YouSee play app (ny ver 1.0.0) virker ikke på Samsung TV


Badge

Irriterende fejl - og dens løsning i en snæver vending.

YouSee play app’en (den nye sorte version 1.0.0) starter ikke når den vælges fra Samsung smart hub. 

Der vises måske billedet “YouSee” eller bare sort skærm, hvor der burde vises “yousee play loading”.

Midlertidig løsning (indtil YouSee får rettet deres fejl) er : I SmartHub vælg APPS. Scroll ned til “downloaded apps”, stil dig på “YouSee” og hold select knappen nede på Samsungs übersmarte remote control. Der vises nu Added to home, Delete, Reinstall, View details.  Vælg Reinstall. Efter et par sekunder er det udført, og du kan nu starte YouSee fra Smart Hub’en. (fås ved at trykke på hus ikonet på remoten)

 

Men - hvorfor optræder denne irriterende fejl så ofte ? Jeg har en formodning. 

Eks. Ser du en udsendelse om aftenen (fx formel 1) og slukker for TV’et (ikke på el-kontakten), så vil du næste dag når tv’et tændes igen, se et par sekunders formel 1 i “recent” firkanten. Ergo : Samsung eller Yousee (ikke til at vide hvem af dem) gemmer (cacher) nogle sekunder af det sidst sete. 

Min formodning er, at YouSee play appen kløjs i at dens hukommelse indikerer at den allerede er startet, når man forsøger at starte den. Ved at geninstallere app’en (uden at afinstallere, slukke for Tv’et i 5 minutter, genindstallere, afgive id og pw - men bare genindstallere som ovenfor beskrevet, så nulstilles alt cached data i app’en.

Et andet eksempel på problem med styring af hukommelsen, er når man bladrer gennem kanalerne på SmartHub’en. De preview billeder der vises, er ikke af hvad der aktuelt sendes på kanalerne, men hvad der blev vist sidste gang YouSee play appen blev startet. Her må det være YouSee som gemmer disse pre-view billeder) Det er irriterende og ubrugeligt - og dårligt design af app’en.

Denne fejl med gamle preview billeder, opfordrer jo en til at vælge YouSee i SmartHub’en (for at få en opdateret visning af hvad der sendes på de forskellige kanaler) - men så er det at man får sort skærm som følge af at App’en fejler i “hvorfor starter du mig dog igen - jeg kører jo allerede, så nu straffer jeg dig med sort skærm. Båtnakke!!” fejlen. 

Derfor : skift kanal ved at trykke “nedad” på Samsuns “smarte” remote, og accepter at du ikke aner hvilket program du får at se. 

Andre irriterende fejl : 

  • Teksten på knapper skifter til programmør engelsk. Løsning : afinstaller app’en, Sluk på el-kontakten. Genindstaller med user-id og pw.  (fejl beskrevet andetsteds i forum).
  • Program stopper pludselig, men knappen “se live tv” vises umiddelbart efter. Tryk på den knap. Antager at denne fejl stammer fra wifi forbindelse, hvor hver bit sendes med fast tidsinterval. Kommer denne ud af synkronisering, så kaldes det “Jitter”, hvilket gør at modtageren (TV’et) ikke kan afgøre om det mon var en nul eller 1-bit den modtog. DRTV appen håndterer dette ved at billedet fryser i et sekund eller to, hvorefter programmet fortsætter. YouSee appen “håndterer” det ved at stoppe udsendelsen, og lade dig selv starte den igen. Anbefalingen her at at trække et CAT6 internetkabel fra routeren til TV’et.

Jeg har p.t. en igangværende sag hos YouSee teknikerne vedr. at App’en ikke vil starte. Spændende om der mon snart kommer en ny version 1.0.1, hvor man som det første, når app’en startes, clearer al memmory, og hvor der f.x. hvert minut hentes aktuelle preview billeder ned for de kanaler der vises i smart-hub’en.

 

 


11 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +9

Når jeg henter appen den nye får jeg kun en version 0.1.4, prøv se i indstillinger hvilken version du har?

Badge

Forstår ikke hvad du mener med indstillinger.

I “settings” kan jeg ikke finde noget om YouSee; men når jeg vælger “view details” i Apps / Yousee, så ses følgende : 

Rated 12+.  Size 24.00KB (available 1.38GB) Developer : Yousee A/S. Updated 2/2/2024. Latest version 1.0.0(1.0.0 Installed) Languages : Dansk.

Det er appen med sort “YouSee” logo jeg har downloaded - ikke den gamle med den grønne skærm.

Sådan som det anbefales på YouSee’s hjemmeside 

https://yousee.dk/hjaelp/artikler/yousee-play-appen-pa-smart-tv/samsung-tv#ny-app-til-samsung-2019

Jeg havde oprindeligt den gamle (grønne) installeret; men den slettede jeg inden jeg installerede den nye version. 

Omdømme 7
Badge +9

Kan du ikke starte Appen? Det er i Indstillinger i Appen version kan ses, du kan ikke regne med hvad der skrives når du downloader den. I Menuen er det den nederste menu punkt.

Badge

Ok - nu fandt jeg frem til det versions nummer du efterspørger. Det er 0.1.4.

Totalt usmart med flere versionsnumre for en og samme installation.

Forvirringen bliver hurtigt total. Settings er for Samsung. Indstillinger for YouSee findes når YouSee appen er startet (hvilket jo fejler ustandseligt) og man så klikker til venstre og får YouSee menu’en med Tv-guide, film, serier, børn, kanaler, min side og endelig nederst indstillinger. (hvor man for øvrigt ikke kan indstille noget som helst.)  Nogle skriver at de har indstillet app’en til automatisk at blive opdateret; men indtil nu har jeg ikke fundet noget sted hvor man kan markere at man ønsker det. 

Det ville egentlig være meget smart, hvis man på YouSee’s hjemmeside kunne se nyeste (anbefalede) versionsnummer for de forskellige styresystemer og enheder (TV / mobiltelefon / PC - men det kan YouSee åbenbart ikke finde ud af at offentliggøre. 

Tricket med at reinstallere YouSee appen hver gang den ikke vil starte, ligger nu automatisk i højre hånd. Det tager efterhånden mindre end 10 sekunder at køre den proces igennem. 

DRTV appen er ikke så sofistikeret som YouSee - men til gengæld så virker den upåklageligt. Tror YouSee’s udviklingsafdeling skulle læse lidt om “over engeneering”. 

 

Omdømme 7
Badge +9

 

Det ville egentlig være meget smart, hvis man på YouSee’s hjemmeside kunne se nyeste (anbefalede) versionsnummer for de forskellige styresystemer og enheder (TV / mobiltelefon / PC - men det kan YouSee åbenbart ikke finde ud af at offentliggøre. 

 

 

Det er altid de seneste versioner der ligger til Download i de enkelte enheders App butik.

Badge

Tak for din kommentar Radiomand. 

Så hvor jeg synes at det ville være smart at man kan se om man har den nyeste version installeret, ved at se nyeste versions-nummer (eller rettere numrene) på nettet, så synes du åbenbart at man bare med jævne mellemrum skal slette YouSee appen, og så installere den igen ? 

Hvis det er misforstået, så må du da gerne forklare mig hvad pointen med din kommentar er.

Bortset fra det, så har jeg fundet et alternativ til at reinstallere for at få sparket liv i YouSee appen på et nyere Samsung TV. 

Hvis du vil skifte kanal på Smart Hub’en - OG have opdaterede preview billeder og start-slut tid for de aktuelle programmer,  så 

1 : gennemtving lukning af YouSee appen ved at holde “tilbage” knappen på smart-remoten nede i 3-5 sekunder

2 : select YouSee igen,

    og vent på “YouSee app loading” → sort skærm med “YouSee” → billedet med preview af de mest        sete programmer → bladr igennem listen til du finder dit ønskede program.

 

Hvilket bekræfter min mistanke om at initieringen af YouSee appen er dårligt programmeret. Den burde starte med at flushe hele sin hukommelse og status indikatorer, og så loade preview af de aktuelle programmer.

Omdømme 7
Badge +9

Jeg bruger en Android Streamer, der giver App’s besked om at der er en opdatering.

Badge

Øhh … er det så på et Samsung TV eller en Samsung Android mobil telefon ?

Eller - hvordan bruges Android Streamer på et smart TV ? Mit TV’s styresystem er jo Tizen.

Omdømme 7
Badge +9

Har et Panasonic, det er ikke videre smart, da jeg går efter kvalitet, og ikke hvor smart det er, det er Jo ærgerligt når det ikke længere kan opdateres, derfor bruges en extern enhed til de smarte, den kan udskiftes til få penge når det bliver nødvendigt.

App'en er en "loader-app". Indholdet af den (version 0.1.4 beta) hentes dynamisk fra en yousee-server.

Folk oplever forskellige ting. Jeg har ikke prøvet dine lidelser, endnu. 🙂

Omdømme 6
Badge +8

Hej @glasdreng 

Det problem du oplever med, at appen har sort skærm, er rigtigt nok en generel fejl, som vi er opmærksomme på og som er meldt videre. Jeg kan ikke give en tidshorisont lige nu, men jeg håber at jeg kan vende tilbage med en her i tråden snart. 

Det er korrekt, at det ikke er nødvendigt at af- og geninstallere appen hver gang - kan i stedet, som du skriver, holde tilbageknappen på fjernbetjeningen nede i 3 sekunder, så appen lukkes helt ned. Herefter bør den kunne startes op igen, uden problemer. 

Det med uopdaterede preview-billeder/tid er ikke nævnt sammen med fejlen, men hvis det også løses af ovenstående, hænger det jo nok sammen. Jeg har i hvert fald givet beskeden videre om sammenhængen. 

Jeg beklager ulejligheden. 

Besvar