Svar

frekvens på router


Badge

Hej. 

Kan jeg på en eller anden måde bestemme/ændre på hvilken frekvens min mobiltelefon forbinder til routeren på ?

Nu forbinder den på 5.0 GHz men jeg har brug for at min telefon forbinder via 2.5GHz for at den kan kommunikere med min robotplæneklipper. Robotplæneklipperen kan kun forbinde med 2.5GHz.

 

icon

Bedste svar af MS-ERIK 7 April 2023, 16:28

Se original

6 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +9

Alle smart telefoner kan lave Hotspot både på 2,4 og 5 Ghz. På Android gøres det således. Indstillinger/Netværk og indstillinger/Avanceret/Hotspot og netdeling/Wi-Fi Hotspot/AP band. Tryk på den og vælg 2.4 eller 5 Ghz.

Hvilken Router/Modem haves.? På 3890 og D6 udsendes kun et SSID som indeholder begge frekvenser, enheder vælger selv hvilken de tilslutter på.

Badge

Det er et sagemcom 3890 V3

Kan jdg så ikke bestemme, at en bestemt enhed kun må forbinde på 2.5 GHz 

Omdømme 7
Badge +9

Enhederne skulle selv finde den frekvens de kan bruge, kan de bruge begge, så er prioriteten på 5 Ghz. Der er flere der har haft problemer med udstyr der kun kan bruge 2,4 Ghz. Der er flere tråde om det.

Badge

Okay, jeg prøver at finde ud af om robotklipperen kan kommunikere på anden vis.

Omdømme 7
Badge +9

Den kan jo få netforbindelse fra Telefonen, den kan jo som skrevet bruges som Mobilt bredbånd.

Hvis en enhed kan forbinde både med 2,4 og med 5 GHz, men man ønsker af en eller anden grund at den skal forbinde med 2,4 GHz kan det løses ved at bruge routerens MAC-filter, hvor man kan blokere enhedens MAC-adresse for adgang til 5 GHz.

Åbn routerens administrationsside, vælg Gateway > Forbindelse > Wi-Fi. MAC-filtrering findes nederst på siden, hvor der stadig er adskillelse mellem 2,4 og 5 GHz. Der vælges mellem dem ved at vælge netværksnavn. Da 2,4 og 5 Ghz har samme navn står valget mellem to ens navne, det nederste navn er 5 GHz. Man kan se MAC-adressen på de tilsluttede enheder nederst på siden.

Besvar