Svar

Indstilling af streamer


Omdømme 2
Badge +1

Jeg har nu bøvlet længe nok med brugen af Jeres app på mit nye tv. Om det er signalet eller app’en det er galt med har jeg ikke fundet ud af på trods af henvendelser både på Forum og til supporten. 
Grundlæggende er problemet at forbindelsen mistes af og til hver dag både på 5 og 2,4 GHz. Nu vil jeg så måske prøvet at kable mellem tv og Mesh Node eller bruge Streameren. Imidlertid havde jeg en del bøvl med Streameren på mit forrige tv, og derfor vil jeg gerne komme bedre fra start denne gang. Mit tv er et 4K UHD 60 Hz med opskalering til 100Hz Og jeg kender godt problematikken om fps. 
Hvilke indstillinger vil være bedst på Streameren mht opløsning, billede og lyd?

På forhånd tak. 
 

icon

Bedste svar af Radiomanden 21 January 2024, 12:12

Se original

9 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +9

Da det er er et UHD TV så skal den stilles til 2160p/50 da 50 Fps er det der bruges i 220V lande., lyd Stereo.

Omdømme 2
Badge +1

Da det er er et UHD TV så skal den stilles til 2160p/50 da 50 Fps er det der bruges i 220V lande., lyd Stereo.

Tak for svar.

Og det vil også fungere på diverse streamingtjenester? Jeg er også lidt i tvivl mht indstillingen af HDR.

Omdømme 7
Badge +9

https://yousee.dk/hjaelp/artikler/hjaelp-til-yousee-streamer/indstillinger-pa-yousee-streamer

 Dolby Vision, HDR10 eller SDR?

Syntes du at farverne ikke bliver gengivet som de skal? Så kan det skyldes, at du skal vælge et andet HDR-format. HDR betyder High Dynamic Range. Det er et format, der definerer gengivelse af farver, lys og dybde. Dolby Vision og HDR10 er 2 forskellige formater af HDR.

Det er afhængigt af dit TV og det indhold du afspiller, om de forskellige HDR-formater kan gengives.

Alt indhold fra YouSee Play er i SDR (Standard Dynamic Range). Flere af streamingtjenesterne tilbyder indhold i de andre formater.

Under Indstillinger – Enhedspræferencer – Skærm og lyd - Skærmopløsning - HDR-prioritet på din YouSee Streamer, kan du tilpasse opsætningen, så den er præcis, som du ønsker det. Når du vælger et nyt HDR-format, skal streameren genstarte. Det tager ca. 1 minut.

Omdømme 2
Badge +1

https://yousee.dk/hjaelp/artikler/hjaelp-til-yousee-streamer/indstillinger-pa-yousee-streamer

 Dolby Vision, HDR10 eller SDR?

Syntes du at farverne ikke bliver gengivet som de skal? Så kan det skyldes, at du skal vælge et andet HDR-format. HDR betyder High Dynamic Range. Det er et format, der definerer gengivelse af farver, lys og dybde. Dolby Vision og HDR10 er 2 forskellige formater af HDR.

Det er afhængigt af dit TV og det indhold du afspiller, om de forskellige HDR-formater kan gengives.

Alt indhold fra YouSee Play er i SDR (Standard Dynamic Range). Flere af streamingtjenesterne tilbyder indhold i de andre formater.

Under Indstillinger – Enhedspræferencer – Skærm og lyd - Skærmopløsning - HDR-prioritet på din YouSee Streamer, kan du tilpasse opsætningen, så den er præcis, som du ønsker det. Når du vælger et nyt HDR-format, skal streameren genstarte. Det tager ca. 1 minut.

Endnu en gang tak for svar 😀. Jeg har godt nok læst det på YouSee og blevet enig med mig selv om, at det der med at indstille afhængigt af hvor man streamer er tåbeligt, men desværre er der åbenbart forskel på formaterne. Jeg kender ikke til forskellene og om man i virkeligheden oplever så meget forskel så det betyder noget. Det er i alle tilfælde ikke noget som gør streameren lettere at bruge. Hvad gør Googles Chromecast så i forhold til dette?

Omdømme 7
Badge +9

På Google TV.

HDR-indstillingerne for din Chromecast aktiveres automatisk. Farverne i din video kan derfor virke for mættede, hvis du afspiller SDR-indhold. Du kan løse problemer med farven ved at aktivere Matchet indhold.

https://support.google.com/chromecast/answer/10117046?hl=da

Omdømme 2
Badge +1

På Google TV.

HDR-indstillingerne for din Chromecast aktiveres automatisk. Farverne i din video kan derfor virke for mættede, hvis du afspiller SDR-indhold. Du kan løse problemer med farven ved at aktivere Matchet indhold.

https://support.google.com/chromecast/answer/10117046?hl=da

Hej.

Jeg bruger lige et gammelt indlæg for at få direkte kontakt til dig, da du virker til at være en af de få der ved noget man kan bruge når man henvender sig.

Siden jeg har fået et nyt tv ( LG UHD 60Hz) har jeg bøvlet med at kunne streame ordentligt. Streaming direkte på tv’et var lidt en blandet oplevelse. Yousee streameren som jeg har er ikke blevet prøvet, da jeg synes der er alt for meget som kan gå galt da der er mange indstillinger på den, så nu prøver jeg med min Chromecast 4K. Det er heller ikke supergodt da den især på Yousee app’en “glitcher”. Der er ganske små ryk i billedet ved afspilning. Jeg har været inde i indstillinger på Chromecasten og sat den til 4K 60Hz da det skulle matche tv’et, men om det er korrekt ved jeg ikke. I wifiindstillingen på Chromecasten står der at signalet er fremragende. Man bliver ikke meget klogere når man søger hjælp til enheden på Googles egen hjemmeside.

Chromecasten får ligesom tv’et wifi fra en Yousee mesh/booster selvom det ikke burde være nødvendigt da routeren ikke er langt fra enhederne. Routeren står i et teknikskab ca. 4 meter fra dem. Jeg er godt klar over det ikke er optimalt med en router i et skab men der er ikke andre muligheder i lejligheden. Når jeg bruger YouSee app’en Mit Internet kan jeg se at forbindelsen til Chromecasten ligger og svinger hvor max er et sted i 20’erne (oftest lang under). Hastigheden skifter hele tiden mens jeg bruger app’en. Sådan er det også med tv’et. Hvis jeg laver en hastighedsmåling på min mobil  med Ookla så få jeg en hastighed som oftest ligger på omkring 350 -500 mbps (lige nu 355) men på YouSee hastighedstesten er den altid markant lavere (lige nu 150). Kan alle problemer ligge i at enhederne simpelthen ikke får den hastighed der er brug for? Google anbefaler jo selv at Chromecast 4K skal have min. 20mbps, hvilket min forbindelse ikke giver jævnt.

Jeg har overvejet om jeg skal skifte til fiber, men hvis det ikke er helt sikkert det vil virke bedre så kan det jo ikke betale sig. Jeg har med stor interesse læst dine anbefalinger af andre enheder til streaming, men de er vel ikke bedre hvis de ikke får den rette mængde mbps?

Venlig hilsen.

Falkengren

Omdømme 7
Badge +9

Indhold skal afspilles med den korrekte framerate for at undgå Motion Judder, TV sendes med enten 25 eller 50 fps da netfrekvensen jo er 50 Hz, Indhold fra f.eks Nordamerika er enten i 30 eller 60 fps da netfrekvensen er 60 Hz.

Det har kun betydning på Streamingtjenester, ikke på modtagelse af TV da det er 50 Hz. (25/50 fps).

Med hensyn til svingende hastighed på Coax Bredbånd, så skal du kunne få den hastighed der betales for uden problemer det har jeg altid haft, har nu en 300/300 fiber og den hastighed har jeg, bruger udelukkende Wi-Fi. Dækker 90 Kvm uden extra udstyr. Router er efter forskrifter placeret højt og frit.

 

Omdømme 2
Badge +1

Indhold skal afspilles med den korrekte framerate for at undgå Motion Judder, TV sendes med enten 25 eller 50 fps da netfrekvensen jo er 50 Hz, Indhold fra f.eks Nordamerika er enten i 30 eller 60 fps da netfrekvensen er 60 Hz.

Det har kun betydning på Streamingtjenester, ikke på modtagelse af TV da det er 50 Hz. (25/50 fps).

Med hensyn til svingende hastighed på Coax Bredbånd, så skal du kunne få den hastighed der betales for uden problemer det har jeg altid haft, har nu en 300/300 fiber og den hastighed har jeg, bruger udelukkende Wi-Fi. Dækker 90 Kvm uden extra udstyr. Router er efter forskrifter placeret højt og frit.

 

Tak for svar. Ud fra det du skriver så skal jeg måske bruge den indstilling på Chromecasten som er noget med at den selv justerer sig efter det man ser. Eller stille den på 4K 50Hz.
Mht hastigheden så har jeg flere gang talt med YouSee uden at få noget konkret ud af det. Det var dem som foreslog mesh/boosteren. En hastighed på 300 - 500 målt på en trådløs enhed burde vel også være nok. Jeg ville da også placere min router højt og frit hvis jeg kunne, men som skrevet så er den placering den har eneste mulighed pt. At den er lukket inde betyder vel heller ikke noget på 3-4 meter. Jeg har ikke problemer med signal længere væk i lejligheden. 
Der går desværre alt for meget tid med at prøve at få det til at fungere optimalt 🙂

Omdømme 7
Badge +9

Den skal klart stilles til 2160p og har den Auto Match Framerate, så skal den stilles til det. Har man en Mesh node på Router/Modem, så er det vigtigt at den modtager et fint signal fra Modem/Router, som ikke falder under -55dbm. Mit ligger på -35 dBm hvor TVet står, lidt lavere hvor jeg normalt bruger PCen. Har kun Router.

 

Besvar