Svar

Sagemcom 3890 V3 - Ethernet backhaul på Mesh med Airties 4930 ?


Omdømme 1
Badge +1

Jeg har en 1000/100 forbindelse på Coax og 2 Airties Mesh-enheder, som pt. kører fint sammen med routeren Sagencom 3890 V3.

På selve routeren har jeg (på wifi) ca. 550 mbit/s download, men på begge Mesh-enheder, har jeg kun ca. 200 mbit/s i download. Alle steder køre det meget stabilt, og skift mellem router og mesh foregår uden mærkbar delay.

Er det muligt at køre med Ethernet backhaul på mit setup, så jeg kan få download speed op på mesh-enhederne?

icon

Bedste svar af PeterA4 27 April 2024, 12:35

Se original

8 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +9

Måles hastigheden på 5 Ghz, da 2,4 Ghz kun er på omkring den halve hastighed som fås på 5 Ghz.

Omdømme 1
Badge +1

Måles hastigheden på 5 Ghz, da 2,4 Ghz kun er på omkring den halve hastighed som fås på 5 Ghz.

Ja, hastigheden måles på 5 Ghz. 

Omdømme 4
Badge +4

Det var det samme problem jeg havde med det setup, ikke at det betyder verdens undergang men alligevel. Først og fremmest så kan dine Mesh enheder sagtens håndterer den hastighed så det handler om hvor kraftigt signalet er til din Mesh enhed er. 

Det kan godt blive lidt bedre men fik det aldrig helt op at ringe. Tjek dit link speed mellem enhederne, den skal være helt i top (kan ikke huske hvad der Max) der efter er placeringen af dem alfa omega og selvom de kun rykkes lidt kan det have en ret stor betydning, jeg oplevede op til 100mbit ved blot at flytte den ene en meter. 

 

Mener ikke man kan kable Mesh enhederne og forsat køre Wifi Mesh, ret sikker på de så danner deres eget Wifi og så helvede løs da du vil have alt for mange signaler (også selvom de hedder det samme)

 

Men igen, det kan vel ikke skade at prøve.. Sikker på du har et par netkabler liggende og du behøver jo ikke lave det vilde setup for at teste det.. Bare 2 netkabler på ½ meter og flyt din Meshenheder over til routeren så kan du se hvordan de ter sig og der efter købe lange kabler hvis det spiller og gerne cat8 da de ikke er ret dyre og skærmet godt. 

 

Omdømme 1
Badge +1

Det var det samme problem jeg havde med det setup, ikke at det betyder verdens undergang men alligevel. Først og fremmest så kan dine Mesh enheder sagtens håndterer den hastighed så det handler om hvor kraftigt signalet er til din Mesh enhed er. 

Det kan godt blive lidt bedre men fik det aldrig helt op at ringe. Tjek dit link speed mellem enhederne, den skal være helt i top (kan ikke huske hvad der Max) der efter er placeringen af dem alfa omega og selvom de kun rykkes lidt kan det have en ret stor betydning, jeg oplevede op til 100mbit ved blot at flytte den ene en meter. 

 

Mener ikke man kan kable Mesh enhederne og forsat køre Wifi Mesh, ret sikker på de så danner deres eget Wifi og så helvede løs da du vil have alt for mange signaler (også selvom de hedder det samme)

 

Men igen, det kan vel ikke skade at prøve.. Sikker på du har et par netkabler liggende og du behøver jo ikke lave det vilde setup for at teste det.. Bare 2 netkabler på ½ meter og flyt din Meshenheder over til routeren så kan du se hvordan de ter sig og der efter købe lange kabler hvis det spiller og gerne cat8 da de ikke er ret dyre og skærmet godt. 

 

Tak for dit svar. 

Med kabel mellem router og den ene Mesh-enhed virker det som om, at Mesh-funktionen ikke virker, da skift mellem Mesh-enhederne medfører et betydeligt delay i selve skiftet. Hastigheden på den kablede Mesh-enhed kommer op på ca. 550 mbit/s, men det opvejer ikke problemet med det dårlige skift, når jeg går rundt i lejligheden. 
Jeg har derfor pillet kablet af igen. 
 

@Kasper - hvad siger specs for router og Airties? Burde det virke?

Omdømme 7
Badge +9

Det bør og skal virke fint, 3890 er en Mesh node, noderne skal ikke kables til 3890. https://yousee.dk/hjaelp/artikler/installer-dine-wifi-mesh-noder

Der er næppe nogen fra YS på her før Mandag.

Omdømme 6
Badge +8

Det bør og skal virke fint, 3890 er en Mesh node, noderne skal ikke kables til 3890.

Det skal de jo hvis du vil have backhaul på dit Mesh netværk..

 

@Dyssegaard på D6 router virker backhaul fint, det kan være noget med firmwaren på 3890, som ikke er helt up to date..

Se denne tråd D6 + Airties - Ethernet/wired backhaul? | YouSee Community

 

 

 

Omdømme 1
Badge +1

Det bør og skal virke fint, 3890 er en Mesh node, noderne skal ikke kables til 3890.

Det skal de jo hvis du vil have backhaul på dit Mesh netværk..

 

@Dyssegaard på D6 router virker backhaul fint, det kan være noget med firmwaren på 3890, som ikke er helt up to date..

Se denne tråd D6 + Airties - Ethernet/wired backhaul? | YouSee Community

 

 

 

Tak for linket - jeg håber, at der er noget tilsvarende på vej for 3890 + 4930 🙏

Omdømme 1
Badge +1

@Kasper - jeg fik lukket tråden for hurtigt ved en tastefejl 😕. Jeg vil stadig gerne høre, om Ethernet backhaul er på vej til Sagemcom 3890 V3 og Airties 4930 🙏. 

Besvar