Spørgsmål

spammails - så er den gal igen


Omdømme 2
Badge

Nu gik det ellers lige så fint, men det er slut. Igen modtager jeg spammail. Og flere med samme indhold. 
 

Jeg har igen selv måtte justere spamfilteret, men det burde ikke være nødvendigt! 


3 Kommentarer

Omdømme 6
Badge +8

Hej @Pia_Clausen 

Jeg er ærgerlig over at høre, at du igen oplever problemer med spammails. 

Jeg tror det bedst vil være, at du tager direkte kontakt til vores Postmaster på yousee-postmaster@yousee.dk. Du må gerne komme med eksempler på afsenderadresser (gerne med screenshots af mailheaderne) når du skriver til dem, men ikke videresende spammails til den nævnte adresse. Kun screenshots. 


De har bedst mulighed for at undersøge det nærmere, og så er du i direkte kontakt med rette afdeling. 

Der er mange gennem de sidste par år, der med rette har stillet spørgsmål om youSee overhovedet har et spamfilter.

Det er meningen at spamfilteret på baggrund af brugernes aktioner, skal lære hvad der er spam og hvad der ikke er. Det tager selvfølgelig et stykke tid.

Jeg er ikke i tvivl om, at youSee rent faktisk har et spamfilter. Men “nogen” eller “noget” må åbenbart trykke på “reset”-knappen med jævne mellemrum, så al den viden som spamfilteret har opsamlet gennem tiderne bliver slettet, og så starter det forfra. Det er den eneste forklaring jeg kan forestille mig, som gør, at vi brugere/kunder - for gud ved hvilken gang - skal belemres med den opgave at sortere åbenlyse spammails som “Magisk vægttab” etc. fra vores inbox.

Det er virkelig under al kritik, at youSee tilsyneladende ikke er i stand til at få dette til at fungere tilfredsstillende 

Man skal være klar over at der forekommer email-spoofing, hvilket betyder at den afsenderadresse, der umiddelbart vises i mailen, ikke er den egentlige afsenderadresse. Hvis blokering på grundlag af emailadressen skal virke skal det være den egentlige adresse, der blokeres. Bruges den viste adresse risikerer man at den forkerte afsender blokeres. Det er formentlig den adresse, der hedder return path der skal bruges. Men for at finde den må man studere kildeoplysningerne til mailen, og det er muligvis kun muligt hvis der anvendes en computer.

Men der er meget mere et spamfilter skal rette sig efter.

Man kan selv gøre noget for at begrænse spam. Dels lade være med at bruge sit eget navn eller rigtige ord i mailadressen, og dels at have flere mailadresser, så man aldrig bruger eller oplyser sin vigtige mailadresse på steder, der ikke kan haves tillid til. Hertil hører alle private kontakter - man kan ikke vide hvordan de behandler adressen.

Kan YouSee ikke frafiltrere spam på tilfredsstillende måde kan man overveje at droppe mail hos YouSee og anvende f.eks. Google Gmail i stedet for. Desværre medfører det skift af e-mailadresse.

Besvar