
uden ansvar for forstyrrelse i driften af tjenesten, som skyldes fejl i tilslutningsudstyr ejet af kunden

Eksempel på egnet udstyr:
https://www.proshop.dk/Router-firewall/AVM-FRITZBox-6690-Cable-Traadloes-router-Wi-Fi-6/3035837
Understøtter DOCSIS 3.1

Konklusion:
Har du købt efter 14. april 2008 så skynd dig at finde en anden leverandør :)

Jeg synes nu, at det er præcist nok. Jeg siger, at man skal benytte et godkendt DOCSIS-modem. En "omformer" som f.eks. MoCA fungerer ikke.

De gik væk fra egne modemmer i forbindelse med opgraderingen til DOCSIS 3.0.

Hvis operatøren ikke tillader modemmet, så får du det ikke online. Hvis de ikke understøtter det, så vil det aldrig få firmwareopgraderinger. Man kan ikke selv firmwareopgradere et DOCSIS-modem/kombineret router og modem. 

Man kan sætte YouSees Sagemcom coaxmodem i bridge-mode og så tilslutte egen router med ethernetkabel til Sagemcom-modemmet.

Badge

@Logan Ja, undskyld det var mig, der ikke var præcis nok: Min anke over dit svar var mere en anke over YouSee’s politik: Med mindre at man har en gammel aftale fra før april 2008, så må man slet ikke anvende sit eget udstyr - godkendelse eller ej.

Omdømme 7
Badge +9

Har man Fiber, så der der ikke problemer med at bruge egen Router.

Besvar