Browser- og sporingsbeskyttelse -> virker ikke hvis iCloud Privat datatrafik eller VPN er aktiveret

  • 3 August 2023
  • 1 kommentar
  • 112 visninger

Omdømme 1
Badge +1

Jeg har for nyligt fået en ny coax router med indbygget browser- og sporingsbeskyttelse, som kan indstilles via appen “Mit Internet”. 

Det ser ud til at fungere fint, men jeg opdagede ved et tilfælde, at hvis jeg kørte med “Privat datatrafik” i iCloud aktiveret på min iPhone, så blev der ikke blokeret noget som helst.

Til at verificere browserbeskyttelse (Trusler) benyttede jeg F-Secures test fra dette link:

https://community.f-secure.com/common-home-en/kb/articles/8977-testing-browsing-and-tracking-protection-with-safe-urls

Til at verificere sporingsbeskyttelse (Hændelser) benyttede jeg bt.dk, hvorfra der normalt blokeres en hel del.

Ligeledes er browser- og sporingsbeskyttelse ikke aktiv, såfremt man kører med en VPN aktiveret.

Som systemet er designet, så er ovenstående ikke en programmeringsfejl, da routeren ikke kan se indholdet af data, hvis “Privat datatrafik” eller VPN er aktiveret, og derfor ved den ikke, hvilke web-sider der besøges.

Formålet med dette indlæg er derfor alene at gøre opmærksom på problemstillingen, så iCloud brugerne kan deaktivere “Privat datatrafik” og/eller VPN, hvis de ønsker at være beskyttet af routeren.

Jeg synes, at det vil være en god ide, hvis YouSee gjorde opmærksom på problemstillingen i deres vejledning til “Mit Internet”.

 


1 Kommentar

DNS over HTTPS (DoH) er kommet for at blive. Den indstilling kan findes i både browser og styresystem (f.eks. Windows 11). Den indbyggede sikkerhed i modemmet virker heller ikke, når denne funktion aktiveres.

Besvar