Spørgsmål

Ny Router Sagem D6 skal monteres


Badge

Jeg har om 5 dage besøg af en en tekniker, der skal tilslutte mit Fibernet og en Sagem D6 Router.
Jeg kan se, at der har været en del skriveri i forskellige tråde omkring opsætning af Router samt Mesh enheder.
Hvad skal jeg være opmærsom på?

Jeg vil gerne have at routeren er en Mesh enhed, således at den ikke skal kables med den første enhed.
Jeg har et kablet netværk i huset med en Netgear Gigabit Ehernet Switch “på loftet” til fordeling af signalerne. I enkelte rum har jeg tillige TP-link Gigabit Desktop Switch. Kan jeg tilslutte mine Mesh enheder direkte på disse “Lokal Switche” og dermed får en højere kapacitet på mine Mesh enheder?

 
Jeg har behov for, at kunne tilslutte enheder, der kun kan køre 2,4 Mhz. (Robot støvsuger o.l.)

Kan jeg forvente, at Routeren har den korrekte Firmware. Jeg kan forstå at der er en ret ny firmware, der netop muliggør at Routeren kan fungere som Master Mesh, ligesom man også kan slå 5 Mhz fra i en kort periode, medens man installere enheder.

Min erfaring er, at jeg tidligere har haft Norlys Fiber, da det var det eneste der blev tilbudt i omtådet. Jeg var imidlertid ikke tilfreds med dette og fik YouSee (Som jeg på en anden adresse var godt tilfreds med) I første omgang Mobilt Bredbaand, som jeg har haft i 1½ måned, hvorefter jeg fik oplyst, at Yousee nu kan levere Fiber i mit område. Jeg slog til med det samme og har fået en særdeles god behandling i perioden.
Jeg er derfor ikke en helt nybegynder på området, men vil bare gerne være forberedt til mit tekniker besøg på mandag og hvad jeg skal forvente, af problemer/udfordringer forinden.

På forhånd tak


9 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +9

D6 kan få en FW så den er en Mesh enhed, om den har det når du får den er ikke sikkert, men så klan FWen sendes ud til den, det er korrekt at YS Mesh enhederne ikke skal tilsluttes med kabel længere netop grundet at D6 er en Mesh enhed. D6 har som ligeledes Mesh enhederne Rj45 tilslutninger så der også kan bruges kablede enheder

Ja det kan være vanskeligt at få tilsluttet enheder der kun kan bruge 2,4 Ghz, det kan hjælpe at deaktivere 5 Ghz.

Husk at få teknikkeren til at placere Routeren et godt sted, da jeg fik Fiber ville han placere den i et skab, hvilket ville betyde at der var meget dårlig eller ingen dækning fra den. Han ville så ikke placere den andet sted, så det måtte jeg selv gøre. Jeg havde Rj45 kabel så den kunne placeres hvor den skulle. Som YS også anbefaler centralt i boligen.

Har en 300/300 forbindelse med en KAON Router, kan trække op til 315-320 i Download på den via Wi-Fi.

Omdømme 7
Badge +9

Hej @Torben Kramer 

Velkommen på YouSee Forum😊

Som ny kunde på fiber bør din router få Mit Internet firmwaren, som også er indrettet til agere første MESH-node (eksisterende kunder skulle gerne blive migreret løbende). 

Jeg ved dog ikke i forhold til tilslutning til egen switch mv. der tror jeg der er brugere herinde, som er klogere end jeg. Jeg i tvivl for at være ærlig🤔

Jeg håber en anden bruger vil byde ind med et svar til dig på den del. 

Afslutningsvis, så er jeg glad for at læse, at du har været glad for YouSee på en tidligere adresse og jeg håber ligeledes, at du bliver glad for din nye fiberforbindelse på den aktuelle adresse. 

Omdømme 4
Badge +4

Nu har jeg ikke fiber men tænker det ikke er så forskelligt når vi snakker Mesh.

Har selv 1000/100 og har haft mesh med deres Booster. 

Du vil kun opnå højre hastighed hvis din Switch eller Mesh enhed er kablet direkte til din router, der ved vil du opnå MAX hastighed hvis du har 1000 så omkring de 980 ned (når du så også kabler fra din switch  eller Mesh enhed til PC/Mac)

Hvis du ikke kabler din Mesh enhed så  vil din hastighed aldrig blive højere end den fra din router til mesh enheden (trådløst) selvom du kabler fra din mesh enhed, mit gæt er ca. 300-350 ned. 

 

Min erfaring er at hvis du kabler fra din Router til PC/Mac så får du Max hastighed ca. 980 det samme hvis du kabler til din switch eller Mesh enhed og der fra kabler til din PC/Mac Hvis du køre Wifi fra din router så vil du Max få ca. 550 på 5Ghz. ned. 

Hvis du på Wifi men er forbundet til en Mesh enhed som ikke er kablet vil du Max  få ca 300-350 ned alt efter hvor godt signalet fra router og Mesh enhed. 

 

Håber det giver mening :)

 

 

 

 

 

Badge

Hej PW

Det var faktisk også det jeg håbede på. Så mit signal nær min Mesh enhed er næsten lige så stærkt som nær min Router.
Jeg har faktisk testet min Mesh på “mit gamle” Mobile YouSee Internet, hvorpå jeg også har tilsluttet mit kablede net. Den virker fint, (Til You Sees moderatorer) på trods at jeg fik at vide at Mesh og Mobilt Internet ikke kunne sammen. Jo det kan det godt, hvis du har et kablet netværk i dit hus/lejlighed eller hvor du bor, hvortil du tilslutter din Mesh.

Badge

Hej

Jeg har nu fået opsat Router, sat mit kablede netværk til og blot sat Mesh enhederne på det kablede netværk, uden at forbinde dem med Routeren først.
Alt ser ud til at virke perfekt, mine 2,4 Mhz enheder virker, min hastighed i nærheden af Mesh er den samme som nær Router.
Når jeg kigger i appen Mit Internet, kan jeg kun se mine 2 noder med tilhørende trådløse enheder. Men jeg kan ikke se Routeren er det korrekt. Jeg kan derved på appen ikke se hvilke enheder der er tilknyttet det kablede netværk (mine fjernsyn, radio, varme, PC’er m.v.)
Jeg er egentlig ganske godt tilfreds med tingene som det virker nu, men har jeg gjort noget forkert ved blot at sætte Mesh enhederne på det kablede nedtværk?
 

Omdømme 7
Badge +9

Hej @Torben Kramer 

Jeg er glad for, at du fik sat det op til at virke og tak for hjælp og input fra @PW 😊

Det med, at du ikke kan se de kablede enheder i Mit Internet appen, det vil jeg gerne undersøge og følge op på hurtigst muligt.

Omdømme 7
Badge +9

Hej @Torben Kramer 

Som det er lige nu, så er det faktisk kun Wi-Fi enheder, der kan ses i overblikket i Mit Internet appen. Så der er ikke tale om at du har gjort noget forkert eller at der er en fejl. Den er bare ikke lavet til at kunne vise det.

yousee sikkerhedspakke     jeg ikke ind på der nu

 

Omdømme 7
Badge +9

yousee sikkerhedspakke     jeg ikke ind på der nu

 

Hvad med den.? Det emne hører ikke hjemme i denne tråd.

Besvar