Spørgsmål

IKEv2 VPN kører med 50/2,5Mb på en 1000/500 fiber


Badge

Hej.

 

Min fiberforbindelse leverer normalt al den hastighed den skal - 1000/500 Mb. MEN...:

 

Når min Always-On VPN forbindelse kører via min forbindelse throttler hastigheden til ca. 50/2,5 Mb. Det sker ikke på andre net jeg har prøvet. Der er også foretaget en række andre test, og problemet er isoleret til når VPN kører via mit fiber. Det er ikke en begrænsning i VPN-forbindelsens kapacitet.

 

Der har været flere netværksteknikere ind over, og ingen kan forstå, hvorfor farten reduceres så markant.

VPN er konfigureret med IKEv2. Always-On i Windows 10.

 

Er der noget i Yousee nettet eller routeren (der er konfigureret til passthrough), der kan forklare den betydelige reduktion i hastighed på VPN trafikken?


3 Kommentarer

Omdømme 6
Badge +8

IKEv2 er baseret på IPsec og bruger UDP ports 500 og 4500, de burde ikke være blokeret.

Har du Enablet IKEv2 Fragmentation for at undgå IP fragmentation.

Det har du måske, så det du kan prøve er at lave en reset af router og se om det gør en forskel.

Alternativt kan du sætte din egen router direkte på fiberboksen.

Badge

Tak for svaret Peter. 😊

Alt på min Yousee HomeBox er disablet, da jeg har mit eget setup bagved (UniFi). Men selv om jeg kører kablet direkte på Homebox (genstartet flere gange ligesom fiberboxen er) får vi samme reducerede hastighed. 

Jeg har prøvet med tre forskellige PCer - kablet og via WiFi. Har prøvet split tunnelling som en test, og den direkte trafik kører lige så hurtigt som resten af min trafik. 

Så det er isoleret til den trafik, der passerer mit Yousee som VPN trafik til min arbejdsplads.

Jeg får lige dobbeltchecket Fragmentation setting som du foreslår - den kan jeg ikke selv tilgå (kræver admin rettigheder).

Omdømme 6
Badge +8

Jeg har ikke selv de problemer du beskriver, vi kører flere forskellige VPN forbindelser herhjemme.

Det er b.la Wireguard, Cisco Connect og en til, måske skyldes det at jeg kører med min egen router direkte på forbindelsen.

Det jeg mente var, du kan sætte din Unifi dreamrouter? direkte til fiberboksen og sætte yousee routeren op på hylden hvor den hører til 😀 jeg er sikker på du får en anden oplevelse. I bund og grund også dumt at have 2 bokse der bruger strøm, istedet for en..

Der skal bruges Vlan 101 i egen router og hvis du har TVboks kan det også sættes op og kører gennem den router.

Der kan selvfølgelig også streames med app uden TVboks. 

Besvar