Svar

Mystiske besvarelser på ikke-eksisterende opkald.


Badge

Hej,

Cirka tre til fem gange om ugen, oplever jeg, at folk ringer eller skriver til mig på min mobiltelefon, at jeg tilsyneladende har forsøgt at ringe til dem. Problemet er blot, at jeg ikke har foretaget de omtalte opkald.
De fleste er helt forstående omkring det, men enkelte er decideret ubehøvlede og tror ikke på, når jeg siger at jeg intet kendskab har til opkaldet.

Er der nogen der har oplevet lignende, og eventuelt ved hvordan man slipper af med de gener?

Jeg antager, at mit nummer er røget ind i en eller anden automatisk opkaldspulje af numre, men kan ikke helt se, hvad gavn bagmændene skulle have af, at tilfældige mennesker ringer til mig.

Det er underligt nok begyndt umiddelbart efter jeg skiftede til Yousee fra Telmore, men kan i sagens natur ikke vide om der her er en sammenhæng.

icon

Bedste svar af PeterA4 14 March 2024, 21:55

Se original

6 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +9

Når man ringer via internettet kan man indsætte et tilfældigt telefonnummer. I dette tilfælde har man valgt dit mobil nummer. 

Det er fuskere, som vil have dig til at tage telefonen. Når de leder efter danske ofre bruger de danske numre. Så er der en større chance for opkaldet bliver besvaret. 

Tager man telefonen bliver man f.eks. udsat for en engelsk talende, som f.eks. siger det er fra Microsoft og din computer har fået en virus. De vil så hjælpe dig med at installere noget farligt software, som opsnaper f.eks. bankoplysninger. 

Det kan også være en dansk talende, som siger de ringer fra din bank og nogen forsøger at tømme din konto. 

Det har ikke noget med, at du har skiftet selskab, og der er ikke noget du kan gøre ved problemet ud over at skifte nummer. 

 

 

 

Omdømme 6
Badge +8

Det du er udsat for kaldes Spoofing, du kan ikke gøre noget ved det, men det er en god ide at få udeladt nummer, så dit mobil nr. ikke står på dgs, 118 og ligende. 
læs mere her..

 https://yousee.dk/hjaelp/artikler/spoofing-opkald-fra-danske-numre

 

Du kan kontakte youSee for at få udeladt nummer.

 

https://yousee.dk/hjaelp/artikler/skjul-mine-oplysninger-online

Omdømme 7
Badge +9

Det klares på Mit You See under indstillinger for abonnement.

Omdømme 6
Badge +8

Hej @Dragsdal 

Det lyder rigtigt nok som om du er ramt af spoofing, desværre. 

Hvor længe har det stået på? Normalt skifter de her svindlere nemlig numrene ud igen ret hurtigt. 

Badge

Når man ringer via internettet kan man indsætte et tilfældigt telefonnummer. I dette tilfælde har man valgt dit mobil nummer. 

Det er fuskere, som vil have dig til at tage telefonen. Når de leder efter danske ofre bruger de danske numre. Så er der en større chance for opkaldet bliver besvaret. 

Tager man telefonen bliver man f.eks. udsat for en engelsk talende, som f.eks. siger det er fra Microsoft og din computer har fået en virus. De vil så hjælpe dig med at installere noget farligt software, som opsnaper f.eks. bankoplysninger. 

Det kan også være en dansk talende, som siger de ringer fra din bank og nogen forsøger at tømme din konto. 

Det har ikke noget med, at du har skiftet selskab, og der er ikke noget du kan gøre ved problemet ud over at skifte nummer. 

 

Jeg får ofte indere i røret fra “Microsoft” som vil “hjælpe” med at reparere min computer.
Dem finder jeg stor nydelse af at lave fis med, og blandt andet fortælle dem til allersidst, at jeg har Macbook, eller spørge fra hvilken IP-adresse de kan se min computer siden de er opmærksomme på, at den er fejlbehæftet.
Men jeg vil ikke mene, at det er denne type svindel jeg er udsat for, og det er jo ikke mig, som forsøges narret til at ringe tilbage til et ukendt nummer - jeg er modtageren… 

Hej @Dragsdal 

Det lyder rigtigt nok som om du er ramt af spoofing, desværre. 

Hvor længe har det stået på? Normalt skifter de her svindlere nemlig numrene ud igen ret hurtigt. 

Ja, det tænker jeg også. Det er blot mystisk at spoofe et nummer, som faktuelt er i anvendelse, og ikke dirigere ofrene hen i en eller anden dyr servicetjeneste. Svindlerne får jo intet ud af, at de ringer til mig…

Det har stået på en lille måneds tid.

 

Omdømme 6
Badge +8

Jeg tror heller ikke at målet er, at få dem til at ringe til dig - målet er, at få dem til at udlevere oplysningerne eller lignende mens de har dem i røret. Heldigvis, er der mange efterhånden klar over, at der er tale om scam, og undlader derfor enten at tage den, eller at lægge på når de de går i gang med at prøve, at fiske oplysninger. 

Dvs. dem der kontakter dem, er altså f.eks. dem der har x antal ubesvarede opkald for dig, og derfor tror at du spammer dem med opkald. 

Der er desværre ikke så meget vi kan gøre når det omhandler spoofing - men jeg håber, at det snart stopper. 

Besvar