Svar

Kan ikke sende når jeg er på hjemme wifi


Omdømme 1
Badge

Jeg har igen problemer med at sende fra vores wifi.

Norlys har for nylig haft drift forstyrrelser hvor vi var uden wifi i et halvt døgns tid.

Derefter kan jeg ikke længere sende mails når jeg er på wifi.


I det øjeblik jeg går på mobilnettet, så sendes mailen.

Det er dog ret forstyrrende når jeg arbejder hjemmefra. 

Jeg har haft slukket og genstartet mit wifi, uden succes. 

 

Er der mon nogen der har en ide om hvor fejlen ligger? 

icon

Bedste svar af Radiomanden 2 May 2024, 18:38

Se original

24 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +9

Har du fiber?

Omdømme 7
Badge +9

Det kan kun være en fiberforbindelse.

Omdømme 1
Badge

Ja det har jeg. Hvad er udfordringen ved det?

Omdømme 7
Badge +9

Som det var beskrevet, så kunne det ikke være andet end en Fiberforbindelse. Om problemet ligger hos Norlys eller You See det er et.?

Kan der sendes Mail via Wi-Fi fra andre enheder, Tablet, PC.?

Omdømme 7
Badge +9

Jeg fik fornyeligt en ny Fiber boks og router, havde i 12 år fiber fra Stofa, som i den tid kun 2 gange var nede, 30 minutter 2 nætter, meget sjældent Wifi fra Norlys er nede, nu har jeg også Yousee Wifi som også virker godt, kan fint sende mail fra iPaden på Wifi fra en af de 2 net.

Omdømme 1
Badge

Som det var beskrevet, så kunne det ikke være andet end en Fiberforbindelse. Om problemet ligger hos Norlys eller You See det er et.?

Kan der sendes Mail via Wi-Fi fra andre enheder, Tablet, PC.?

Nej, jeg kan ikke sende fra nogen enheder når de er på Wifi.

Norlys havde for nylig et breakdown, og det har været et problem siden. 

Omdømme 7
Badge +9

Har du prøvet at genstarte fiber boks og evt. routeren har du sådan en?

Men måske du skulle snakke med Norlys om det…

Omdømme 7
Badge +9

Det må være Norlys du skal have til at se på det, hvis det var derfra det svigtede og ikke et You See problem.

Omdømme 7
Badge +9

Det må være Norlys du skal have til at se på det, hvis det var derfra det svigtede og ikke et You See problem.

Ja, jeg er enig her, hvis mailkontoen også er opsat efter vores vejledning.

Omdømme 1
Badge

Det må være Norlys du skal have til at se på det, hvis det var derfra det svigtede og ikke et You See problem.

Ja, jeg er enig her, hvis mailkontoen også er opsat efter vores vejledning.

Jeg har talt med dem, og de anbefalede at nulstille router, men det har ikke løst det. De mener ikke problemet er fra deres side. Jeg hader simpelthen at ingen tager ejerskab af det. Så frustrerende. Det er ikke første gang jeg har oplevet det her. 

Omdømme 1
Badge

Det må være Norlys du skal have til at se på det, hvis det var derfra det svigtede og ikke et You See problem.

Ja, jeg er enig her, hvis mailkontoen også er opsat efter vores vejledning.

Det er den. Den har fungeret upåklagelig indtil Norlys havde driftsforstyrrelser for et par uger siden. 

Min første tanke er, at du sidder på en blokeret ip-adresse (den optræder i et spam-register). Den kan have ændret sig efter nedbruddet.

Omdømme 1
Badge

Min første tanke er, at du sidder på en blokeret ip-adresse (den optræder i et spam-register). Den kan have ændret sig efter nedbruddet.

min mail ryger slet ikke ud, men lægger sig i udbakke

Hvis din ip er spam-blokeret, så når den heller ikke længere end dertil, da SMTP-serveren afviser at tage imod din mail. Kan du se en mere specifik fejlmeddelelse fra serveren?

Du kan evt. tjekke din ip her: https://check.spamhaus.org/

(Du sidder muligvis på en ip, som du deler med mange andre.)

Omdømme 1
Badge

Hvis din ip er spam-blokeret, så når den heller ikke længere end dertil, da SMTP-serveren afviser at tage imod din mail. Kan du se en mere specifik fejlmeddelelse fra serveren?

Du kan evt. tjekke din ip her: https://check.spamhaus.org/

(Du sidder muligvis på en ip, som du deler med mange andre.)

Kan ikke huske hvor jeg finder min ip adresse :) 

Omdømme 7
Badge +9

Det er nemt nok. https://whatismyipaddress.com/

Omdømme 1
Badge

Hvis din ip er spam-blokeret, så når den heller ikke længere end dertil, da SMTP-serveren afviser at tage imod din mail. Kan du se en mere specifik fejlmeddelelse fra serveren?

Du kan evt. tjekke din ip her: https://check.spamhaus.org/

(Du sidder muligvis på en ip, som du deler med mange andre.)

Kan ikke huske hvor jeg finder min ip adresse :) 

Du har ret. Min IP er på en liste og de forslår en lang række ændringer jeg ikke aner hvordan jeg laver 😅


 

What should be done about it?

To find and eliminate the problem, we recommend all of the following actions: HELO/EHLO & DNS CHECKS:

  • Check your DNS (A record and rDNS), email authentication and HELO values.
  • Ensure they are realistic for their intended use, and resolvable in external DNS.
  • If this is a Plesk, cPanel or DirectAdmin host, please read the FAQ.

You can test a server's HELO configuration by visiting https://aboutmy.email. From there, send an email from the machine in question to the provided email address, and then examine the results. This tool will give a lot of detail about the email. To check HELO/EHLO, navigate to "Delivery" -> "SMTP" and look for the EHLO line.

  • If the HELO value does NOT exist in DNS, that must be corrected
  • If the HELO value is NOT correct, that must be fixed
  • If the HELO is using a domain that does NOT exist, that must be corrected

Make sure your SPF record is current, accurate AND published!

If the HELO/EHLO IS what you expect it to be AND it exists in DNS, then there is very probably a spambot or some other kind of malware! This needs to be found and removed.

MALWARE CHECKS:

  • Secure your firewall to not allow any packets outbound on port 25, except those coming from any email server(s) on your local network. Remote sending of email to servers or printers on the Internet will still work if web-based, or correctly configured to use port 587 using SMTP-AUTH.
  • Guest networks should also be secured - infected personal devices are a big issue!

NOTE: limiting port 25 outbound will only prevent the abusive connections from leaving your network and will not find or remove the malware. In order to do that, we suggest setting up network logging/packet logging to monitor anomalous traffic. This will help identify sources of malware if the scans do not find anything.

  • Perform complete scans with an up to date anti-virus/malware on all devices behind this IP on a scheduled basis.
  • Remember to check personal devices such as laptops, phones, tablets, as well as routers, etc. Malware can be on almost anything that is connected to the internet, including a smart doorbell.
  • Consider the router or firewall as a source of the problem if scans find no other devices.
  • Logging at the router or firewall can reveal unusual traffic and help find the compromised device(s). (For example: What is trying to connect out on port 25 that should not?)

This FAQ can be helpful: https://www.spamhaus.org/faq/section/Hacked...%20Here's%20help

Removal from CSS

If the problem on 85.203.210.238 has been addressed, you can request removal:

Der er en knap på siden, hvor man kan anmode om at blive fjernet fra databasen, hvis problemet er udbedret. Om det virker og bliver ved med at virke…

Dit problem er nok, at du sidder på en delt ip (medmindre du betaler for at have din egen), så det er kun Norlys, der reelt kan gøre noget ved det. Om de vil give dig en anden ip, eller...

Omdømme 1
Badge

Der er en knap på siden, hvor man kan anmode om at blive fjernet fra databasen, hvis problemet er udbedret. Om det virker og bliver ved med at virke…

Dit problem er nok, at du sidder på en delt ip (medmindre du betaler for at have din egen), så det er kun Norlys, der reelt kan gøre noget ved det. Om de vil give dig en anden ip, eller...

Ok, er det en knap på modemet? 
Vi har en virksomheds konto, så den burde vel ikke være delt? 

 

Omdømme 1
Badge

Der er en knap på siden, hvor man kan anmode om at blive fjernet fra databasen, hvis problemet er udbedret. Om det virker og bliver ved med at virke…

Dit problem er nok, at du sidder på en delt ip (medmindre du betaler for at have din egen), så det er kun Norlys, der reelt kan gøre noget ved det. Om de vil give dig en anden ip, eller...

Ahh du mener selvfølgelig på websiden :)  Har forsøgt at få dem til at fjerne min ip fra listen. 

Omdømme 1
Badge

Der er en knap på siden, hvor man kan anmode om at blive fjernet fra databasen, hvis problemet er udbedret. Om det virker og bliver ved med at virke…

Dit problem er nok, at du sidder på en delt ip (medmindre du betaler for at have din egen), så det er kun Norlys, der reelt kan gøre noget ved det. Om de vil give dig en anden ip, eller...

Jeg kan sende igen, så det ser ud til at være løst for nu :) 

Omdømme 1
Badge

Nå, det var en kort fornøjelse.
Nu er den gal igen.

Og det problem der angives ændrer sig. Jeg har en dynamisk IP og Norlys siger at jeg ikke deler den med nogen.

Så jeg har slukket min router og genstartet hvilket gav mig en ny IP, men Spamhouse siger stadig den er blokeret. 

 

Det er op ad bakke og ingen fra Norlys kan hjælpe. 

At din ip løbende ændrer sig er egentlig samme problematik, selv om den ikke er “delt”. Hvis du næste gang bliver tildelt en ip, som er spam-blokeret, så kan du starte forfra, desværre.

Omdømme 1
Badge

At din ip løbende ændrer sig er egentlig samme problematik, selv om den ikke er “delt”. Hvis du næste gang bliver tildelt en ip, som er spam-blokeret, så kan du starte forfra, desværre.

De skriver det her som løsning. 
Jeg forstår ikke helt hvad de mener? Jeg bruger helt alm



Something using this IP is infected.

85.203.210.238 has been classified as part of a third-party proxy network. There is a type of malware using this IP that installs a third-party proxy that could be used for nearly anything, including sending spam or stealing customer data.

This is NOT your mail server:
(IP, UTC timestamp, HELO value)
85.203.210.238 2024-05-08 10:35:00 smtp01.stratospherehub.com
85.203.210.238 2024-04-26 00:00:00 smtp01.stratospherehub.com
85.203.210.238 2024-04-25 20:50:00 smtp01.stratospherehub.com
85.203.210.238 2024-04-14 09:50:00 mx01.marknetic.com
85.203.210.238 2024-04-07 17:00:00 False


The proxy is installed on a device - usually an Android phone, firestick, smart doorbell, etc, but can be anything that has software on it - that is using your IP to send spam DIRECTLY to the internet via SMTP port 25: This is very often the result of third party "free" apps like VPNs, channel unlockers, streaming, task bar modifiers, etc.

Any devices with "free" VPNs, TV streaming, channel unlocking, custom ring tones, or 3rd-party apps installed are the first things to check.

Besvar