Spørgsmål

Problemer med at sende mails til mail.dk, post.tele.dk, youmail.dk


Badge

Hejsa.

Vi kan ikke længere sende mails til e-mail adresser fx. ved xxx@mail.dk, xxx@post.tele.dk, xxx@youmail.dk. Der kommer svar retur:

<xxxxx@youmail.dk>: host xxxx.mail.dk[aaa.bbb.ccc.dd] said: 550 5.7.1 message considered spam (in reply to end of DATA command)

Problemet startede i sidste uge. Hvis jeg tester mailen for om andre syntes det er spam, så er alt OK med fx. SPF-record opsætning. Så hvorfor syntes mailserveren at det er spam, der modtages når ingen andre bliver afvist. Og hvorfor er problemet opstået nu, når der ikke tidligere har været problemer?

Mail bliver ikke engang leveret i modtagerens “uønsket post”, så der er ikke så meget at gøre.

Jeg har læst andre indlæg om andre der har haft tilsvarende problemer for små 2 uger siden, men de er afsluttet med at problemet er blevet løst. Det virker bare ikke sådan her.

Så hvad kan vi prøve?

Hilsen Kim

/Redigeret af Forum-teamet: Slørret host- mailadresse


28 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +9

Hej @Kim H. 

Velkommen på YouSee Forum😊

Det er naturligvis ikke optimalt, at dine mails ikke modtages.

Er det en YouSee mail du sender fra eller eller anden mailkonto?

Årsagen kan være at trådstarterens e-mailadresse eller eksterne IP-adresse er blevet registreret hos YouSee som afsender af spam, og derfor blokeret. Det er jo faktisk det, som YouSees mailserver siger i retursvaret. 

YouSee har sløret navnet på deres egen mailserver og IP-adresse. Må YouSees mailserver ikke nævnes i Forum - den er jo ikke personhenførbar?

Omdømme 7
Badge +9

Hej @MS-ERIK 

Det kan godt være, at jeg har været for hurtig i min moderering her - beklager i så fald! 😊 Trådstarter må så vedlægge den fulde fejlbesked igen.

Så det vil sige, at det er en YouSee mailkonto der sendes fra? 

Hej @Kasper 

Nej, jeg opfatter trådstarterens henvendelse således, at der ikke kan sendes mail TIL en YouSee mailkonto. 

Det slørede navn xxx.mail.dk må enten være pop3.mail.dk eller imap.mail.dk, og YouSee afviser mail fra trådstarterens mailadresse fordi disse mail sandsynligvis fejlagtigt betragtes som spam.

OBS. Forum-teamet har glemt at sløre linket bag trådstarterens mailadresse. Det er ikke nok kun at sløre den viste tekst.

Omdømme 7
Badge +9

Hej @MS-ERIK 

Okay tak - det skulle være slørret nu også, tak 😊 Vi moderer hellere engang for meget end en gang for lidt. 

Det må være noget med trådstarters mailkonto så, der måske er flagged et sted. 
Ved kontakt til vores postmaster kan dette skyldes, at der ikke er sat korrekt sikkerhed op på afsenders mailkonto.

Dette kan tjekkes ved at slå mailadressen op på denne side: https://mxtoolbox.com/ 

- Det kan f.eks. være, at der ikke er sat Dmarc sikkerhed op på afsenderadressen.

Badge

Hej @Kasper og @MS-ERIK 

Tak for jeres svar. Jeg havde selv forsøgt at sløre mail og IP-adresse, da jeg kunne se at det ellers ville blive “sløret”. Jeg kan så dog se at mit opslag alligevel er blevet sløret :-)

@Kasper du har ret i at det ikke er muligt at SENDE til en YouSee mail adresse. Afsender mail adressen er ikke en YouSee mail. Mail serveren der anvendes som afsender/mail-relay, er ikke blacklistet - i hvert fald ikke når den tjekkes på mxtoolbox.com. Men hvis YouSee kan finde på at blackliste denne IP, så er det klart at alle mails der sendes via denne bliver afvist.

Der er opsat SPF på domænet men ikke DKIM eller Dmarc. Det plejer ikke at være et problem, da mails tidligere er gået igennem uden problemer.

Når jeg tester mail afsendelse via mail-tester.com, for om det evt. kan opfattes som spam så ligger score på omkring 9 ud af 10, og det ene point er pga. DKIM.

Men jeg tænker at det er vel ikke “bare” pga. DKIM, at YouSee mail serveren nu slet ikke vil modtage mails, som tidligere er kommet igennem? Med mindre dette er ændret indenfor de sidste par uger?

Jeg sender gerne ip-adresser/mail adresser oa. men jeg forventer at de vil blive sløret, så man alligevel ikke kan se dem? Eller det er måske kun i visningen af beskeden, at de bliver sløret, så de relevante personer godt kan se hvad der er skrevet?

Hilsen Kim

Omdømme 7
Badge +9

Der må ikke slås noget op der er personhenførbart, gøres det, så bliver det som du ser slettet, ingen kan derefter se det.

Der må heller ikke oplyses hvilken by man bor i, ej heller postnummer, at man så e.v.t kan se det når der klikkes på en brugers Avatar er en anden sag.

Omdømme 7
Badge +9

Hej @Kim H. 

Jeg har sendt dig en privatbesked, så vi kan få kigget på den blokering, som jeg tænker der er på din mailadresse i vores system😊

Badge

Hej @Kasper 

Det er meget fint. Jeg skriver til dig - det bliver nok først i morgen, da jeg er på landevejen det meste af dagen i dag :-)

Hilsen Kim

Hej @Kim H. ! Jeg kunne godt tænke mig at høre om du har fået løst dit problem. Jeg har stået med præcis samme problem i mit firma siden YouSee lavede nogle opdateringer i slutningen af Maj tror jeg det var. YouSee melder at vi var nødt til at Oprette vores DMARC til karantæne, men det har heller ikke hjulpet ☹️. 

Omdømme 6
Badge +8

Hej @f11942 

Årsagen til fejlen kan være, at jeres IP-adresse er en del af et IP-range som vi har blokeret pga. spam - det betyder ikke at I sender spam, men blot at nogle i samme range gør. 

Det skal vi have tjekket op på, og du må derfor meget gerne sende et billede af hele den fejlbesked I får, når I forsøger at sende til vores domæner, til yousee-postmaster@yousee.dk - så kan de undersøge det nærmere. 

Ha’ en god dag! 

@Louise  Vi får ingen fejlbesked retur. Vi sender via SMTP. Vi har allerede en kommunikation med jeres postmaster, men der er ingen af de forslag de er kommet med, der har hjulpet. Derfor er jeg ude efter andre med samme problem, som måske har fået det løst ;O). Når vi sender fra en Outlook klient kommer de fint igennem, men ikke via SMTP. De lander i U-ønsket post i vores kundes Web-mail. Hvis vores kunde kører f.eks. med en outlook-klient, så når de aldrig ind til ham. Hvis kunden prøver at godkende os som afsender fra deres U-ønskede, hjælper det intet, de bliver ved med at lande i U-ønsket.

 

Omdømme 6
Badge +8

Hej @f11942 

Tak for uddybningen. 

Ved du tilfældigvis hvordan modtager har markeret jeres mail som ikke uønskede? 

Det skal nemlig gøres som beskrevet nedenfor - så det kan de evt. forsøge, hvis det ikke er det de allerede har gjort - eller Postmaster har anbefalet. 
 

1. Højreklik på den mail der lander forkert og vælg "Vis originalen"

2. Kopier den tekst der står efter "Return-path:" - det finder du øverst. Det skal være teksten uden <>

3. Gå herefter i Indstillinger og vælg “Blokerede og tilladte afsendere”. 
- Hvis der er tale om en mail der havner i SPAM, men som ikke er SPAM, skal du kopiere teksten fra punkt 2 ind i "Tilladte afsendere og domæner" og trykke "Give lov til”

4. Afslut ved at trykke på "Gem"

@Louise .

Tror blot, der blev højreklikket og valgt et eller andet sted, hvor man kunne “acceptere” afsenderen. Det du beder om der, tænker jeg de fleste af vores kunder “står af” overfor, medmindre de med billeder kan få vist hvordan. uanset om det hjælper eller ej, er der jo mange, der har en outlook (eller anden klient) de modtager den slet ikke

Omdømme 6
Badge +8

Hej igen 

Vi har ikke billeder desværre - men det er egentlig ikke så bøvlet som det lyder :) 

Hvis Postmaster ikke har løsning, så er der nok heller ikke så meget vi kan gøre herfra - men andre er naturligvis velkommen til at byde ind, som du efterspurgte. 

Er det prøvet at forbinde til internettet via mobildata, og så sende en mail til en YouSee-mail modtager?

Bruges mobildata har man en anden IP-adresse. Hvis det så virker kan det være et problem med IP-adressen.

Er den enhed (PC eller mobil) som bruges til at afsende mail fra chechet for malware med en velfungerende sikkerhedspakke? Hvis der er malware sendes der måske noget uønsket og skadeligt ud sammen med de mail, der sendes.

Opstår problemet kun ved mail, der sendes til en YouSee mail modtager?

Er det benyttede internet tilsluttet som et Carrier-grade NAT? Betyder at flere brugere deler samme offentlige eksterne IP-adresse. 

@Louise 

Har nu prøvet med en webmail med Yousee-konto. Der er ingen mulighed for at vælge “Vis original”, men man kan “markere som ikke spam”.  Så den vejledning kan vi desværre ikke bruge til noget

 

@MS-ERIK 

Vi benytter Office365 SMTP-server til at sende det ud, så det er underordnet hvor vi prøver at sende fra.

Og ja det er kun YouSee mailservere, hvor problemet er

 

Omdømme 6
Badge +8

Hej 

Man skal lige skifte til “klassisk webapp” under Indstillinger først - så kommer muligheden frem 😊

@MS-ERIK

Vi benytter Office365 SMTP-server til at sende det ud, så det er underordnet hvor vi prøver at sende fra.

For at sende noget ud via en SMTP-server må man nødvendigvis bruge et eller andet udstyr til at skrive det, der sendes ud. Dette udstyr har en IP-adresse. Hvis den IP-adresse er blokeret hos YouSee afvises det, der har oprindelse i denne IP-adresse. Når en mail sendes indeholder den meget mere end det, der vises for brugeren. 

Vi har fundet ud af, hvis vi tilføjer vores afsender mailadresse her i en Web-mail, så kommer mailen igennem (også efterfølgende i en Outlook klient). Det kan dog kun gøres fra webklienten og mange benytter et eksternt program, som Outlook. Så det bliver meget op ad bakke, at få de måske 1000 kunder til at lave det nummer 😱

 

Badge

Hej @Kim H. ! Jeg kunne godt tænke mig at høre om du har fået løst dit problem. Jeg har stået med præcis samme problem i mit firma siden YouSee lavede nogle opdateringer i slutningen af Maj tror jeg det var. YouSee melder at vi var nødt til at Oprette vores DMARC til karantæne, men det har heller ikke hjulpet ☹️. 

Hej @f11942.
Vi har ikke gjort noget i vores ende, men problemet gik i sig selv igen.
Held og lykke … 😢😭

/Kim 

Hej @Kim H. ! Jeg kunne godt tænke mig at høre om du har fået løst dit problem. Jeg har stået med præcis samme problem i mit firma siden YouSee lavede nogle opdateringer i slutningen af Maj tror jeg det var. YouSee melder at vi var nødt til at Oprette vores DMARC til karantæne, men det har heller ikke hjulpet ☹️. 

Hej @f11942.
Vi har ikke gjort noget i vores ende, men problemet gik i sig selv igen.
Held og lykke … 😢😭

/Kim 

Hej @Kim H. ærgerligt..for os, men godt for jer 😉. Tak for tilbagemeldingen. Vi kæmper stadig 😥

Badge

Jeg har et tilsvarende problem med fremsendelse af nyhedsbreve via Mailerlite. Jeg har oprettet en ny tråd på det - må man i øvrigt det og samtidig kommentere her, når jeg kan se, andre også har problemet?

Jeg har en egen mailadresse med sender nyhedsbreve via Mailerlite. 18/10 var alt ok. Men med de to sidste nyhedsmails 24/10 og 28/10 blev alle tdc/yousee-adresserne soft-bounced. Jeg har selv en af dem (mail.dk) og den når ikke engang frem i uønsket post. Den forsvinder bare. Er der en løsning?

MVH
Marianne

Besvar