En venlig kvindestemme oplyser i videoen indledningsvis [citat] "Har du adgang til YouSee Musik, kan du også benytte YouSee Musik på dit tv" [citat slut] - altså helt kategorisk og uden forbehold.
Der er kun lige det problem, at instruktionsvideoen ikke med et eneste ord oplyser, at denne app ikke kan bruges af alle med adgang til YouSee Musik.
Eksempelvis har jeg måttet konstatere, at jeg ikke har adgang til den, selvom jeg hos YouSee har alt: fibernetforbindelse med coax videre til tv, Humax boks, to mobilabonnementer, bredbåndsabonnement og den store tv-pakke. Og jeg har først fået bekræftet dette efter flere langvarige opkald til YouSee support. Så vidt jeg - uden større teknisk indsigt - kan forstå, så er det vist kun de, som har kobberforbindelse og/eller en Cisco boks, der har adgang til denne app. Det kunne - og burde - YouSee vel have informeret om i den nævnte instruktionsvideo? Det ville have sparet mig for megen tidsspilde. Jeg må derfor nok desværre betegne instruktionsvideoen som misinformerende, og jeg opfordrer YouSee til at få den korrigeret, så mange kunder ikke ledes på vildspor.
Jeg er siden hen blevet opmærksom på, at denne problemstilling for 11 måneder siden er behandlet i en tråd med titlen "Human boks musik app?" oprettet af JanieP - se: https://forum.yousee.dk/udstyr-og-andet-41/humax-boks-musik-app-101512/index1.html#post125479, som jeg nu også har bidraget til.
I den tråd har en medarbejder i "YouSee Forum Team" ved navn Ozcan for 11 måneder siden leveret følgende "fyldige" kommentar til, at vi er nogle - formentlig rigtig mange - der ikke har adgang til app'en: "Det er ikke noget jeg vil udelukke vi får en dag i fremtiden, men heller ikke noget jeg kan garantere." Det svar fra en autoritativ enhed, som jeg gætter på, at "YouSee Forum Team" er, kan vist næppe gøre sig fortjent til betegnelsen imponerende.
"... en dag i fremtiden ..." må jo mildt sagt siges at være noget svævende - for nu ikke at sige helt hen i vejret. YouSee må da være i stand til at oplyse, om man er opmærksom på og anerkender problemet, om man overhovedet arbejder på at løse det, og i bekræftende fald angive en tidshorisont for, hvornår der kan forventes at foreligge en løsning. Det er da næppe raketvidenskab, vi har med at gøre.
Jeg kender godt - og gør hyppigt og med glæde brug af - de øvrige adgange til YouSee Musik: via mobiltelefon og hovedtelefoner eller anlæg i bilen, via stationær PC og anlæg, via tablet eller laptop og anlæg. Men vi er altså - når det nu er muligt på nogle af YouSee's bokse - mange, som ved afspilning af spilleliste eller cd også gerne ville kunne vælge via app'en at se det fulde YouSee Musik skærmbillede (helt ligesom på en PC) på en stor tv-skærm, som også viser de kommende numre og mange flere informationer, f.eks. hvis man har gæster, så gæsterne ikke alle hver for sig og hele tiden skal hen og se på det mere gnidrede skærmbillede på en tablet.