Spørgsmål

WiFi rækkevidde på Sagemcom Fast 3890V3


Badge

Hej!

Hvad er WiFi rækkevidden på Sagemcom Fast 3890V3 iflg. specifikationerne (er med på at placering, mure etc. har påvirkning)?

Jeg har problemer med WiFi forbindelse på et par udendørs kameraer (cirka 20 meter fra router). Har forsøgt med en Airties, men den gjorde ingen forskel overhovedet selv om den blev placeret i et værelse cirka tre meter fra udendørskameraet.

Overvejer at købe en WiFi router og tilslutte (Nest WiFi), men har ingen idé om den har længere rækkevidde end min YouSee router - og deraf spørgsmålet om rækkevidde. :)


17 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +9

Der er restriktioner på hvor lang en rækkevidde (signalstyrke) der må være, jeg vil tro at udstyr er ret ens med hensyn til det, så uanset hvad der anvendes vil det ret sandsynligt være det samme. Der der også skal tages hensyn til er hvad signalet skal igennem, murværk og andet der kan have indflydelse på det, samt afstanden til det udstyr der skal bruge signalet.

 

 

Badge

Tak for input.

Der findes vel WiFi routere, der er kraftigere end andre?

Skal det forståes sådan, at routeren fra YouSee er lige så kraftig som dem, man kan købe?

Jeg vil gerne undgå at bruge penge på en ny router / mesh, hvis det alligevel ikke ændrer noget. Men det er jo lidt at en jungle at finde rundt i, når man kun har teoretiske rækkevidder etc. at forholde sig til.

 

Omdømme 7
Badge +9

Der er ingen der udsender et signal der ligger over det tilladte, du kan ikke købe et andet Modem til YS, det der kan gøre er at sætte YS Modem i Bridge og tilslutte eget udstyr, om der er forskel i rækkevidden/styrke er som skrevet næppe meget.

Fet hjælper heller ikke noget at opsætte et AP eller andet nat på kameraet når der stadig er en stor afstand til Modem, og der er noget derimellem der degraderet signalet. det skal have en vis styrke, det anbefales at det er mellem -40 til -55 dBm for at være stabilt.

Omdømme 7
Badge +9

Hej @Oberkorn 

Først og fremmest velkommen på YouSee Forum😊

Det er svært at sige helt konkret, da det netop også afhænger af forholdene. 

Hvilken router har du fra YouSee?

Omdømme 7
Badge +9

@Kasper 

Der skrives at det er en 3890 V3.

Omdømme 7
Badge +9

Undskyld, det overså jeg. 

Vi har dog ikke noget konkret data på rækkeviddens længde. 

@Oberkorn Kan du ikke rykke routeren tættere eller mere centralt for at se om det gør en forskel? Der kan evt. bruges et længere antenenkabel mellem router og tilslutningspunkt for at øge mulighederne for at rykke på den. 

Kan dine kameraer slet ikke finde netværket eller har du konstateret lav signalstyrke? Nogle af disse enheder kan ikke bandsteere og kan f.eks. kun køre på 2.4 Ghz Wi-Fi. Så skal 5 Ghz deaktiveres indtil de er koblet på 2.4 Ghz. 

Alternativt skal der bruges YouSee Mesh noder eller andet udstyr du selv måtte vælge til at forstærker signalet😊

Omdømme 7
Badge +9

Der skrives at der er en extender på som er placeret nær kameraet, men hvis den ikke er placeret hvor den får et tilstrækkeligt signal til/fra Modemmet, så hjælper den jo ikke, signalet skal ligge inden for de tidligere oplyste værdier, så der skal måles på styrken.. Der måles ved det sted hvor Modem er placeret, om signalet fra den anvendte extender er inden for de nævnte parametre. Er det under -60 dBm så er det for svagt og derved ustabilt.

Badge

Okay. Måske vores YouSee mesh node ikke får nok signal fra modem. Den står cirka 8 meter fra modem.

Jeg kan som en test godt prøve at flytte modem, men min overvejelse går på om jeg blot kan købe en kraftigere wifi router og tilslutte, så jeg ikke skal til at flytte modem. Det er jo ikke den fedeste dims at have stående fremme. Mht. de nævnte værdier, så må jeg prøve at tjekke.

Vores kameraer har forbindelse, men de melder om meget dårlig forbindelse.

Omdømme 7
Badge +9

Det tyder også på som jeg skrev at signalet som Routeren modtager fra extenderen er for svagt. De 8M er i sig selv ikke så slemt, men det som signalet skal igennem (mure, o.s.v.) har også betydning, især ved bærende vægge.

Omdømme 6
Badge +8

Okay. Måske vores YouSee mesh node ikke får nok signal fra modem. Den står cirka 8 meter fra modem.

Jeg kan som en test godt prøve at flytte modem, men min overvejelse går på om jeg blot kan købe en kraftigere wifi router og tilslutte, så jeg ikke skal til at flytte modem. Det er jo ikke den fedeste dims at have stående fremme. Mht. de nævnte værdier, så må jeg prøve at tjekke.

Vores kameraer har forbindelse, men de melder om meget dårlig forbindelse.

Et korrekt opsat MESH netværk kan løse dit problem.

Der er også den mulighed at købe at Access point og forbinde det med netkabel til router. 

Omdømme 6
Badge +8

Der er restriktioner på hvor lang en rækkevidde (signalstyrke) der må være,

 

@Radiomanden  kan du ikke prøve at uddybe det lidt..?

Badge

Okay. Måske vores YouSee mesh node ikke får nok signal fra modem. Den står cirka 8 meter fra modem.

Jeg kan som en test godt prøve at flytte modem, men min overvejelse går på om jeg blot kan købe en kraftigere wifi router og tilslutte, så jeg ikke skal til at flytte modem. Det er jo ikke den fedeste dims at have stående fremme. Mht. de nævnte værdier, så må jeg prøve at tjekke.

Vores kameraer har forbindelse, men de melder om meget dårlig forbindelse.

Et korrekt opsat MESH netværk kan løse dit problem.

Der er også den mulighed at købe at Access point og forbinde det med netkabel til router. 

Også min tanke. Har en mesh enhed fra YouSee, men den hjælper ikke meget. Har nu flyttet den ind så den står i et vindue cirka 2 meter fra det ene kamera. Nu kobler kameraet faktisk på mesh enheden, men stadig med 'poor wifi connection'. Jeg er i tvivl om et andet mærke, fx Nest Wifi er kraftigere og af bedre kvalitet end de mesh enheder man kan få gennem sit abonnement hos YouSee.

Omdømme 7
Badge +9

Der er restriktioner på hvor lang en rækkevidde (signalstyrke) der må være,

 

@Radiomanden  kan du ikke prøve at uddybe det lidt..?

 

Kan pt. henvise til dette.

Hvor lang rækkevidde har en router?

Routeren er den enhed, der modtager internet fra din udbyder og sender det rundt i huset som trådløst WiFi, som din mobiltelefon og andre enheder kan tilsluttes. Udfordringen er at WiFi signalet typisk udsendes i en lige omkreds omkring 20-30 meter rundt om routeren.

Der skrives jo netop om en afstand på 20 Meter, og så skal der tages hensyn til det/de materialer som signalet skal igennem som vil dæmpe rækkevidden. Der kan prøves med et 2,4 Ghz signal mellem extender til Router/modem, da det rækker længere.

Et Wi-Fi signal må jo ikke være så kraftigt at det kan forstyrre på andet udstyr, også udstyr ikke relateret til Wi-Fi.

 

Omdømme 6
Badge +8

Okay. Måske vores YouSee mesh node ikke får nok signal fra modem. Den står cirka 8 meter fra modem.

Jeg kan som en test godt prøve at flytte modem, men min overvejelse går på om jeg blot kan købe en kraftigere wifi router og tilslutte, så jeg ikke skal til at flytte modem. Det er jo ikke den fedeste dims at have stående fremme. Mht. de nævnte værdier, så må jeg prøve at tjekke.

Vores kameraer har forbindelse, men de melder om meget dårlig forbindelse.

Et korrekt opsat MESH netværk kan løse dit problem.

Der er også den mulighed at købe at Access point og forbinde det med netkabel til router. 

Også min tanke. Har en mesh enhed fra YouSee, men den hjælper ikke meget. Har nu flyttet den ind så den står i et vindue cirka 2 meter fra det ene kamera. Nu kobler kameraet faktisk på mesh enheden, men stadig med 'poor wifi connection'. Jeg er i tvivl om et andet mærke, fx Nest Wifi er kraftigere og af bedre kvalitet end de mesh enheder man kan få gennem sit abonnement hos YouSee.

Så skal du have en MESH enhed mere imellem, så der er 9 + 9 + 2 = 20 meter, hvis youSee’s Mesh system virker optimalt.

Bedst er at trække et kabel over loft eller lignende og sætte et accesspoint.

Jeg har selv IP-kameraer 30 meter væk som virker fint, men de kører med POE.

 

Badge

Tak. Må nok have gang i mesh. Den leverede node fra YouSee imponerer ikke.

 

Hvis modem fra YouSee kører i bridge mode, er der så stadig internet i ethernet stikkene (bruger disse til Chromecast, alarm etc.).

Omdømme 7
Badge +9

 

Hvis modem fra YouSee kører i bridge mode, er der så stadig internet i ethernet stikkene (bruger disse til Chromecast, alarm etc.).

Ja ellers er den jo intet værd som Bridge. Hvis det er rigtigt forstået, så er det ikke nødvendigt med Bridge, da den kan være en del af Mesh netværket.

Omdømme 7
Badge +9

 

Hvis modem fra YouSee kører i bridge mode, er der så stadig internet i ethernet stikkene (bruger disse til Chromecast, alarm etc.).

Ja ellers er den jo intet værd som Bridge. Hvis det er rigtigt forstået, så er det ikke nødvendigt med Bridge, da den kan være en del af Mesh netværket.

Nej, hvis routerne er i bridge mode, så er der kun 1 udstyr,  der kan gå på nettet ad gangen, da man jo kun har 1 offentlig IP-adresse. 

Det er rigtigt nok, at vores routere nu agerer første Mesh-node, så man behøver, at have en direkte tilkoblet til rouderen. 

Besvar