Svar

Ændring af port på mail på pc.dk domæne ifbm. besked fra YouSee


Badge

Et ældre familiemedlem har netop modtaget YouSee e-mailen “Vigtigt nyt om din YouSee Mail [DocID:466168824]” til en række kunder (vist en 30.000 (!)) med oplysninger om “Du skal rette den udgående port fra 110 til 465”, men vi kan ikke se hvor denne port ændres.

Han bruger ikke Outlook, Thunderbird el. Apple, som der henvises til i vejledningen, men det simple Mail som ligger default i Windows, hvor jeg via pågældendes webmail under “PC-synkroniceringsindstillinger” kan se der p.t. anvendes port 587, se evt. vedlagte billede, kan man blot rette til 465 der ?

Jeg har checket vedkommendes opsætning under mail på Ipad, hvor samme port 587 fremgår under udgående post, som i givet fald da også skal ændres til 465 som angivet i YouSees e-mail 11/07-23. E-mailadressen har et pc.dk domæne som lader til at være YouSee ejet.


Mgh.
Hans Henrik 

P.S.: Der henvises i YouSees e-mail til denne vejledning: https://yousee.dk/hjaelp/artikler/opdater-din-mailopsaetning

 

 

icon

Bedste svar af Slangefar 14 July 2023, 11:41

Se original

25 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +9

Det er noget vrøvl YouSee skriver. 110 har været brugt til ukrypteret Indgående mail. 587 vil stadig virke, men skifter du til 465 skal du sikkert slå SSL til på udgående. 

Badge

Blot til baggrund, dette er hvad YouSee skriver i deres e-mail 11/07-23:
 

Fra: YouSee No Reply
Sendt: 11. juli 2023 19:17
Emne: Vigtigt nyt om din YouSee Mail [DocID:466168824]

Opdatér opsætningen af din YouSee Mail

Du bruger i dag din YouSee Mail via et eksternt mailprogram, fx Outlook.

Vil du fortsætte med det, er det nødvendigt, at du opdaterer din opsætning - fordi din nuværende opsætning er forældet.



Du opdaterer opsætningen ved at følge denne vejledning. (https://yousee.dk/hjaelp/artikler/opdater-din-mailopsaetning)


Du kan også finde vejledningen på yousee.dk ved at vælge 'Hjælp' og derefter 'Mail' i menuen.

Vejledningen hedder: Opdatér din mailopsætning.


Du skal rette den udgående port fra 110 til 465

.

Har du brug for yderligere hjælp til opsætningen, kan du få hjælp af udbyderen af dit eksterne mailprogram.



Opdaterer du ikke, vil din mail blive spærret senere på året.





Venlig hilsen

YouSee

Hvordan ved du, at det er YouSee, der skriver? I disse tider kan man godt blive lidt mistroisk, når man får en mail, der fortæller, at man skal ændre noget. Det forstår vi godt - men i dette tilfælde er den god nok. Du kan altid kigge på afsenderadressen, efter @ skal der altid stå virksomhedens navn, som sender mailen.

Omdømme 7
Badge +9

Jeg vil tro mailen skulle have lydt "du skal skifte indgående port fra 110 til 995" . 110 er ukrypteret og bør ikke bruges mere. 

Badge

@Slangefar, ok, betyder det jeg/vi ‘bare’ kan lade ‘587’ stå og ikke ændre det til ‘465’, at det so-wie-so ikke ændrer noget ?

Omdømme 7
Badge +9

Ja, lad 587 stå. Kasper fra YouSee har sagt porten vil fortsætte med at virke. 

Omdømme 7
Badge +9

Yousee lukkede på et tidspunkt for port 465, da ikke mente nogen brugte den. De troede alle brugte 587. Efter en storm af kundeklager og artikel i Computerworld lukkede de 465 op igen. 

Badge

Ok, det lyder fint, tillige hvis @Kasper fra YouSee bekræfte det, så min svigerfar ikke får problemer med hans e-mail ved at lade port 587 stå ‘as is’ i hans standard dafault Mail program fra Windows ?

Omdømme 7
Badge +9

Hej @Schnottenheimer 

Se gerne mit svar i denne tråd😊 Det skulle gerne give afklaring.

 

Angående debatten omkring SSL og TLS… Serveren understøtter slet ikke SSL. Dvs. mailklienten vil automatisk køre med TLS 1.2, når man forbinder via port 465.

Badge

Dags dato forsøgt mig med ændring af mailopsætning på 3 x iOS devices og 1 x MacBook.

I den mail, jeg fik fra YouSee, står der ikke et pip om, at det drejer sig om et portnummer. Af princip klikker jeg selvfølgelig ikke på link til en vejledning i en mail -- det kunne gå meget galt. Der er meget snavs derude.

Men fandt vejledningen på yousee.dk..

MacBook: Der var fejl i vejledningen til Apple mail (hvilket jeg har skrevet til dem), men det var da til at finde ud af. Og hvem kan så fortælle mig, hvorfor de vil have mig til at bruge port 465 på SMTP serveren, når der under Mine abonnementer på Mit Yousee højt & tydeligt står, at SMTP port er 587?

Den famøse port 110 gemte sig på en telefon og er nu rettet til 587, fordi jeg gik frem efter den iOS vejledning, som jeg fandt hos yousee.dk.

De lærde strides, og jeg er forvirret på et højere plan.

Hvs I aldrig hører fra mig igen, er det fordi der er gået totalt kage i det, og jeg fra nu af og i al evighed vil være afskåret fra omverdenen… Suk.

Omdømme 7
Badge +9

110 er en indgående port og skal ikke rettes til 587 men til 995 og SSL skal slås til. 

Badge

Slangefar: du har helt ret. Jeg ER forvirret på et højere plan. Men takket være lidt simpel dokumentation (screendumps) kan jeg se, at 110 stod under Incoming og nu er rettet til 995, med SSL sat til. Sorry :-)

Badge

Hej, igen,

Nu har mit seniorfamiliemedlem igen modtaget brev om nedlukning af e-mail hvis der ikke sker en justering af @pc.dk e-mail opsætning, de bliver vældig utrygge.

Jeg vil derfor gerne sikre mig forståelsen af tråden her, at indgående fortsat kan stå på 995 og indgående på 587, men, afkrydsning af “Kræv SSL…” på begge ?

Kan vi/de så være sikre fortsat adgang og ignorere de mails fra YouSee ?

Se evt. vedlagte 1) oprindelige billede af opsætning og 2) seneste e-mail fra YouSee fra forleden til den utrygge bruger.

Mgh.

Hans Henrik

 

Omdømme 7
Badge +9

465 er udgående og 995 er indgående. Ind: pop3.mail.dk Ud: asmtp.mail.dk

Det er ikke din mail der vil blive lukket for, det er kun den klient der anvendes.

 

Her er par billeder lånt fra anden bruger.  John Molin Larsen

​​​​​​

 

Omdømme 7
Badge +9

Du skal slå SSL til for udgående. Du kan godt bruge 587 som udgående. 

Badge

Hej igen,

Nu er der justeret som jeg forstår det ifht. hhv. 995 som indgående port og 587 som udgående port.

 

Eneste ændring er vi har tilføjet “Kræv SSL udgående…”


Der anvendes alene Windows medfølgende ‘mailklient’ i form af Mail.

 

Kan man nu være sikker på man som bruger her ikke får flere ‘trusler om lukning’-breve fra YouSee ?


Hvordan får de besked om man har ændret i opsætningen ?

 

Vedlagt billeder fra hhv. opsætning af Mail og fra brugerens YouSee profil.

 

Mgh.

Hans Henrik

Omdømme 7
Badge +9

Yousee opdager du bruger de rigtige porte. 

Badge

Hej igen,

Tak for jeres svar, men nu er den gal igen, min svigerfar har fået e-mail igen, nu med konkret trussel om lukning af e-mail 05/11-23 og han er ganske frustreret ifht. udsigt til lukning af adgang til e-mail.

Jeg synes jo umiddelbart vi har gjort som i så fint har anbefalet ovenfor, så hvorfor bliver han ved med at få de e-mails, når opsætningen lader til at være rigtig ?

Jvf. tidligere så bruger han lidt tilfældigt Mail som mailprogram fulgte med Windows og vi synes ikke helt vejledningerne der henvises til hjælper os, men det skulle jo også være i orden. 

Mgh.
Hans Henrik

 

Omdømme 7
Badge +9

Det er kun Mail klienten der ikke længere kan modtage, ikke Webmail. Bruges der Outlook, så skal det være som på de billeder jeg lagde op tidligere.

Badge

Men @Radiomanden, i hvilket omfang betyder det at han ikke kan bruge Mail, altså standardprogrammet fra Windows fremadrettet til at modtage, men er nødt til at anvende f.eks. YouSee webmail istedet ?

Omdømme 7
Badge +9

Webmail vil fortsat virke, den kan man ikke ændre indstillinger på.

Badge

@Radiomanden, men, beklager hvis jeg ikke formulerer mig klart, hvis han gerne vil fortsætte med at bruge Mail, altså standardprogrammet i Windows, kan han så det ?

Det er i tråden her bekræftet, for en måneds tid siden, at indstillingen for udgående er ‘587’ og ‘kræv ssl’, så skulle vi være klar til at forsætte som hidtil med Mail, men det er så ikke tilfældet ?

Se evt. screenshots der.

Omdømme 7
Badge +9

Hvis der ønskes at fortsætte med at bruge en klient, så kræver det at den virker, altså har den korrekte opsætning, som det vises i de billeder jeg har lagt op, (Outlook) ellers må der bruges Webmail hvis ikke andet kan fås til at virke.

Bruger ikke selv klient, hverken til G Mail (primær) eller YS mail (sekundær).

Badge

Ok, så @Radiomanden, jvf. dine billeder/screenshots for også en måneds tid siden, som du havde lånt af @John Molin Larsen, så er det altså ‘995’ indgående og ‘465’ for udgående ?

Jeg havde i mit efterfølgende opslag haft angivet ‘995’ som indgående og ‘587’ som udgående, hvor sidstnævnte så reelt er forkert og skal ændres til ‘465’ ?  

Omdømme 7
Badge +9

Hvis der var byttet om på dem, så vil det klart ikke virke. Så fint at du opdagede det.

Besvar