Phishing-mails
Du kan læse mere om Sikkerhed, Fup og Phishing her
Oprindeligt indlæg:
Vi oplever jo desværre tit, at vores kunder modtager mails, der ser ud som om, at de kommer fra TDC, Nets, banken eller lignende.
Vi holder hele tiden øje med disse mails og skriver om de vigtigste på http://sikkerhed.tdc.dk/. Du kan læse mere om phishing på vores Hjælpesider.
Modtager du en phishing-mail, eller er du i tvivl om ægtheden af mail, kan du tjekke i denne tråd, om andre allerede har advaret mod den, og vi har skrevet om den, eller om den er ny.
Kopier teksten fra mailen og læg den i en kommentar herunder. Gem gerne mailen, hvis vi skal bruge den.
Jeg har netop fået denne i min arbejdsmail:
Fra: "Netbank" <betal@commerz.de>
|
I denne artikel har vi samlet dem, der har ramt redaktionens indbakker:
http://sikkerhed.tdc.dk/publish.php?id=33746
Emnet på mailen er:
[tdc] : Problem til din regning !
Teksten lyder således:
Hej,
vi meddele dig, at din regning er betalt to gange, og det er på grund af en teknisk fejl.
Når du bekræfter oplysningerne på kortet, vil vi refundere din konto
detaljer :
..................................................................
Ordrenummer : 40-1177505228886526
Mobiloperatør : TDC
Betales af : kreditkort
Status : Venter på tilbagebetali
.................................................................
Baggrund af dette, for sikre, din tjeneste er den ikke afbrudt, vil vi gerne invitere dig at bekræfte og opdatere dine faktureringsoplysninger i dag.
TDC - Privat - Mit TDC - Mere - Sikkerhed - SIDE TILBAGEBETALING
Tak for din tillid,
Se dig snart på www.TDC.DK
Denne e-mail er blevet sendt automatisk. Please, ikke svarer, er din forespørgsel udføres ikke.
Du kan kontakte os via følgende e- : customercare@tdc.dk.
Læs mere på http://sikkerhed.tdc.dk/publish.php?id=33751
Emnet på mailen er:
Bill : AK778E50
Således er teksten i mailen:
Fra: TDC <billtd@malaka.spicum.uma.es>
Dato: 26. jun. 2013 05.28
Emne: Bill : AK778E50
Til:
Din konto
Kære kunde, Kære kunde
Din betaling blev afvist af din bank.
For at betale din regning, skal du klikke på nedenstående link din konto er midlertidigt låst
> [ Klik Her - Opsæt din regning ]
I mangel af bekræftelse fra dig inden 15 dage
Vi vil gå til at opsige dit abonnement.
Vi har lavet en særlig side, der giver dig mulighed for at få direkte adgang til betaling.
Tak ikke at reagere på denne meddelelse.
Klik på linket, der vises under budskabet for at få adgang til din rekord
oplysninger.
Læs venligst kortet omhyggeligt og give os nyttige renseignent
Klik på linket [ Opsæt din regning ] for at få adgang til din information sheet
Læs mere http://sikkerhed.tdc.dk/publish.php?id=33760
- Indlagt mellemrum i klikbart link. /MajaH
Postkassen har overskredet lagergrænse der er 20 GB som indstillet af din
administrator, er du i øjeblikket kører på 20,9 GB, kan du ikke være i
stand til at sende eller modtage ny post, indtil du igen validere din
postkasse.
https:// docs.google.com/forms/d/1dGQ6nDqR6BfUp-RVw2XX3-4-aMO8Gnst918krcckRvg/viewform
At re-validere din postkasse så KLIK eller kopiere indsætte linket ovenfor
og udfyld de ønskede data s
Thanks
Webmail System Administrator
Er der andre, der har modtaget en lignende e-mail?? Jeg har naturligvis ikke trykket på linket

har modtaget sådan en mail:
Hej,
Adgang til din konto er begrænset til følgende :
(Din fil er: 1580_12)
For at bekræfte din refusion :
|
Stina
Adgang til din konto er begrænset til den næstfølgende:
Vi har bemærket, at du har betalt din faktura 2 gange på samme tid
(Din fil er: 1580_12)
Log ind nu
line,
Har lige modtaget ovenstående mail , fra. Support@tdc.dk
Adgang til din konto er begrænset til den næstfølgende:
- Vi har bemærket, at du har betalt din faktura 2 gange på samme tid
|
line,
Har lige modtaget denne email fra: TDC <service@tdc.eu.dk>
Jeg har fjernet linket for en sikkerheds skyld - Stina
Har du mulighed for at sende mig mailen på mailmittdc@tdc.dk?
Venlig hilsen
Stina
Tak for din hurtige reaktion

Det ser ud til at den ikke ret gerne vil vidresendes, jeg får, når jeg prøver følgende:
Log ind Kontakt YouSee support.Klik for at komme tilbage. Brug ikke browserens Tilbage-knap (eng.: Back).Fejlnummer: 708??
Meget mærkeligt... Nå men jeg skriver bare om den uden et dump så :-)
Stina
Stina
Så fik jeg en mail i min indbakke, som jeg ikke kunne drømme om at svare på.
Mailen er sendt fra denne mailadresse: rosenergoloaneu @ manager.in.th
Forskælden på denne og andre jeg har set, er - at der ikke er et link i mailen, så måske er det kun en spammail, hvilket jeg har anmeldt den som.
From: ROSENERGO BANKENSent: Tuesday, August 06, 2013 9:52 PMTo: undisclosed-recipients:Subject: lån, du har brug for Vi er i øjeblikket tilbyder lån til interesserede til en overkommeligrente på 3% om året.Vores metode giver dig chancen for at angive størrelsen af lånetnødvendigt, og også varigheden du har råd til.Dette giver dig en reel chance for at få det lån, du har brug for! For at kvalificere sig til et lån, Venlig at give følgende: Lånebeløb:Lån Varighed:navn:Kontakt Adresse / land:Mobilnummer:Beskæftigelse: Med ovenstående oplysninger om dig, kan vi behandle dit lån anmodning.
(FJernet link. Patrick, forum adm.)
|
- Fjernet bagvedliggende usikre link, og sendt dem til Stina. /MajaH
Hej - Det her må da være et godt eksempel på phising motaget fra TDC@client.dk
<tdkc.wp1admin@security.org> i dag.
Mvh - Peter
God morgen,
Vi meddele dig, at din regning er betalt to gange, og det er på grund af en teknisk fejl.
Når du bekræfter oplysningerne på kortet, vil vi refundere din konto detaljer : ..................................................................
Ordrenummer : 43-009172581662 Mobiloperatør : TDC Betales af : Kreditkort Status : Venter på tilbagebetali ................................................................. Baggrund af dette, for sikre, din tjeneste er den ikke afbrudt, vil vi gerne invitere dig at bekræfte og opdatere dine faktureringsoplysninger i dag.TDC - Privat - Mit TDC - Mere - Sikkerhed - SIDE TILBAGEBETALING
Tak for din tillid, Se dig snart på www. tdc.dk
Denne e-mail er blevet sendt automatisk. Du kan kontakte os via følgende e- : customercare@tdc.dk. |
- Fjernet bagvedliggende usikre link, og sendt dem til StinaC. /MajaH
Problem til din regning 40-990218873650
God morgen!
Vi meddele dig, at din regning er betalt to gange, og det er på grund af en teknisk fejl.
Når du bekræfter oplysningerne på kortet, vil vi refundere din konto detaljer : ..................................................................
Ordrenummer : 40-990218873650 Mobiloperatør : TDC Betales af : Kreditkort Status : Venter på tilbagebetali ................................................................. Baggrund af dette, for sikre, din tjeneste er den ikke afbrudt, vil vi gerne invitere dig at bekræfte og opdatere dine faktureringsoplysninger i dag.
TDC - Privat - Mit TDC - Mere - Sikkerhed - SIDE TILBAGEBETALINGTak for din tillid, Se dig snart på www. tdc.dk
Denne e-mail er blevet sendt automatisk. Du kan kontakte os via følgende e- : customercare@tdc.dk. |

I de to sidste mail var de bagved liggende blå link ikke ens, selvom de to mail, ser ud til at være ens.
Derfor er det vigtigt at kopiere hele mailen ind, så StinaC bliver oplyst om siderne der linkes til.
http://sikkerhed.tdc.dk/publish.php?id=33751
- Flyttet indlæg til denne tråd. Slettet klikbart link og sendt bagvedliggende link til StinaC. /MajaH
jeg har faet den her mail, kan man gå udfra at det er spam???
Problem til din regning - 01 # 597482402181! |
Hej! Vi meddele dig, at din regning er betalt to gange, og det er på grund af en teknisk fejl. Når du bekræfter oplysningerne på kortet, vil vi refundere din konto detaljer : .................................................................. Ordrenummer : 01-597400684412310 Mobiloperatør : TDC Betales af : Kreditkort Status : Venter på tilbagebetali ................................................................. Baggrund af dette, for sikre, din tjeneste er den ikke afbrudt, vil vi gerne invitere dig at bekræfte og opdatere dine faktureringsoplysninger i dag. TDC - Privat - Mit TDC - Mere - Sikkerhed - SIDE TILBAGEBETALING (Slettet usikkert link) Tak for din tillid, Se dig snart på www. tdc.dk (Slettet usikkert link) Denne e-mail er blevet sendt automatisk. Du kan kontakte os via følgende e- : customercare@tdc.dk. . |
bthye83 skrev:
jeg har faet den her mail, kan man gå udfra at det er spam???
Hej bthye83.
Ja det kan du tro det er. En så kaldt Phishing-mail. Jeg har derfor flyttet dit indlæg til denne tråd, så du kan læse hvad StinaC, skriver om det.
- Flyttet indlæg fra abonnement til denne tråd. Slettet klikbart link. /MajaH
Det er helt tydelig en fupmail, som har til hensigt at få kontoplysninger ud af abonnenter.
------------------------------Hej!
Når du bekræfter oplysningerne på kortet, vil vi refundere din konto
detaljer :
..................................................................
Ordrenummer : 01-597400684412310
Mobiloperatør : TDC
Betales af : Kreditkort
Status : Venter på tilbagebetali
.................................................................
Baggrund af dette, for sikre, din tjeneste er den ikke afbrudt, vil vi gerne invitere dig at bekræfte og opdatere dine faktureringsoplysninger i dag.
TDC - Privat - Mit TDC - Mere - Sikkerhed - SIDE TILBAGEBETALING (
Slettet usikkert link)
Tak for din tillid,
Se dig snart på www. tdc.dk (Slettet usikkert link)
Hilsen
JPL
modtaget denne i dag:
Hej! | |
Vi meddele dig, at din regning er betalt to gange, og det er på grund af en teknisk fejl. Når du bekræfter oplysningerne på kortet, vil vi refundere din konto detaljer : |
|
Besvar
Enter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.