Spørgsmål

Teknisk spørgsmål om 1gbps, 2,5 og 10.


Badge

Hej, jeg har prøvet at google mig til svaret, men kommer ikke rigtig frem til noget.

Jeg kigger på MESH-løsninger og i samme ombæring også på ny PC bygget fra bunden. I begge tilfælde kan jeg få fine ting der lover 2,5 og endda 10gbps. F.eks. et MESH netværk fra TP-Link, med 3 x 2,5 Gbps og en enkelt 10 gbps kablet udgang fra hver af noderne. Plus et motherboard med noget 10gbps ethernetstik ind.

(billede: https://i.gyazo.com/fd02533eb723047c53ba2951c72f8b57.png)

Jeg har 1000/1000 mbit fiber fra TDC Erhverv og går selvfølgelig ikke og regner med at det på magisk vis bliver til 10.000. Men har en idé om at jeg vil kunne mærke en forskel når mange bruger nettet samtidig.

MEN: og her er spørgsmålet. Det fiber der kommer ind, det rammer allerførst sådan en Genexis Fibertwist. Og den er ikke hverken 2,5 eller 10gbps. Den er 1. Så det allerførste stik, som går til routeren (WAN), det er 1 gbps. Er det en “flaskehals”? Sådan at selv hvis jeg har en router med 10gbps ind og ud, kablet med det rette kabel til en Mesh og kablet derfra i dens ene 10bps udgang til et motherboard der også er 10gbps, er det hele så omsonst pga at det allerførste stik var 1 gbps?

Jeg har bemærket at de der fibertwist også kan fås med 2,5 og 10, men det er vel først nødvendigt efter man får over 1000mbit ind. Eller er det? Ja, i bund og grund spørger jeg nok om 2 ting: er over 1gbps omsonst når man har 1000mbit, eller er der en gevinst i båndbredden, ting der gøres samtidig? Og 2: er det en flaskehalst når der bare et eller andet sted er en 1gbps-forbindelse. Og så lige 3: kan jeg skifte fibertwist, eller er det “forbudt” overfor TDC/Yousee?

 


5 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +9

Når der haves en Giga/Giga forbindelse, så er det den hastighed der maximalt fås at et Netkort og andet udstyr så kan klare en højere hastighed gør ingen forskel.

Det opsatte udstyr KAP Box og Fiberkonverter må du ikke selv pille ved.

Badge

Jeg er helt med på at det ikke på magisk vis bliver hurtigere end 1000/1000 af at have 2,5gbps. Men er det ikke bedre for båndbredden? Ville det ikke blive ved med at give min kablede PC de 1000/1000, uanset hvor mange der i øvrigt ser fjernsyn, gamer og streamer i resten af hytten? (Bortset fra hvis det ene lille stykke 1gps kabel fra fibertwist til router var en flaskehals der ødelægger det hele)

Jeg kan godt se at hvis jeg tager fejl allerede dér, så er resten af spørgsmålet ligegyldigt. Altså hvis intet på nogen måde vil have glæde af 2,5gbps-forbindelser, før TDC en dag kan levere mere end 1000/1000 ind. Så det er måske det mere korrekte spørgsmål.

Men er det virkelig rigtigt? Hvis vi ikke taler hastighed men taler antal samtidige forbindelser uden lag? Ingen gevinst overhovedet?

Omdømme 7
Badge +9

jo flere bruger der er på og som trækker meget Data som f.eks ved spil  så belastes forbindelsen og det påvirker hastigheden, på TV har det ingen betydning en TV Stream trækker alt efter om det er HD eller UHD mellem 10 - 30 Mbit/s.

Badge

Ja, du beskriver problemet jeg håbede at løse. Var så ikke klar over at TV over nettet ikke trak mere. 

Men jeg er nok helt på dybt vand med løsningen, kan jeg høre. Men, bare for nysgerrighedens skyld: hvis vi nu isolerer det oprindelige spørgsmål, ville al teknologi der hedder noget med 2,5 gbps eller mere så være fuldstændig omsonst, spildt, ubrugeligt, så længe det ene stik fra fiberswitch til router er 1 gbps? Fra router og videre, ville den aldrig tage fart igen, selvom ting hedder 2,5. Korrekt? (Og derfor: enhver investering i noget der hedder 2,5 eller 5 eller 10 max. en foranstaltning til engang i fremtiden og jeg kunne lige så fint have TP-Link XE75 som deres BE75 nu. Ja??`)

Omdømme 7
Badge +9

Der kan tilbydes en 2,5 Giga forbindelse men som helt almindelig bruger kan jeg ikke se behovet for en sådan

Besvar