Spørgsmål

Kan ikke sende mails, men nok modtage.


Badge

Siden i formiddags har jeg ikke kunnet sende mails (fra Outlook). Jeg har naturligvis intet som helst ændre i opsætning, og alt er opdateret. Jeg kan godt modtage.

Support kan man ikke få. Der er lukket for både telefon og chat.

Hvad er problemet?

Og hvad er løsningen?


13 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +9

Får du nogen fejlmeddelelser? 

Badge

Ja, denne her:


Opgaven 'xx.xxxxxx@mail.dk - sender' rapporterede en fejl (0x800CCC80) : 'Ingen af de godkendelsesmetoder, der understøttes af klientprogrammet, understøttes af serveren.'

Redigeret af moderator: anonymiseret mailadresse

Omdømme 7
Badge +9

Er der husket at ændre opsætning.?

Ligeledes husk at vælge SSL kryptering, ellers virker det ikke.

Der skal lige slettes den Mail adresse som der står, den er ikke tilladt på forummet.

Badge

Ja, ja, det har jeg ændret for længst.

Men det viser sig, at krypteringsmetoden, altså  for udgående post, netop ikke skal være SSL.

Den skal være STARTTLS. Så kan jeg sende.

Hvor faen skulle man vide det fra? Det står ingen steder. Jeg fandt ud af det ved hjælp fra Thunderbird.

Jeg havde samme problem, men skulle vælge SSL/TLS, før jeg kunne sende emails. 

Til gengæld kan jeg ikke sende emails på samme mail.dk konto via iPhone……………….. 

Porten er afgørende for om det er STARTTLS (explicit TLS) eller TLS (implicit TLS). Port 587 er til STARTTLS (explicit) og port 465 er til TLS (implicit). 

De indgående porte 993 og 995 er implicit TLS.

Implicit TLS er mere sikker end explitcit TLS. Dvs. port 465 er mere sikker end port 587.

Yousees vejledninger (der findes flere) skifter mellem om det skal være 587 eller 465 ved udgående (det gør ikke forvirringen mindre) . 

Porten er afgørende for om det er STARTTLS (explicit TLS) eller TLS (implicit TLS). Port 587 er til STARTTLS (explicit) og port 465 er til TLS (implicit). 

De indgående porte 993 og 995 er implicit TLS.

Implicit TLS er mere sikker end explitcit TLS. Dvs. port 465 er mere sikker end port 587.

Yousees vejledninger (der findes flere) skifter mellem om det skal være 587 eller 465 ved udgående (det gør ikke forvirringen mindre) . 

Men man skulle kunne sende fra begge porte?
Men skal man bruge STARTTLS til port 587? Det står der ikke på Yousee’s webmailside om “mailindstillinger”
Lars

Ja, man kan fortsat bruge begge porte. De nævner bl.a. STARTTLS her: https://yousee.dk/hjaelp/artikler/hvad-er-mine-serveroplysninger-til-yousee-mail

587 - SSL (STARTTLS)

 

Det kan måske godt forvirre, når der er forskel på SSL/TLS og STARTTLS i ens mailprogram.

Portene 110 og 143 fungerer egentlig også endnu. Ændringen for et par dage siden betyder, at man nu er tvunget til at bruge STARTTLS ved disse porte.

Ved at bruge portene 465, 993 og 995 siger man farvel til STARTTLS, som er den mindst sikre metode. 

Badge

Logan, tak for dine oplysninger.

Jeg ved dog ikke nok til helt at forstå dem. På hvilken måde er STARTTLS usikker? Hvori består risikoen?

Og så vidt jeg kan læse på nettet (Google) er den anbefalede standard 587 med STARTTLS.

Men det er dog gået op for mig, at når min sendefunktion ophørte med at fungere, så var det, fordi Yousee lavede nogle ændringer – som ikke fremgik af den meddelelse, man fik.

Explicit TLS/STARTTLS er i sig selv ikke kryptering, men en kommando, som man sender over en ukrypteret forbindelse - en anmodning om, at man ønsker kryptering. Denne forsinkede kryptering kan potentielt give hackere en fordel.

Implicit TLS (port 465) starter i krypteret tilstand med det samme. Dvs. på intet tidspunkt er forbindelsen ukrypteret. 

Badge

Logan, tak for din tålmodighed.

Jeg undrer mig så blot over, at 587 med STARTTLS mange steder udnævnes til standarden.

Port 465 kaldes ligefrem visse steder for “deprecated”. Altså, nok brugbart, men frarådes dog.

465 har i et par år været både officiel port til mailsubmission + den anbefalede port - på grund af den bedre sikkerhed.

At nogle sider kalder den forældet, skyldes hvad tanken bag porten var engang, nemlig en krypteret udgave af port 25. Det er ikke det samme som "mailsubmission", som porten bruges til i dag. Dvs. port 587 blev officiel mailsubmissionport før port 465 blev det (deraf de mange forældede hjemmesider). 

Sikkerhedsforskere tilråder implicit TLS frem for explit TLS.

Ved at skifte fra 110/143 til 995/993 går man ligeledes væk fra explitcit TLS. Det giver derfor god mening også at skifte væk fra 587. I en af yousees vedledninger nævnes kun port 465. 

Badge

Vi amatører er henviste til vejledningerne fra Yousee – og de kunne tilsyneladende være en smule bedre.

Besvar