Svar

D6 + Airties - Ethernet/wired backhaul?


Omdømme 2
Badge +1

Virker backhaul via ethernet på disse?

 

Jeg kører pt med et Netgear Orbi mesh efter min Fiber Kaon router, det virker for det meste ok, men jeg overvejer at skifte til den nye router samt Airties "boosterne", det vil give mig Wifi 6 samt et lidt mere simpelt setup.

 

Men jeg vil gerne bibeholde kablet backhaul for den stabilitet og hastighed det giver, samt muligheden for at bruge den anden port til gaming, så der er kablet forbindelse hele vejen. 

Er der nogen der kører D6 router og så kablet backhaul for mesh enhederne, og spiller det? 

icon

Bedste svar af Louise 14 September 2023, 11:09

Se original

15 Kommentarer

Omdømme 6
Badge +8

Hej @Mkock 

Ja, vi har testet D6 og mesh noderne med ethernet backhaul, og det skulle fungere uden problemer 😊

Omdømme 2
Badge +1

Hej @Mkock 

Ja, vi har testet D6 og mesh noderne med ethernet backhaul, og det skulle fungere uden problemer 😊

Tak for svaret Louise, det lyder godt.

 

Ved du om man "bare" kan gå ned i sin lokale Yousee butik (Holbæk) og få en ny router og 3 mesh enheder med hjem, og så aflevere den gamle når man har fået sat det nye op? Vi har i forvejen 1000Mbit så det burde jo være gratis ud fra hvad jeg kan se.

Omdømme 7
Badge +9

Behold KAON Routeren hvis du kan, på den kan man selv styre Wi-Fi kanalerne og 2,4/5 Ghz og SSID,er det kan man ikke på D6.

Omdømme 2
Badge +1

Behold KAON Routeren hvis du kan, på den kan man selv styre Wi-Fi kanalerne og 2,4/5 Ghz og SSID,er det kan man ikke på D6.

 

Altså man kan ikke omdøbe og ændre password på SSID på D6? For det ville være klart det nemmeste.

Jeg bruger i forvejen ikke WiFi kanalerne på min Kaon, eller dvs jeg bruger 2.4Ghz som en workaround til min TV box, for den har engang imellem udfald ved kablet forbindelse gennem min Netgear Orbi, sandsynligvis grundet nogle ændringer i yousee ICMP protokol tidligere på året. 

Jeg bruger min Netgear Orbi efter KAON routeren, sat som vlan 101 mener jeg, og så Orbi i Acces point mode og så 2 kablede og 1 trådløs mesh satellit. Som sagt fungerer det generelt ret fint, men så snart der er udfald i forbindelsen, enten fra Yousee, strømafbrydelse eller Orbi genstart, så sker der en eller anden broadcast storm som giver ingen eller dårlig forbindelse i 10-20 eller 30 minutter.

Derfor da jeg hørte om den nye router her, D6, som kan sættes op med Mesh enheder, så tænkte jeg at jeg kunne fjerne mit Orbi og heller ikke behøver køre med workaround på min tv box.

Omdømme 7
Badge +9

Hvis du bruger 2,4 Ghz til din TV boks, så er det ikke en Humax, de kan kun bruge 5 Ghz.

Omdømme 2
Badge +1

Hvis du bruger 2,4 Ghz til din TV boks, så er det ikke en Humax, de kan kun bruge 5 Ghz.

Så er det nok 5Ghz jeg har tændt igen og 2,4Ghz der stadig er slukket. Boxen er en YS4000. 


Men omkring det andet, var det ikke muligt at ændre SSID navn/password? Synes ellers der ligger instrukser på det, på hjemmesiden. 

Jeg ser i en anden gammel forumpost at man ikke kan adskille 2.4 og 5 Ghz kanalerne på D6, er det stadig sådan? Eller kan man slå band steering fra som der nævnes i tråden, og så få sine 2,4Ghz enheder på, og derefter slå bandsteering til igen? 
Så vidt jeg husker, så plejer det at være vejen frem med besværlige 2.4Ghz enheder der ikke vil forbinde, altså slå 5Ghz helt fra, få dem forbundet og så slå 5Ghz til igen, så plejer de at holde forbindelsen. 

 

 

Omdømme 7
Badge +9

Det er ikke muligt som skrevet at adskille frekvenserne på D6 der sendes kun et SSID, og ja det kan være vanskeligt at få 2,4 Ghz enheder på medmindre 5 Ghz deaktiveres til de er på.

Det er grundet den FW der er på, at det ikke er muligt mere.

Omdømme 2
Badge +1

Det er ikke muligt som skrevet at adskille frekvenserne på D6 der sendes kun et SSID, og ja det kan være vanskeligt at få 2,4 Ghz enheder på medmindre 5 Ghz deaktiveres til de er på.

Det er grundet den FW der er på, at det ikke er muligt mere.

For nuværende kører jeg også kun med 1 SSID på min orbi, så det er ikke et problem i sig selv. 

De eneste ting jeg vil kunne er: 
1) Omdøbe SSID og password til mit nuværende, så jeg ikke behøver skifte på nogle af mine enheder. 
2) Kunne slukke for 5Ghz midlertidigt, hvis jeg har enheder der kun vil på 2.4Ghz, og så tænde igen. 

Det lyder som om begge ting er muligt på D6!? (Hvor problemet på D6 lyder mest til at være at man ikke kan separere kanalerne hvis dette ønskes). 

 

De trods alt få gange hvor min Orbi (AC3000/RBK50) laver den broadcast storm som forstyrrer alt, der kommer både min kone og nogle gange begge børn flyvende og klager over det dårlige Internet, det vil jeg gerne skåne dem og mig selv (hehe) for 😁 Så hvis jeg kan få den anden løsning, inden for de rammer jeg ønsker, så vil jeg gerne prøve det. 
Samtidig kører Orbi ikke WiFi 6 og den står jo og bruger en smule ekstra strøm.Jeg vil heller ikke behøve at have mit vlan 101 tagging for at få IP tv til at virke. Så alt i alt, kunne det potentielt ende med at være en nemmere løsning for mig selv. 

Omdømme 7
Badge +9

Hej @Mkock 

Du kan godt lave dit eget SSID og Kode på Wi-Fi på D6 routeren :) Men du kan rigtig nok ikke adskille 2.4 Ghz og 5 Ghz, da den selv står og baandsteerer. 

Lige nu kan der også være problemer med at få den i bridge mode på seneste firmware, så hvis du bruger det med din Orbi, så vent evt. med at udskift den. 

At slukke for 2.4 Ghz midlertidigt er noget vi kan gøre i systemet, men jeg mener også, at det kan gøres direkte på routeren.

Omdømme 2
Badge +1

Hej @Mkock 

Du kan godt lave dit eget SSID og Kode på Wi-Fi på D6 routeren :) Men du kan rigtig nok ikke adskille 2.4 Ghz og 5 Ghz, da den selv står og baandsteerer. 

Lige nu kan der også være problemer med at få den i bridge mode på seneste firmware, så hvis du bruger det med din Orbi, så vent evt. med at udskift den. 

At slukke for 2.4 Ghz midlertidigt er noget vi kan gøre i systemet, men jeg mener også, at det kan gøres direkte på routeren.

Tak for svar Kasper 😊

Planen er faktisk at droppe både Orbi og Kaon, og så “kun” køre med Yousee udstyr, nu når det er en mulighed, hvilket det jo ikke var før. Så bridge mode behøves ikke. Medmindre der er ændret noget i Kaon routeren siden sidst jeg rodede med det, så kan den jo heller ikke køre bridge mode, men det har virket for mig at lade den køre som alm. router og så med vlan 101 tagging så har Orbi kørt WiFi, også til IP TV. 

Jeg har været forbi min lokale Yousee butik og hentet et sæt, D6 + 3x Airties 4960x. 
Så når jeg lige får tid, så piller jeg alt det andet ned (Eller sat til side) og får testet det nye og ser om ikke det spiller. 

Jeg skal nok melde tilbage i tråden når det hele er på plads og testet, i tilfælde af andre vil køre med Yousee Mesh og wired backhaul osv. 
 

Omdømme 7
Badge +9

Hej @Mkock 

Helt i orden - bliver spændende at høre mere om😊

Rigtig god dag.

Omdømme 2
Badge +1

Så langt så godt… 

Router og 3 Boostere er sat op.
Kan foreløbig bekræfte at wired backhaul via ethernet fungerer, det står også i appen som ethernet 1000/1000. 
Kan også bekræfte at man nemt laver om på SSID samt password. 
Hvis man logger på admin interface på router kan man også slå band steering fra, og når det er gjort kan man uafhængigt af hinanden ændre SSID; og/eller tænde og slukke for den enkelte kanal, hvis man skal tvinge nogle 2.4Ghz enheder til at forbinde, for derefter at tænde 5Ghz igen. 

 

Men men, det er ikke kun godt det hele. 
Selve routeren skulle jo være i stand til at køre som Mesh node, og det kan jeg ikke få til at virke. 

 

Omdømme 6
Badge +8

Jeg har svaret i din nye tråd 😊

Omdømme 2
Badge +1

Så fik jeg den nye firmware på, mesh virker nu, evt se flere bemærkninger omkring det ovre i min Mesh tråd. 

 

Lige tilbage til denne tråd, da både @Radiomanden og @Kasper har været med til at snakke om hvad man kan og ikke kan på D6 routeren. 
Jeg fik at vide i den anden tråd at den nye FW hed 2.26.2, men jeg har altså fået 2.26.4 på nu, og derinde kan man inde i management interface (Ikke i appen) nu ændre navn, password, kanal, synlighed samt tænde slukke for både 2.4Ghz samt 5Ghz. 

Omdømme 7
Badge +9

God forbedring.

Besvar