Spørgsmål

Indbygget sikkerhedspakke i router - hvad dækkes?


Badge

Jeg opdaterede min sikkerhedspakke i januar som anbefalet. Jeg slog Bankbeskyttelse til, hvilket desværre så betød, at jeg på E-boks ikke kunne åbne vedhæftede link til websider.

Jeg kommunikerede  med en chatrobot (forstod ikke en dyt, og skulle svare på det samme flere gange), som fik mig til at nulstille router, hvilket ikke løste mit problem, tværtimod, men medførte i stedet at den default satte min router til routers medfødte navn og password, og jeg kunne ikke omdøbe navn og password.

Fik ringet til YouSee - igen en chatrobot - gud forbyde det, så jeg bad om en rigtig person. Her fik jeg så at vide at sikkerhedspakken nu ligger i router (det stod der ikke noget om, da I kommunikerede ud, at den skulle opdateres. Det fremgik heller ikke at den personlige tilkøbte sikkerhedspakke abonnement blev stoppet. Dårlig kundeservice/kommunikation.

Medarbejder fik løst mit problem med router, og jeg fik at vide jeg skulle afinstallere Yousee sikkerhedspakken da det nu lå i router. So far so good.

Jeg har læst andre indlæg, om at PC, IPAD osv. nu ikke længere er sikret når disse devices tages med på farten. ØV ØV - så skal man købe særskilt sikkerhedspakke.

Nu bliver jeg så i tvivl om min dækning på sikkerhedspakken i router også dækker virus og ikke kun hackerangreb? - altså er den lige så dækkende som hvis der købes en personlig sikkerhedspakke til PC.?

Mvh. Jetmor


13 Kommentarer

Badge

Tilføjelse:

Når jeg logger ind på MitYouSee, Mit abonnementer, kan jeg klikke på link til Sikkerhedspakke, og det ser ud til at jeg har 5/5 licenser til rådigehed. Det ser derfor ud til at jeg fortsat har pakken. Hvorfor skulle jeg så afinstallere den?

Hvis jeg nu gerne ville beholde den på PC, en så jeg kunne tage den med på farten?, skulle den ikke afinstalleres??

Nogen der kan fortælle hvad der er op og ned i det her?

 

 

Omdømme 7
Badge +9

Det er F Secure der ligger på Modems og på Fiber Router, den gør det samme som sikkerhedespakken, hvis man ikke længere har den på de bærbare enheder, så er de ikke længer beskyttet, hvilket de ville være hvis den var på. De 2 kan sagtens køre sammen uden konflikter.

Har den stadig på telefonen, den er desværre ikke længere understøttet på min PC (Chrome OS), desværre er den heller ikke på min Router, da opdatering af den stoppede for nogle år siden.

De to gør ikke helt det samme. Antivirus på computeren kan fange grimme ting, der bliver afviklet på computeren. Det kan beskyttelsen i modemmet ikke. Den kan kun blokere visse hjemmesider / blokere enheder på lokalnettet, der opfører sig mystisk. 

Badge

Hej Radiomanden og Logan

Tak for jeres hurtige respons.

Skal jeg forstå det sådan:

  1. At hvis router er af en vis alder, så ligger sikkerhedspakken ikke der på, som YouSee ellers siger?
  2. Kan ikke helt tyde jeres svar (synes I skriver noget forskelligt og måske så alligevel ikke:  @Radiomanden:  siger det er det samme, og siger så dog,  at hvis det kun er på ruter så er jeg ikke helt beskyttet. Skal jeg så have den tilkøbe sikkerhedspakke?
  3. @Logan: du siger de to ikke gør det samme - siger dermed at jeg også skal have den tilkøbte sikkerhedspakke udover router?

Som jeg tolker det skal jeg tilkøbe/installere sikkerhedspakken på diverse devices igen? er det korrekt forstået?

Mvh. Jette

 

Omdømme 7
Badge +9

Så er den jo ikke meget værd, man fik indtrykket, af det der blev oplyst, at man var lige så godt beskyttet som man ville være med en sikkerhed på enhederne. Det er man så åbenbart ikke.

Det kommer an på, hvad man har behov for. Hvis man har behov for antivirus på computeren (ud over hvad der evt. følger med styresystemet), som kan analysere filer og på styresystem-niveau fange virus, så er det ikke nok med beskyttelse i modemmet.

For god ordens skyld: Det fungerer ikke, hvis man sætter modemmet i bridge mode og kobler sin egen router på.

Det fungerer heller ikke, hvis man benytter DoH (DNS over HTTPS) eller lign. Det er noget, der sættes op i browseren eller i nyere styresystemer (f.eks. Windows 11).

Hvis man benytter VPN, fungerer det heller ikke, da modemmet således ikke ser DNS-opslagene.

Omdømme 7
Badge +9

Hej @jbtm 

Du har denne beskyttelse i routeren og dermed på enheder tilkoblet routeren, men du kan godt supplere med sikkerhedspakken, som kan fange og slette virus osv. 

 

Sikkerhedspakken er også god, hvis du er på farten med din computer og ikke er tilkoblet routeren, men så stadig ønsker beskyttelse af denne. 
 

 

Omdømme 6
Badge +8

Det kommer an på, hvad man har behov for. Hvis man har behov for antivirus på computeren (ud over hvad der evt. følger med styresystemet), som kan analysere filer og på styresystem-niveau fange virus, så er det ikke nok med beskyttelse i modemmet.

For god ordens skyld: Det fungerer ikke, hvis man sætter modemmet i bridge mode og kobler sin egen router på.

Det fungerer heller ikke, hvis man benytter DoH (DNS over HTTPS) eller lign. Det er noget, der sættes op i browseren eller i nyere styresystemer (f.eks. Windows 11).

Hvis man benytter VPN, fungerer det heller ikke, da modemmet således ikke ser DNS-opslagene.

Ifølge F-secure er det ikke nødvendigt med ekstra sikkerhed på enheden med en Sense router. Hvordan youSee/F-secure har sat det op vides ikke. Appen findes jo heller ikke til youSee’s Sense.

 

Det er vel i bund og grund en cloudbaseret løsning på dns level det handler om. 

Ja, det handler kun om blokering på DNS-niveau. Den kan dog også blokere enheder, som udviser mistænkelig adfærd. Det er teknisk forkert at sige, at løsningen kan det samme som noget, der installeres på enheden.

Antivirus på computeren kan fange filer med virus i. Det har Sense i routeren ingen mulighed for. 

Omdømme 6
Badge +8

Ja, det handler kun om blokering på DNS-niveau. Den kan dog også blokere enheder, som udviser mistænkelig adfærd. Det er teknisk forkert at sige, at løsningen kan det samme som noget, der installeres på enheden.

Antivirus på computeren kan fange filer med virus i. Det har Sense i routeren ingen mulighed for. 

Jeg er enig med dig og det undrer mig også, at F-secure skriver dette.

Det minder lidt om NextDns, som de har bygget det op.. AI technology

 

Ja, den del af Sense er blot sådan en DNS-service + DNS-hijacker (således man ikke kan undslippe, hvis man bruger almindelige opslag via port 53).

Edit: For lige at uddybe. Man bruger ikke Sense til at få omsat navne til ip-adresser. Sense tilbageholder svaret fra den egentlige DNS-server, indtil F-Secures cloud har enten godkendt eller afvist det.

(Sense i seneste firmware til 3890 har fået ipv6-understøttelse. Ikke, at det fortæller noget om deres v6-planer, men... 🙂) 

--

Badge

Tak til jer alle for jeres svar og kommentarer. Vi har nu installeret sikkerhedspakken igen på vores PC, er og telefon. Jeg synes bare godt YouSee kunne informere kunderne om det, så jeg kunne have sparet alt det arbejde. 

Besvar