Deaktivering af Sense


I to år har Yousee valgt ikke at svare på, hvorfor man ikke kan deaktivere Sense helt, hvis man ikke ønsker, at F-Secure skal se alle ens DNS-opslag.

I forbindelse med seneste fadæse, som giver problemer med DR netradio (https://forum.yousee.dk/fri-snak-129/dr-radioprogrammer-110100), vil jeg spørge igen.

Yousee: Hvorfor kan man ikke slå Sense helt fra?

Målinger af DNS-svartid:


Y-aksen er svartid målt i millisekunder. Blå graf viser, hvordan Sense (port 53) påvirker svartiden. Blå graf er sommetider meget værre, men aldrig bedre. Seneste firmware til 3890 (77.16.1) har forværret Sense-jitteren.

Til pointen i denne sammenhæng:

Når al sikkerhed er slået fra, burde blå graf lægge sig oven på den røde, men det gør den ikke. Det fortæller, at DNS-trafik via port 53 fortsat bliver hijacket og tilbageholdt, indtil den har været forbi F-Secure.

Der er ingen sikkerhedsmæssig årsag til fortsat at sende alle DNS-opslag til F-Secure. Derfor bliver det til en ren sladrehank, når sikkerheden er deaktiveret.

Sikkerhedsopsætning i Yousees "Mit Internet"-app:



Indstillingerne gør ingen forskel på blå graf. I dette tilfælde er al sikkerhed slået fra.

Kun i bridge mode lægger blå graf sig oven på den røde. DNS-hijackeren/Sense er nu *helt* deaktiveret.

Denne adfærd har jeg ikke givet tilladelse til.


9 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +9

Hej @Logan 

Hvis Sense ønskes deaktiveret, så kan det godt lade sig gøre, men det er en abonnementsændring, som man kan få lavet ved at kontakte os nærmere. 

Svartiderne på DNS vil være lidt længere, da den jo skal tjekke om det er “Skadeligt indhold”, så det er helt forventeligt og det er der ikke noget underligt i. 

Jovist, svartiderne er længere, fordi opslagene først skal en tur forbi F-Secure. Det, min anke går på her, er, at dette fortsætter, selvom sikkerheden er deaktiveret i app’en.

Hvis du prøver at forsvare den forhøjede Sense-jitter i den nyeste firmware…

 

Hvad er den præcise årsag til det?

Omdømme 6
Badge +8

Det viser vel i bund og grund, at Appen ikke virker som den skal og slår det fra.. selvom den melder det.

Det viser vel i bund og grund, at Appen ikke virker som den skal og slår det fra.. selvom den melder det.

Selve sikkerheden er slået fra. Dvs. man får adgang til blokerede adresser. Dog fortsætter Sense med at sende alle dns-forespørgsler til F-Secure. Dårlig / mangelfuld kodning, eller er der en bagtanke?

@Kasper Jeg har en del gange skrevet om at Sense sommetider går amok og giver svartider på mange sekunder (hele tiden i disse perioder). Er dette adresseret i den nyeste firmware, som så viser sig som forhøjet jitter hele tiden?

 

Jeg sidder ikke og måler hver dag og hele dagen, så jeg ved endnu ikke, hvordan grafen udvikler sig med nyeste firmware i forhold til dette.

Omdømme 6
Badge +8

Det viser vel i bund og grund, at Appen ikke virker som den skal og slår det fra.. selvom den melder det.

Dog fortsætter Sense med at sende alle dns-forespørgsler til F-Secure.

Det var det jeg mente, uanset hvad bør der ikke være så langsom opslag.

Nej, vi har efterhånden mange eksempler på, at det ikke er høj ydeevne, man får leveret her. 🙂

Omdømme 7
Badge +9

Hej @Logan 

Jeg har bragt tråden videre og dermed dine budskaber, men jeg har ikke mere at tilføje for nu. 

Tak for dine observationer. 

Dvs. I vil ikke fortælle om evt. rettelser i forhold til Sense? Selvom Sense i nogle perioder kan gøre internettet til en trist affære for jeres kunder?

Jeg tænker, at I godt selv ved, at det her ikke er optimalt. 🤔

(Jeg har skrevet om mine observationer her på forummet i over et år)

Besvar