YouSee Mobil: Gode råd inden du rejser til lande uden for EU


Omdømme 7
Badge +9

Når du skal på ferie i udlandet er det vigtigt, at være opmærksom på flere ting i forhold til forbrug, omkomstninger og dækning m.m. F.eks. hvor meget data du må bruge i udlandet, hvor meget data er der inkluderet i dit abonnement og hvilke lande er inkluderet i dit abonnement i forhold til at roame med inkluderet tale og data. 
 

💡 Når du er på udenlandsk mobilnetværk kaldes det for roaming


Tjek op på dit abonnement inden du rejser

Det er altid en god idé at tjekke op på dit abonnement og hvad det dækker og indeholder, inden du tager afsted på ferie. På den måde undgår du at få kedelige overraskelser, når du er ankommet på feriedestinationen. 

Mit YouSee og i Mit YouSee-appen kan du se, hvad dit abonnemen indeholder og du kan også holde øje med dit forbrug. Vi anbefaler, at du henter appen, så du hurtigt og nemt kan tjekke og følge med i forbruget. OBS: Dit forbrug opdateres inden for 12 timer. 

Mit YouSee appen hentes i App Store eller i Google Play.


Roaming uden for EU

Roaming uden for EU kan blive dyrt og netop derfor er det vigtigt, at du er forberedt inden du rejser. Du forbereder dig ved at sikre, at det land du rejser til er inkluderet i dit abonnement. Kommer du alligevel afsted og er usikker på, om landet du er rejst til er med, så anbefaler vi at du slår data fra. 
 

Læs forbrugerstyrelsens guide her og bliv forberedt til at bruge mobilen på din rejse

 

Hvis du skal rejse uden for EU anbefaler vi et abonnement med Roaming World. Følgende 48 lande er med: 

De 36 lande (Roaming Europa):

Belgien, Bulgarien, Cypern (Græsk), England, Estland, Finland, Frankrig, Gibraltar, Grækenland, Holland, Irland, Island, Italien, Kroatien, Letland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malta, Nordirland, Norge, Polen, Portugal, Rumænien, San Marino, Schweiz, Skotland, Slovakiet, Slovenien, Spanien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland, Ungarn, Østrig, Wales. 

+ De 12 lande (Med i Roaming World)
Australien, Canada, Færøerne, New Zealand, Tyrkiet, Thailand, USA, Hongkong, Japan, Kina, Malaysia og Singapore
 

  • I landene kan du ringe, modtage opkald, bruge sms og mms til lokale numre i det pågældende land, du befinder dig i, samt til danske numre.

  • Du kan ringe og modtage opkald, bruge sms og mms til og fra danske og lokale numre i de 36 lande og mellem landene.

  • Du har op til 40 GB data pr. måned afhængig af abonnement. Dog ikke mere data, end det der var tilbage i dit abonnement, da du rejste.
    På Mit YouSee kan du se, hvor meget data du har til rådighed i dit abonnement.

  • Når du har brugt din inkluderede data, betaler du 1,8 øre pr. MB i de 36 lande i Europa og 4 kr. pr. MB i de 12 lande i resten af verden.
     

Efter Brexit: 

Storbritannien (England, Wales, Skotland og Nordirland) er stadig med i Roaming Europa. Derfor kan du stadig bruge dine inkluderede taletimer og data i Storbritannien, uden at det koster dig noget.

 

Automatiske opdateringer og Flytilstand på din telefon

Vær opmærksom på at når du slå flytilstand fra på din rejsedestination eller på din mellemlanding, at din telefon kan finde på at opdatere dine apps. Dette vil bruge meget data og du kan derfor hurtigt nå den øvre forbrugsgrænse og bruge al din data på dit abonnement. Det er derfor vigtigt, at slå dataroaming fra allerede, inden du forlader Danmark eller sikrer dig, at din telefon ikke bruger meget data på f.eks. opdateringer af apps. 


10 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +9

Med den mængde Data der er i de fleste YS mobil abonnementer, så er der ikke meget at være bange for, har 25Gb i abonnementet, det maximale der endnu er brugt i udlandet er 18Gb, der blev også brugt på at se noget TV, er i udlandet i øjeblikket, har været det i 4 dage forbrug er indtil videre på kun 2Gb.

Bruger aldrig Wi-Fi på hoteller eller andre steder, det er der slet ikke nogen grund til.

Hvis man ikke har valgt Roming World, hvad skal man så slå fra på Mit Yousee, jeg synes ikke det er klart hvad de forskellige spærringer gør.

Udfra et bruger synspunkt, kunne det være rart med. Jeg skal rejsen uden for EU, for at sikre normalt forbrug spær for overtakters toggle. Det betyder, du ikke kan modtage eller ringe og SMS når du er afsted. Ellers tilvalg world roaming.

Konkret skal jeg afsted til USA, så hvad skal jeg slå fra inden jeg tager afsted og hvad betyder det? Det virker næsten lettere at tage simkort ud eller deaktivere det. Frem for at bruge jeres spæring ting, da der ikke er meget beskrivelse for hvad det betyder.

Omdømme 7
Badge +9

Hvis der ikke haves World i abonnementet, så er det jo dyrt at bruge telefonen i US, hvis du gerne vil have mulighed for at du kan kontaktes ved f.eks en nødsituation så deaktiveres Data, vil du derimod undgå opkald, så brug Flightmode, det deaktiveret jo både Data og andet ind/udgående trafik. Så det er ganske enkelt. Wi-Fi er aktiv i Flightmode. Kan dog ikke anbefale brug af Wi-Fi på åbne netværk.

Det er dog underligt at du ikke har World i abonnementet, havde det ikke fra start, med det kom på senere. Det er kun børne abonnementet der ikke har det.

Du kan gå på Mit You See, der vil det fremgå om World er med.

 

Omdømme 6
Badge +8

Hej @JonDK777 

Det afhænger lidt af, hvad din plan er. 

Skal du slet ikke bruge din telefon? Altså hverken til data, opkald eller SMS, mens du er afsted? 

Jeg har ikke World, så jeg vil gerne undgå for mange afgifter. Den nemme løsning ville være at kunne købe det for en uge.

Omdømme 7
Badge +9

Der kan skiftes til et af de aktuelle abonnementer, da World er med der. Så er der fri tale og opkald til DK samt til numre i US, og der kan bruges f.eks 30 Gb Data.

Omdømme 6
Badge +8

Det er mere fordi, at hvis det f.eks. blot er data du ikke ønsker at bruge, så kan du blot deaktivere roaming direkte på din telefon - så bruges der ikke data. Man skal dog være påpasselig med ikke at komme til at aktivere det, for så kan det gå stærkt. 

Du kan også tilkøbe vores Rejsedata World pakke, som du kan læse om her: Sådan får du mere data til rejsen

Den dækker dog kun data og altså ikke opkald og SMS. Det kan du se priser på her: 
SMS og MMS
Opkald

Omdømme 7
Badge +9

Vær opmærksom på at den ene GB bruges lynhurtigt, og til den pris kan det ikke betale sig at købe.

Omdømme 6
Badge +8

Jeg er ikke uenig i, at 1 GB er ret lidt - men det afhænger selvfølgelig af hvad man skal bruge det til 😊

Omdømme 7
Badge +9

Hvis det er sådan at der er noget Data forbrug i baggrunden som f.eks opdatering, så er det hurtigt brugt. Der skal ikke meget til før det er brugt.

Det er langt bedre at skifte til et abonnement med World, det mindste koster Kr 149/måned med 25 Gb World/EU.

Besvar