Irriterende fejl - og dens løsning i en snæver vending.
YouSee play app’en (den nye sorte version 1.0.0) starter ikke når den vælges fra Samsung smart hub.
Der vises måske billedet “YouSee” eller bare sort skærm, hvor der burde vises “yousee play loading”.
Midlertidig løsning (indtil YouSee får rettet deres fejl) er : I SmartHub vælg APPS. Scroll ned til “downloaded apps”, stil dig på “YouSee” og hold select knappen nede på Samsungs übersmarte remote control. Der vises nu Added to home, Delete, Reinstall, View details. Vælg Reinstall. Efter et par sekunder er det udført, og du kan nu starte YouSee fra Smart Hub’en. (fås ved at trykke på hus ikonet på remoten)
Men - hvorfor optræder denne irriterende fejl så ofte ? Jeg har en formodning.
Eks. Ser du en udsendelse om aftenen (fx formel 1) og slukker for TV’et (ikke på el-kontakten), så vil du næste dag når tv’et tændes igen, se et par sekunders formel 1 i “recent” firkanten. Ergo : Samsung eller Yousee (ikke til at vide hvem af dem) gemmer (cacher) nogle sekunder af det sidst sete.
Min formodning er, at YouSee play appen kløjs i at dens hukommelse indikerer at den allerede er startet, når man forsøger at starte den. Ved at geninstallere app’en (uden at afinstallere, slukke for Tv’et i 5 minutter, genindstallere, afgive id og pw - men bare genindstallere som ovenfor beskrevet, så nulstilles alt cached data i app’en.
Et andet eksempel på problem med styring af hukommelsen, er når man bladrer gennem kanalerne på SmartHub’en. De preview billeder der vises, er ikke af hvad der aktuelt sendes på kanalerne, men hvad der blev vist sidste gang YouSee play appen blev startet. Her må det være YouSee som gemmer disse pre-view billeder) Det er irriterende og ubrugeligt - og dårligt design af app’en.
Denne fejl med gamle preview billeder, opfordrer jo en til at vælge YouSee i SmartHub’en (for at få en opdateret visning af hvad der sendes på de forskellige kanaler) - men så er det at man får sort skærm som følge af at App’en fejler i “hvorfor starter du mig dog igen - jeg kører jo allerede, så nu straffer jeg dig med sort skærm. Båtnakke!!” fejlen.
Derfor : skift kanal ved at trykke “nedad” på Samsuns “smarte” remote, og accepter at du ikke aner hvilket program du får at se.
Andre irriterende fejl :
- Teksten på knapper skifter til programmør engelsk. Løsning : afinstaller app’en, Sluk på el-kontakten. Genindstaller med user-id og pw. (fejl beskrevet andetsteds i forum).
- Program stopper pludselig, men knappen “se live tv” vises umiddelbart efter. Tryk på den knap. Antager at denne fejl stammer fra wifi forbindelse, hvor hver bit sendes med fast tidsinterval. Kommer denne ud af synkronisering, så kaldes det “Jitter”, hvilket gør at modtageren (TV’et) ikke kan afgøre om det mon var en nul eller 1-bit den modtog. DRTV appen håndterer dette ved at billedet fryser i et sekund eller to, hvorefter programmet fortsætter. YouSee appen “håndterer” det ved at stoppe udsendelsen, og lade dig selv starte den igen. Anbefalingen her at at trække et CAT6 internetkabel fra routeren til TV’et.
Jeg har p.t. en igangværende sag hos YouSee teknikerne vedr. at App’en ikke vil starte. Spændende om der mon snart kommer en ny version 1.0.1, hvor man som det første, når app’en startes, clearer al memmory, og hvor der f.x. hvert minut hentes aktuelle preview billeder ned for de kanaler der vises i smart-hub’en.